מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עתניאל בן קנז
הודעות: 2253
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' דצמבר 25, 2014 1:27 am

גם זו לטובה כתב:
זיסע יונגאלע כתב:
מענה לשון כתב:67 הזכרות חת"ס במ"ב , ביה"ל ושה"צ [רובם ככולם מתשובותיו]
הגר"א - 2740
חיי אדם ונשמ"א [בן דורו ומחותנו של הגר"א] - 1100
הגר"ז [בן דורו של הגר"א] - 983
שו"ת באר שבע [לפני 500 שנה] - 11
שו"ת אבני נזר [נולד ב- 1839 שנת פטירת החת"ס שהיא גם שנת לידת הח"ח] - 0
רע"א [בן דורו וחמיו של החת"ס] - 579 מתוכם 381 מה שכ' להדיא שהם מחידושיו של הרע"א, וכ-40 שהם מתשובותיו.
שאגת אריה - 24
שואל ומשיב [נולד 1810] -12
נודע ביהודה [נולד 1713] - 37 + צל"ח -24 + 80 דגול מרבבה = סה"כ 141
האור שמח [בן דורו של הח"ח] - 1

ולניתוח חובבני:
הנה ההשוואה הראויה היא בין הרע"א לחת"ס ששניהם היו בני אותו דור כמעט, שניהם גדולים בתקופתם, שחיברו גם חידושי ש"ס וגם תשובות והגה' לשו"ע, כאשר מהרע"א מביא פי 8, האם זה אומר שיש כאן יד מכוונת, לא בהכרח.
שהרי מהנוב"י שהיה לפניהם ומענקי דורו, ואף הוא הרבה בחי' על הש"ס ובתשובות וכד' הביא רק 141 הזכרות, היינו רק פי 2 מהחת"ס.
והשאגת אריה והשואל ומשיב שמספר הופעותיהם מועט ביותר ודאי לא לפי היקף מפעל חייהם.
מהאבני נזר שהיה בן דורו לא הביא כלל, ואף מהאור שמח הביא רק פעם אחת ואף הוא מחמת המעשה הידוע.
האם ניתן בכל זאת להסיק שמיעט להביא ספרי שו"ת - גם זה לא בהכרח, הגם שכן נראה בכל מה שקשור לרע"א שהזכיר את חידושיו פי 10 מתשובותיו, מנגד דווקא לגבי החת"ס הביא רק את תשובותיו ולא מחידושיו.

כל האמור לעיל יכל בקלות להיות חלק מפרויקט חדש של בני בראון על המ"ב ויחסיו עם גדולי דורו ודורות עבר, ואף יכל להוות את הבסיס לחקר 'מדעי' כל שהוא באקדמיה כל שהיא.
אולם ברצינות, סוף דבר קשה לעמוד על הבדלים מהותיים ולהסיק תובנות על סמך ספר רציני שמביא את הנראה לו להלכה, ואת מה שנמצא לפניו, ולא שוקל שיקולי רייטינג ופופולאריות וחשבונות כאלו ואחרים, אולם אם בכל זאת נרצה להסיק משהו מן הסטטיסטיקה דלעיל עולה 2 דברים ברורים, המ"ב מיעט להביא את גדולי דורו כמעט לחלוטין. וכן הערצתו והסתמכותו על הגר"א מופלאה.


שמעתי מת"ח אחד, [שאני רגיל לכנותו "כהן שדעתו יפה"] [וד"ל...] שהרבה מקומות שהמשנ"ב מצא לנכון להכריע נגד דעת שו"ע הרב-הגר"ז הוא כותב סתם :"אחרונים", וחולק עליהם. אם מישהו יש לו דוגמאות: אשמח. אם לא - אותו ת"ח אמר לי בהזדמנות שיוכל להראות לי מקומות כאלו. וכשיזדמן בל"נ אעלה אותם לאשכול


לא רק כשחולק על דבריו, אלא באופן כללי המ"ב מרבה הביא את דברי הגרי"ז בשם אחרונים, ושמעתי שבעיקר בחלק ו'



מתוך בדיקה די מעמיקה, למעלה ממחצית המקומות (בסימנים הרבים שבדקתי), שמובא 'אחרונים', הדברים מובאים בגר"ז. [ולפעמים גם בשאר אחרונים הנפוצים]. / שמעתי השערה מא' המתמצאים, שהמשנה ברורה, לא אבה לצטט יותר מדי את הגר"ז מחשש שהדברים לא יתקבלו בעין יפה במקומו... ומה שכן ציטט בשמו, הוא בדרך כלל בהלכות המובאות רק בגר"ז, או שהגר"ז חידש או הכריע מדעתו, ואין לכך מקור אחר. ולכן 'נאלץ' לצטטו בשמו.

יתרמו הידענים את חלקים בביסוס או בסתירת 'תיאוריה' זו...

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי שיף » ה' דצמבר 25, 2014 9:42 am

זיסע יונגאלע כתב:
קטןודל כתב:
גם זו לטובה כתב:משה מסטבאום- שמעתי מר' שלמה פישר- ידוע בשם החת"ס שערבוב הלכה ואגדה זהו כלאים, והלא הוא עצמו בתשובותיו מערבב הלכה ואגדה, ע"כ ענה הרב פישר בשם החזו"א שבגלל דבר זה מיעט הח"ח להביא את פסקי החת"ס במ"ב. עכ"ל

בדרך זה שמעתי פעם על מה שהמשנ"ב מביא באו"ח סי' א' בשם הזוה"ק שמפליג מאוד בעונש המהלך ד' אמות בלי נטילת ידים וגו', והחזו"א התבטא על זה שאין מקומו של זוה"ק בספר הלכה, הספר מיועד לפסקי הלכה ותו לא מידי

לגבי שמועה ספציפית זו, יעוין בספרו של יעקב ברוך פרידמן [נפשי יצאה בדברו], בראיון שקיים עם תלמידי הגרש"ז אוירבך זצ"ל[כמדומה הגר"א נבנצל, וחדב"נ הגרז"נ גולדברג] והביא אחד שם מהגרש"ז ששמע מר' ...בהר"ן שמועה איש מפי איש מהגר"א שמאז עקידתו על קידוש ה' של אברהם פוטוצקי הגר, נחלש כוחו של הסט"א, ואין צורך בנט"י ליד המיטה. [כמדומה הגר"א נבנצאל כותב שם שנוהג כן למעשה על סמך דברי רבו הגרשז"א.
אמנם תברא לגזיזיה [כמדומה נכדו דהגרש"ז] שמספר שסבו היה טורח ומביא לו "נעגיל - וואסער" ליד המיטה.
ייתכן, שכלפי הנ"ל ספציפית התבטא החזו"א שאין מקומו של זוה"ק בספרי הלכה.
אשמח לתגובות.

עיין כאן באורך viewtopic.php?f=17&t=3630

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ה' דצמבר 25, 2014 12:50 pm

עתניאל בן קנז כתב:
זיסע יונגאלע כתב:
מענה לשון כתב:
המ"ב מיעט להביא את גדולי דורו כמעט לחלוטין. וכן הערצתו והסתמכותו על הגר"א מופלאה.


שמעתי מת"ח אחד, [שאני רגיל לכנותו "כהן שדעתו יפה"] [וד"ל...] שהרבה מקומות שהמשנ"ב מצא לנכון להכריע נגד דעת שו"ע הרב-הגר"ז הוא כותב סתם :"אחרונים", וחולק עליהם. אם מישהו יש לו דוגמאות: אשמח. אם לא - אותו ת"ח אמר לי בהזדמנות שיוכל להראות לי מקומות כאלו. וכשיזדמן בל"נ אעלה אותם לאשכול


לא רק כשחולק על דבריו, אלא באופן כללי המ"ב מרבה הביא את דברי הגרי"ז בשם אחרונים, ושמעתי שבעיקר בחלק ו'


כתב הרב עתניאל בן קנז:
מתוך בדיקה די מעמיקה, למעלה ממחצית המקומות (בסימנים הרבים שבדקתי), שמובא 'אחרונים', הדברים מובאים בגר"ז. [ולפעמים גם בשאר אחרונים הנפוצים]. / שמעתי השערה מא' המתמצאים, שהמשנה ברורה, לא אבה לצטט יותר מדי את הגר"ז מחשש שהדברים לא יתקבלו בעין יפה במקומו... ומה שכן ציטט בשמו, הוא בדרך כלל בהלכות המובאות רק בגר"ז, או שהגר"ז חידש או הכריע מדעתו, ואין לכך מקור אחר. ולכן 'נאלץ' לצטטו בשמו.
יתרמו הידענים את חלקים בביסוס או בסתירת 'תיאוריה' זו...[/quote]ע"כ.
ובכן:
פגשתי היום את ה"כהן שדעתו יפה" והוא עדכן אותי שמה שהוא הסיק זה כשרצה המשנ"ב לא סתם לחלוק, אלא [כביכול] "להתקיף" בחריפות, את שיטת שו"ע הרב, הוא הזכיר זאת בשם "אחד מ האחרונים", בחיפוש שטחי במחשב אפשר למצוא הרבה "אחד האחרונים", אולם צריכים לבדוק כל דבר לגופו.
ת"ח אחר הראה לי 2 מקומות בחלק ג.
1. סימן רמ"ב שעה"צ ט"ו: "ודלא כמה שראיתי לאחד שהתיר ברבית דרבנן. ועיין בביאור הלכה:"
2. סימן ש"מ ביה"ל אין שוברין: "...ומה שרצה אחד מן האחרונים להוציא מזה .....זה אינו..."
מקומות שראיתי מקופיה במחשב, אולם לא עיינתי, אולי מישהו מתנדב,
1. סימן תמ"א ביאור הלכה: "..וראיתי לאחד מן האחרונים שכתב בהיפוך מזה, ומוכח שם בדבריו.....ולענ"ד נראה כמו שכתבנו דתלוי בפלוגתא.....מאי דהוכיח ....יש לומר...וכן מצאתי בפרמ"ג שכתב ג"כ בהדיא כדברינו ד....." והוא בשו"ע הרב בקו"א שם בסימן תמ"א סעיף י"ג הערה ה'.
2. לבדוק: ביאור הלכה סימן תרמו: והנה ראיתי לאחד מן האחרונים דמשמע מדבריו דיש להכשיר גם באופן זה וכן משמע מח"א אכן לענ"ד צ"ע דמנין לנו לומר.... "
3. לבדוק: ביאור הלכה סימן מב "....קשה מאוד להקל נגד כל הני רבוותא, שוב מצאתי לאחד מן האחרונים שכתב ג"כ דלמעשה יש להחמיר כסברא הא' וכן בתשובת משכנות יעקב בסימן נ"ה מכריע ג"כ לפסוק כהרמ"א ודלא כמ"א". אם זה השו"ע הרב, כאן הוא לא חולק, אלא מחמיר כמותו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 633 אורחים