מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ג' מרץ 29, 2011 12:29 am

קודם כל הרשה לי להודות לך על הרצינות ועל הענייניות שיש בדבריך, גם אם איני מסכים איתך, אתה מציג את הדברים בצורה מכובדת וראויה ולא בצורה מתנשאת של אני ואפסי עוד.
כעת אתייחס לדבריך:
אדג כתב:הבה ננסה לפשר ולהרגיע את הרוחות:
יהדות כורדיסטאן ויהדות בבל שונות זו מזו כגודל המרחק שבין יהודי פולין ויהודי איטליה.
כאשר אדם כותב צפון בבל על כורדיסטן הוא צריך להתכון לבבל המקראית או משהו כזה...

איני מסכים עם זה. וכאשר אמרת אמרת, הוכח את זה, ואקבל.

אדג כתב:בכורדיסטן עצמה, היו החכמים מועטים במשך כל הדורות, ואף אם עמדו להם פה ושם גדולים בתורה (ואינני כלל עומד לדון בגדולת זה או אחר), הרי זו תופעה יוצאת דופן שאיננה מלמדת על הכלל.
משא"כ אירופה (קרי: איטליה, צרפת וספרד עד לגירוש), מצרים וצפון אפריקה (חלקים מסוימים), ותימן היוו מאז ומעולם מקום תורה.

איני מקבל את הדברים האלו כהכרח. "גדול בתורה" זה דבר יחסי, לדוגמה: ראה את החיבור של הרי"ף, וראה את חיבורם של הקטן שבבעלי התוס', אם יבוא אדם ויאמר שהיה גדול מהרי"ף רק משום שהתרשם מהפלפול והקושיות והתירוצים, לפי דבריו קטן המחברים בזמנינו עדיף מגדול שבבעלי התוס' שהרי ממלא ספר שלם על שורה אחת בגמרא, ואילו בתוס' יש עוד כמה שורות של תוספת על הגמרא, א"כ ברור שזה לא כלי ההבחנה.
לדעתי, בהחלט יתכן שהיו בעלי תורה בבבל (לא צריך לקרב יותר מדאי, אלא לראות בגמרא מה היה כבר בזמנם בבבל בעניין זה) שידעו גמרא והלכה, ואעפ"כ הם לא התפרסמו אם משום בדידותם במקום ההוא מהסיבות שצויינו כגון הרדיפות וכו', ואם משום סיבות אחרות (ולא חסרות), וזה שמצויין בספר שהיו שם הרבה עמי ארצות זה אינו סותר זאת במאום את עצם קיומם של חכמים שונים גם אם בודדים, זכורני שראיתי באחד מספרי גדולי אשכנז (אא"ט המהרש"ל) המעיד על 'ריבוי עמי ארצות' בסביבתו ושהוצרכו החכמים קודם דורו לגזור כמה גזירות מפני זה. ואני שואל אותך האם זה יכול להצביע על כך שלא היו ת"ח בסביבתם?. בדוק בכל ההיסטוריה, ותמצא שעמי ארצות לא פוסלים אפשרות של קיום ת"ח במקומם, זה שאנחנו לא יודעים מה היה בדיוק בבבל בכל התקופות- זו לא הוכחה שתחרוץ את ההיסטוריה שלהם.
---
לסיכום של דברים, איני אומר שצריך לעוות את ההיסטוריה או להעלים אותה, אדרבה, יש לעשות זאת בדרך של כבוד, וזה עיקר כוונתי.
אחדד את הדברים ואומר לך את האמת, כאשכנזי איני מסכים עם הדרך הזאת של "אנחנו העם הנבחר" כלפי אחינו הספרדים, זה נכון שימציאו אלף ואחד תירוצים לכסות זאת, אבל בסופו של דבר הדברים ניכרים מבין ריסי עיניו של הכותב גם אם ינסה להסתיר זאת (ואני נגעל מזה, והרבה יותר ממה שכתבתי היה לי לומר והתאפקתי כדי שלא יהיה לאחינו הספרדים כלי טוב להתגרות בנו, כתבתי קוצו של יו"ד בלבד) מי שהוא מגמתי ינסה לטהר את השרץ בק"נ טעמים, (ואני מודה כל יום לאל שקיבלתי חינוך להתייחס לכל יהודי בסתרכבגלוי, ואבי תמיד הראה דוגמה אישית. חבל שלא כולם זכו לזה ומיעוט התחכנו על שנאה וגאווה ריקנית)
ובזה אחתום את דברי בנושא זה בל"נ. ולא אתווכח על 'המילה האחרונה'.
המצפה לדברי לעג, בוז, ו'הפרכות', מאי אילו מחברי הפורום.
אדג כתב:בבל, לעומת זאת, עם שקיעת הגאונות ועליית האיסלם, בעקבות רדיפה מתמדת של השלטונות לא גידלה דרך קבע גדולי תורה. החולק על הנ"ל, יחוייב להביא הוכחה, אני מצידי מוכן להוכיח כל מילה מדבריי אם אדרש.

עם זה אני מסכים. בפרט עם המילים דרך קבע.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי יאיר » ג' מרץ 29, 2011 8:54 am

ר' רבינוביץ, יישר כח!

דברי טעם ודעת..

אתה לא לבד..(אשכנזי)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 29, 2011 9:08 am

לסיכום כל האריכות והטרחנות דכאן.

הרא"ש כתב דמשבח הוא את מסורת אשכנז על פני הארץ הזאת.
העיר חכם אחד כאן דאע"פ שהכל נוקטים שהארץ הזאת פירושו הארץ שגר בה, היא ספרד, צריך עיון על מה נסמכו, דנראה יותר שכונתו על הארץ שהחזיקו באכילת אותו העוף. והיא הערה נכבדה.
[אין לי גישה דרך קבע לגוגל בוקס, בגלל הספק המסנן, אבל בדקתי במקו"א (הקשתי עיקר לשון הרא"ש שם) וראיתי שעמדו בהערה זו, יעו"ש]
העיר מי שהעיר שבודאי אין כוונת הרא"ש על בבל שהרי שם לא פסקה ישיבה מעולם.
ועל דבריו הושב, שפסקה ופסקה. [אע"פ שכתב רש"י דגמירי דמימות שגלו החרש והמסגר וכו' וצ"ע מה מקורו]
ובשאר הדברים לא נתווסף מידי.
(אד"ג יאש"כ על הסיכום הבהיר)

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי עט סופר » ג' מרץ 29, 2011 9:51 am

איש_ספר כתב:לסיכום כל האריכות והטרחנות דכאן.

הרא"ש כתב דמשבח הוא את מסורת אשכנז על פני הארץ הזאת.
העיר חכם אחד כאן דאע"פ שהכל נוקטים שהארץ הזאת פירושו הארץ שגר בה, היא ספרד, צריך עיון על מה נסמכו, דנראה יותר שכונתו על הארץ שהחזיקו באכילת אותו העוף. והיא הערה נכבדה.
[אין לי גישה דרך קבע לגוגל בוקס, בגלל הספק המסנן, אבל בדקתי במקו"א (הקשתי עיקר לשון הרא"ש שם) וראיתי שעמדו בהערה זו, יעו"ש]
העיר מי שהעיר שבודאי אין כוונת הרא"ש על בבל שהרי שם לא פסקה ישיבה מעולם.
ועל דבריו הושב, שפסקה ופסקה. [אע"פ שכתב רש"י דגמירי דמימות שגלו החרש והמסגר וכו' וצ"ע מה מקורו]
ובשאר הדברים לא נתווסף מידי.
(אד"ג יאש"כ על הסיכום הבהיר)

אם כבודו מומחה לבבל לא אכנס ספציפית לבבל, רק חשוב להדגיש שוב כי קיומה של התורה אינה נמדדת בקנה מידה של חוקרים חילונים [למען האמת לא קראתי את ספרו של בן יעקב אך אני מדבר על הדומים לו] ובודאי לא ביבול תורני, משני סיבות עיקריות: א. אי אפשר להשוות בין מקום נגיש לדפוס לשאר מקומות. תעיד על כך לדוגמא מה שציינו [בנוסח קצת שונה] שבמשך שנים היה רושם שיהדות צפון אפריקה עניה ביבול תורני, למרות כמה ספרים שפקיעי שמיה אור החיים ושאר ספריו מהר"י עייאש ועוד, והיום אהבת שלום ואחרים מילאו את המדפים.
ב. יש מקומות שנזקקו פחות לשו"ת ופחות לספרים נוספים לפרש ולבאר את התלמוד משום שישבו על מקומם באותה מתכונת ללא שינוים הן של גלות [ועוד יותר של קליטת מגורשים מארצות שונות שכידוע עורר לא מעט פולמוסים ביחוד בצפון אפריקה], הן של תרבות, ביחוד במקומות שדיברו ארמית או שפה דומה ומושגי הש"ס היו יותר קרובים אליהם, במקומות אלו הש"ס הובן שצורה פחות או יותר אחידה, ולא היה צורך לפרשה או לדמות מילתא למילתא.
דוגמא אשר תעיד על כך כמה ספרים וחילוקי מנהגים יש לק"ק תימן לפני גלות מוזע וכמה אחרי.

כמו"כ אם ידוע לך על כאלו שהעירו מהו הארץ הזאת אשמח אם תצטט ע"מ שאראה שאני יחיד בהערה זו
נערך לאחרונה על ידי עט סופר ב ג' מרץ 29, 2011 4:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 29, 2011 9:59 am

בן יעקב היה דתי. מוקיר תורה וחכמיה.
גלות מוזע צ"ל
חפש בגוגל בוקס, (הקשתי: יותר מקבלת בני הארץ הזאת), יצא משהו ממחקרי ירושלים. כאמור אין לי אפשרות לבדוק עתה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 29, 2011 2:47 pm

שו"מ במנחת יצחק ח"ז סי' צ"ב, שהעיר כהערת הרב עט סופר. יעו"ש.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ג' מרץ 29, 2011 3:11 pm

לעניין חכמי בבל וכורדיסטאן איני מרחיב (אף שגם אני לא ידעתי, איזה חיבור חשוב מתקופת הראשונים יש בידינו מחכמי בבל מהתקופה המקבילה לבעלי התוספות ועד סוף ימי הראשונים, כמו שיש בידינו לעשרות רבות מחכמי אשכנז וצרפת וספרד ופרובנס ואיטליה ומצרים וכו'? וכמובן אפשר לומר שהיו שם חכמים גדולים מאד כמו גדולי הראשונים בשאר הארצות, ורק לא ידענו מתורתם בגלל נסיבות חיצוניות. את זה תמיד אפשר לומר, וגם אפשר לומר שבקייב שבאוקריינא [=ידוע על ר' משה מקיוב מזמן בעלי התוספות, ועוד חד או שניים מאיזור זה] היה בית מדרש חשוב עם חכמים גדולים באותה מידה כמו שאר הארצות, ורק לא ידענו מזה כי נאבדו ספריהם בנסיבות חיצוניות וכו'. לו יהי כן, רק למאי נפקא מינה מלבד עצם ההיפותזה שאפשר שהיה כן ואפשר שלא, הרי אין לו לדיין אלא מה שרואות עיניו) - אלא לעניין השאלה שהועלתה כאן על דברי הרא"ש במסורת אשכנז וספרד, שלכאורה אין דבריו בתשובה על החסידה נוגעים לספרד, שלא כמו שהעתיקו החוקרים והמחברים.

בזה יש להעיר, שאמנם הקושיה כשלעצמה יפה היא, ולא מן הנמנע שכולם העתיקו אחד מהשני מבלי לעיין (ואין לפני כרגע לבדוק אם פריימן הוא המקור או אורבך) - אבל לגוף הדברים אין ספק שהדברים מקויימים בדעת הרא"ש, שהוא החזיק ממסורת אשכנז הרבה יותר ממסורת ספרד, כפי שנוכח לראות כל המעיין לאורך שו"ת הרא"ש, את המקומות הרבים בהם הרא"ש מתמיה על מסורת ספרד ורוצה לבטלה, ובדרך כלל נמנע מכך רק בשל מניעים צדדיים (ביחס לגוף הסוגיה), ובפרט בענייני שטרות ושמיטת כספים, כמדומני שהוא כותב ביותר מעשר תשובות שונות שמנהג ספרד בזה זר ומוזר. וכדי שלא לקטוע את הרצף, אצרף את הציטוטים בסוף הדברים [*].

וגם בדיקה פשוטה מראה שלשון "הארץ הזאת" בשו"ת הרא"ש, לעולם פירושה הארץ שהוא נמצא בה, ולא איזו ארץ אחרת, כך שאפשר לומר שלמרות שבעניין הנקודתי של החסידה תואמת מסורת ספרד לאשכנז, הרא"ש נחת לבטא כאן את יחסו העקרוני לסמוך על מנהג אשכנז יותר ממסורת שאר הארצות. ואין צורך לחפש איזו ארץ אלמונית שדווקא אליה היתה כוונתו (בכל אופן אם נניח שהכוונה אכן דווקא לארץ מסויימת, כלומר ארצם של אותם האנשים הנזכרים בתשובה זו שאוכלים את החסידה, לדעתי האפשרות היחידה המסתברת היא פרובנס).

מן הצד אוסיף גם שהמצוי בתורת הראשונים לארצותיהם יודע שבאמת באשכנז, מהתוספות ועד מהרי"ל וסיעתו, ראו במנהגים מקור סמכות ותוקף הלכתי הרבה יותר מאשר בכל ארץ אחרת (רבנו תם היה יוצא דופן בעניין זה), ובוודאי יותר מאשר בספרד, שבה סמכות החכמים הגדולים היתה המכריע העליון תוך פחות התחשבות בשאלת המנהג. והדברים עתיקים ונתלבנו בכמה מחקרים. וממילא מסתבר לפי שיטתם של חכמי אשכנז, שאחיזתם במנהג ומסורת אכן היתה הדוקה יותר מבספרד.


__________
[*] לעניין מנהגי ספרד שלא נראו בעיני הרא"ש:
יש מנהגים שראה ולא היו טובים בעיניו אלא שאין בידו כח לשנות (כלל כ"ו סי' א'). ואפילו במקום שהמנהג בספרד מיוסד על דעת הרי"ף, לעיתים לא היתה נוחה דעתו מזה ורק לא רצה להורות עליהם להחמיר, אם משום שלא לעשותם מזידים (כלל כ"ב סי' ט"ו) ואם משום שסוף סוף יש להם אילן גדול להיתלות בו (כלל ב' סי' ח'), וראו גם באותו עניין בהלכות קטנות שבמנחות, הל' ציצית סוף סי' י"ח, "ולכן לא מחיתי באנשי ספרד שמתעטפים בטלית של פשתן, שלא להרפות מצות ציצית בידם").
וכן הרבה בעניינים אחרים לא היתה דעתו נוחה מהמנהג שראה בספרד, ולמשל מה שכתב בחריפות בכלל ד' סי' כ"ב: "גם אני נתרעמתי מיום בואי הנה על חזני הארץ הזאת... חזני הארץ הזאת הם להנאתם, לשמוע קול ערב, ואפילו הוא רשע גמור אינן חוששין, רק שיהיה נעים זמירות - והקב"ה אומר 'נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה'...", ובתשובה אחת לעיר שנהגו בה לכוף לגרש, כתב "מנהג רע הוא לכוף את האדם לגרש, מלבד אותם ששנו חז"ל שכופין אותם לגרש, והרבה כתבתי בזה בפסקי. ומיום בואי לארץ הזאת, מנעתי בכל ארץ קשטיליא שלא לכוף". ויש גם דבריו הידועים לעניין עונשי נפשות בימינו, "ותמהתי מאד בבאי הלום, איך היו דנין דיני נפשות בלא סנהדרין, ואמרו לי כי הורמנא דמלכא הוא. וגם העדה שופטים להציל, כי כמה דמים היו נשפכים יותר אם היו נדונים ע"י הערבים, והנחתיה להם כמנהגם, אבל מעולם לא הסכמתי עמהם על איבוד נפש" (כלל י"ז סי' ח', עיינו שם למה שהסכים בסוף, ויש בזה גירסאות)
וביותר הפליא הרא"ש כאמור על מנהג בני ספרד שלא לנהוג שמיטת כספים ולא לכתוב פרוזבול ולקיים שטרות ישנים: "הוי יודע, שתמהתי על זה מיום באתי לארץ הזאת, וצוחתי כי כרוכיא וליכא דמשגח בי. ואמרו כי כבר נהגו כן בארץ הזאת, ואי אפשר לשנות מנהגן. ואמרתי: מנהג כזה, שהוא לעבור על דברי תורה ולהוציא ממון שלא כדין, אין הולכין אחריו, כל זמן שאין טעם למנהג [...] הילכך מיום בואי לכאן איני דן שלא תשמט שביעית, וגם איני סותר מנהגם, אלא מניחם לדון כמנהגם" (כלל ע"ז סי' ד', וראו גם סי' ו').
וכן האריך במקום נוסף: "ועל דבר השמטה, שמטתי את ידי מלכתוב בענין שמטה מיום באי לארץ הזאת. כי דברים רבים היו לי עם גדולי העיר, מדוע אינם משמיטין כספים, ואומרים שכבר נהגו בכל הארץ הזאת שלא להשמיט, ואי אפשר לבטל המנהג שנהגו זה ימים רבים, כי הרבה מלוות ישנות יש בארץ הזאת. והביאו לי ראיה ממנהגם מיפוי לשון שטרותיהם, ולא נתיישב לי טעמם. ומצאתי התנצלות לעצמי, על שמטת ידי עצמי, שאיני מתעורר לבטל מנהגם" (כלל ס"ד סי' ד'), ובתשובה זו מצא איזה סמך למנהגם, עיינו שם, אבל עדיין לא הוטב העניין בעיניו כלל, כמו שכתב בתשובה אחרת "אם שטר ישן הוא, כמו שרגילין בארץ הזאת להוציא שטרות ישן נושן, לבי נוקף תמיד עליהם" (כלל פ"ה סי' י', עיינו שם ובתשובות הקודמות שכתב טעמים נוספים, לחשוש ששטר ישן מרומה הוא), וראו בכלל פ"ז סי' ט"ו: "ועל טענת פרוזבול, תמהתי על יושבי הארץ הזאת, מאי חיליהו יותר מהלל הזקן ובית דינו בתלמידיו בחכמה ובמנין לבטל תקנת פרוזבול [...] ואף כי לא היו מקובלים לי דבריהם, שתקתי, ולא רציתי לבטל מנהגם" מהטעמים דלעיל.
כמובן אין צורך לומר שישנם גם הרבה מנהגים שראה בספרד וקיבל, או לפחות לא הורעו בעיניו כלל - אבל העניין הוא שהרא"ש באופן כללי לא ראה בעובדה שבני ספרד נוהגים כך או כך, אסמכתא ומשקל לעניין הכרעת ההלכה (שזה הפוך מיחסם של חכמי אשכנז למנהגי ארצותיהם, כנ"ל), מאחר שכאמור לא סמך על מסורתם כמו לגבי מסורת אשכנז. ואפשר שיש לזה גם קשר לכך שהשקפת הפילוסופיה האריסטוטלית-ערבית נתקבלה על ידי הרבה מחכמי ספרד דאז (וכידוע גם הרשב"א נלחם בזה), כמו שכתב הרא"ש בהתכתבותו הידועה עם רבי ישראל מטולדו, " ויש לי כל בסברא אמיתית של תורת משה רבינו ע"ה, ככל חכמי ספרד הנמצאים בימים האלה. ואע"פ שלא ידעתי מחכמה החיצונית שלכם, בריך רחמנא דשיזבן מינה" (כלל נ"ה סי' ט'. ובזה אין מקום להאריך כאן).

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי אדג » ג' מרץ 29, 2011 4:36 pm

א. מנין לי שיהדות כורדיסטאן ויהדות בבל שונות זו מזו?
הבה נגדיר יהדות: נוסח תפלה, מנהגים, הברה, ופסקי דין.
סידור התפלה הכורדיסטאני והבבלי שונים זה מזה, בעוד שהכורדי מושפע ישירות מהסידור הא"י הרי הבבלי הוא בעיקרו סידור רס"ג.

מנהגי הכורדים היו מושפעים ישירות ממנהגי העמים הסובבי אותם, דבר אגב הנשמר בעקביות כאשר אין מנהיגות יהודית חזקה. משא"כ הבבלים, שבעקבות המנהיגות היהודית בעבר (ישיבות סורא ופומבדיתא הינם עדיין הישיבות הגדולות בהיסטוריה) היו שונים לא במעט מן העמים סביב.

הברת הכורדים שונה אפילו בינם לבין עצמם, כך שקשה להגדיר בוודאות, אך זהה לבבל - ודאי שלא.

לגבי פסיקה - קשה לומר כיון שמשני המדינות לא נשארו (או לא נכתבו, מי יודע?) כתבי יד הלכתיים ותשובות. רק זאת נדע, ששניהם אמצו את הפסיקה הספרדית והא"י בבוא העת, בכורדיסטאן פחות, והדבר לווה במחלוקת (עיי' שלוחי א"י לא. יערי ע' 666), אך עדיין.

מכל האמור: בבל וכורדיסטן הם שני מדינות, שני עמים שונים גרים בהם ולפיכך גם הקהילות היהודיות שבהם שונות.

ב. אני חילקתי בין כורדיסטן ובבל, שבבל אכן היתה מרכז תורה, אך לא גידלה דרך קבע גדולים בה, משא"כ כורדיסטן שאף זה לא.

ראיותי: די אם אצטט את ויקיפדיה, והמפורסמות אינם צריכים ראיה: "היישוב היהודי לא פסק בכורדיסטן, אך היה מנותק ממרכזי היהדות, אפילו מאלה הקרובים אליו בבבל (היום עיראק). התנאים הטופוגרפיים ההרריים הקשו על מעבר נוח באזורים אלו וכן גם תנאי מזג האוויר. בנוסף לכך, הימצאותם של שודדי דרכים בגאיות ובמעברי ההרים היה שכיח, והיוו סיכון חמור שלא איפשר תנועה חופשית באזור.

היהודים דברו בשפת ה"ארמית", הדומה ללשון התלמוד הבבלי. גם שכניהם הנוצרים האשורים מדברים בשפה זו. הנוסע היהודי רבי בנימין מטודלה, אשר ביקר באזור בשנת 1170 כותב: "הם מן הגלות הראשון שהגלה שלמנאסר המלך והם מדברים בלשון התרגום". סמוך לביקור זה, התחוללה בכורדיסטן תנועה משיחית שהשאירה רושם רב על היהודים. מחוללה היה דוד אלרואי שנשא עימו חזון משיחי ולאומי".

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי עט סופר » ג' מרץ 29, 2011 4:50 pm

איש_ספר כתב:שו"מ במנחת יצחק ח"ז סי' צ"ב, שהעיר כהערת הרב עט סופר. יעו"ש.

ישר כח
שנים רבות מאז שראיתי לראשונה הערה זו תמהתי עליה, ובכל פעם שראיתי שוב חוקר שהביאה התגנב חשש לליבי שאולי אינני קורא נכון. כעת שהראת לי שכיוונתי למנחת יצחק יישבת את דעתי.
גם אם נסביר את הרא"ש אחרת כדעת תוך כדי דיבור בכל זאת נח לי שהבנתי את הרא"ש כמנחת יצחק ולא כחוקרים...

ר' גרונם יקום פורקן
הודעות: 200
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 7:54 pm

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי ר' גרונם יקום פורקן » ג' מרץ 29, 2011 5:40 pm

איש_ספר כתב:אכן, גם מי שיטען כי בפולין למשל, לא פסקה ישיבה מעולם אינו אלא טועה. ובכן מה?


אני מוכן לשים נפשי בכפי ולטעון כי מאז ההתיישבות היהודית בפולין בימי ר' יעקב פולק ועד חורבן אירופה לא פסקה ממנה ישיבה. מפני מה אני טועה?

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי עט סופר » ד' מרץ 30, 2011 12:55 am

עט סופר כתב:
איש_ספר כתב:שו"מ במנחת יצחק ח"ז סי' צ"ב, שהעיר כהערת הרב עט סופר. יעו"ש.

ישר כח
שנים רבות מאז שראיתי לראשונה הערה זו תמהתי עליה, ובכל פעם שראיתי שוב חוקר שהביאה התגנב חשש לליבי שאולי אינני קורא נכון. כעת שהראת לי שכיוונתי למנחת יצחק יישבת את דעתי.
גם אם נסביר את הרא"ש אחרת כדעת 'תוך כדי דיבור' בכל זאת נח לי שהבנתי את הרא"ש כמנחת יצחק ולא כחוקרים...

כעת ראיתי שרבי צדוק הכהן מלובלין (ישראל קדושים ד ע"א) מביא ראיה מהרא"ש, ולכן אני לוקח את הערתי חזרה. עדיין שמח אני שכיוונתי למנחת יצחק, אך הצד שכנגד אינו ח"ו סתם חוקרים, כדרכה של תורה אפשר להעיר על רבי צדוק הכהן, אך כמובן בכבוד הראוי וכתלמיד הדן לפני רבו. ואדרבא נודה 'תוך כדי דיבור' על שביאר את סברת רבי צדוק הכהן.

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסורת גלות האשכנזית היא המדוייקת - הרא"ש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 20, 2017 12:42 am

אם נדקדק את דברי הרא"ש נמצא שהוא מבכר במיוחד גם את מסורת אשכנז לעומת צרפת (וספרד) ולא רק לעומת הארץ "הזאת". הרי זהו לשונו "כי אני מחזיק את המסורת שלנו, וקבלת אבותינו ז"ל חכמי אשכנז, שהיתה התורה ירושה להם מאבותיהם מימות החרבן. וכן קבלת אבותינו רבותינו בצרפת, יותר מקבלת בני הארץ הזאת", ומשמע שהייחוס המיוחד עד ימות החורבן שייך דווקא אצל אשכנז.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 581 אורחים