עמוד 2 מתוך 3

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' מאי 18, 2017 10:52 pm
על ידי י. אברהם
כבר תיקן כך בנתן פריו

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' מאי 19, 2017 2:58 am
על ידי שמואל דוד
ייש"כ

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ש' מאי 20, 2017 10:20 pm
על ידי י. אברהם
בבא קמא פג:
יכול סימא את עינו נסמא את עינו כו' ת"ל מכה אדם ומכה בהמה מה מכה בהמה לתשלומין אף מכה אדם לתשלומין, ואם נפשך לומר הרי הוא אומר לא תקחו כופר לנפש כו'

וברש"י
פג.jpg
פג.jpg (37.4 KiB) נצפה 11943 פעמים

ובמהד' עוז והדר בהגהות וציונים
הג' וציונים.PNG
הג' וציונים.PNG (5.04 KiB) נצפה 11943 פעמים

ונראה דאין צריך למחוק כלום, אלא דשני דיבורי רש"י דיבור א' הם. ובא לבאר מרוצת לשון הגמ' ואם נפשך לומר הרי הוא אומר, וקל להבין.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' מאי 21, 2017 8:36 am
על ידי שמואל דוד
וכ"כ בגליון הגמרא שלי וברוך שכונתי

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' יוני 22, 2017 12:18 am
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:והתניא - קושיא
והא תניא בניחותא

ב"ב קמט: קרקע דוקא והא תנן כו' ועיין רשב"ם וז"ל קרקע דוקא בתמיה, והתנן במסכת פאה עכ"ל ואפשר שכוונתו לאפוקי מגירסת והא תנן.
אולם עיין שם קנ. וכל היכא דתני כו' והא תנן ועיין רשב"ם והתנן בפרק ראשית הגז עכ"ל ומבואר שכוונתו להראות המקום ותו לא ודו"ק

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' יולי 19, 2017 6:38 pm
על ידי מצליח
כריתות י.
ברש"י ד"ה ומיפסקי, 'והדר מני שמונים ימי טוהר' נראה ד'והדר מני' הוי דיבור המתחיל, ופי' רש"י שמונים (מלשון מנין) ימי טוהר, כעת שהוא נכתב באמצע דיבור משמע והדר מני שמונים (מלשון פ'), ואינו דכבר מני י"ד ימי טומאה ועתה מוטל עליו עוד לימנות רק ס"ו ימי טוהר. [הגה זו אינו מתייחס דוקא לדפוס עוז והדר]

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' ינואר 10, 2018 6:38 am
על ידי שמואל דוד
שבועות מא.
היסת לשון שומא ששמו חכמים כו'
לכאורה צ"ל שומה בה"א
download/file.php?id=20412

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' מרץ 11, 2018 8:46 pm
על ידי י. אברהם
בבא קמא צח.
ברש"י ד"ה על אזנו וחרשו. ועל ככה חסרו דמים

ב''ק צח.PNG
ב''ק צח.PNG (5.8 KiB) נצפה 11493 פעמים

בגליון נ"א: ועל כרחך.
בשינויי נוסחאות של הוצאת הרב שבתי פרנקל הביאו שכגירסא שלפנינו איתא בכמעט כל הכת"י ודפוסים ראשונים
מלבד בכת"י א' דאיתא: ועל מכה זו.
ונדצ"ל: ועל ידי מכה זו חסרו דמים. ולפי"ז אתי שפיר.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' יולי 17, 2018 8:59 pm
על ידי י. אברהם
ב"ק קד.

קד.PNG
קד.PNG (17.53 KiB) נצפה 11363 פעמים

ברש"י ד"ה שליח ב"ד, מבואר דר' שמעון בן אלעזר מפרש למתניתין דוקא כשעשאו נגזל מיירי,
וצ"ע דבד"ה ולאפוקי משמע דמתניתין דלא כרשב"א.

ואולי צריך להפוך הסדר של ב' מילים בד"ה ולאפוקי, וכך צ"ל: הא דאוקימנא מתניתין שליח ב"ד אפי' עשאו גזלן כו'.
פי' מה דאוקימנא בגמ' דמתניתין מיירי אפי' עשאו גזלן, זה לאפוקי מפירושו של רשב"א במתניתין דמפרש דדוקא כשעשאו נגזל מיירי.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 9:08 pm
על ידי י. אברהם
ב"ק קו:

גמ' קו.PNG
גמ' קו.PNG (27.5 KiB) נצפה 11277 פעמים

בבא קמא קו.PNG
בבא קמא קו.PNG (11.78 KiB) נצפה 11277 פעמים



ברש"י ד"ה תהוי נמי כאבידה. וכי תבעו כשהוא גדול. אולי צ"ל וכן תבעו כשהוא גדול.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' אוגוסט 07, 2018 3:55 pm
על ידי לבי במערב
בע"ה אתחיל.
בתמיד כז, ב (עוז והדר - מהדו' תשע"ו*), הגהות וציונים אות ב. להוסיף בסוף ההערה: "וכ"ה ביומא שם".

אי"ה, כשאוכל - אוסיף עוד.
יש"כ ות"ח ת"ח על הרעיון הנפלא.

____________________________________________
*) כידוע (וא"י אם העירו ע"ז כאן לעיל), ישנם הבדלים רבים בין המהדורות דהוצאת 'עוז והדר', ובפרט - בנוגע להיד החפשית שנטלו לעצמם להגי' ו'לתקן' (אוצ"ל: "לסכן") בנוסח הגפ"ת. והדברים נוראים, בכ"מ שלא 'הסתדר' להם מעט הנוסח שלפנינו - 'תיקנו' בלא להעיר כלום עד"ז!
וזה חוץ מהשינויים במיקום מילים בעמוד - שבמהדורא זו מספר העמודים הוא כך וכך, ובמהדורא הבאה - מספר שונה. ואכהמ"ל.
ולכן נצרך ביותר, שעל כל הערה לגבי גמ' מהוצאת בית 'עוז והדר' - יציינו שנת ההו"ל.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 2:08 pm
על ידי ביקורת תהיה
י. אברהם כתב:בבא קמא פג:
יכול סימא את עינו נסמא את עינו כו' ת"ל מכה אדם ומכה בהמה מה מכה בהמה לתשלומין אף מכה אדם לתשלומין, ואם נפשך לומר הרי הוא אומר לא תקחו כופר לנפש כו'

ונראה דאין צריך למחוק כלום, אלא דשני דיבורי רש"י דיבור א' הם. ובא לבאר מרוצת לשון הגמ' ואם נפשך לומר הרי הוא אומר, וקל להבין.

במהדורה המנוקדת הועמדו הדברים על מכונם, כדלהלן:
וְאִם נַפְשָׁךְ לוֹמַר. וְאִם יֵשׁ לְךָ לְהָשִׁיב וּלְהַקְשׁוֹת כְּלוּם עַל טַעַם זֶה, צֵא וּלְמַד מִמִּדְרָשׁ אַחֵר, הֲרֵי הוּא אוֹמֵר כוּ'. וּלְקַמָּן בָּעֵי מַאי הָוֵי לֵיהּ לְאַקְשׁוּיֵי:

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 4:17 pm
על ידי ביקורת תהיה
לבי במערב כתב:הדברים נוראים, בכ"מ שלא 'הסתדר' להם מעט הנוסח שלפנינו - 'תיקנו' בלא להעיר כלום עד"ז!

במטותא מינך, דוגמא או שתים; אם אפשר, משהו נורא.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 9:13 pm
על ידי לבי במערב
בע"ה כשאהי' אל מול הספר אוכל לציין.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 10:39 pm
על ידי שמואל דוד
זבחים קיג:

היינו דקם רימא התם כו'

פירש"י הראם זכר ונקבה שהוא גדול ואינו יכול ליכנס לתיבה עמדו שם עכ"ל

פתח בלשון יחיד וסיים בלשון רבים.
אולי צ"ל "עמד" שם.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 12:16 am
על ידי י. אברהם
מו"ק יב:

רב הונא חצדו ליה חצדא, ובפי' רש"י(=ר"ג) "למיחצד. לקצור, ורב הונא יש לו מה לאכול הוה ואמאי שרא לה:

מבואר דגרס ככת"י וטיקן: רב הונא שרא למחצד ליה חצדא.

לכידה.PNG
לכידה.PNG (67.83 KiB) נצפה 11109 פעמים

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2018 10:24 am
על ידי ביקורת תהיה
לבי במערב כתב:בע"ה כשאהי' אל מול הספר אוכל לציין.

חוששני שהיתה כאן פעירת פה מבלי חק, ואם אכן כן, מעשה חמור הוא.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוגוסט 24, 2018 3:34 am
על ידי לבי במערב
ח"ו. הבחנתי בכך כמה פעמים אגב שטף לימודי, והיות שאיני נמצא כאן מידי יום (ובטפשותי, אף לא ציינתי לעצמי את המקומות המדויקים המדוברים), יקח מעט זמן עד שאמצא את המ"מ המדויק.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' ינואר 16, 2019 8:23 pm
על ידי י. אברהם
ב"ק קיא:

הגוזל.PNG
הגוזל.PNG (19.13 KiB) נצפה 10232 פעמים

ובגמ' אמר רמי בר חמא זאת אומרת רשות יורש כרשות לוקח דמי, רבא אמר רשות יורש לאו כרשות לוקח דמי והכא במאי עסקינן כשאכלום,
והא מדקתני סיפא אם היה דבר שיש בו אחריות חייבין לשלם מכלל דרישא בגזילה קיימת עסקינן

וברש"י
דבר הניכר.PNG
דבר הניכר.PNG (8.81 KiB) נצפה 10232 פעמים

לשון רש"י שלפנינו מגומגם קצת. (תיבת או נוסף עפ"י מהרש"ל).

הנה זה ברור שבדבר שיש בו אחריות דעלמא, דהיינו קרקע, לא מיירי כאן דהא אינה נגזלת
ולכן בא רש"י לפרש דמיירי בדבר שהוא "כעין" קרקע
ונראה דצ"ל כלומר דבר הניכר לרבים כו' ואתי שפיר.
---
ובפסקי רי"ד איתא: פי' אם היה דבר הניכר לרבים ונראה לעין כעין קרקע, כגון טלת וכסות

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' פברואר 06, 2019 1:17 am
על ידי שמואל דוד
הוריות ג:

רש״י ד״ה ואיזה הוא הספק - כלומר אמאי הוא חייב אשם תלוי.

ועיין הגהות הב״ח שהגיה ״במאי״, אולם נלפענ״ד פשוט שכוונת רש״י א-מאי דהיינו על מה ודו״ק.

שו״ר שכ״כ בעוד אחרונים.

ועיין רש״י חולין ע. ד״ה לא מחתך ומשליך - דכיון דליתנהו אמאי תיחול כו׳ והתם נמי הכוונה כנ״ל.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' פברואר 06, 2019 1:22 am
על ידי חרסון
לבי במערב כתב:*) כידוע (וא"י אם העירו ע"ז כאן לעיל), ישנם הבדלים רבים בין המהדורות דהוצאת 'עוז והדר', ובפרט - בנוגע להיד החפשית שנטלו לעצמם להגי' ו'לתקן' (אוצ"ל: "לסכן") בנוסח הגפ"ת. והדברים נוראים, בכ"מ שלא 'הסתדר' להם מעט הנוסח שלפנינו - 'תיקנו' בלא להעיר כלום עד"ז!
וזה חוץ מהשינויים במיקום מילים בעמוד - שבמהדורא זו מספר העמודים הוא כך וכך, ובמהדורא הבאה - מספר שונה. ואכהמ"ל.
ולכן נצרך ביותר, שעל כל הערה לגבי גמ' מהוצאת בית 'עוז והדר' - יציינו שנת ההו"ל.


אני מסתכן, כיוון שאפילו הרב הכותב לא מצא בינתיים מקומו, אבל גם אני נוכחתי בכך, כאשר למדתי עם חברותא בקביעות כאשר לי מהדורה ישנה של עוז והדר, ולו חדשה, והנה על מילים שציינתי לו שצויינו בהם גירסאות אחרות, הוא לא הבין במה מדובר, כיוון שאצלו מלכתחילה הייתה הגירסא ה'מתוקנת', וכנ"ל בלא ציון עד"ז.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ד' פברואר 06, 2019 5:37 am
על ידי לבי במערב
חרסון כתב:אני מסתכן, כיוון שאפילו הרב הכותב לא מצא בינתיים מקומו, אבל גם אני נוכחתי בכך, כאשר למדתי עם חברותא בקביעות כאשר לי מהדורה ישנה של עוז והדר, ולו חדשה, והנה על מילים שציינתי לו שצויינו בהם גירסאות אחרות, הוא לא הבין במה מדובר, כיוון שאצלו מלכתחילה הייתה הגירסא ה'מתוקנת', וכנ"ל בלא ציון עד"ז.

הטעם של"מ מקומם [כצ"ל; בל' רבים], הוא מפני שמשהבחנתי בכך חזרתי ללמוד בהגמרות הישנות והמוכרות.
והפעמים היחידות שהנני מבחין בזה עתה הן - כשהחברותא דידי משתמש בעו"ה (וכמ"ש כת"ר), ובד"כ - אין עתי ועטי בידי אז לרשום השינויים ולציינם.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' מרץ 15, 2019 11:13 am
על ידי י. אברהם
ב"ק קיד.

ברש"י ד"ה דתנן במתניתין
נראה דתיבת דטהרות ט"ס וצריך למחקו (אינו מוסיף כלום בפשט)
ואולי נכתב בטעות דטהרות (אותיות טי"ת ועי"ן דומות), ואח"כ הוסיפו דעורות

ב''ק קיד.PNG
ב''ק קיד.PNG (10.89 KiB) נצפה 9991 פעמים

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' מרץ 15, 2019 3:13 pm
על ידי שמואל דוד
עיין שיטה למהריק״ש
ואגב יש לתקן ״בבא קמא קיד״

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' מרץ 15, 2019 9:05 pm
על ידי ושא_נס
בס"ד. ניו יורק.

כבר בדפוס פיזארו ר"ע לערך: "דעורו' דטהרות". והוא דפוס שני. ויש לבדוק בדפוס שונצינו רמ"ט לערך (במדה ושרד לדף קיד).

אם מדובר באמת בשיבוש, אולי אולי יסודו בכעין שומר שיטה שבדפוס שונצינו. וכבר ראיתי מס' ברכות דפוס שונצינו על קלף, שנמחקו בה שומרי השיטות למכביר יען כי באמת הן מכבידות על הלימוד.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' מרץ 15, 2019 11:24 pm
על ידי קאצ'קלה
ב'הכי גרסינן' שבאתר פרידברג יש צילום של מסכת ב"ק דפוס שונצינו רמ"ד-רמ"ט (כך רשמו), וגם שם בפירוש רש"י "דעורו' דטהרות".

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ש' מרץ 16, 2019 8:32 pm
על ידי י. אברהם
כתבי יד מהספריה הבריטית

דטהרות.PNG
דטהרות.PNG (119.33 KiB) נצפה 9925 פעמים

2.PNG
2.PNG (66.27 KiB) נצפה 9916 פעמים

א"כ אולי הנכון הוא דטהרות, ודעורות ט"ס?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 3:06 am
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:עיין שיטה למהריק״ש
ואגב יש לתקן ״בבא קמא קיד״

ראית מש״כ?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' יוני 14, 2019 6:55 pm
על ידי י. אברהם
הוריות ה.

ברש"י ד"ה בה
הוריות ה.PNG
הוריות ה.PNG (12.85 KiB) נצפה 9598 פעמים


תמוה שנקט להגביה ואח"כ וחתך
ונדצ"ל שנתכוין לחתוך וכמו שכ' רש"י בשבועות ובכריתות

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ש' יוני 15, 2019 9:58 pm
על ידי אישצפת
י. אברהם כתב:הוריות ה.

ברש"י ד"ה בה
הוריות ה.PNG


תמוה שנקט להגביה ואח"כ וחתך
ונדצ"ל שנתכוין לחתוך וכמו שכ' רש"י בשבועות ובכריתות

האם אין הפירוש שם שהיה סבור שהוא תלוש ונתכוין להגביהו, ובאמת היה מחובר ונמצא שתלש בלא כוונה?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' יוני 16, 2019 1:58 am
על ידי ביקורת תהיה
עליכם להשכים ולשנות פרק כלל גדול.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' יוני 16, 2019 1:17 pm
על ידי אישצפת
ביקורת תהיה כתב:עליכם להשכים ולשנות פרק כלל גדול.

אכן פתחתי המקור בגמרא וראיתי שם מחלוקת רש"י ותוספות בביאור מימרא זו. ובחידושי מהר"ם שם שעמד על דברי רש"י למה לא פירש כפשוטו והוא הפירוש הכתוב לעיל.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: א' יוני 16, 2019 7:47 pm
על ידי י. אברהם
הרב ביקורת נתכוין אלי, שטעיתי וכלשון רש"י כך ל' הגמ' בפרק כלל גדול עב: נתכוין להגביה את התלוש וחתך את המחובר.
ע"ש שפירש"י כגון דנפל סכין בערוגת הירק ונתכוין להגביהו.

(ואפשר להבין למה רש"י לא פי' כן בשבועות שלא תצטרך לפרש שם כגון דנפל וכו')

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ש' ספטמבר 28, 2019 8:12 pm
על ידי י. אברהם
ב"מ ח:

ברש"י ד"ה מנהיג לחודיה "אי ודאי אמר שמואל"
אי ודאי.PNG
אי ודאי.PNG (16.79 KiB) נצפה 8997 פעמים

אינו מובן מאי קאמר "אי ודאי אמר"
ונדצ"ל ודאי אי אמר שמואל, ואתי שפיר.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 3:41 am
על ידי מיללער
י. אברהם כתב:ב"מ ח:

ברש"י ד"ה מנהיג לחודיה "אי ודאי אמר שמואל"
אי ודאי.PNG

אינו מובן מאי קאמר "אי ודאי אמר"
ונדצ"ל ודאי אי אמר שמואל, ואתי שפיר.

אי ידע רב יהודה בוודאי ששמואל אמר דבריו באחד לחודיה, אז ברור שעל רכוב אמר שאינו קונה

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 3:47 am
על ידי י. אברהם
למה ליה למימר הכי?

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 5:39 am
על ידי אהרן תאומים
אינני מבין למאי צורך בהגהה וכעין דברי הרב מילערר
ואולי אסביר זאת בצורה קצת שונה אם רב יהודה ידע בוודאות שבאחד אמר רב שמואל קונה ובחד לא קונה, אז במנהיג לחודיה אין אף אחד שאומר שלא קונה וא"כ לא יכול להיות שעל דבר זה הסתפק,
ואנסה לשלב תוספת מילים מתוך דברי רש"י עצמו בעמוד זה כהסבר בתוך מילותיו של רש"י בדיבור זה,
מנהיג לחודיה מי איכא למאן דאמר דלא קני. הא משיכה היא זו ובהמה נקנית במשיכה ומאי תיבעי ליה לרב יהודה [שמעתי ממנו שני דברים דין רכוב ודין מנהיג בחד אמר לי קני ובחד אמר לי לא קני ולא ידענא כו' שהרי] אי ודאי אמר שמואל בחד מינייהו דלא קני [מוכרח להיות ש]ברכוב הוא דקאמר דקסבר משיכה בעינן שתעקור יד ורגל כדאמרינן בקדושין

דבר נוסף הצירוף אי ודאי מופיע כמה וכמה פעמים גם בגמרא וגם ברש"י
גמרא: נזיר ס ע"ב , סנהדרין כ"ז ע"א, חולין נ"ז ע"ב ןעוד
רש"י: בבא קמא מ"ו ע"ב, פ"ט ע"א, נידה יד
אמנם הצירוף ודאי אי מופיע פעם אחת בגמרא אבל מופיע ברש"י כמה וכמה פעמים,
הצירוף ודאי אמר מופיע פעים רבות, אבל הצירוף שמוצע כאן על ידכם "ודאי אי אמר" מופיע רק 4 פעמים בתוספות נדרים סט ע"ב נזיר כב ע"א קידושין ח ע"ב ערכין ד ע"ב

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 6:50 am
על ידי י. אברהם
והבוחר יבחר.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 8:00 am
על ידי אהרן תאומים
י. אברהם כתב:והבוחר יבחר.
שמתי לב שכבודו מגיה בקלות יתירה, וברצותו משמיט מידע רלוונטי כגון מתי להביא סימוכין מכתבי יד,
https://web.nli.org.il/sites/NLI/Englis ... FL31197614
Vat.ebr.131_0021_fa_0007r_s.jpg
Vat.ebr.131_0021_fa_0007r_s.jpg (39.63 KiB) נצפה 8943 פעמים

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

פורסם: ו' אוקטובר 04, 2019 8:52 am
על ידי י. אברהם
אהרן תאומים כתב: שמתי לב שכבודו מגיה בקלות יתירה לפי דעתי, וברצותו משמיט מידע רלוונטי כגון מתי להביא סימוכין מכתבי יד,

"וברצותו משמיט" האשמה מעניינת

גם בכת"י הספריה הבריטית כנוסח הדפוס, איז וואס? וכי בכת"י אין טעויות?
והבוחר יבחר.