עמוד 2 מתוך 2

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ו' ספטמבר 08, 2017 1:15 pm
על ידי קראקובער
סיפור מוסמך? שיפגשו בפארק וחסכת כל הבעיות.

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ו' ספטמבר 08, 2017 1:20 pm
על ידי דרומי
ודאי סיפור מוסמך. איני זוכר כרגע היכן ראיתיו, אבל הוא קדום ביותר. יבואו הבקיאים ויכתבו מקורו.

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ו' ספטמבר 08, 2017 2:14 pm
על ידי מה שנכון נכון
מוסמך ונכב"ב.

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ו' אוקטובר 06, 2017 11:52 am
על ידי מנצפך
היאך נקלע אשכול נאה זה ל'אספקלריא'?

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 12:09 am
על ידי עושה חדשות
לענין כתב:
עושה חדשות כתב:
לענין כתב:לדעתו אסור לדרוך על רצפת הסוכה?

נגעת בנידון האחרו' על דין קרקע בסוכה.
הציטוט שהבאתי לעיל הוא מהספר שבלי הלקט.
ועכ"פ לדרוס על קרקע זה לא ביזיון, משא"כ על סכך וכד'.


סליחה על בורותי - הבושה כפולה הואיל ולמדתי סימן זה בשבלי הלקט לפני זמן מה ונתעלמה ממני תבת מעקה.
לעצם הדברים, מלבד עצם החידוש בדברי השבה''ל, שכבר הזכירוהו הגרש''ז ז''ל והמנחת יצחק לפלא, עוד יפלא בעיני מה שהקדים מעקה לציצית וסוכה, כאילו הוא מילתא דפשיטא טפי מינייהו!?
בהשראת דברי האור זרוע סי' שפ''ו-
'ובס' בשר ע''ג גחלים כתוב אין מעבירין על המצוות, כיון דמחית קמיה ס''ת או מזוזה או הושכנא אסור למפסע עילהן דלא לקיל במצוות'
הייתי גורס בד' השבה''ל 'מזוזה' במקום מעקה. כידוע הס' בשר ע''ג גחלים היה גם לפני השבה''ל.
הצעה בעלמא.


חשוקי חמד ב"ב ו:
כתב בשבלי הלקט שאסור להשתמש במעקה בדרך בזיון, וצריך ביאור לפי זה איך תולים כביסה, שלפעמים היא מלוכלכת ובזויה, על גבי המעקה?
תשובה. גיסי הגר"ח קניבסקי שליט"א השיב, שמה שתולין כביסה על המעקה אין בזה בזיון, מאחר והוא שימוש בייתי, ולא גרע מהמבואר במסכת סוכה (דף י ע"ב) שמנימין עבדו של רב אשי, נרטבה לו הכתנת במים ושטח אותה על גבי הסוכה. אמר לו רב אשי שיוריד הכתנת כדי שלא יאמרו שמותר לסכך בדבר המקבל טומאה, הרי שאין כאן איסור מצד השימוש בסוכה, משום שהוא שימוש בייתי, ואין הוא בדרך בזיון, יעוי"ש.
גם בענייננו אין השימוש במעקה בבחינת בזיון ומותר להשתמש במעקה שימוש בייתי. אולם אסור להטיל מי רגלים או לצאת לצרכיו ליד המעקה, דהוא דרך בזיון וזאת ניתן ללמוד מסוכה שמבואר בשו"ע (סימן תרלט ס"א) שאסור להשתמש בו במנהג בזיון כזי שלא יהיו המצוות בזויות עליו. ואסור להשתין בסוכה, אפילו בכלי אף שבביתו עושה כך. וראיתי לפעמים שיש מקום מיוחד לנוחיות ליד המעקה שעל הגג ויש בזה משום בזיון מצות מעקה לדברי השבלי הלקט.

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ה' ינואר 09, 2020 10:50 am
על ידי הרואה

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ב' ינואר 13, 2020 6:02 pm
על ידי מקדש מלך
אפרים זלמן כתב:
מיכאל1 כתב:עוד פרדוקס הלכתי שנזכרתי בו

האיסור לעבור בד' אמות של המתפלל לפי הטעם שלא יבלבל את המתפלל, ואילו המציאות היא שהמתפלל אינו יכול לכוון מחמת הידיעה שהוא מונע מרעהו העומד לפניו וסיים את תפילתו לפסוע אחורנית.

אני מצטרף להרגשתך אבל באמת י''ל שהאיסור לעבור הוא כי העובר מזלזל בתפילה, בכך שעושה פעולה שמבלבל כוונתו, ואולי גם בלי הקנייטש של בלבול אלא: כי לא עוברים לפני המדבר לפני המלך. (כמדומני שהרב ישנו הביא פעם בפורום דברים בזה)

פתחתי פעם אשכול על הפרדוקס הזה
viewtopic.php?f=17&t=42494&p=492865&hilit=%D7%94%D7%90%D7%9D+%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8+%D7%9C%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%A8+%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%A4%D7%9C%D7%9C#p492721

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ד' ינואר 27, 2021 2:21 pm
על ידי איש_ספר
אולי ראוי לצרף כאן את הליצנות של הבש"ר סי' מח.
אין שביתת בהמה ביו"ט שהרי מותר לשוחטה...

בשר מח.png
בשר מח.png (11.81 KiB) נצפה 1370 פעמים

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ד' ינואר 27, 2021 3:56 pm
על ידי רציני
איש_ספר כתב:אולי ראוי לצרף כאן את הליצנות של הבש"ר סי' מח.
אין שביתת בהמה ביו"ט שהרי מותר לשוחטה...

בשר מח.png

ציינו הגהות רעק''א הלכות שבת סימן רמ''ו ס''ק י''א

Re: פרדוקס הלכתי והשלכותיו

פורסם: ד' ינואר 27, 2021 11:29 pm
על ידי מה שנכון נכון
ונ"מ לשביתת עבדו.