עמוד 2 מתוך 3

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 1:36 am
על ידי חיימקה
חכם באשי כתב:
ארזי ביתר כתב:
סעדיה כתב:אגב, הם גם הראשונים והאחרונים, שהכניסו בתוך הטור, את הסעיפים של השו"ע, בכדי להקל את הלימוד. ודבר גדול מאוד עשו בכך!

גם המאור רצה להכניס את סימני הסעיפים, אלא שזה נאסר עליהם עקב זכויות יוצרים (משהו כזה).

זה נאסר עליהם לחמש שנים - ובמהדורה החדשה הם הוסיפו זאת

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 9:30 am
על ידי השואל מרבו
מה אם חידושי הר"י מגאש? אורייתא??? כמדומה לי שיש די הרבה שיבושים מכל מיני סוגים. לאחרונה יצא על בבא בתרא ע"י מישהו אחר. כמדומה שבמבוא הוא מצביעה על כל מיני שיבושים במהדורה הנ"ל.

שאילתות - מהדורת מירסקי.

ספר החינוך - מכון י-ם?

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 10:56 am
על ידי עדיאל ברויאר
השואל מרבו כתב:מה עם חידושי הר"י מגאש? אורייתא??? כמדומה לי שיש די הרבה שיבושים מכל מיני סוגים. לאחרונה יצא על בבא בתרא ע"י מישהו אחר


viewtopic.php?f=7&t=6618&hilit=%D7%9E%D7%99%D7%92%D7%90%D7%A9+%D7%91%D7%AA%D7%A8%D7%90&start=840#p204309

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 11:29 am
על ידי חקר
עקביה כתב:ב. אינני בקי בכתבי יד. מהכתוב ברמב"ם פרנקל נראה שהם נוטים לכך שהגירסה הנכונה יותר היא זו שברוב כתה"י. המהדורות שהזכרת אינם תח"י לצערי. שמעתי שבמהדורת הרב זיני משפט זה אינו מופיע. זו נחשבת למהדורה מדויקת?

עדיאל ברויאר כתב:לגבי ב' אני משער שמהדורת הרב זיני אינה אלא מהדורת מקבילי (שלמד אצל הרב זיני), וכאמור היא בין הטובות שיש בידינו. אם כי לפי התמונה שהצגת זה לא מפתיע שהם השמיטו את המשפט הזה כיוון שהם מיעטו להשתמש בעדויות נוסח חיצוניות אלא כמעט רק בעדי הנוסח הישירים.

הונחה כאן הנחה משמעותית שנוסחת מהדו' פרנקל מבוססת בעיקר על רוב כת"י לעומת חברותיה [אם אפשר לכנותן כך..], אפשר לקבל איזו אסמכתא לכך [קרי, דוגמא לנוסח שנקבע ע"פ רוב כת"י בסתירה לעידי נוסח ישירים]?

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 11:42 am
על ידי עדיאל ברויאר
התכוונתי למהדורת מקבילי, שבה ניתן משקל משמעותי יותר לכת"י (=עדי נוסח ישירים) מאשר לעדויות נוסח בשם הרמב"ם.
איני יודע מה דרכם של פרנקל בעניין זה, אך זכור לי מקום אחד שבו פרנקל הכריעו בנוסח הפנים כעדות בעל המגדל עז בשם כת"י מוגה מספרו של הרמב"ם, למרות שעדות זו סותרת את כל כתה"י האחרים שהם בדקו. מקבילי במקום שכזה יתנו בנוסח הפנים את נוסח כתה"י ואילו את העדות החיצונית יתנו רק בהערה.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 12:04 pm
על ידי ע. דשא
סעדיה כתב:פסיקתא רבתי - מהדורת איש-שלום
אגדת בראשית - מהדורת באבר

אגדת בראשית - בובר, בהחלט לא!!!

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 12:16 pm
על ידי סעדיה
ע. דשא כתב:
סעדיה כתב:פסיקתא רבתי - מהדורת איש-שלום
אגדת בראשית - מהדורת באבר

אגדת בראשית - בובר, בהחלט לא!!!

אז איזה מהדורה כן?

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 12:23 pm
על ידי חכם באשי
אחד בשם קהלני פירסם מבוא ודרך ההדרה לאגדת בראשית, אך לא ההדיר את החיבור.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 6:55 pm
על ידי חקר
עדיאל ברויאר כתב:התכוונתי למהדורת מקבילי, שבה ניתן משקל משמעותי יותר לכת"י (=עדי נוסח ישירים) מאשר לעדויות נוסח בשם הרמב"ם.
איני יודע מה דרכם של פרנקל בעניין זה, אך זכור לי מקום אחד שבו פרנקל הכריעו בנוסח הפנים כעדות בעל המגדל עז בשם כת"י מוגה מספרו של הרמב"ם, למרות שעדות זו סותרת את כל כתה"י האחרים שהם בדקו. מקבילי במקום שכזה יתנו בנוסח הפנים את נוסח כתה"י ואילו את העדות החיצונית יתנו רק בהערה.

תודה על ההבהרה, היה מובן שמבין כתה"י עצמם ניתנה העדפה לרוב כת"י [גם כשהם העתקות מאוחרות] על פני עידי נוסח ישירים כדוג' ספר החתום וכדו'.
ועדיין, מדוע מהדו' פרנקל המציעה בפני הלומד את רוב נוסחאות כתה"י [הרלוונטיות] לא תהא עדיפה על מהדורות יחסית עמומות?

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ג' יוני 07, 2016 7:26 pm
על ידי עדיאל ברויאר
חקר כתב:
עדיאל ברויאר כתב:התכוונתי למהדורת מקבילי, שבה ניתן משקל משמעותי יותר לכת"י (=עדי נוסח ישירים) מאשר לעדויות נוסח בשם הרמב"ם.
איני יודע מה דרכם של פרנקל בעניין זה, אך זכור לי מקום אחד שבו פרנקל הכריעו בנוסח הפנים כעדות בעל המגדל עז בשם כת"י מוגה מספרו של הרמב"ם, למרות שעדות זו סותרת את כל כתה"י האחרים שהם בדקו. מקבילי במקום שכזה יתנו בנוסח הפנים את נוסח כתה"י ואילו את העדות החיצונית יתנו רק בהערה.

תודה על ההבהרה, היה מובן שמבין כתה"י עצמם ניתנה העדפה לרוב כת"י [גם כשהם העתקות מאוחרות] על פני עידי נוסח ישירים כדוג' ספר החתום וכדו'.
ועדיין, מדוע מהדו' פרנקל המציעה בפני הלומד את רוב נוסחאות כתה"י [הרלוונטיות] לא תהא עדיפה על מהדורות יחסית עמומות?


איני יכול לדבר בשם אותו מומחה, אני יכול רק לומר מה אני משער שגרם לו לומר כך (וזאת עפ"י התרשמותי האישית, שאינה גבוהה בתחום זה). ככל הזכור לי, מהדורת פרנקל אינה מציעה בפני הלומד את נוסח רוב כתה"י, אלא נבדקו כת"י אחדים בלבד, ביניהם גם כמה אשכנזיים. זאת אומרת שככל הנראה הם לא בחרו את כתה"י האיכותיים, ולכן הרב שילת עדיף על כולם. מבין אלו שהקיפו את כל המשנ"ת כנראה שמקבילי עדיף משום שאצלו נעשה שימוש בכל המהדורות שקדמו לו, אאל"ט כולל פרנקל, יד פשוטה, מכון ממרא, הרב קאפח והרב שילת.
אגב, כל האמור כאן זה רק בשביל לימוד בקיאותי או "סתמי". כמובן שמי שרוצה להעמיק בפרט מסוים בנוסח הרמב"ם, ראוי לו שיעשה בדיקה מעמיקה כראוי.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ד' יוני 08, 2016 12:26 pm
על ידי ההוא גברא
מישהו חקר מה הם כתבי היד הטובים של הרמב"ם? סופרים תימניים הם דייקנים, אבל אם נוסח מופיע רק בתימן האם ייתכן שכולם הגיעו מטעות משותפת במכתב היד הראשון? פרנקל כותבים שבכתבי יד אשכנזים יש מהדורא בתרא, ואינם מפרטים למה התכוונו,, וכל המכיר אשכנזים חושש שהם תיקנו מסברא עד שיהיו ראיות ברורות שהרמב"ם עצמו תיקן. אפשר להאריך?

פסיקתא רבתי איש שלום היא רק לפי דפוס ראשון. אבל יש כמה כתבי יד, והרבנית ד"ר רבקה אולמר (לפי בירוריי היא אשת רב אורתודוקסי) הוציאה באמריקה מהדורה סינופטית שמעתיקה את כל כתבי היד בשלמותם. אם מישהו יוציא מהדורה עממית על פי כל המקורות במהדורתה הוא יהיה מזכה את הרבים, אבל מכון זכרון אהרן הוציאו מהדורה לאחרונה שהיא איש שלום מנוקדת (אולי המהדורה הנ"ל עדיין לא יצאה בשעה שזכרון אהרן ערכו [הקלידו וניקדו]).

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ד' יוני 08, 2016 1:04 pm
על ידי חקר
עדיאל ברויאר כתב:איני יכול לדבר בשם אותו מומחה, אני יכול רק לומר מה אני משער שגרם לו לומר כך (וזאת עפ"י התרשמותי האישית, שאינה גבוהה בתחום זה). ככל הזכור לי, מהדורת פרנקל אינה מציעה בפני הלומד את נוסח רוב כתה"י, אלא נבדקו כת"י אחדים בלבד, ביניהם גם כמה אשכנזיים. זאת אומרת שככל הנראה הם לא בחרו את כתה"י האיכותיים, ולכן הרב שילת עדיף על כולם. מבין אלו שהקיפו את כל המשנ"ת כנראה שמקבילי עדיף משום שאצלו נעשה שימוש בכל המהדורות שקדמו לו, אאל"ט כולל פרנקל, יד פשוטה, מכון ממרא, הרב קאפח והרב שילת.
אגב, כל האמור כאן זה רק בשביל לימוד בקיאותי או "סתמי". כמובן שמי שרוצה להעמיק בפרט מסוים בנוסח הרמב"ם, ראוי לו שיעשה בדיקה מעמיקה כראוי.


רשימת כתה"י של מהדו' פרנקל גלויה לעין כל במבואות למדור שינו"ס, וקצת קשה לומר שהם בדקו כת"י בודדים ולא את האיכותיים. מאידך הנוסח הבסיסי במהדו' מקבילי הוא של הרב קאפח, ועליו נוספו תיקונים על פי שאר המהדורות. לפי סגנונו של הרב קאפח בספריו, סביר שנוסח מהדורתו מתמקד בעיקר בכ"י תימנים שהיו ברשותו מירושת אבות וכדו', כשענין האיכות והשוואת שאר כתה"י הוא משני.
מהדו' הרב שילת לא מוכרת לי, אבל לפי המבואר כאן נראה שהבידול שלו הוא בהעדפת כת"י מזרחיים על כת"י תימנים.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ד' יוני 08, 2016 1:45 pm
על ידי חכם באשי
ההוא גברא כתב:פסיקתא רבתי איש שלום היא רק לפי דפוס ראשון. אבל יש כמה כתבי יד, והרבנית ד"ר רבקה אולמר (לפי בירוריי היא אשת רב אורתודוקסי) הוציאה באמריקה מהדורה סינופטית שמעתיקה את כל כתבי היד בשלמותם. אם מישהו יוציא מהדורה עממית על פי כל המקורות במהדורתה הוא יהיה מזכה את הרבים, אבל מכון זכרון אהרן הוציאו מהדורה לאחרונה שהיא איש שלום מנוקדת (אולי המהדורה הנ"ל עדיין לא יצאה בשעה שזכרון אהרן ערכו [הקלידו וניקדו]).

מהדורתה של אולמר יצאה בשנת 2002, הרבה לפני הדפסתם של זכרון אהרן.

Re: שאלת תם

פורסם: ד' יוני 08, 2016 2:24 pm
על ידי אוצר החכמה
יש לי שאלה כאדם שאינו מבין כלל בתחום.
מה ההגיון בהליכה אחר רוב כתבי היד?

אני מבין שאם כל כתבי היד אומרים דבר אחד וכת"י מסבויים אומר אחרת אפשר לטעון הנה כאן קרה השיבוש בכת"י זה.
אם קבוצת כת"י באיזור מסוים שונה מכל כתבי היד המפוזרים באיזורים שונים אפשר לעטעון כנראה שכולם העתיקו מכת"י אחד ובו השיבוש.


אבל אם אנחנו מוצאים עשרה כת"י עם נוסח אחד ושבעה או שמונה עם נוסח אחר. בהחלט האפשרות הסבירה היא שכשם שהשבעה נשענים על כת"י אחד באותה מידה יתכן שכל העשרה נשענים על אחד (אם היה ההפרש בין 3 למאה זה היה פחות סביר) וא"כ למה להכריע כרוב?

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ד' יוני 08, 2016 2:43 pm
על ידי חכם באשי
אם מדובר בהרבה כתבי יד, אין כל סברא ללכת לפי הרוב קודם שקובעים את המשפחות של כתהי"י.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ד' יוני 08, 2016 6:36 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש מאמר של ברודי שמסביר את כל העניין (כמדומני שבהקדמתו לספרו על נוסח השאילתות)

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ד' יוני 08, 2016 6:52 pm
על ידי פלגינן
בברכה המשולשת כתב:יש מאמר של ברודי שמסביר את כל העניין (כמדומני שבהקדמתו לספרו על נוסח השאילתות)

נדפס בקובץ 'בית הועד' של הרבנים קטן וסולביציק.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=73

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ד' יוני 08, 2016 7:39 pm
על ידי עדיאל ברויאר
חקר כתב:רשימת כתה"י של מהדו' פרנקל גלויה לעין כל במבואות למדור שינו"ס, וקצת קשה לומר שהם בדקו כת"י בודדים ולא את האיכותיים. מאידך הנוסח הבסיסי במהדו' מקבילי הוא של הרב קאפח, ועליו נוספו תיקונים על פי שאר המהדורות. לפי סגנונו של הרב קאפח בספריו, סביר שנוסח מהדורתו מתמקד בעיקר בכ"י תימנים שהיו ברשותו מירושת אבות וכדו', כשענין האיכות והשוואת שאר כתה"י הוא משני.
מהדו' הרב שילת לא מוכרת לי, אבל לפי המבואר כאן נראה שהבידול שלו הוא בהעדפת כת"י מזרחיים על כת"י תימנים.


פרנקל - לפחות בספר קדושה וספר שופטים הם מציינים: "נמנענו בדרך כלל מלקבוע בפנים שום נוסח שאינו מצוי באחד מספרי הדפוס". הדברים מדברים בעד עצמם. אני משער שעד ספר קרבנות, בו לא מופיעה הבהרה זאת, הם הבינו את טעותם. אין לי כח לחפש מתי הדבר השתנה, ומעניין אם יש דרך לברר מה הסיבה לכך.
אמנם, אכן אתה צודק שהם השתמשו ביותר מכת"י בודדים, ובזה זכרוני הטעני, אך שים לב שהם השתמשו בכת"י תימניים, וכן בכת"י אשכנזיים וספרדיים, ולא במזרחיים. לטענת הרב שילת, כתה"י המזרחיים הם מצד אחד גם דווקניים בהעתקתם ומצד שני הם גם מייצגים את המהדורה בתרא, בניגוד לכתה"י התימניים.
(אגב, עזרא שבט פירסם בבלוג שלו, גילוי מילתא, כמה מאמרים על ה"מילה האחרונה" של הרמב"ם בספר נשים).
ביחס למקבילי, אבהיר, ואולי לזה התכוונת, שהתיקונים מהדפוסים האחרים לא נעשו בציון של סוגריים וכדומה. הכוונה היא שמהדורת הרב קאפח היא הבסיס, וכל מקום שהם ראו לנכון לשנות עפ"י עדי הנוסח האחרים הם שינו, וגם את מהדורת הרב קאפח עצמה (המייצגת בעיקר את הנוסח התימני) הם הגיהו לשיטתה במקום הצורך (דהיינו בדקו כת"י תימניים נוספים). במבוא שם יש סקירה מעניינת על כל המהדורות הקיימות וכן על דרכם במהדורה שלהם.
מכיוון שעמדו לפניהם כל המהדורות האחרות שהיו קיימות באותה שעה (ובנוסף גם בדקו לעתים יותר לעומק בכתה"י), אני חושב שנכון לשער שצדק אותו מומחה שזו המהדורה המדויקת ביותר בין המהדורות שמקיפות את כל המשנה תורה.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ה' יוני 09, 2016 9:30 pm
על ידי ניים ושכיב
הערה קטנה בענין חקירה מדוקדקת של עדי הנוסח-

דרכם של רבותינו להגיה מסברא, והמפורסמות אינן צריכות ראיה.

אם נמצא את כת''י המחבר, האם נוכל להכריע מהי הגירסא הנכונה?
למשל, במקום שיש מחלוקת ראשונים מה הגירסא במשנה, אם נמצא את כתב ידו של רבינו הקדוש, האם תוכרע המחלוקת (אפי', בהגזמה, יהיה ביטול תורה ללמוד את הגירסא המוטעית)?

לענ''ד פשוט שלא.
מפני שטעויות סופר לא נופלות רק אצל הסופר המעתיק, אלא גם אצל הסופר המחבר. (ומי שלא מאמין לי, שיעבור על הכתבים של עצמו [או על הפורום שלנו...]).
וכוונת רבותינו בהגהתם היתה, שלאור הכרתם את התורה, נר' שצריך להיות כתוב פה כך וכך, ולא תעזור אף עדות נוסח.

ואם צריך ראיה לסברא זו, חוה''ל בהקדמתו מבקש שהלומדים יגיהו את ספרו.

אז לבוא עכשיו ולזלזל בעדי נוסח, או לשלוף הגהות מהשרוול, זה מוגזם מאוד.
אבל מצד שני, צריך לקחת את כל הנושא בפרופורציה.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ה' יוני 09, 2016 9:49 pm
על ידי עדיאל ברויאר
חקירת הנוסח צריכה להיות מדוקדקת, יסודית, מעמיקה וללא כל פשרות. לא פחות מחקירת הסברה. האם לאחר שנערכה הבדיקה היסודית כראוי יש גם מקום להגיה מסברה? זו כבר שאלה אחרת. אבל עצם היכולת להגיה מסברה כלל וכלל לא מבטלת את העומק והיסודיות שנדרשים בבדיקת הנוסח. והאמת היא, שמי שלא יסודי כאשר הוא בודק נוסח, הוא בדרך כלל גם לא יסודי כשהוא מעמיק בסברה, כי זו שאלה של אחראיות ושל אופי של האדם עצמו (אני לא מדבר על רכישת כלים בתחום, שזה כבר סיפור אחר).
וה' יצילנו משגיאות.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ה' יוני 09, 2016 9:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
ניים ושכיב כתב:למשל, במקום שיש מחלוקת ראשונים מה הגירסא במשנה, אם נמצא את כתב ידו של רבינו הקדוש, האם תוכרע המחלוקת (אפי', בהגזמה, יהיה ביטול תורה ללמוד את הגירסא המוטעית)?


מאמר מוסגר: זה שייך בכ"מ רק לפי הרמב"ם ולא לפי רש"י והסמ"ג (וכו') שרבינו הקדוש לא כתב את המשנה אלא רק ניסח את כולה בע"פ

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ה' יוני 09, 2016 10:10 pm
על ידי שטייגעניסט
אני מציע לשנות את שם האשכול ל'מהדורות מדעיות'. 'מדויקות' זהו ציון שניתן או לא למהדורות השונות.

לגבי הטור של המאור: הם עשו עבודה מצוינת בהערות, רק שההגשה שלהם גרועה. הם כנראה לקחו תלמידי חכמים גדולים שיודעים מה צריך לכתוב, אך ממש לא מבינים במה הלומד מחפש?. למשל, מסתבר שכל מי שלומד טור וב"י ממשיך אח"כ לשו"ע ונו"כ, כך שאין טעם להביא את דברי הט"ז או הקה"ח שדנים בדברי הטור בהערה לטור. הלומד שנפגש בהערה כזו מתעצבן על שמבלבלים אותו ולא נותנים לו ללמוד לפי הסדר - קודם טוב"י ואח"כ שו"ע ונו"כ.
גם בחלק של ההגהות הם מגישים גרוע ביותר, לעולם לא תדע על איזה קטע בטור נסובה ההגהה, ואת מה בדיוק היא משנה.
בקיצור, גרוע. [רק ששירת דבורה, לטעמי, גרועים יותר]

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ה' יוני 09, 2016 11:10 pm
על ידי ניים ושכיב
עוד סייעתא קטנה לדברי, שיש ברבותינו שלא מקפידים על הנוסח כשמצטטים אחרים, כידוע.
וש''מ תרתי, א- שלא היה דקדוק הנוסח כה חמור בעיניהם, וב- שהמשקל של עד נוסח חיצוני הוא קטן יותר.

הרב עדיאל-
בודאי שידיעת אמיתת תורתנו הקדושה צריכה להעשות בכל המאמצים, אבל איך נובע מזה שצריך להשקיע בשווה בכל האמצעים?
אני מנסה להוכיח שאין שיוויון, והסברא יותר חשובה מהנוסח. המשאבים הרי מוגבלים, וחשוב לתת את המשקל הנכון לכל עיסוק [למשל זה שאני גולש פה בפורום עומד בראש סדר העדיפויות שלי...].
לענ''ד המנהג להגיה מסברא מוכיח שהסברא חשובה מהנוסחים שמצאנו, דאלת''ה במקום להגיה היו נשארים בקושיה.
וחוץ מראיות גם הסברתי, מה אתה עונה על ההסבר?
[ואולי בכלל אני טועה בכוונתך, ושנינו מייחסים את אותה החשיבות לחקירת הנוסח, אלא שאתה קורא לזה 'חשוב מאוד מאוד' ואני קורא לזה 'לא כ''כ חשוב'].

ואגב, איזה עומק דרוש להשוואת נוסחאות? לא מספיקה תשומת לב לפרטים, או תוכנת מחשב ייעודית?

הרב בברה''מ- יש''כ

הרב השטייגעניסט- הערות על הטור מנו''כ השו''ע מועילות למי שלא לומד כעת טוש''ע על הסדר, אלא מברר איזו נקודה.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ה' יוני 09, 2016 11:47 pm
על ידי עדיאל ברויאר
מסופר על הרב משה לוי זצ"ל שהוא גילה שמישהו ציטט את הרמב"ם מתוך הציטוט שהוא הביא בחיבורו. הדבר גרם לו להישמר יותר בציטוט. מזה אפשר ללמוד ההפך ממסקנתך - הם מניחים שהלומדים פותחים את הדברים במקורם כראוי וכנדרש. אבל זה לא עיקר הדיון.

באשר לראיות - אדרבה, יבוא ר"ת ויגער בך גערה גדולה. ובכלל, מתי ראית את הרמב"ן או את הרמב"ם מגיהים מסברה? ברמב"ם אני מכיר מקום אחד ויחיד, מופלא במידה לא מעטה, והוא עדיין לא נדפס... בשביל מה הרמב"ם טרח להשיג עותקי תלמוד כתובים על מגילה שקדמו לו בכ500 שנה אם הוא יכל להגיה מסברה? הרי הוא הרמב"ם הוא לא צריך כת"י יש לו סברות של הרמב"ם!
בעיניי, ברור שהגהה מסברה שנקבעת לדורות וכדומה חייבת להעשות בתבונה רבה מאוד. אחרי קבלת התמונה המלאה של עדי הנוסח הקיימים.
זה שנופלות טעויות גם אצל מחבר, זה פשוט. אבל כיצד בכלל אפשר להשוות בין כמות ואופי ההגהות מסברה ובין כמות הטעויות שהיינו מצפים ממחבר אחראי שעורך את המשנה של כל עם ישראל?! נו, אז יש מקום שאני מוכן להגיה ברש"י את ציון הפרק, כי די ברור לי שהוא בטעות ציין לפרק הסמוך לו. אבל אני כמעט משוכנע שאם תבדוק לעומק את רוב ההגהות שנאמרו במאתיים שנה האחרונות (ואולי יותר) אתה תגלה שהן לא נכונות. הן מצד עדי הנוסח והן מצד הסברה.
ואנו איננו אלא ננסים על גבי ענקים לעומת רבותינו. אבל את האמת (לענ"ד) אי אפשר לעקם.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 12:26 am
על ידי שטייגעניסט
כדברי עדיאל.
ואכן האחרונים בשני המאות האחרונים שהגיהו מסברא, היה זה בעיקר משום שלא הכירו שום כת"י או נוסח קדמון, היה להם רק את הש"ס של וילנא או סאלוויטא ולא היתה להם שום דרך לדעת אם הנוסח שלו מהימן או מסולף, ועל כן הוא העיזו להגיה בו.
בייחוד לקו בזה כמה מננסי המאה הקודמת, שמתוך תמימות הונגרית הגיהו מסברא על ימין ועל שמאל, והניחו מורשתם לדורות של טיפשים שבאווילתם כי רבה באו וכתבו את "הגהותיהם" על הדף, ובעיתונים כתבו שהוציאו ש"ס מוגה!!!
כוונתי לספרים 'בארות המים' ו'דבש תמר' ועוד.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 1:10 am
על ידי ניים ושכיב
הרב עדיאל-
עדיין לא ברור לי שאנחנו חלוקים, אבל אני די בטוח שלא הובנתי כראוי.
במקום להגיב נקודתית, אנסה לכתוב את דברי בצורה פחות ערטילאית-
לענ''ד יש להתייחס למחלוקת הסופרים כמו שאנו מתייחסים למחלוקת של שני חכמים אליבא דרבם.
נ''מ-
א. להשתדל ליישב כל גירסא, כמו שמיישבים כל מאן דאמר במחלוקת.
ב. לחפש את כל הנוסחאות, זה כמו לחפש את כל המפרשים על סוגיא.
דבר חשוב וראוי ומועיל, אבל רק אם זה נגיש דיו ולא מבלבל מדי.
הרי סוף כל סוף צריך להקיף את התורה, אם ריבוי פירושים או נוסחאות גורם להפסיד את הסוגיא המקומית או סוגיות אחרות, עלול לצאת שכרו בהפסדו.
ג. להגיה מסברא זה כמו לפרש מסברא.
שהרי יש לחשוש שאחרי כל מה שקראת יתכן שיש עוד גירסאות או פירושים שלא הגיעו לידך ואין לך גישה אליהם, ושמא אין לך מבוא לדעת המחבר האמיתית [הנוסח שהתכוון לכתוב והפירוש שהתכוון שיתפרש] אלא מסברתך. ובודאי שאין הדבר מסור אלא לראוי לו.
ד. רוב נוסחאות הוא כמו רוב מפרשים או פוסקים, שלפעמים הולכים אחריו ולפעמים לא, והכל לפי הענין.

בודאי ובודאי שבכל הנ''מ הללו יש הבדלים בין הלומד לפלפולא ללומד לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (למי שראוי לזה), הן בכמות החיפוש והן ברמת האחריות, וא''צ להאריך בפשוטות.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 5:19 am
על ידי נהר שלום
סעדיה כתב:מה הם המהדורות הכי מדוייקות של ספרי חז"ל ושאר ספרי יסוד?

אכתוב הידוע לי.

ש"ס - עוז והדר?
בראשית רבה - מהדורת תיאודור אלבק
ויקרא רבה - מהדורת מרגליות
ספרי במדבר - מהדורת כהנא
תוספתא עד אמצע נזיקין - מהדורת ליברמן
תוספתא מאמצע נזיקין - מהדורת ר"ח פריימן
רמב"ם - מהדורת פרנקל?
פיה"מ להרמב"ם - מהדורת המאור?
שלחן ערוך - מהדורת פרידמן

אם כוונתך למדוייקת כפשוטו ולא הכי מורחבת מהודרת וכדו' אז צריך לתקן
ש"ס = מדוייקת ע"פ הגרסה המקובלת - וילנא החדש, מכת"י נ"ל המאור
רמב"ם = מהדורת מופת מפעל משנה תורה
פיה"מ להרמב"ם - מהדורת המאור בלי סימן שאלה
שלחן ערוך = לא יודע אבל וודאי לא פרידמן

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 5:23 am
על ידי נהר שלום
ארזי ביתר כתב:
סעדיה כתב:ארבעה טורים - מהדורת המאור?

כאשר יצאה לאור המהדורה, הם הדפיסו דוגמא של הלכות חנוכה, וחלקוה בבתי מדרשות. ידידנו הרב א"ס, מצא בחוברת קטנה זו, מאה (!!!) שגיאות. כך שברור שאתה שוגה בכך. המהדורה המוצלחת ביותר נכון להיום, היא מהדורת 'שירת דבורה'. כמדומני, שאין חולק על כך.

אגב, הם גם הראשונים והאחרונים, שהכניסו בתוך הטור, את הסעיפים של השו"ע, בכדי להקל את הלימוד. ודבר גדול מאוד עשו בכך!

ובדקת במהדורה המושלמת של כל הטור? לא. מהדורת שירת דבורה משנים ע"פ סברא ויש בה הרבה טעויות כידוע. וכנראה שיש חולק עליך כי לדעתי המאור הכי מדויק.
במהדורות האחרונות של המאור יש גם סעיפים.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 5:27 am
על ידי נהר שלום
שטייגעניסט כתב:אני מציע לשנות את שם האשכול ל'מהדורות מדעיות'. 'מדויקות' זהו ציון שניתן או לא למהדורות השונות.

לגבי הטור של המאור: הם עשו עבודה מצוינת בהערות, רק שההגשה שלהם גרועה. הם כנראה לקחו תלמידי חכמים גדולים שיודעים מה צריך לכתוב, אך ממש לא מבינים במה הלומד מחפש?. למשל, מסתבר שכל מי שלומד טור וב"י ממשיך אח"כ לשו"ע ונו"כ, כך שאין טעם להביא את דברי הט"ז או הקה"ח שדנים בדברי הטור בהערה לטור. הלומד שנפגש בהערה כזו מתעצבן על שמבלבלים אותו ולא נותנים לו ללמוד לפי הסדר - קודם טוב"י ואח"כ שו"ע ונו"כ.
גם בחלק של ההגהות הם מגישים גרוע ביותר, לעולם לא תדע על איזה קטע בטור נסובה ההגהה, ואת מה בדיוק היא משנה.
בקיצור, גרוע. [רק ששירת דבורה, לטעמי, גרועים יותר]

אני דווקא חושב שההגשה מעולה, וכל פעם שהסתכלתי בהערות [צריך לדעת שלא כל הערה צריך לקרא, רק כשיש קושיא אז אני מעיין] מצאתי בדיוק מה שחיפשתי, ולהביא דברים מהנו"כ זה דווקא טוב, זה משמש כהקדמה.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 5:28 am
על ידי נהר שלום
נהר שלום כתב:
שטייגעניסט כתב:אני מציע לשנות את שם האשכול ל'מהדורות מדעיות'. 'מדויקות' זהו ציון שניתן או לא למהדורות השונות.

לגבי הטור של המאור: הם עשו עבודה מצוינת בהערות, רק שההגשה שלהם גרועה. הם כנראה לקחו תלמידי חכמים גדולים שיודעים מה צריך לכתוב, אך ממש לא מבינים במה הלומד מחפש?. למשל, מסתבר שכל מי שלומד טור וב"י ממשיך אח"כ לשו"ע ונו"כ, כך שאין טעם להביא את דברי הט"ז או הקה"ח שדנים בדברי הטור בהערה לטור. הלומד שנפגש בהערה כזו מתעצבן על שמבלבלים אותו ולא נותנים לו ללמוד לפי הסדר - קודם טוב"י ואח"כ שו"ע ונו"כ.
גם בחלק של ההגהות הם מגישים גרוע ביותר, לעולם לא תדע על איזה קטע בטור נסובה ההגהה, ואת מה בדיוק היא משנה.
בקיצור, גרוע. [רק ששירת דבורה, לטעמי, גרועים יותר]

ג"א מצטרף לכך שצריך לשנות את הכותרת למהדורות מדעיות.
אני דווקא חושב שההגשה מעולה, וכל פעם שהסתכלתי בהערות [צריך לדעת שלא כל הערה צריך לקרא, רק כשיש קושיא אז אני מעיין] מצאתי בדיוק מה שחיפשתי, ולהביא דברים מהנו"כ זה דווקא טוב, זה משמש כהקדמה.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 8:23 am
על ידי בברכה המשולשת
נהר שלום כתב: רמב"ם = מהדורת מופת מפעל משנה תורה

איזו מהדורה זו?

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 9:36 am
על ידי צופר הנעמתי
ניים ושכיב כתב:הרב עדיאל-
עדיין לא ברור לי שאנחנו חלוקים, אבל אני די בטוח שלא הובנתי כראוי.
במקום להגיב נקודתית, אנסה לכתוב את דברי בצורה פחות ערטילאית-
לענ''ד יש להתייחס למחלוקת הסופרים כמו שאנו מתייחסים למחלוקת של שני חכמים אליבא דרבם.
נ''מ-
א. להשתדל ליישב כל גירסא, כמו שמיישבים כל מאן דאמר במחלוקת.
ב. לחפש את כל הנוסחאות, זה כמו לחפש את כל המפרשים על סוגיא.
דבר חשוב וראוי ומועיל, אבל רק אם זה נגיש דיו ולא מבלבל מדי.
הרי סוף כל סוף צריך להקיף את התורה, אם ריבוי פירושים או נוסחאות גורם להפסיד את הסוגיא המקומית או סוגיות אחרות, עלול לצאת שכרו בהפסדו.
ג. להגיה מסברא זה כמו לפרש מסברא.
שהרי יש לחשוש שאחרי כל מה שקראת יתכן שיש עוד גירסאות או פירושים שלא הגיעו לידך ואין לך גישה אליהם, ושמא אין לך מבוא לדעת המחבר האמיתית [הנוסח שהתכוון לכתוב והפירוש שהתכוון שיתפרש] אלא מסברתך. ובודאי שאין הדבר מסור אלא לראוי לו.
ד. רוב נוסחאות הוא כמו רוב מפרשים או פוסקים, שלפעמים הולכים אחריו ולפעמים לא, והכל לפי הענין.

בודאי ובודאי שבכל הנ''מ הללו יש הבדלים בין הלומד לפלפולא ללומד לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (למי שראוי לזה), הן בכמות החיפוש והן ברמת האחריות, וא''צ להאריך בפשוטות.

שיטת הלימוד שלך נשמעת מאד מעניינת.
להגיה מסברא זה כמו לפרש מסברא?
כל מי שלומד גמרא בהכרח גם מפרש אותה. אתה גם כותב את הגמרא מחדש כל פעם שאתה לומד דף גמרא?

מחלוקות הסופרים הם כמו מחלוקות החכמים אליבא דרבם?
אתה מיישב כל ט"ס שהבוחער הזעצער הכניס בש"ך? למשל אם כתוב "אי עיד לא מהני" אז יש לך פשט בזה?

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 9:55 am
על ידי ניים ושכיב
תמיהני על חכם גדול כמוך שמקשה קושיות שכאלו

צופר הנעמתי כתב:שיטת הלימוד שלך נשמעת מאד מעניינת.
להגיה מסברא זה כמו לפרש מסברא?
כל מי שלומד גמרא בהכרח גם מפרש אותה. אתה גם כותב את הגמרא מחדש כל פעם שאתה לומד דף גמרא?

אנחנו מפרשים כל ספר שאנו קוראים, גמרא ומפרשיה, אם יש לנו מפרש שלא מצאנו עליו פירושים, על כרחנו אנחנו נשארים עם הפירוש שהסקנו בעיוננו, אבל אם יש גמ' שיש בה שני פירושים בראשונים, לחלוק עליהם ולהציע פירוש נוסף זה דבר שבקושי עושים, ובד''כ פותחים בלולי דמסתפינא, והכל לפי הענין.
צופר הנעמתי כתב:מחלוקות הסופרים הם כמו מחלוקות החכמים אליבא דרבם?
אתה מיישב כל ט"ס שהבוחער הזעצער הכניס בש"ך? למשל אם כתוב "אי עיד לא מהני" אז יש לך פשט בזה?

בודאי שט''ס דמוכח היא כמו תלמיד טועה דמוכח.
כמו שלפעמים ברור לך שאנשים ברמה שלך ומטה טועים [למשל שאני טועה פה], כך לפעמים נר' ברור שיש ט''ס, ושוב הכל לפי הענין.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 10:11 am
על ידי ניים ושכיב
ואם תרצה, חדא מתרצא בחברתה, בכל פעם שאתה לומד את הש''ך 'אי עיד לא מהני' אתה מפרש אותו ותוך כדי גם כותב אותו מחדש.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 11:01 am
על ידי צופר הנעמתי
ניים ושכיב כתב:תמיהני על חכם גדול כמוך שמקשה קושיות שכאלו
אנחנו מפרשים כל ספר שאנו קוראים, גמרא ומפרשיה, אם יש לנו מפרש שלא מצאנו עליו פירושים, על כרחנו אנחנו נשארים עם הפירוש שהסקנו בעיוננו, אבל אם יש גמ' שיש בה שני פירושים בראשונים, לחלוק עליהם ולהציע פירוש נוסף זה דבר שבקושי עושים, ובד''כ פותחים בלולי דמסתפינא, והכל לפי הענין.


אני בכלל לא מדבר על לפרש לא כמו הראשונים. כל פעם שאתה לומד גמרא אתה מפרש אותה, ואם אתה מתקשה במשהו ופותח רשב"א אז אתה מפרש גם אותו בשביל להבין איך הוא יישב את הקושי, ואחרי זה אתה פותח רמב"ן ומפרש גם אותו ומגיע למסקנה שהוא פירש אחרת מהרשב"א. עכשיו תחליף כל "מפרש" שבמשפט הקודם במילה "מגיה" וזה יהיה מאד מעניין.
פרשנות היא חלק בלתי נפרד מקריאה של הטקסט, ובלעדיה אין ללימוד שום משמעות. לעומת זאת הגהה היא טענה עובדתית לאיזשהו כשל בהעברת הטקסט, וזה עניין אחר לגמרי.
ניים ושכיב כתב:
צופר הנעמתי כתב:מחלוקות הסופרים הם כמו מחלוקות החכמים אליבא דרבם?
אתה מיישב כל ט"ס שהבוחער הזעצער הכניס בש"ך? למשל אם כתוב "אי עיד לא מהני" אז יש לך פשט בזה?

בודאי שט''ס דמוכח היא כמו תלמיד טועה דמוכח.
כמו שלפעמים ברור לך שאנשים ברמה שלך ומטה טועים [למשל שאני טועה פה], כך לפעמים נר' ברור שיש ט''ס, ושוב הכל לפי הענין.


הענין הוא שאין שום הבדל מהותי בין ט"ס דמוכח לט"ס דלא מוכח, שתיהם "טפשיות" באותה מידה, ההבדל הוא רק ברמת הביטחון שלך שאכן קרתה כאן טעות. להבדיל מתלמיד טועה דמוכח שזו סתם סברה דחויה, ואילו דעת תלמיד חכם בדעת רבו היא דעה בפני עצמה גם אם אתה חולק עליה.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 11:07 am
על ידי אבן זועקת
לא נזכר כאן ספר 'בעלי הנפש' במהדורתו של הרב אריאל בוקוולד שמכניס לכיס הקטן מהדורות אחרות שראיתי.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 11:52 am
על ידי ניים ושכיב
צופר הנעמתי כתב:
ניים ושכיב כתב:תמיהני על חכם גדול כמוך שמקשה קושיות שכאלו
אנחנו מפרשים כל ספר שאנו קוראים, גמרא ומפרשיה, אם יש לנו מפרש שלא מצאנו עליו פירושים, על כרחנו אנחנו נשארים עם הפירוש שהסקנו בעיוננו, אבל אם יש גמ' שיש בה שני פירושים בראשונים, לחלוק עליהם ולהציע פירוש נוסף זה דבר שבקושי עושים, ובד''כ פותחים בלולי דמסתפינא, והכל לפי הענין.
אני בכלל לא מדבר על לפרש לא כמו הראשונים. כל פעם שאתה לומד גמרא אתה מפרש אותה, ואם אתה מתקשה במשהו ופותח רשב"א אז אתה מפרש גם אותו בשביל להבין איך הוא יישב את הקושי, ואחרי זה אתה פותח רמב"ן ומפרש גם אותו ומגיע למסקנה שהוא פירש אחרת מהרשב"א. עכשיו תחליף כל "מפרש" שבמשפט הקודם במילה "מגיה" וזה יהיה מאד מעניין.
פרשנות היא חלק בלתי נפרד מקריאה של הטקסט, ובלעדיה אין ללימוד שום משמעות. לעומת זאת הגהה היא טענה עובדתית לאיזשהו כשל בהעברת הטקסט, וזה עניין אחר לגמרי.
להגיה זה חלק אלמנטרי מהטקסט בדיוק כמו לפרש, כמו שרואים בדוגמא הנאה שהבאת של 'אי עיד לא מהני'. כמובן שכשם שיש פירושים פשוטים ומתבקשים ויש פירושים מחודשים ונועזים, כך יש הגהות פשוטות ומתבקשות ויש הגהות מחודשות ונועזות. גם להחליט שאין ט''ס בספר זה להגיה.
צופר הנעמתי כתב:
ניים ושכיב כתב:
צופר הנעמתי כתב:מחלוקות הסופרים הם כמו מחלוקות החכמים אליבא דרבם?
אתה מיישב כל ט"ס שהבוחער הזעצער הכניס בש"ך? למשל אם כתוב "אי עיד לא מהני" אז יש לך פשט בזה?

בודאי שט''ס דמוכח היא כמו תלמיד טועה דמוכח.
כמו שלפעמים ברור לך שאנשים ברמה שלך ומטה טועים [למשל שאני טועה פה], כך לפעמים נר' ברור שיש ט''ס, ושוב הכל לפי הענין.
הענין הוא שאין שום הבדל מהותי בין ט"ס דמוכח לט"ס דלא מוכח, שתיהם "טפשיות" באותה מידה, ההבדל הוא רק ברמת הביטחון שלך שאכן קרתה כאן טעות. להבדיל מתלמיד טועה דמוכח שזו סתם סברה דחויה, ואילו דעת תלמיד חכם בדעת רבו היא דעה בפני עצמה גם אם אתה חולק עליה.
פשיטא שלא התכוונתי שכל מה שמוצאים כתוב זה כאילו שמעו מת''ח מובהק. ברור שלא כל מה שאומרים בשם מישהו זה מוסמך, וכשם שלפעמים ברור שתלמיד טועה כתבו, כך לפעמים ברור שסופר טועה כתבו.

[קשה לי להאמין שאני ואתה חלוקים בסברא, כנראה יש פה בעיה של ניסוח...]

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 12:19 pm
על ידי צופר הנעמתי
ניים ושכיב כתב:להגיה זה חלק אלמנטרי מהטקסט בדיוק כמו לפרש, כמו שרואים בדוגמא הנאה שהבאת של 'אי עיד לא מהני'. כמובן שכשם שיש פירושים פשוטים ומתבקשים ויש פירושים מחודשים ונועזים, כך יש הגהות פשוטות ומתבקשות ויש הגהות מחודשות ונועזות. גם להחליט שאין ט''ס בספר זה להגיה.



אני לא מבין את כוונתך. פרשנות היא חלק אלמנטרי מהטקסט, בלי פרשנות הטקסט הוא סתם אוסף כתמי דיו על הדף. הגהה גם אם נחוצה וברורה כמו בדוגמא שהבאתי היא לא חלק הכרחי בכל קריאת טקסט במהות, אלא חלק נצרך על מנת להבין טקסט משובש.
ניים ושכיב כתב:פשיטא שלא התכוונתי שכל מה שמוצאים כתוב זה כאילו שמעו מת''ח מובהק. ברור שלא כל מה שאומרים בשם מישהו זה מוסמך, וכשם שלפעמים ברור שתלמיד טועה כתבו, כך לפעמים ברור שסופר טועה כתבו.

[קשה לי להאמין שאני ואתה חלוקים בסברא, כנראה יש פה בעיה של ניסוח...]


אם כל כך ברור לך שאנחנו לא חלוקים בסברא כנראה אני לגמרי לא מבין אותך. רוב השנויי נוסחאות שמדברים עליהם אין מקורם בשתי נוסחאות שהוגהו ע"י אנשים מוסמכים וידועים והשאלה מי צדק. בדר"כ המקור של אחת הנוסחאות בטעות סופר, כך שגם אם בכל נוסח יש הגיון מסוים וקשה להכריע מה הנוסח הנכון, ברור שאחד מהם הוא נוסח מקורי והשני הוא תוצאה של שגיאה פשוטה, כך שאין טעם להתייחס לשתי השיטות בעת ובעונה אחת כאל שיטות תקפות, מה שאין כן בשתי תלמידים החלוקים בדעת רבם. גם במקרה שבו נוסח הוא תוצאה של הגהה מודעת של סופר, בדרך כלל לא מדובר במישהו ידוע ובעל סמכות בעינינו, כך ששוב שאלת הנוסח המקורי היא קריטית.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 1:58 pm
על ידי ניים ושכיב
צופר הנעמתי כתב:
ניים ושכיב כתב:להגיה זה חלק אלמנטרי מהטקסט בדיוק כמו לפרש, כמו שרואים בדוגמא הנאה שהבאת של 'אי עיד לא מהני'. כמובן שכשם שיש פירושים פשוטים ומתבקשים ויש פירושים מחודשים ונועזים, כך יש הגהות פשוטות ומתבקשות ויש הגהות מחודשות ונועזות. גם להחליט שאין ט''ס בספר זה להגיה.
אני לא מבין את כוונתך. פרשנות היא חלק אלמנטרי מהטקסט, בלי פרשנות הטקסט הוא סתם אוסף כתמי דיו על הדף. הגהה גם אם נחוצה וברורה כמו בדוגמא שהבאתי היא לא חלק הכרחי בכל קריאת טקסט במהות, אלא חלק נצרך על מנת להבין טקסט משובש.
אולי אתה לא מבין אותי כי אתה לא קורא כל מה שכתבתי. אחזור שנית, לקבל את הטקסט כמות שהוא זו גם הגהה.
צופר הנעמתי כתב:
ניים ושכיב כתב:פשיטא שלא התכוונתי שכל מה שמוצאים כתוב זה כאילו שמעו מת''ח מובהק. ברור שלא כל מה שאומרים בשם מישהו זה מוסמך, וכשם שלפעמים ברור שתלמיד טועה כתבו, כך לפעמים ברור שסופר טועה כתבו.

[קשה לי להאמין שאני ואתה חלוקים בסברא, כנראה יש פה בעיה של ניסוח...]
אם כל כך ברור לך שאנחנו לא חלוקים בסברא כנראה אני לגמרי לא מבין אותך. רוב השנויי נוסחאות שמדברים עליהם אין מקורם בשתי נוסחאות שהוגהו ע"י אנשים מוסמכים וידועים והשאלה מי צדק. בדר"כ המקור של אחת הנוסחאות בטעות סופר, כך שגם אם בכל נוסח יש הגיון מסוים וקשה להכריע מה הנוסח הנכון, ברור שאחד מהם הוא נוסח מקורי והשני הוא תוצאה של שגיאה פשוטה, כך שאין טעם להתייחס לשתי השיטות בעת ובעונה אחת כאל שיטות תקפות, מה שאין כן בשתי תלמידים החלוקים בדעת רבם. גם במקרה שבו נוסח הוא תוצאה של הגהה מודעת של סופר, בדרך כלל לא מדובר במישהו ידוע ובעל סמכות בעינינו, כך ששוב שאלת הנוסח המקורי היא קריטית.
לא נכון, גם בנוסחים וגם בפירושים, לא יתכן שהמחבר התכוון לכולם, כך שלפחות חלק שגויים, ואולי גם כולם.
גם הנוסח המקורי לא קריטי, כי עלול לט''ס. ואת כל הדברים הנ''ל כבר כתבתי לעיל.

Re: מהדורות מדוייקות

פורסם: ו' יוני 10, 2016 7:37 pm
על ידי נהר שלום
בברכה המשולשת כתב:
נהר שלום כתב: רמב"ם = מהדורת מופת מפעל משנה תורה

איזו מהדורה זו?

http://www.sefer.org.il/Product/15413242/%D7%A8%D7%9E%D7%91%D7%9D-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%90%D7%A8-%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%93-%D7%9B%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D---%D7%9E%D7%A4%D7%A2%D7%9C-%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94
בהקדמה של הספר מבואר מקורות הנוסח וכו'