עמוד 2 מתוך 3

Re: משנה ברורה הוצאת דרשו-מוספים כהלכתן?

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 11:00 pm
על ידי נוטר הכרמים
מלכיאל גרינוולד כתב:וכדי לנעוץ סופו של אשכול בתחילתו. במה בעצם שונה "הדבקת" פרפראות לחומש מאשר "הדבקת" הגהות למשנ"ב? מילא אם מדובר בפירוש כגון פירש"י ואחרים, אבל ווארטים ורעיונות שאינם משרתים ישירות את החומש, מהיכי תיתי? אמנם רוב ספרי האחרונים על התורה יצאו בנפרד, אבל יש כמה יוצאים מן הכלל, והידועים שבהם הם העמק דבר לנצי"ב ואזנים לתורה לגר"ז סורוצקין (ואולי גם מאור ושמש שנדפס ברב פנינים), ויש טעם לשאול מה הטעם בדבר.



החילוק פשוט ומבואר, תורה שבכתב היא נחלת כל ישראל, ומונחת היא בקרן זוית, וכל אחד יעטרנה ויערכנה ברזא יקירא דיליה, אבל ספר משנ"ב חיבורו של הח"ח הוא, והיאך נחלתו תיהפך לזרים וכו'?

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 12:09 am
על ידי תוך כדי דיבור
נו, מי שבאמת רואה את הדברים כך, מה יש לומר לו. שכאילו אם מדפיסים ספר של מחבר אחד (נגיד, הטור) עם הגהות (ב"ח) ודחיות (ב"י) והבאת דברי קדמונים שהטור לא בחר להביא (דרכי משה) ותוספות שאינן קשורות תמיד ישירות (מהר"י אבוהב). יש בזה "השגת גבול" ו"פגיעה בתורתו" ושאר מליצות - מילא. אבל ודאי לא יתפלא אם אין אחרים סבורים כמוהו, ורואים בזה אדרבא ואדרבא, גם בחינת יגדיל תורה ויאדיר וגם הכרה חוצה גבולות בחשיבותו של הספר. ואף אחד שכתב הערות למשנ"ב או לכל ספר אחר מסוג זה, לא באמת התיימר לחשוב שהלימוד באותו ספר איננו שלם בלי הגהותיו, כל שכן אם קטן הוא המעיר וקל וחומר אם גדול הוא, אלא שזו (גם זו) דרך לכתוב ולסדר ולהרבות בתורה, ולהפך, דווקא מחמת גדלותו של הספר ומחברו כתבו הם עליו הערות, והרי ספרים שאינם מרכזיים לא כותבים עליהם הערות וחידושים.
וכל מיני חילוקים שמנסים לעשות בזה בין המשנ"ב לבין כל ספר הלכה אחר בתולדות עמנו מראשונים ואחרונים, הריהו בעיני כנעיצת החץ וציור המטרה מסביבו, וכבר כתבתי שקפידא כזו מעולם לא היתה אלא חידוש דורנו היא, וכמה פרומקייט אנו רואים כאן באשכול זה כדי להצדיק זאת! תנו דעתכם על הרמב"ם, הרי אין בכל ארון הספרים שלנו ספר הלכה אחר שחותם מחברו טבוע בו יותר ממנו, ושכה שאף והצהיר שרצונו שיפסקו רק כמוהו, ו'אף על פי כן ולמרות הכל' באו כל גדולי הדורות ו'הפכו נחלתו לזרים' כביכול, לא רק עשרות מפרשים ונושאי כלים, אלא גם משיגים (הראב"ד, הרמב"ן ועוד), מגיהים (מגדל עוז ועוד), מביאי דברי קדמונים שהרמב"ם לא סבר כמותם והם לא סברו כמותו (הגהות מיימניות), והכל בחדא מחתא, ומי מתנגד לכך מלבד "רמבמיסטים"? וה"ה הכא. והכל עשוי, והכל ייעשה, ואשרי העם שככה לו.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 1:02 am
על ידי מלכיאל גרינוולד
כדי לחזק את סברת "תוך כדי דיבור": לפי חילוקו המחודש של הנוטר, יש להסיק שצירוף הגהותיו של הרב שך על גליון המנחת חינוך אינו דבר הגון.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 1:08 am
על ידי איש_ספר
מלכיאל גרינוולד כתב:כדי לחזק את סברת "תוך כדי דיבור": לפי חילוקו המחודש של הנוטר, יש להסיק שצירוף הגהותיו של הרב שך על גליון המנחת חינוך אינו דבר הגון.

אין בנמצא הגהות הרב שך על גליון המנחת חינוך, אבל מילא.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 1:27 am
על ידי אליהוא
מש"כ לעיל שלא פוסקים לפי ערוה"ש צריך להדגיש שהיו מגדולי ישראל זללה"ה ויבדלח"ט שפסקו כהערוה"ש אפילו נגד מ"ב, ופלא על תוכ"ד שלא העיר מזה. ולכן אדרבא הי' צריך להוציא מ"ב עם פסקי ערוה"ש ולא להפך.
לענין הגהות על ספר נגד דעת המחבר, פלא שלא הזכירו את הנידון הידוע עם הקיצור שו"ע שהתנגד למחבר אחד שידפיס הערות על הספר, אבל המחבר ההוא קיבל הסכמה מהרבנים ע"ז נגד דעת המחבר.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 1:45 am
על ידי אליהוא
ועיין היטב בדברי המסכים כאן שטוען שאין בכח המחבר לאסור את הדבר.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... %FA&page=5

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 1:59 am
על ידי איש_ספר
תודה אליהוא.
אחת מן המהדורות הראשונות של בא"ח שנדפסו בארץ, היתה בידי הרב יצחק נסים רחמים (לימים הראש"ל). אחר שקיבל רשות מנכדו של הבא"ח ר' דוד. אך מכיון שהעיז להוסיף כמה הגהות מדבריו שם (והס כי לא להזכיר השגות אלא כמה תוספות בלבד!) גבא טורא ביינהו עד אחרית.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' נובמבר 15, 2010 2:08 pm
על ידי זקן ששכח
מלכיאל גרינוולד כתב:וכדי לנעוץ סופו של אשכול בתחילתו. במה בעצם שונה "הדבקת" פרפראות לחומש מאשר "הדבקת" הגהות למשנ"ב? מילא אם מדובר בפירוש כגון פירש"י ואחרים, אבל ווארטים ורעיונות שאינם משרתים ישירות את החומש, מהיכי תיתי? אמנם רוב ספרי האחרונים על התורה יצאו בנפרד, אבל יש כמה יוצאים מן הכלל, והידועים שבהם הם העמק דבר לנצי"ב ואזנים לתורה לגר"ז סורוצקין (ואולי גם מאור ושמש שנדפס ברב פנינים), ויש טעם לשאול מה הטעם בדבר.

אם שאלתך היא אודות ספרים שנדפסו מסביב לחומשים, ניתן להמליץ על כך מאמרם ז"ל: הכל תלוי במזל. ותו לא.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 8:42 pm
על ידי צ'יריבום
מלכיאל גרינוולד כתב:
נוטר הכרמים כתב:(אגב, ריבוי הציטוטים המוגזם, לרוב -פעמים רבות בכל עמ' מהספר, מדברי החוט שני, ולו בדברים פשוטים ומוסכמים-לצד השמטתם כמעט של גדולים וטובים-אומר דרשני, ישנה תחושה כי מדובר במגמתיות ברורה).

ממקום שבאת. ביקורת על ספר טפל בעריכה עלובה, שעיקרה של הביקורת עליו מתמקדת בצורה מוגזמת בציטוטים של הגרנ"ק, אומרת הרבה יותר מדרשני. ישנה תחושה מטרידה שמדובר במגמתיות ברורה.

וכולם כאן רוגשים ורועשים , חלים ורועדים. מה לכם פה ומי לכם פה. תפתחו את הספר, תראו שמבית מדרשו של הגר"נ קופשיץ יצא. להגרי"י נובירט מותר להתעלם מכל המדינה ולהתייחס לרבו כאל יחיד הדור, ואילו לגר"נ קופשיץ אסור? מלבד זאת, מה לעשות שחוט שני הוא הספר היחיד בהלכות שבת (ובהלכות נוספות) שפוסק מובהק בסדר גודל כהגרנ"ק מוציא בעצמו (כידוע שמתייחס אליו כספר שלו), ולכן ההתייחסות אליו באופן טבעי היא הרבה יותר רצינית מאל ספרים שחוברו ע"י מוצי"ם שלא הגיעו לרמתו.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 8:55 pm
על ידי נוטר הכרמים
צ'יריבום כתב:
מלכיאל גרינוולד כתב:
נוטר הכרמים כתב:(אגב, ריבוי הציטוטים המוגזם, לרוב -פעמים רבות בכל עמ' מהספר, מדברי החוט שני, ולו בדברים פשוטים ומוסכמים-לצד השמטתם כמעט של גדולים וטובים-אומר דרשני, ישנה תחושה כי מדובר במגמתיות ברורה).

ממקום שבאת. ביקורת על ספר טפל בעריכה עלובה, שעיקרה של הביקורת עליו מתמקדת בצורה מוגזמת בציטוטים של הגרנ"ק, אומרת הרבה יותר מדרשני. ישנה תחושה מטרידה שמדובר במגמתיות ברורה.

וכולם כאן רוגשים ורועשים , חלים ורועדים. מה לכם פה ומי לכם פה. תפתחו את הספר, תראו שמבית מדרשו של הגר"נ קופשיץ יצא. להגרי"י נובירט מותר להתעלם מכל המדינה ולהתייחס לרבו כאל יחיד הדור, ואילו לגר"נ קופשיץ אסור? מלבד זאת, מה לעשות שחוט שני הוא הספר היחיד בהלכות שבת (ובהלכות נוספות) שפוסק מובהק בסדר גודל כהגרנ"ק מוציא בעצמו (כידוע שמתייחס אליו כספר שלו), ולכן ההתייחסות אליו באופן טבעי היא הרבה יותר מלספרי אחרים שחוברו ע"י מוצי"ם שלא הגיעו לרמתו.
/

שלום עליכם, החלטת לקיים 'פותחים בגנות', זה מה שמצאת כאן בפורום? עדיף שתקיים פותחין בכבוד אכסניה, ולא תעלה באוב נשכחות.

לגוף הענין, א-אינני יודע אם מר בר רב אשי חתים עלה, וכל מלה מתייחסת אחר הגר"נ קופשיץ שליט"א, מי שרואה את גליונותיו העמוקים הנדפסים תמידים כסדרן בגליונות מלאי התוכן 'אליבא דהלכתא' של רשת הכוללים 'אהבת שלום', מתקשה להאמין שהוא העומד מאחורי הליקוט והאיסוף החלקי והשטחי הזה.

ב. חבל שכל הטעויות שיש בחוט שני יתייחסו להגר"נ שליט"א, אם תתעקש אפתח אשכול על כך. אלא שאיני רואה תועלת כ"כ בדבר, אינני מבקר ספרים, ודאי לא בעניני הלכה מובהקים. בקורתי היתה על דרשו שנכתב כספר ליקוט כללי לבית ישראל, מהי אמת המדה שבה בחרו -בטעם פגום לדעת רבים-לבכר פסקים וציטוטים מסוימים.

מכאן תשובה מוצאת בחילוק שבין שמירת שבת כהלכתה שזהו ספר אישי של מחבר, ואינו מחויב להביא את כל הדעות, מסתבר כי מעיקרא גם לא עלה על דעתו את מידת ההצלחה לה יזכה ספרו, ואכן במהדורות הבאות, ובפרט במהדורה החדשה שיצאה זה עתה הוא מביא דעות נוספות.

חבל שאינך מגיב לגופם של ההערות שכתבנו על צורת העריכה, ואתה נתפס לשוליים , לא זו היתה הכוונה לדון במשקלו של פוסק זה או אחר.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 9:05 pm
על ידי צ'יריבום
נוטר הכרמים כתב: אם תתעקש אפתח אשכול על כך.

מתעקש.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 9:09 pm
על ידי נוטר הכרמים
צ'יריבום כתב:
נוטר הכרמים כתב: אם תתעקש אפתח אשכול על כך.

מתעקש.
.

תתאזר בסבלנות, יש לי עוד תחומי התענינות, אבל יותר כדאי שתשיב תחילה על הטעות הגסה הנ"ל בהודעה הראשונה!

אח"כ נוכל להתקדם...

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 9:16 pm
על ידי צ'יריבום
נוטר הכרמים כתב:
צ'יריבום כתב:
נוטר הכרמים כתב: אם תתעקש אפתח אשכול על כך.

מתעקש.
.

תתאזר בסבלנות

נאזרתי.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 9:28 pm
על ידי צ'יריבום
0

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 10:41 pm
על ידי היא שיחתי
לעצם המשנה ברורה דרשו הריני להביא לידיעת החברים שישנו כעת מבצע שבו התורם 20 שח לשנה לאחינו (כפה"נ מוסד בבעלות דרשו) הרי הוא מקבל את שלושת כרכי המשנה ברורה מתנה

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: א' דצמבר 19, 2010 11:28 pm
על ידי מורה צדק
מתי ינעל אשכול מוזר זה?

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' דצמבר 20, 2010 8:22 am
על ידי סתם סופר
הנה הראשון!

לכבוד
הגאון ר' חיים אריה הלוי הוכמן שליט"א

בהורמנא דמר אציגה נא מה שנראה בעיני כשיבוש בספר חוט שני.

הנה בח"ד שבת בפרק שמונים וחמשה – הלכות קידוש ס"ק ב', הבאתם מהאגרות משה ד"העלה דאשה שהתפללה ובעלה עדיין לא חזר מתפילתו בשבת שחרית, דמותר לה לאכול בלי קידוש עד שבעלה יקדש, כיון דהאשה משועבדת לבעלה, הוי כאילו עדיין לא הגיע זמן קידוש לגבה, עי"ש." ע"כ לשונכם.

והנה כשעיינתי באגרות משה (או"ח ח"ד סי' קא ב) ראיתי דלא כן דבריו. ראשית דהאגרות משה עצמו כתב להדיא דאף שלפי סברתו דאשה לפני התפילה מותרת לאכול בלי קידוש, והיינו משום דמשועבדת לבעלה, ונמצא לפי זה שאף אם התפללה ובעלה עדיין לא התפלל תהיה פטורה מקידוש, אף על פי כן לא נראה למעשה לעשות כן. עכ"ד. ומדבריו דמר נשמע דהאגרות משה התיר דבר זה בשופי והוא לא נכון.

ועוד דלשונכם כאילו האגרות משה התיר ב"אשה שהתפללה ובעלה עדיין לא חזר מתפילתו שחרית", הוא הוספה גדולה על מה שכתב האג"מ "דאם היא התפללה ובעלה עדיין לא התפלל", והיינו שטרם התפלל שחרית, ולא התחייב בקידוש, ומנא לכם הך דעדיין לא חזר לביתו, ומה לי היכן הוא נמצא הרי נתחייב בקידוש מיד לכשהתפלל שחרית, ואף האג"מ לא ס"ד להתיר אלא עד תפילת שחרית דהבעל בלבד ולא יותר, וכמש"כ להדיא לגבי אשה שרשאית לאכול קודם התפילה ד"כיון שבעלה אסור לאכול קודם התפלה וא"א לו לאכול הסעודה קודם התפלה, אין זה זמן אכילה גם לה, שלכן לא חל חובת קידוש גם עליה ומותרת לאכול בלא קידוש. אבל מ"מ כשכבר התפלל בעלה ורשאי לקדש ולאכול אך שרוצה לחכות מאיזה טעם וצורך כיון שכבר חל חובת הקידוש על בעלה חל ממילא גם עליה ותצטרך לקדש."

ועוד בה שלישיה דמיד בהמשך הדברים כתבתם ד"כל זה לגבי אשה אבל לגבי בנותיו... ואסור להם לאכול לפני קידוש כשהם התפללו וכו'". והנה דברים אלו הם המשך דברי האגרות משה שם, ומדבריכם נשמע דהערת המחבר היא. ולא זו בלבד אלא דהאגרות משה עצמו כתב דבנות חייבות בקידוש אף קודם התפילה, כיון דלית ביה הך סברא דשעבוד. ואתם בשגגתכם כתבתם דהאיסור בבנות הוא כשהם התפללו, וממילא נשמע דהאגרות משה מתיר בבנות קודם התפילה, והוא לא נכון.

וחובה עליכם לתקן דברים אלו פן יטעו הרואים וינהגו כן, ויאמרו כבר התיר זקן דבר זה.
ואם שגיתי בהבנת הדברים אבקש מחילתכם למפרע.

בכל הכבוד הראוי


Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' דצמבר 21, 2010 6:46 pm
על ידי נוטר הכרמים
צ'יריבום כתב: מלבד זאת, מה לעשות שחוט שני הוא הספר היחיד בהלכות שבת (ובהלכות נוספות) שפוסק מובהק בסדר גודל כהגרנ"ק מוציא בעצמו (כידוע שמתייחס אליו כספר שלו), ולכן ההתייחסות אליו באופן טבעי היא הרבה יותר רצינית מאל ספרים שחוברו ע"י מוצי"ם שלא הגיעו לרמתו.


בספר חוט שני על הלכות פסח בקובץ ענינים שבסופו, שער הציון אות א, וז"ל: א"ה, אמרתי להביא כאן עוד מענינא דברכת שהחיינו. ביום שישי ערב שבת הגדול, ו' ניסן תשס"ח, יצא הספר 'חוט שני' על הלכות יו"ט וחוה"מ לאור עולם. והתכנסו אצל רבינו תלמידי חכמים ויושבים על מדין לשתות 'לחיים' לשמחה זו, כנהוג אצל רבינו כשיוצא ספר חדש 'חוט שני' לאור עולם. פנה אלי רבינו בנוכחות כולם, ואמר לי בזה"ל: 'תברך שהחיינו על הספר שיצא כעת לאור, ותוציא אותי ידי חובה', וכן הוה שרבינו נתן לי כוס יין 'לחיים' לברך ע"ז בורא פרי הגפן, ולאחר מכן אמר לי שוב 'תברך שהחיינו ותוציא אותי ידי חובה'.

בואו חשבון, הרי לא יעלה על הדעת שהגר"נ שליט"א הורה למו"ל הספר לברך במקום ספק ברכות שהוא עצמו לא רצה להקל לברך, ועוד, אם יש כאן מקום לברכת שהחיינו, לא עדיף שיברך בעצמו? אתמהה.

וע"כ מבואר מזה דסבר הגר"נ שליט"א שבעצם המחבר זה המוציא לאור, שהוציא ספר שלו ע"פ הבנתו ושימושו את הגר"נ, והוא ה'בעל שמחה' לברך שהחיינו, ואגב כך יוציא בברכתו את 'בעל השמועה' הגר"נ שליט"א.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' דצמבר 21, 2010 7:13 pm
על ידי אברהם
אסיט קצת את הנושא הרגיש לחומרא גדולה של הגרנ"ק בהלכות חנוכה, שלא שמעתי מעולם [אם כי אינני ת"ח כה גדול...].
והיא, שהנה נר חנוכה למעלה מכ"א פסול משום דלא שלטה ביה עינא, ולכאו' הרי בודאי העין רואה בגובה כזה אלא שלא שלטא ביה, כלומר שצריך להתבונן בשביל לראות הנרות.
ולפי"ז כתב בחוט שני שאין להניח הנרות במקום שאין ניכרים לבני רה"ר אלא לאחר התבוננות, משום דהוי כמניחם למעלה מכ' אמות! וזהו דבר מצוי ביותר לאותם הדרים בצידי הבניין וכדו'. [הוא עצמו כתב שקשה לדעת הגדר המדוייק בזה, ועיי"ש עוד שזהו לעיכובא!].

ושמא יש להשיב ולחלק בין למעלה מכ"א לסתם מקום שאינו ניכר, ואכמ"ל.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ד' דצמבר 22, 2010 1:58 pm
על ידי זרח
צ'יריבום כתב:מה לעשות שחוט שני הוא הספר היחיד בהלכות שבת שפוסק מובהק בסדר גודל כהגרנ"ק.

בלי ליכנס לדברי הביקורת של האשכול. לפי דעתי אכן כך, שכמעט אין עוד ספר המקיף את רוב הלכות שבת לפי הסדר באופן ברור, לכן אם רוצים לסדר ספר לפי סדר השו''ע או המשנ''ב הדבר הכי קל לקחת ספר עפ''י שו''ע ולשלבם.
ואין צריך לחשוד שכוונות אחרות היה עמהם.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' דצמבר 04, 2012 3:50 am
על ידי גילוי
נוטר הכרמים כתב:
צ'יריבום כתב: מלבד זאת, מה לעשות שחוט שני הוא הספר היחיד בהלכות שבת (ובהלכות נוספות) שפוסק מובהק בסדר גודל כהגרנ"ק מוציא בעצמו (כידוע שמתייחס אליו כספר שלו), ולכן ההתייחסות אליו באופן טבעי היא הרבה יותר רצינית מאל ספרים שחוברו ע"י מוצי"ם שלא הגיעו לרמתו.


בספר חוט שני על הלכות פסח בקובץ ענינים שבסופו, שער הציון אות א, וז"ל: א"ה, אמרתי להביא כאן עוד מענינא דברכת שהחיינו. ביום שישי ערב שבת הגדול, ו' ניסן תשס"ח, יצא הספר 'חוט שני' על הלכות יו"ט וחוה"מ לאור עולם. והתכנסו אצל רבינו תלמידי חכמים ויושבים על מדין לשתות 'לחיים' לשמחה זו, כנהוג אצל רבינו כשיוצא ספר חדש 'חוט שני' לאור עולם. פנה אלי רבינו בנוכחות כולם, ואמר לי בזה"ל: 'תברך שהחיינו על הספר שיצא כעת לאור, ותוציא אותי ידי חובה', וכן הוה שרבינו נתן לי כוס יין 'לחיים' לברך ע"ז בורא פרי הגפן, ולאחר מכן אמר לי שוב 'תברך שהחיינו ותוציא אותי ידי חובה'.

בואו חשבון, הרי לא יעלה על הדעת שהגר"נ שליט"א הורה למו"ל הספר לברך במקום ספק ברכות שהוא עצמו לא רצה להקל לברך, ועוד, אם יש כאן מקום לברכת שהחיינו, לא עדיף שיברך בעצמו? אתמהה.

וע"כ מבואר מזה דסבר הגר"נ שליט"א שבעצם המחבר זה המוציא לאור, שהוציא ספר שלו ע"פ הבנתו ושימושו את הגר"נ, והוא ה'בעל שמחה' לברך שהחיינו, ואגב כך יוציא בברכתו את 'בעל השמועה' הגר"נ שליט"א.


אני הקטן שאלתי את הגרנ"ק האם אפשר לסמוך על הכתוב בחוט השני- והשיב - בסתמא כן ע"כ

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' דצמבר 04, 2012 11:57 pm
על ידי גאולה בקרוב
רק כעת ראיתי במקרה את האשכול הארוך כאן,
ולפחות על עצמי אוכל להעיד שכמה וכמה פעמים נעזרתי ונהנתי מאד, גם מהוצאת המ"ב של עוז והדר וגם של דרשו, וברוכים יהיו על עבודתם המועילה ללומדים!
ברוך חכם הרזים, כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות, וכל אחד חלקו המיוחד לו בתורה.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ד' דצמבר 05, 2012 1:18 am
על ידי למאי_נמ?
ראשית חייב אדם לברך על הטובה, ולהודות למפעל הנכבד של 'דרשו' על המהדורה הנפלאה של המ"ב שהוציאו, שאני ממש נהנה ומחכים ממנה. הקורא את ההערות שם לב שכותבן ירד לשורש הסוגיות ועיין בהן מצד אחד, ומאידך הקיף הרבה-הרבה מספרי המלקטים, עד שהלומד את הוראות הגריש"א והגרשז"א מהספר המשובח 'אורחות שבת' ייטיב לעשות עם יסתכל ב'דרשו' שהביאו עוד פסקים (של הגאונים הנ"ל) מספרים רבים (שבחלקם יצאו אחרי האורחות שבת).

הרב 'נוטר הכרמיםר כתב:
מורה צדק כתב:האם הוכנסו הערות הרב לוית חן?
לא.

ועל דא קא בכינא. חבל שמחלוקות בתחומים שונים מונעות מלהביא את דעותיהם של חכמים אחרים (והגרע"י הוא רק משל). ובפרט בליקוט כ"כ משובח, חבל שפוליטיקות וקטנוּת נתפס בזה. (אציין אנקדוטה שבשמיטה אחרונה יצא ספר בהל' שביעית, וכמה פעמים בספר כתב "וכן הסכימו כל גדולי הדור", ובהערה ציין שמותיהם, והנה כלום משתייכים לחוג א' בלבד, כאילו אין עדות, מגזרים וחוגים אחרים ביהדות הנאמנה...)

[כמובן, רשאי כ"א לכתוב ספר המייצג את שיטתו ושיטת רבותיו, אך ימנע מלכנותם "כל גדולי הדור" (אפשר: כל רבותיי), וכמובן בספר המיועד ללקט את כל הדעות, ובפרט אם הוא של מכון תורני (ולא של אדם פרטי) - אין לזה מקום.]

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 6:58 pm
על ידי איש_ספר
בחלק א סי' לב בביאור הלכה ד"ה א מכירין כתוב משהו בשם פרט מטה אהרן, השחתתי זמן לריק עד שראיתי שבמקור נכתב פמ"א [=פנים מאירות] והשוטה פתחו ושיבשו.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 8:54 pm
על ידי היא שיחתי
איש_ספר כתב:בחלק א סי' לב בביאור הלכה ד"ה א מכירין כתוב משהו בשם פרט מטה אהרן, השחתתי זמן לריק עד שראיתי שבמקור נכתב פמ"א [=פנים מאירות] והשוטה פתחו ושיבשו.

בסי' רב באר היטב ס"ק יט טעות הפוכה, היה כתוב פמ"א ובמקום לפתוח פרח מטה אהרן נפתח לפנים מאירות (בפעם הראשונה, כך שהפמ"א חולק על עצמו...),
אבל אין להאשימם שכן ברוב המהדורות של המשנה ברורה קיימת טעות זו
לא בדקתי אך מסתבר שגם במה שציינת מסי' לב כן הוא
אני משער שלקחו ממהדורה אחרת את גוף הטקסט ואפשר שמלשם

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' יוני 17, 2013 9:43 pm
על ידי תוך כדי דיבור
איני יודע אם יש מהדורת משנ"ב מהחדשות שבדורנו שנקייה מטעויות מעין אלו. למרות שאולי במהדורת עוז והדר (הרגיל), דקדקו יותר מהאחרות, מי שמשתמש בה בקביעות יוכל מסתמא לומר.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 2:39 am
על ידי איש_ספר
היא שיחתי כתב:
איש_ספר כתב:בחלק א סי' לב בביאור הלכה ד"ה א מכירין כתוב משהו בשם פרט מטה אהרן, השחתתי זמן לריק עד שראיתי שבמקור נכתב פמ"א [=פנים מאירות] והשוטה פתחו ושיבשו.

בסי' רב באר היטב ס"ק יט טעות הפוכה, היה כתוב פמ"א ובמקום לפתוח פרח מטה אהרן נפתח לפנים מאירות (בפעם הראשונה, כך שהפמ"א חולק על עצמו...),
אבל אין להאשימם שכן ברוב המהדורות של המשנה ברורה קיימת טעות זו
לא בדקתי אך מסתבר שגם במה שציינת מסי' לב כן הוא
אני משער שלקחו ממהדורה אחרת את גוף הטקסט ואפשר שמלשם

מצאתי באוצר במשנה ברורה של ווגשל שכבר שם נפלה טעות זו

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' יוני 18, 2013 4:24 pm
על ידי סתם
חלק ג' זה עוד טוב לעומת שגיאות שבחלק א'...

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 5:33 pm
על ידי היא שיחתי
הוציאו כעת חלק ו'
נראה שעולה על כולנה
ראשית מבחינת הכמות
שנית הציונים מקיפים מאוד כולל חוברות וספרים של מחברים המביאים מפוסקי דורנו
שלישית (ממבט כללי, לא הספקתי לעיין) נראה שהגיוון שולט יותר ופחות ניסיון לשווק פוסקים

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 5:20 pm
על ידי לעומקו של דבר
השתא שראיתי האשכול הזה, לדעתי מה שצריך זה להבדיל בין הטוב ובין הבינוני,
כי המשנה ברורה של עוז והדר, שמשום מה לא מצאתי אשכול אודותיו כאן, שונה בתכלית מהמשנה ברורה של 'דרשו'
במשנה ברורה של עוז והדר עשו עבודה אמיתית ורצינית, של הבאת כל הסוגיה ההלכתית, דברי ראשונים ובעיקר אחרונים, כולל אחרונים שלא הובאו ע"י המשנה ברורה, וגם הרחבת דברי האחרונים שהובאו במ"ב, ממש מאיר עיניים
כמובן כולל גם ביאור יסודי בכל מקום הטעון ביאור, במ"ב ביאוה"ל ושעה"צ

בדידי הווי שלפעמים עמלתי רבות על עניין המובא במ"ב והבנתו לשורשו כאשר לא היה לפני המ"ב הנ"ל, ואח"כ שראיתי המ"ב הנ"ל ראיתי הדברים פרושים כשמלה עד כדי תסכול.

וזה בשונה מהמ"ב דרשו, שם הביאו פסקי חזו"א, וליקוט נחמד מפוסקי זמננו, עם ביאורים קלים בדברי המ"ב והשוואות בין דבריו. אין שם כמעט כלל מדברי האחרונים וכ"ש לא דיון בהבנה ובשרשי ההלכה.

וכמעט אני אומר בזה היכא דעייל ירקא ליעול בשרא וכוורי.

ולמה זה מעיק עלי, כי אחרי שמהדורת דרשו זולה בהרבה לרכישה, הן מפני שבמהדורת עו"ה יש הרבה יותר כרכים והן מפני שמנהג עו"ה לדרוש מחיר הגון ומנהג דרשו לדרוש מחיר קל, לצערי הרבה בתי מדרשיות ואוצה"ס, מרגישים טוב בכך שהם קונים 'מהדורה מעודכנת' של משנה ברורה, ולא חשוב איזו, קונים אפילו 2/3 מהדורות של דרשו ואינם חפצים אפילו בעוז והדר. ולא יפה עשו.

אגב, כמובן יתכן שיש הרבה מקום עדיין למהדורות המשנה ברורה הרגילות, אבל לדעתי מי שקונה כבר מהדורה עם תוספות ושיפוצים אין כאן בכלל שאלה (חוץ מהשאלה העתיקה דריש מסכת קידושין)

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 5:39 pm
על ידי גימפעל
גבאי בית הכנסת ואוצה"ס אינם קונים ספרים לפי מחירם אלא לפי ביקוש, ופוק חזי שכמעט אין בית כנסת שלא מתהדר בש"ס תלמוד בבלי מהדורת ארטסקרול (שוטנשטיין), שמחירו כלל וכלל אינו זול, וללמדך בא שזה שמשנ"ב עוז והדר לא הצליח לחדור לשוק, הוא לא מטעמים חסכניים אלא שכנראה שהעבודה היא לא מוצלחת במיוחד.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 5:49 pm
על ידי לעומקו של דבר
גימפעל כתב:גבאי בית הכנסת ואוצה"ס אינם קונים ספרים לפי מחירם אלא לפי ביקוש, ופוק חזי שכמעט אין בית כנסת שלא מתהדר בש"ס תלמוד בבלי מהדורת ארטסקרול (שוטנשטיין), שמחירו כלל וכלל אינו זול, וללמדך בא שזה שמשנ"ב עוז והדר לא הצליח לחדור לשוק, הוא לא מטעמים חסכניים אלא שכנראה שהעבודה היא לא מוצלחת במיוחד.


ז"א עוז והדר לא מוצלח ודרשו כן?

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 6:09 pm
על ידי גימפעל
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:גבאי בית הכנסת ואוצה"ס אינם קונים ספרים לפי מחירם אלא לפי ביקוש, ופוק חזי שכמעט אין בית כנסת שלא מתהדר בש"ס תלמוד בבלי מהדורת ארטסקרול (שוטנשטיין), שמחירו כלל וכלל אינו זול, וללמדך בא שזה שמשנ"ב עוז והדר לא הצליח לחדור לשוק, הוא לא מטעמים חסכניים אלא שכנראה שהעבודה היא לא מוצלחת במיוחד.


ז"א עוז והדר לא מוצלח ודרשו כן?

'דרשו' משלמים ללומדים (מבחנים).

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 6:13 pm
על ידי לעומקו של דבר
מ"מ מה שכתבת אין זו ראיה, גמרא לומדים יותר ממשנה ברורה ולכן שוטנשטיין נפוץ יותר ממ"ב דרשו
זאת מלבד שהמ"ב הנ"ל חדש והשוטנשטיין כבר ישן ויצא טבעו

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 8:13 pm
על ידי היא שיחתי
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:גבאי בית הכנסת ואוצה"ס אינם קונים ספרים לפי מחירם אלא לפי ביקוש, ופוק חזי שכמעט אין בית כנסת שלא מתהדר בש"ס תלמוד בבלי מהדורת ארטסקרול (שוטנשטיין), שמחירו כלל וכלל אינו זול, וללמדך בא שזה שמשנ"ב עוז והדר לא הצליח לחדור לשוק, הוא לא מטעמים חסכניים אלא שכנראה שהעבודה היא לא מוצלחת במיוחד.


ז"א עוז והדר לא מוצלח ודרשו כן?


העבודה על משנ"ב עוז והדר היא מיוחדת במינה ללא כל סיפק

דא עקא, שלומדי משנה ברורה בעיון אמיתי ועמוק מועטים הם לאין שיעור מהמעיינים במשנ"ב כדי לידע הדין כספר שמירת שבת וארחות שבת ודומיהם, והצורך למשנ"ב עוז והדר מועט הוא ועל כן הגבאים אינם קונים אותו כ"כ

ואוסיף, שאף הלומדים הלכה בעיון ברובם עוסקים בדברי המג"א ט"ז ונו"כ, ואף מעיינים במשנ"ב, אבל לימוד הלכה בעומק כולל תהל"ד, גר"ז, א"ר וא"ז, והרבה פוסקים אחרונים שהמשנ"ב מביא אינו נפוץ כ"כ

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ב' אפריל 11, 2016 10:15 pm
על ידי גימפעל
היא שיחתי כתב:
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:גבאי בית הכנסת ואוצה"ס אינם קונים ספרים לפי מחירם אלא לפי ביקוש, ופוק חזי שכמעט אין בית כנסת שלא מתהדר בש"ס תלמוד בבלי מהדורת ארטסקרול (שוטנשטיין), שמחירו כלל וכלל אינו זול, וללמדך בא שזה שמשנ"ב עוז והדר לא הצליח לחדור לשוק, הוא לא מטעמים חסכניים אלא שכנראה שהעבודה היא לא מוצלחת במיוחד.


ז"א עוז והדר לא מוצלח ודרשו כן?


העבודה על משנ"ב עוז והדר היא מיוחדת במינה ללא כל סיפק

דא עקא, שלומדי משנה ברורה בעיון אמיתי ועמוק מועטים הם לאין שיעור מהמעיינים במשנ"ב כדי לידע הדין כספר שמירת שבת וארחות שבת ודומיהם, והצורך למשנ"ב עוז והדר מועט הוא ועל כן הגבאים אינם קונים אותו כ"כ

ואוסיף, שאף הלומדים הלכה בעיון ברובם עוסקים בדברי המג"א ט"ז ונו"כ, ואף מעיינים במשנ"ב, אבל לימוד הלכה בעומק כולל תהל"ד, גר"ז, א"ר וא"ז, והרבה פוסקים אחרונים שהמשנ"ב מביא אינו נפוץ כ"כ

תבקר בבקשה בכוללים שלומדים הלכה בעיון יש שם באוצה"ס את כל הספרים שמנית, ואת העבודה המיוחדת במינה של המשנ"ב לא תמצא שם.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 6:38 pm
על ידי היא שיחתי
וכי מה חשבת
שיהיה המשנ"ב ולא יהיו תהל"ד וגר"ז...
מה ראיה יש בדבריך?

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 6:55 pm
על ידי גימפעל
היא שיחתי כתב:וכי מה חשבת
שיהיה המשנ"ב ולא יהיו תהל"ד וגר"ז...
מה ראיה יש בדבריך?

לא הבנתי מה רצונך לומר, אך הציבור מצביע ברגליים ולא קונה את 'העבודה המיוחדת במינה', ואם תמצאו באיזה אוצה"ס שיש לו את המשנ"ב בדרך כלל יהיה לו גם את 'מפרשי היד החזקה', דהיינו קיבל חינם אין כסף מ'עוז והדר'.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ג' אפריל 12, 2016 9:55 pm
על ידי נוה הלבנון
לא זכיתי להבין, את עירוב הנושאים של 'דרשו' ועוז והדר המבואר'. כל אחד מהספרים הוא בעל אופי ומטרה שונה לחלוטין.

עכ"פ מפאת המהללים את משנ"ב עוז והדר, לבל יטעו שאינים מכירים, יש לומר את האמת.
כמובן שיש מה להעזר בו, וודאי כאשר הוא מרחיב בסוגיות שהביא בביאור הלכה, אך עומק ודאי שאין שם.

Re: משנה ברורה חלק ג בהוצאת 'דרשו' -מוספים כהלכתן?

פורסם: ד' אפריל 13, 2016 12:26 am
על ידי שומע ומשמיע
מישהו העיר לי דבר נכון.
מילא עצם האי דיוק הנורא שיש שם בהמוני מקרים, עדיין נקווה שהציבור מודע לזה, ולא לוקח את ה'מוספים' כתורה מסיני. ובסה"כ הם מביאים תועלת ללומדים.
אבל איך לוקחים בחור בישיבה קטנה, ואומרים לו תיבחן כל חודש על משנ"ב עם הביאורים ומוספים. כאילו היה ספר שאינו מוגה זה [סליחה על הבוטות אבל זה המצב], חלק מהידיעות הבסיסיות שצריך בן תורה לגרוס בגירסא דינקותא.
[עד כדי שיש שני מסלולים של בחינות א' רק משנ"ב ב' עם ביאוה"ל ושעה"צ. אבל 'ביאורים ומוספים' הוא חובה לכל המסלולים..].