עמוד 2 מתוך 2

Re: לשון כגון ברש"י

פורסם: ד' יוני 26, 2019 10:52 am
על ידי אוהב עמו
מצאתי שרבי דוד פוברסקי נקט שלשון כגון ברש"י היא בדווקא ולא בא להוסיף משהו נוסף

Re: לשון כגון ברש"י

פורסם: ד' יוני 26, 2019 5:27 pm
על ידי יוסף פ
אם אני זוכר נכון ראיתי כלל זה ב"ספר הקושיות" לאחד מהראשונים (לא נודע למי, אני חושב) אך כעת אינו תחת ידי

Re: לשון כגון ברש"י

פורסם: ד' יוני 26, 2019 5:46 pm
על ידי אהרן תאומים
ברובא זה במשמעות כגון דא, ובוודאי כשכותב על יותר מדבר אחד, יש יסוד גדול להניח שהכוונה כגון אלו ואין אחרים, וכן אם כותב כגון וכגון באותו הדיבור זה גם משמע שיש עוד דוגמאות נוספים
ראה כאן: https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=31950

Re: לשון כגון ברש"י

פורסם: ד' יוני 26, 2019 8:29 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
אני שנים חשבתי ש'כגון' של רש"י זה דווקא, (בשונה מהשימוש שלנו בשפה העברית בכגון) שהרי כך בפשטות נראה בהרבה מאד מקומות שאין עוד דוגמא שניתן להביאה חוץ מזו שהובאה בכגון, עד ששמעתי שיש מסבירים אחרת, וטורחים לפרש בכל מקום מה יכולים להוסיף.
לפני מספר שנים יצא קונטרס בשם "כגוונא" שליקט את כל הכגון ודן בזה, כמדומני חיברו ר' דוד מינצר

Re: לשון כגון ברש"י

פורסם: ב' אפריל 13, 2020 6:20 pm
על ידי שמואל דוד
שבת לד.

רש"י ד"ה ספק חשכה "כגון" בין השמשות

עיין ראש יוסף ופנ"י שם.

Re: לשון כגון ברש"י

פורסם: ו' אפריל 17, 2020 12:26 am
על ידי עני בן פחמא
רש"י בתקפו כהן, בכור בהמה טמאה כגון פטר חמור, מוכח שכגון יכול להתפרש גם כשאין דוגמא נוספת.

Re: לשון כגון ברש"י

פורסם: ב' אפריל 20, 2020 5:00 am
על ידי שמואל דוד
עני בן פחמא כתב:רש"י בתקפו כהן, בכור בהמה טמאה כגון פטר חמור, מוכח שכגון יכול להתפרש גם כשאין דוגמא נוספת.

כבר העירו בזה
ועי' http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=23887#p263129

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: ב' אפריל 27, 2020 7:24 pm
על ידי שמואל דוד
חכם באשי כתב:ה'כגון' אצל הראשונים מובנו: "היינו", "והם", וכיוצא בכך.
צא וראה.

כן משמע מחידושי מהר"ם בנעט שבת נא. דאל"כ לא הבנתי דבריו.
Screenshot 2020-04-27 at 12.20.15 PM - Edited.png
Screenshot 2020-04-27 at 12.20.15 PM - Edited.png (14.84 KiB) נצפה 2746 פעמים

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: א' יולי 05, 2020 8:06 am
על ידי שמואל דוד
שבת קכ.

רש״י ד״ה כל כלי תשמישו - שצריכין לו לאותו היום כגון כוסות וקיתוניות.

עיין פרי מגדים (אשל אברהם) סימן שלד מש״כ לבאר כאן.

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: א' מרץ 21, 2021 1:50 pm
על ידי עושה חדשות
ראה עוד בדברי רש"י בסנהד' צח: "האי כגון לאו דווקא" עי"ש.

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: א' ספטמבר 19, 2021 10:26 am
על ידי שמואל דוד
ביצה יז.

רש״י ד״ה בעבודה - כגון יעלה ויבא בברכת עבודה.

עיין אמת ליעקב.

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: ש' אוקטובר 16, 2021 9:41 pm
על ידי ביקורת תהיה
שמואל דוד כתב:ביצה יז. רש״י ד״ה בעבודה - כגון יעלה ויבא בברכת עבודה.
לא כי, אלא כאן המובן הוא 'כדוגמת'. כלומר, אמירת נוסח 'יעלה ויבוא' בתור הזכרת מעין המאורע – מנהג מאוחר הוא, והיינו דמפרש רש"י את דעת תנא קמא 'ואומר מעין המאורע בעבודה' – כגון נוסח 'יעלה ויבוא' שנוהגים אנו לומר בברכת עבודה, שענינו תחנה ובקשה; משא"כ לדעת ר"א, שאומר מעין המאורע בהודאה, אומרים נוסח שענינו הודאה, דוגמת 'על הנסים' בחנוכה ופורים.

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: ש' אוקטובר 16, 2021 10:10 pm
על ידי ביקורת תהיה
חכם באשי כתב:'כגון' אצל הראשונים מובנו: "היינו", "והם", וכיוצא בכך.
צא וראה.
לשון רש"י במסכת הוריות (ד ע"ב): וּבַעֲבוֹדָה זָרָה, אֲפִלּוּ אָמַר לְךָ 'הַיּוֹם עָבְדֶהָ וּלְמָחָר בַּטְּלֶהָ' - חַיָּב, דְּרַחֲמָנָא אָמַר 'לְהַדִּיחֲךָ מִן הַדֶּרֶךְ' – אֲפִלּוּ מִקְצָת דֶּרֶךְ. וְכִי קָתָנֵי 'חַיָּב', כְּגוֹן לְרַבָּנָן בִּסְקִילָה, וּלְרַבִּי שִׁמְעוֹן בְּחֶנֶק.

Re: יש "כגון" שהוא דוקא כך?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 10:46 pm
על ידי צופה_ומביט
גאולה בקרוב כתב:בלשון ראשונים ואחרונים. וצ"ע אם כן, מדוע נקטו לשון "כגון".

ראיתי גמרא מפורשת של "כגון" שכולל רק את המקרה האחד האפשרי שמובא מיד אחרי ה"כגון".

סוכה נד, ב:
אטו ערב שבת שבתוך החג מי איתיה בכל שנה? זימנין דלא משכחת ליה, והיכי דמי? כגון שחל יום טוב ראשון בערב שבת.

וזהו הציור היחיד האפשרי.

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 11:08 pm
על ידי לבי במערב
כהערה בעלמא:
הכי גרסינן.JPG
הכי גרסינן.JPG (56.93 KiB) נצפה 1849 פעמים

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 11:46 pm
על ידי מאיר בן אבי
עיין רש"י דברים יב, יח - כגון מעשר ראשון.

ןמדובר שם רק על מעשר ראשון ולא על מעשר שני

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: ד' נובמבר 10, 2021 4:10 pm
על ידי שמואל דוד
עיין ראש השנה לב:

מלכיות כגון חי אני נאם ה' [אלהים] אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם כו׳ זכרון כגון ויזכור כי בשר המה וגו' שופר כגון תקעו שופר בגבעה וגו' אבל אם בא לומר מלכות זכרון ושופר של פורענות של עובדי כוכבים אומר מלכות כגון ה' מלך ירגזו עמים וכגון ה' מלך עולם ועד אבדו גוים מארצו זכרון כגון זכור ה' לבני אדום וגו' שופר כגון וה' אלהים בשופר יתקע והלך בסערות תימן וכתיב ה' צבאות יגן עליהם באין מזכירין זכרון של יחיד ואפילו לטובה כגון זכרני ה' ברצון עמך וכגון זכרה לי אלהי לטובה פקדונות הרי הן כזכרונות כגון וה' פקד את שרה וכגון פקוד פקדתי אתכם דברי ר' יוסי ר' יהודה אומר אינן כזכרונות


לכאורה מבואר מכאן שלשון כגון היא בדווקא ולא בא להוסיף משהו נוסף.

Re: יש כגון במובן של הכל?

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2022 3:03 am
על ידי הבאר ההיא
חולין קל"ז ע"ב רש"י ד"ה דרבנן בדאורייתא וכו' בתרומה שהיא מן התורה כגון תרומת תירוש ויצהר ובמסורת הש"ס צויין שבס"א הגירסא דגן תירוש ויצהר שהם כל הדברים שתרומתם דאורייתא, וכמדומה שבעוז והדר ציינו שיש מוחקים את הכגון.