עמוד 2 מתוך 20

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:38 pm
על ידי בן מיכאל
השעיר החיי כתב:הקריבו קורבנות בזמן כורש??

בודאי! עזרא ג'
וַיָּקָם֩ יֵשׁ֨וּעַ בֶּן־יֽוֹצָדָ֜ק וְאֶחָ֣יו הַכֹּהֲנִ֗ים וּזְרֻבָּבֶ֤ל בֶּן־שְׁאַלְתִּיאֵל֙ וְאֶחָ֔יו וַיִּבְנ֕וּ אֶת־מִזְבַּ֖ח אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לְהַעֲל֤וֹת עָלָיו֙ עֹל֔וֹת כַּכָּת֕וּב בְּתוֹרַ֖ת מֹשֶׁ֥ה אִישׁ־הָאֱלֹהִֽים:
(ג) וַיָּכִ֤ינוּ הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ עַל־מְכ֣וֹנֹתָ֔יו כִּ֚י בְּאֵימָ֣ה עֲלֵיהֶ֔ם מֵעַמֵּ֖י הָאֲרָצ֑וֹת ויעל וַיַּעֲל֨וּ עָלָ֤יו עֹלוֹת֙ לַֽיקֹוָ֔ק עֹל֖וֹת לַבֹּ֥קֶר וְלָעָֽרֶב:
(ד) וַֽיַּעֲשׂ֛וּ אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּ֖וֹת כַּכָּת֑וּב וְעֹלַ֨ת י֤וֹם בְּיוֹם֙ בְּמִסְפָּ֔ר כְּמִשְׁפַּ֖ט דְּבַר־י֥וֹם בְּיוֹמֽוֹ:
(ה) וְאַחֲרֵי־כֵ֞ן עֹלַ֤ת תָּמִיד֙ וְלֶ֣חֳדָשִׁ֔ים וּלְכָל־מוֹעֲדֵ֥י יְקֹוָ֖ק הַמְקֻדָּשִׁ֑ים וּלְכֹ֛ל מִתְנַדֵּ֥ב נְדָבָ֖ה לַיקֹוָֽק:
(ו) מִיּ֤וֹם אֶחָד֙ לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֔י הֵחֵ֕לּוּ לְהַעֲל֥וֹת עֹל֖וֹת לַיקֹוָ֑ק וְהֵיכַ֥ל יְקֹוָ֖ק לֹ֥א יֻסָּֽד: וראה שם עוד.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ו' יולי 21, 2017 5:14 pm
על ידי דעת_האברך
לדעתי ממש חבל שעושים את ההרצאות במקביל, מכיון שזה מונע ממי שהיה רוצה ללכת לשתי ההרצאות או שלשתן את העונג לשמוע את כל ההרצאות, ומחייב אותו לבחור ביניהן. אני יודע שזהו נוהג מקובל בהרבה כנסים מסוג זה, ובאמת תמיד הרגשתי שזו החמצה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ו' יולי 21, 2017 5:42 pm
על ידי בן מיכאל
דעת_האברך כתב:לדעתי ממש חבל שעושים את ההרצאות במקביל, מכיון שזה מונע ממי שהיה רוצה ללכת לשתי ההרצאות או שלשתן את העונג לשמוע את כל ההרצאות, ומחייב אותו לבחור ביניהן. אני יודע שזהו נוהג מקובל בהרבה כנסים מסוג זה, ובאמת תמיד הרגשתי שזו החמצה.

אכן יש בזה חסרון, אך מול זה, זוהי הזדמנות לגיוון - יש הרוצים את פלוני ויש את פלוני, כך כל אחד יכול לההנות ממה שליבו חפץ.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ש' יולי 22, 2017 10:19 pm
על ידי גבול ים
דעת_האברך כתב:לדעתי ממש חבל שעושים את ההרצאות במקביל, מכיון שזה מונע ממי שהיה רוצה ללכת לשתי ההרצאות או שלשתן את העונג לשמוע את כל ההרצאות, ומחייב אותו לבחור ביניהן. אני יודע שזהו נוהג מקובל בהרבה כנסים מסוג זה, ובאמת תמיד הרגשתי שזו החמצה.

מן הסתם יעלו את ההרצאות ל-ביננו של משפ' קנול, כך שהחסרון ניתן להימנות.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ש' יולי 22, 2017 10:20 pm
על ידי בן מיכאל
גבול ים כתב:
דעת_האברך כתב:לדעתי ממש חבל שעושים את ההרצאות במקביל, מכיון שזה מונע ממי שהיה רוצה ללכת לשתי ההרצאות או שלשתן את העונג לשמוע את כל ההרצאות, ומחייב אותו לבחור ביניהן. אני יודע שזהו נוהג מקובל בהרבה כנסים מסוג זה, ובאמת תמיד הרגשתי שזו החמצה.

מן הסתם יעלו את ההרצאות ל-ביננו של משפ' קנול, כך שהחסרון ניתן להימנות.

אנחנו באמת מחפשים מישהו שישלח מסריט, נשמח על כל רעיון. תודה רבה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' יולי 23, 2017 9:38 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מעניין שהג"ר זלמן מנחם קורן שליט"א הוא אחד מן המדברים שם שהרי יש לו חתונה לנכדתו באותו היום.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' יולי 24, 2017 11:52 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה

מודעה שפורסמה בא' מכתבי העת על הכינוס המיוחד
מודעה באחד העיתונים.JPG
מודעה באחד העיתונים.JPG (440.89 KiB) נצפה 12169 פעמים

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:49 pm
על ידי עמרם
לכבוד מארגני הכנס שליט"א הנושא מאוד מענין אותי, רק שמנסיון העבר לא כל מה שמוגדר "תורני/חרדי" הוא אכן כזה, ולכן רציתי לברר לטובתי ומן הסתם גם לתועלת הכלל
מספר שאלות.
א. האם כל הנואמים בכנס מאמינים שתורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה בסיני ?
ב. האם הדוברים מקבלים כהנחת יסוד שדברי חז"ל נכונים ומדויקים (או באופן הפשוט שלהם או עפ"י סוד ורמז.) ואינם גיבובי אגדות עם שמשמרים איזו שהיא אמת היסטורית במקרה הטוב?
אנא יועיל לענות על שאלותיי ולא להסביר מדוע דעות אלו נכונות, שהרי אין זה מענינו כלל. (שהרי ברור לכול מה נקרא בשפתינו "תורני/חרדי".)

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:58 pm
על ידי בן מיכאל
עמרם כתב:לכבוד מארגני הכנס שליט"א הנושא מאוד מענין אותי, רק שמנסיון העבר לא כל מה שמוגדר "תורני/חרדי" הוא אכן כזה, ולכן רציתי לברר לטובתי ומן הסתם גם לתועלת הכלל
מספר שאלות.
א. האם כל הנואמים בכנס מאמינים שתורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה בסיני ?
ב. האם הדוברים מקבלים כהנחת יסוד שדברי חז"ל נכונים ומדויקים (או באופן הפשוט שלהם או עפ"י סוד ורמז.) ואינם גיבובי אגדות עם שמשמרים איזו שהיא אמת היסטורית במקרה הטוב?
אנא יועיל לענות על שאלותיי ולא להסביר מדוע דעות אלו נכונות, שהרי אין זה מענינו כלל. (שהרי ברור לכול מה נקרא בשפתינו "תורני/חרדי".)

א'. בודאי ובודאי, הס מלהזכיר שלא העלינו על דעתינו להביא אדם כזה לדבר, ואני מוחה בכל תוקף על עצם העלת החשד הנורא הזה!!!
ב'. באופן כללי בודאי שכן, על הפרטים לא ביררנו עד הסוף, אך עמדנו והזהרנו כל דרשן שלא יעיז לומר דבר המפקפק או המזלזל בדבר מדברי חז"ל.
אני מעריך הן את ההתעניינות שלך, והן את הערותיך המראות לנו, כמה היתה אכן חשובה הבדיקה שלנו מול כל מרצה שלא ידבר מה שלא ראוי לפי ההשקפה החרדית.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:01 pm
על ידי עמרם
אני מתנצל על החשד. מחקתי.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:05 pm
על ידי עמרם
הנה למשל ציטוט מדבריו של יואל אליצור. (מתוך מאמרו "על אפנות בחקר המקרא")

מה יכול עם להמציא על אודות עברו?
סברה ישנה וחזקה שהועלתה כבר במאה ה-19 על ידי חוקרים אחדים, היא שאין עם בודה לעצמו מסורת על עבדות בארץ אחרת בחומר ובלבנים. אנו מכירים אגדות על היווצרות עמים. באגדות כאלו, הקדמונים היו תמיד גיבורי חיל, חצי אלים, שלידתם וגידולם ועוצם גבורתם - בארץ מכורתם. באגדה אחת הם ינקו מזאבה, באחרת בנו ונלחמו ועשו גדולות ונצורות. אגב, גם בישראל יש לנו אגדות מסוג זה שהם יצירת העם, אבל לא במקרא אלא בימי בית שני ואצל חז"ל. יהודה שואג - וכל מצרים מזדעזעת, שערה אחת מזדקרת לו כנגד ליבו כשהוא כועס, וקורעת את בגדו; "אם תקניטני אהרוג אותך ואת אדוניך", כך מתרה גור אריה יהודה במשנה למלך מצרים. נפתלי "איילה שלוחה" מדלג מעל חומת עיר וחובר אל יהודה אחיו המכה לבדו מלך וגיבוריו. זה הוא מיתוס במיטבו בגירסה עברית. אבל מי שמע שעם יספר על עצמו - נולדנו בארץ רחוקה במזרח, נדדנו מגוי אל גוי וכשהיגענו לארצנו רכשנו בקושי חלקת קרקע בכסף מלא והתיסרנו במאבק ארוך ובלתי הרואי על הזכות לחפור בארות, כשרבו איתנו התרחקנו למקום אחר, שוב ירדנו לארץ אחרת ושם היינו גרים וזרים ואחר כך גם עבדים המבקשים תבן ולא ניתן להם.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:12 pm
על ידי בן מיכאל
עמרם כתב:אני מתנצל על החשד. מחקתי.

כל הכבוד!

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:16 pm
על ידי בן מיכאל
עמרם כתב:הנה למשל ציטוט מדבריו של יואל אליצור. (מתוך מאמרו "על אפנות בחקר המקרא")

מה יכול עם להמציא על אודות עברו?
סברה ישנה וחזקה שהועלתה כבר במאה ה-19 על ידי חוקרים אחדים, היא שאין עם בודה לעצמו מסורת על עבדות בארץ אחרת בחומר ובלבנים. אנו מכירים אגדות על היווצרות עמים. באגדות כאלו, הקדמונים היו תמיד גיבורי חיל, חצי אלים, שלידתם וגידולם ועוצם גבורתם - בארץ מכורתם. באגדה אחת הם ינקו מזאבה, באחרת בנו ונלחמו ועשו גדולות ונצורות. אגב, גם בישראל יש לנו אגדות מסוג זה שהם יצירת העם, אבל לא במקרא אלא בימי בית שני ואצל חז"ל. יהודה שואג - וכל מצרים מזדעזעת, שערה אחת מזדקרת לו כנגד ליבו כשהוא כועס, וקורעת את בגדו; "אם תקניטני אהרוג אותך ואת אדוניך", כך מתרה גור אריה יהודה במשנה למלך מצרים. נפתלי "איילה שלוחה" מדלג מעל חומת עיר וחובר אל יהודה אחיו המכה לבדו מלך וגיבוריו. זה הוא מיתוס במיטבו בגירסה עברית. אבל מי שמע שעם יספר על עצמו - נולדנו בארץ רחוקה במזרח, נדדנו מגוי אל גוי וכשהיגענו לארצנו רכשנו בקושי חלקת קרקע בכסף מלא והתיסרנו במאבק ארוך ובלתי הרואי על הזכות לחפור בארות, כשרבו איתנו התרחקנו למקום אחר, שוב ירדנו לארץ אחרת ושם היינו גרים וזרים ואחר כך גם עבדים המבקשים תבן ולא ניתן להם.

מאמר זה קיבלתי פעם מיואל, לשאלתי הוא השיב, כי כתב זאת על דרך "לקיים מקצת ולבטל מקצת"
- המאמר נכתב בתגובה לאנשי "אוניברסיטת תל אביב" והניהליסטים ימ"ש, שכתבו מאמר כי עם ישראל "נוצר" בימי בית שני..., והמאמר נכתב בצורת "מחקר אובייקטיבי", וכלל איננו משקף את דעתו האמיתית של הרב יואל אליצור.
נ. ב. באמת מסתבר שבדברים אלו ישנה כוונה פנימית ולא כפשוטו, אך אין זה מעניינו באשכול זה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:32 pm
על ידי קו ירוק
דברי ספר הישר ואחרים המספרים גבורות ונפלאות השבטים ומשה בארץ כוש וכו', הראשונים (אבן עזרא ורמב"ן) מפקפקים בהם.
אבל מה שכתוב בחז"ל קבלה היא ואמת לאמיתה כל אות ואות.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:38 pm
על ידי לענין
היות ואני רואה כי מנהלי הכנס קשובים לליבם של בני תורה - מה שאינו מצוי, אעיר דבר חשוב.
בכנס על ריבית שהיה בתמיר (אגב, זו הברקה יפה לעשות את הכנס במקום שאין הקנאים נכנסים אליו. זה היה מכוון?) הזכירו מראש שידברו על בנקאות איסלאמית. זה נורא חשוב, לראות שבאמת יש בעולם מודל כזה מתפתח של בנקים בלי ריבית, אבל הדובר, פרופסור נורא חשוב (שאני דן אותו לזכות כיון שאין לו את החושים האברכיים) בלבל את השכל עם המון פרטים מייגעים ומשעממים שבאמת מעניינים מי שעוסק בבנקאות איסלאמית, אבל את האברכים אפילו לא טיפה. השפיץ היה כשהסביר את עומק המחלוקות של הפאתוות החדשות בין השיכים והמופתים והקאדים למיניהם, הקהל זע באי נוחות מורגשת.
אותו דבר כאשר הפגישו את ר' נתן קופשיץ עם רשות העתיקות, על פסגת תל ירמות (הבנתי שזה בא לגר''נ בהפתעה, ולו היה יודע לא היה בא, אבל אין זה מענייננו), במקום לנצל את המומנט ולתפוס את נקודת הענין שהתל הוא מוקף חומה מימות יהושע בן נון, ולדון בזה, ורק בזה, או לפחות בעיקר בזה, במקום זה הדובר הרגיש שהוא עכשיו באוניברסיטה או משהו כזה רשמי של רשות העתיקות והתחיל לדבר על כל מה שקשור לתל ירמות חוץ מעל החומה העתיקה. כל הכבוד לרשות העתיקות שהביאה רוגלך של נחמה, אבל עבודת ההתאמה צריכה להיות יסודית ומוקפדת. בלי ביקורת על אף אחד, רק לתועלת.
בקיצור, חוץ מהחשיבות העקרונית לכך שהדוברים יבואו מתוככי ביהמ''ד, ישנה חשיבות עליונה לכך שיהיו ערוכים מראש למה הציבור מעוניין לשמוע, ומה זה בשבילו סתם סיפורי סבתא.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:45 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה


גם אני הייתי בכינוס הקודם, ואני מבין את דברי הרב הקודם פה. אבל כפי שזה נראה עכשיו יש רוח חדשה, ויש הרבה יותר השתדלות שהדוברים יהיו יראי אלוקים, והם מודעים טוב לפני מי הם הולכים לדבר.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:49 pm
על ידי בן מיכאל
.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:53 pm
על ידי בן מיכאל
קו ירוק כתב:דברי ספר הישר ואחרים המספרים גבורות ונפלאות השבטים ומשה בארץ כוש וכו', הראשונים (אבן עזרא ורמב"ן) מפקפקים בהם.
אבל מה שכתוב בחז"ל קבלה היא ואמת לאמיתה כל אות ואות.

דווקא האגדה על מלך כוש, מובאת כבר ביוסיפון, ואפילו יש להם מקור בפפירוס מצרי שפירסמתי פעם, המהוה הוכחה ניצחת לחלושי הדעת המחפשים זאת ליציאת מצרים, הנה:
המיתולוגיה המצרית, חיברה שלומית ישראלי, הוצאת מפה. עמוד 180. סתנ, סי אוסיריס והמכשף הכושי.
סיפור ארוך בערך מזמן רעמסס השני ובתוכו מסופר על מכשף כושי שהטיל חושך על מצרים לפני אלף חמש מאות שנה שלשה ימים ושלושה לילות!
הלקה את פרעה חמש מאות מלקות, מוזכר הד למכת דם "אם אובס יצבעו המים בגון
הדם", הבעיר אש והקוסמים הורידו גשם שכיבה אותה (כנראה הד ממכת ברד), עשה
עננה שאיש לא יכל לראות את רעהו! יצר כיפת אבן ענקית... להפרידם מהשמש
אלוהיהם והקוסם אמר לחש והכיפה הלכה לאגם הגדול של מצרים (כנראה הד למכת הארבה בה עף הארבה לים סוף.
רק עצוב כל כך שכשניסיתי להכניס זאת לויקיפדיה, זה נמחק מיד. כנראה שאלו המחפשים ראיות, עושים זאת על מנת שיוכלו להכריז חפשנו ולא מצאנו...

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 9:58 pm
על ידי בן מיכאל
לענין כתב:היות ואני רואה כי מנהלי הכנס קשובים לליבם של בני תורה - מה שאינו מצוי, אעיר דבר חשוב.

תודה על דבריך, אכן כחלק מהפקת לקחים, החלטנו להתייעץ עם הציבור - ראה בתחילת האשכול viewtopic.php?f=7&t=34074.
בעניין מה שהארכת, אתה מתכוון לומר שעל הדרשנים "לרדת יותר על העם"?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:00 pm
על ידי לענין
לא לרדת אל העם, אלא לעלות אל ההר.
לומר רק דברים הטעונים ברכת התורה לפניה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:22 pm
על ידי בן מיכאל
גבול ים כתב:
דעת_האברך כתב:לדעתי ממש חבל שעושים את ההרצאות במקביל, מכיון שזה מונע ממי שהיה רוצה ללכת לשתי ההרצאות או שלשתן את העונג לשמוע את כל ההרצאות, ומחייב אותו לבחור ביניהן. אני יודע שזהו נוהג מקובל בהרבה כנסים מסוג זה, ובאמת תמיד הרגשתי שזו החמצה.

מן הסתם יעלו את ההרצאות ל-ביננו של משפ' קנול, כך שהחסרון ניתן להימנות.

אכן, ישר כוחם של משפחת קנול, ששולחים אילינו הסרטה חינם, וכך מעשיהם בכל שיעור תורה. חילם לאורייתא!

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:15 pm
על ידי איש פלוני
איך \ איפה אני נרשם באתר של מטמוני ארץ?
(או אפשר גם להעלות לפה את המיילים שאפשר להרשם בהם)

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:16 pm
על ידי בן מיכאל
איש פלוני כתב:איך \ איפה אני נרשם באתר של מטמוני ארץ?
(או אפשר גם להעלות לפה את המיילים שאפשר להרשם בהם)

ניתן להירשם בטלפון 0548496207. בברכה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:22 pm
על ידי פלוריש
א. את המאמר של הרב יואל אליצור קראתי לפני מספר שנים בתוך ההקשר בו הוא נכתב (כלומר ליד המאמרים האחרים שם), ודווקא יצאתי ממנו עם רושם חיובי. אני לא כל כך זוכר כעת את תוכנו אבל נראה שנטפלו כאן לנקודה שולית ממנו (המאמר נמצא כאן: http://old.herzog.ac.il/tvunot/fulltext ... litzur.pdf).

ב. אציע נושא לכנס הבא - קברים. מידי פעם סוערות הרוחות כאשר במסגרת עבודות בניה, סלילת כביש או חפירות ארכיאולוגיות, נמצאים שרידי קברים. הללו טוענים שמדובר באבותינו נוחם עדן והללו טוענים שמדובר בשרידי פלישתים או צידונים או כיוצא בהן, ואני ההדיוט עומד בתווך ואיני יודע כמי הדין נוטה. ולמשל, בסיפור של מתחם גולובנציץ 'דלפו' חוות דעת הפוכות זו מזו של הרב זלמן קורן והרב דוד שמידל. אני חושב שמעט רקע לכל הסוגיה הזו יעניין את הציבור.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:25 pm
על ידי בן מיכאל
פלוריש כתב:א. את המאמר של הרב יואל אליצור קראתי לפני מספר שנים בתוך ההקשר בו הוא נכתב (כלומר ליד המאמרים האחרים שם), ודווקא יצאתי ממנו עם רושם חיובי. אני לא כל כך זוכר כעת את תוכנו אבל נראה שנטפלו כאן לנקודה שולית ממנו (המאמר נמצא כאן: http://old.herzog.ac.il/tvunot/fulltext ... litzur.pdf).

ב. אציע נושא לכנס הבא - קברים. מידי פעם סוערות הרוחות כאשר במסגרת עבודות בניה, סלילת כביש או חפירות ארכיאולוגיות, נמצאים שרידי קברים. הללו טוענים שמדובר באבותינו נוחם עדן והללו טוענים שמדובר בשרידי פלישתים או צידונים או כיוצא בהן, ואני ההדיוט עומד בתווך ואיני יודע כמי הדין נוטה. ולמשל, בסיפור של מתחם גולובנציץ 'דלפו' חוות דעת הפוכות זו מזו של הרב זלמן קורן והרב דוד שמידל. אני חושב שמעט רקע לכל הסוגיה הזו יעניין את הציבור.

זה היה אמור להיות הנושא של הרב קורן שליט"א, אך האכסניא - "הקרן" רצו שידבר על ענייני הר הבית.
תודה על כל הרעיונות, כמובן שכעת התוכניה סגורה, אך נוכל כמובן לשלב זאת באירועים הבאים בעז"ה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:38 pm
על ידי גבול ים
פלוריש כתב:א. את המאמר של הרב יואל אליצור קראתי לפני מספר שנים בתוך ההקשר בו הוא נכתב (כלומר ליד המאמרים האחרים שם), ודווקא יצאתי ממנו עם רושם חיובי. אני לא כל כך זוכר כעת את תוכנו אבל נראה שנטפלו כאן לנקודה שולית ממנו (המאמר נמצא כאן: http://old.herzog.ac.il/tvunot/fulltext ... litzur.pdf).

ב. אציע נושא לכנס הבא - קברים. מידי פעם סוערות הרוחות כאשר במסגרת עבודות בניה, סלילת כביש או חפירות ארכיאולוגיות, נמצאים שרידי קברים. הללו טוענים שמדובר באבותינו נוחם עדן והללו טוענים שמדובר בשרידי פלישתים או צידונים או כיוצא בהן, ואני ההדיוט עומד בתווך ואיני יודע כמי הדין נוטה. ולמשל, בסיפור של מתחם גולובנציץ 'דלפו' חוות דעת הפוכות זו מזו של הרב זלמן קורן והרב דוד שמידל. אני חושב שמעט רקע לכל הסוגיה הזו יעניין את הציבור.

הרקע הוא רקע פוליטי או כספי וכדו', זה ודאי יעניין את הציבור...אבל זה לא נושא לכנס.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' יולי 25, 2017 11:42 pm
על ידי בן מיכאל
גבול ים כתב:
פלוריש כתב: אציע נושא לכנס הבא - קברים. מידי פעם סוערות הרוחות כאשר במסגרת עבודות בניה, סלילת כביש או חפירות ארכיאולוגיות, נמצאים שרידי קברים. הללו טוענים שמדובר באבותינו נוחם עדן והללו טוענים שמדובר בשרידי פלישתים או צידונים או כיוצא בהן, ואני ההדיוט עומד בתווך ואיני יודע כמי הדין נוטה. ולמשל, בסיפור של מתחם גולובנציץ 'דלפו' חוות דעת הפוכות זו מזו של הרב זלמן קורן והרב דוד שמידל. אני חושב שמעט רקע לכל הסוגיה הזו יעניין את הציבור.

הרקע הוא רקע פוליטי או כספי וכדו', זה ודאי יעניין את הציבור...אבל זה לא נושא לכנס.

יש הרבה צדק בדבריך, אך בדיוק על זה (האם הויכוח הוא ענייני או לא) אמורים לדבר בכינוס שכזה...

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ד' יולי 26, 2017 4:20 pm
על ידי הרוצה להחכים
לענין כתב:לא לרדת אל העם, אלא לעלות אל ההר.
לומר רק דברים הטעונים ברכת התורה לפניה.

שאלה נוספת:
האם הכנס נועד לאברכים שאינם מכירים כלל את המושגים הבסיסיים, ובכנס ינתן מעט רקע על חרסים/קטקומבות/תיארוך/תקופות, ותו לא.
או שהוא נועד לחובבי התחום שכבר למדו פחות או יותר את הנושא בעצמם ומחפשים עתה להתמקצע בשיטות הלימוד והמחקר על מנת להפוך את התחום לכלי עזר תורני?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ד' יולי 26, 2017 5:51 pm
על ידי פלוריש
ראיון ברדיו על הכינוס:

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ד' יולי 26, 2017 6:24 pm
על ידי בן מיכאל
הרוצה להחכים כתב:
לענין כתב:לא לרדת אל העם, אלא לעלות אל ההר.
לומר רק דברים הטעונים ברכת התורה לפניה.

שאלה נוספת:
האם הכנס נועד לאברכים שאינם מכירים כלל את המושגים הבסיסיים, ובכנס ינתן מעט רקע על חרסים/קטקומבות/תיארוך/תקופות, ותו לא.
או שהוא נועד לחובבי התחום שכבר למדו פחות או יותר את הנושא בעצמם ומחפשים עתה להתמקצע בשיטות הלימוד והמחקר על מנת להפוך את התחום לכלי עזר תורני?

מטבע הדברים קצת לאלו וקצת לאלו.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ד' יולי 26, 2017 7:42 pm
על ידי עמרם
פלוריש כתב:
א. את המאמר של הרב יואל אליצור קראתי לפני מספר שנים בתוך ההקשר בו הוא נכתב (כלומר ליד המאמרים האחרים שם) סליחה מה הקשר![/color], ודווקא יצאתי ממנו עם רושם חיובי. אני לא כל כך זוכר כעת את תוכנו אבל נראה שנטפלו כאן לנקודה שולית ממנו.

וזו בדיוק הבעיה! שכאשר הויכוח מתנהל סביב השאלה האם בני ישראל יצאו ממצרים פתאום גם מי שמזלזל בחז"ל בגסות וחוצפה יכול להיות בצד שלנו, ובתנאי שיסכים שאכן התרחשה יציאה. (שהרי זה כבר נקודה שולית.)

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ד' יולי 26, 2017 8:35 pm
על ידי בן מיכאל
היות שכמה שלחו לי בפרטי ובטלפון כי התוכניה לא נראית מספיק ברורה, אני מצרף שוב כקובץ הניתן להורדה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: א' יולי 30, 2017 8:48 am
על ידי בן מיכאל
ב"ה יש כבר כמאתיים נרשמים כ"י בהם רבים מבאי הפורום היקר הזה.
- בעזרת ה' היום בארבע וחצי נסגרת ההרשמה, מי שרוצה מוזמן להירשם, בטלפון 0548496207 או במייל ymy81196@gmail.com.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' יולי 31, 2017 8:50 am
על ידי בן מיכאל
ב"ה נסגרה ההרשמה מחוסר מקום, בין הנרשמים הרבה מהניקים הנפלאים, אנו מודים לכולם על האימון.
היות שיש עדיין בקשות רבות אנו שוקלים לעשות אירוע נוסף בבין הזמנים הקרוב, אם יש למישהו רעיון נודה לו מאד. תודה רבה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 11:20 pm
על ידי עובדיה חן
נשמח לשמוע תגובה מהסיור

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' אוגוסט 03, 2017 11:33 am
על ידי א' זעירא
הייתי שם!!
אעלה מעט מהתרשמותי האישית מזוית הראיה שלי.
ראשית, תודה למארגנים המסורים, הרב יוסקוביץ [שלא האמנתי שהוא כל כך צעיר], והרב אליהו סולובייצ'יק.
הכנס היה מעשיר, מחכים, מרתק, והוסיף הרבה עניין וידע.
הביצוע הלוגיסטי של הכינוס היה מעולה, הכל זרם והכל דפק, והתבדו חששותי שיהיה שם מצב של 'שטיבעל'. האירגון היה מעולה, והתוכניה היתה עשירה, מרתקת, מצויינת ומוקפדת.
הגעתי גם כדי למלאות את סקרנותי על 'ניקים' מסויימים, הייתי חייב לראות מיהו אותו קו ירוק, שמחד גיסא מעשיר ומפרה כאן את הפורום מאוצרותיו ובפרט בענייני גבולות הארץ, כשמחקריו ותגובותיו כאן ריאליים, אנליטיים, עשירים ומלאי תוכן, ומאידך גיסא שומר כאן בעור שיניו על 'פך השמן הטהור' ומכה על קודקדם של כל אלו של"ע סוטים מקו ההשקפה הטהורה שלו. אגב, הצטערתי מאוד על כך שפיספסתי את ההרצאה שלו.
נהניתי עד מאוד גם להכיר כמה פנים שמסתתרות פה תחת המסכה, הכינוס היווה גם מעין 'כינוס לחברי הפורום', והיה מעניין מאוד לראות את הציבור האיכותי שעמם אנחנו מתכתבים כאן ומנהלים דיונים ערים. הדיאלוגים שהתנהלו בין הרצאה להרצאה היו מצויינות ואיכותיות. כמה חבל שלא הדביקו על דשי חליפותינו את שמינו (וניקינו) כדי שיהיה קל יותר לזהות זה את זה...
התוכניות עצמן היו עשירות ומלאי תוכן, המרצים נבחרו כולם מהשורה הראשונה של חוקרי הגיאוגרפיה והארכיאולוגיה התורנית. הביאו לנו חומר עשיר מאוד ומלא עניין. והדבר היחיד שמהם התאכזבתי קשות במשך כל הכינוס היו סיומי ההרצאות. כל מרצה ומרצה התחיל את הרצאתו, הכניס אותנו אט אט לנבכי העניינים, הניע אותנו אט אט אל עבר ליבת העניין, ועד שהיינו עמוק עמוק בפנים הגיע רגע הסיום, והיה קשה לנו מאוד להכיר בכך שההרצאה הגיעה לסיומה.
במושב הראשון ישבתי באולם ב', הרב רוטר פתח לנו את הכינוס במצגת בה הראה עד כמה אפשר להעזר במחקר הארכיאולוגי כדי להבין ביתר שאת את אופני התפתחות ההלכה. שלה לנו מאוצרותיו מקבץ דוגמאות קטן והתעכב בעיקר בנושא המקוואות מתקופת בית ראשון ועד תקופת החשמונאים.
אחריו עלה הרב זלמן מ' קורן שהוכיח לנו בבהירות ובשפה ברורה על הזיהוי הנכון של מקום המקדש לשיטת בעל הכפו"פ על פי מחקריו היסודיים במציאת מיקום שער שושן המקורי.
לאחר הפסקה ועריכת הכרות עם המשתתפים יצאנו לסיור מרתק בקומות התחתונות של מנהרות הכותל, צפינו במקוואות בתקופת החשמונאים ומתקופת הורדוס, מיששנו בידינו ובעינינו את ההיסטוריה העשירה של ירושלים הבנויה טלאי על גבי טלאי ותקופה על גבי תקופה, החכמנו מההסברים המעשירים של המדריך בחפירות החדשות שמתחת לרחבת הכותל, ה'"ליבה" כפי שקרא לה. תודה רבה למדריך המיומן הרב חזקיהו יוסף על הסיור המרתק.
כשחזרנו לא האמנו שהנושאים נעשים יותר ויותר עשירים, הרב יואל אליצור הטעים אותנו על קצה המזלג את המתודות החדשות שפיתח בענייני זיהוי מקומות לפי השתמרותם ובענייני הבלשנות העברית והכנענית הקדומה על פי שמות המקומות. הוא חשף לנו את קצה הקרחון ממחקריו רבי-השנים סביב נושא זיהויים הנכון של מקומות התנ"ך לפי השתמרותם ההיסטורית. מה חבל שאת רוב הרצאתו לא הספיק למסור מחמת קוצר הזמן וצפיפות התכניה.
את הכינוס חתם הרב דניאל משה לוי מחבר 'המקרא והארכיאולוגיה' שהרצה ברוב כשרון את יסודות שיטתו המקורית בתיארוך ממצאי הארכיאולוגיה לפי התנ"ך במקום השיטה הרווחת של תיארוך הממצאים לפי מחזור הסתי המצרי והסתמכות יתר על שיטת סע"ר, הגורמת לאי-ההתאמות הגורמות להתכחשות הארכיאולוגיה לתנ"ך.
יישר כח גדול לכל המארגנים, ולחברים שהשתתפו. מחכה כבר לכינוס הבא!

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 10:40 am
על ידי בן מיכאל
ישר כוח לכולם, רוב ההרצאות כבר נמצאות באתר בינינו, והשאר יהיו שם בימים הקרובים. הנה הקישור.
http://beinenu.com/faceted_search/resul ... on%3A51079

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' אוגוסט 07, 2017 10:49 am
על ידי בן מיכאל
שלום לכולם.
היות ואנו מקווים שנצליח לארגן עוד כנסים כאלו בהמשך, נשמח לשמוע כל הערה והארה, וכל הצעה לשיפור.
- במקרה בו מדובר בהערה על מישהו שדיבר וכדומה, מפני כבוד הבריות, עדיף באישי. בברכה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 12:41 pm
על ידי פי האתון
בן מיכאל כתב:ישר כוח לכולם, רוב ההרצאות כבר נמצאות באתר בינינו, והשאר יהיו שם בימים הקרובים. הנה הקישור.
http://beinenu.com/faceted_search/resul ... on%3A51079

האם אין אפשרות להורדה כקובץ וידאו?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 12:42 pm
על ידי בן מיכאל
פי האתון כתב:
בן מיכאל כתב:ישר כוח לכולם, רוב ההרצאות כבר נמצאות באתר בינינו, והשאר יהיו שם בימים הקרובים. הנה הקישור.
http://beinenu.com/faceted_search/resul ... on%3A51079

האם אין אפשרות להורדה כקובץ וידאו?

כמדומני שכן - חפש שם באתר.