עמוד 2 מתוך 2

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ג' נובמבר 27, 2012 6:29 am
על ידי אברימי
במקו"א (http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... age=2#R_11) הביאו תרגום מהספר הידוע של ר' נתן קמנצקי.
ב'ראיון' שנתן רבי יעקב יצחק רודרמן לבוגרי 'ישיבת רבי ישראל מאיר הכהן', הוא הבליט את ההדגשה המיוחדת ששמו בישיבת סלבודקה על יחסים בין-אישיים, וסיפר את הסיפור הבא:
(היה ניכר בטון שלו, שלא היה בטוח אם להגיד את הסיפור להמראיינים שלו, אבל בפועל הוא הגיד).
בשנות התר"ץ, הוזמנתי לשבות את השבת בביתו של רבו של אליזבט ניו ג'רסי.
קודם כניסת השבת, הרב לקח אותי הצדה להחלפת-דיבור סודי. הוא אמר לי – האורח שלו, שיש לו כמה בנות אוכלי שולחן-שבת שלו, והן מענגים את השבת ע"י ששרים עמו יחד את זמירות-שבת.
(כאן העיר הרב רודרמן - שבאותם הימים לא היה שום בתי חינוך 'בית יעקב' באמריקה. ורצה לציין בזה שבוגרות 'בית יעקב' יודעות יותר מזה ולא תעשו ככה).
רבה של אליזבט אמר לי, שרבי ברוך בער לייבאוויץ התאכסן בביתו באיזשהו זמן לפני זה, וכשהבנות התחילו לשיר, הוא עמד וברח מהחדר החוצה, ובזה הפיר את השבת להבנות והשפיל את אביהם.
המארח שלי שאל אותי אם גם אני אעשה ככה.
השבתי לו, שלאור הרקע הסלובודקי שלי, אני לא יהרס למשפחה את המצב-רוח של שבת, או לבייש את מארחו. אני ימשיך לשבת, ולא אאזין להבנות. "ה'פרומקייט' שלי לא צריך לפגוע במישהו אחר

ואפשר שצירף גם את סברת הגר"י וינברג שיש להקל בתרי קלא (כך לזכרוני מובא בשרידי אש ולא בדקתי כעת).

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ג' נובמבר 27, 2012 8:39 am
על ידי בברכה המשולשת
א. איך יכול היה לצרף את סברתו של הגאון השרידי אש זצ"ל, שטרם נכתבה אז (התשובה בשרידי אש בנדון היא משנת תש"ו, בערך).
ב. כמדומני שיש הרחבה על סיפור זה בספר ושמחת בחייך על הגרפ"מ טייץ, זצ"ל.

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ג' נובמבר 27, 2012 2:42 pm
על ידי מאיר סובל
איש_ספר כתב:שאלה למעשה. נער בר מצוה שחושש מאד להכשל בקריאת ההפטרה (הגם שהוא יודעה על בוריה ) מבקש מהרב לאפשר לו לקרוא את ההפטרה מתוך חומש/תנ"ך ולא מתוך ספר של קלף.
האם להענות לבקשתו? הרי אין לו חיוב לקרוא ולמה יפסידו כל המתפללים. הרב ניסה לדחות את העליה לשבת שקוראים בה הפטרה מתוך נביא שאותו אין להם כתוב על קלף אך לא התאפשר והוא אובד עצות.

יש איזה מעשה עם הגרשז"א שהקל משהו לנער בר מצוה, מישהו זוכר?


הגרשז"א היה על חילוף הפטרות בין המנהגים, אחרי שהבר מצווה כבר הכין.
וחזר בו מעט, הסיפור מופיע כמדומה ב"אורו של עולם" (החלק הב' של "התורה המשמחת")

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 11:12 am
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:שמעתי מהגרש"ח דומב מעשה שהיה בהגר"מ קליערס ששמע שעמיתו הרב הספרדי הגר"י זריהן התיר את העירוב באופן מסוים.
לאחר השבת נכנס הגר"מ אל הרב זריהן וביקש ללבן עמו סוגיא בעירובין, לאחר עיון הדק היטב, הטיר הרב זריהן עולה איפוא שההיתר שנתתי בשבת, טעות הוא בידי.
אמר לו הרב קלירס על של זה באתי, שאלו הרב זריהן, ולמה לא הודעתם לי כ"ז ונוכחת במהלך השבת, נעשה הרב קלירס: עירוב דרבנן ואילו כבוד התורה דאורייתא!

viewtopic.php?f=17&t=11932

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 11:17 am
על ידי אוצר החכמה
בברכה המשולשת כתב:א. איך יכול היה לצרף את סברתו של הגאון השרידי אש זצ"ל, שטרם נכתבה אז (התשובה בשרידי אש בנדון היא משנת תש"ו, בערך).
ב. כמדומני שיש הרחבה על סיפור זה בספר ושמחת בחייך על הגרפ"מ טייץ, זצ"ל.


כוונת אברימי להציע שהקיל משום שגם הוא סבר שבתרי קלי יש יותר קולא ואילו היה באשה אחת לא היה מקיל.

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 11:26 am
על ידי בברכה המשולשת
אוצר החכמה כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. איך יכול היה לצרף את סברתו של הגאון השרידי אש זצ"ל, שטרם נכתבה אז (התשובה בשרידי אש בנדון היא משנת תש"ו, בערך).
ב. כמדומני שיש הרחבה על סיפור זה בספר ושמחת בחייך על הגרפ"מ טייץ, זצ"ל.


כוונת אברימי להציע שהקיל משום שגם הוא סבר שבתרי קלי יש יותר קולא ואילו היה באשה אחת לא היה מקיל.


אבל אז צ"ל שאמר חידוש מופלג כזה מדעתו, וזה גם קשה מאוד מאוד לומר

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 11:28 am
על ידי לעומקו של דבר
א. יש על ר' ברוך בער מעשה הפוך, לשם האיזון, שנכנס לבית והמארח ביקש מאשתו לכבות את המוזיקה (פטיפון) והגרב"ב הקפיד עליו. (אין לי מושג אם היה בפטיפון שירת נשים).
ב. לא ברור למה אי אפשר לומר לבנות בצורה מכובדת שיש כאן רב "פנאטי" שאינו שומע שירת נשים ונא לכבדו. חסר משהו בסיפור.

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 11:30 am
על ידי לעומקו של דבר
אברימי כתב:ואפשר שצירף גם את סברת הגר"י וינברג שיש להקל בתרי קלא (כך לזכרוני מובא בשרידי אש ולא בדקתי כעת).

למה צריך להגיע להשרידי אש, הוא מדבר בתרי קלא של נשים וכאן מדובר כשגם גברים שרים וזה יותר קל כמובן.

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ב' נובמבר 14, 2016 1:29 pm
על ידי לבנון
אוצר החכמה כתב:מזכיר לי את הסיפור שסיפר לנו הגר"ה זאקס, שכשלמד בלייקווד לא היה מגיע להתפלל בישיבה בבוקר, וכששאל אותו ר' אהרן קוטלר על כך, השיב לו שיש אלמנה בשכנותו והוא עוזר לה בבוקר ומשום כך אינו מגיע, והשיב לו ר' אהרן, נו אם כך אדרבה, וע"ז אמר לו ואם כן מה אכפת לראש ישיבה שהאשה הזו בעלה חי וזו אשתי.

שקר! הגר"ה זקס לא היה מעיז פניו כך בפני ר' אהרן. הספור היה עם המשגיח של הישיבה.

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ב' אפריל 24, 2017 9:45 am
על ידי עושה חדשות
איש_ספר כתב:עתה מצאתי מכתב של הגאון ר' איצלה בלאזער בענין זה, ממוען לידידו ר' לייב חסמאן. נדפס בשנות דור ודור ח"ב עמ' רל"א. יעו"ש

אש ומים.png
אש ומים.png (55.51 KiB) נצפה 4263 פעמים

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: א' אוקטובר 06, 2019 12:32 pm
על ידי איש_ספר
שמעתי מחכ"א ממשפחת החזו"א, ששנה אחת מרן החזו"א הורה לבעל תוקע להתחיל מיד בתקיעות בלי כל האמירות שנוהגים לומר קודם לכן, ואף לא החזיר את הבעל תקיעה כלל, והיה הדבר לפלא בעיני המתפללים. אח"כ התברר שהחזו"א הבחין או ידע על זקן תשוש אחד שבנו דחק בו שיקדש לפני תקיעות וזה סירב באמרו שיעבור עליו מה והוא לא יטעם קודם התקיעות. ולפיכך נהג החזו"א כמסופר.


(אגב סיפר לי חכ"א המשמש כבע"ת שלפני שנים הרבה ביקשו ממנו ללכת לתקוע בביתו של ישיש אחד שכוחותיו לא עומדים לו לבוא לבית הכנסת, הלה השלים חק תפילתו בבהכנ"ס, סעד סעודה כדת היום, והלך לו מעדנות לביתו של הזקן, כשהגיע לשם והיה זה בשעה שתים או שלוש אחה"צ, קידמה פניו אשתו של הזקן ואמרה לו, טוב שבאת, הוא מהבוקר בתענית, מסרב לטעום משהו לפני התקיעות...! מובן שהלה שלא העלה בדעתו הנהגה כזו לא ידע נפשו מרוב עגמ"נ)

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: א' אוקטובר 06, 2019 1:10 pm
על ידי קומי_אורי
לעומקו של דבר כתב:
אברימי כתב:ואפשר שצירף גם את סברת הגר"י וינברג שיש להקל בתרי קלא (כך לזכרוני מובא בשרידי אש ולא בדקתי כעת).

למה צריך להגיע להשרידי אש, הוא מדבר בתרי קלא של נשים וכאן מדובר כשגם גברים שרים וזה יותר קל כמובן.

גם השרידי אש דיבר במקרה כזה

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: א' אוקטובר 06, 2019 1:38 pm
על ידי יונת אלם
שתי עובדות ברוח היום הקדוש הקרב ובא.

כשחולשה שאחרי 'כל נדרי' תקפה יהודי מבוגר שבא לשהות ביום כיפור בליקווד, התעניין רבי אהרן משך כל היום הקדוש במצבו של החולה ואף דרש בשלומו. לפני נעילה הורה רבי אהרן לאחד מבני הישיבה שיעלה לחדרו של הישיש ויתפלל עמו את 'נעילה'. הבחור התחנן: ומה יהיה עם נעילה בציבור? לגמול חסד עם יהודי עדיף!! פסק רבי אהרן.

באחת השנים בדרך למנחה ביום כיפור פגש הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן זצ"ל את הדיין הגאון רבי אברהם שאר ישוב זצ"ל ששאלו: איזו 'קבלה' כדאי לקבל בעוד שערי שמים פתוחים?
השיב לו ר' מרדכי: ספרת לי לפני כמה ימים שאשתך לא בקו הבריאות ובקשת שאתפלל עליה, קבל על עצמך, שמיד בתום תפילת ערבית תזדרז לשוב הביתה להבדיל להקל על אשתך את הצום. רבי אברהם התפלל מעריב במניין הזריז בחוץ אחרי נעילה ומיהר לביתו כשהוא ביקש מאברך שילווה אותו בזריזות.
אחרי שעה אותו אברך הגיע שוב לביתו של ר' אברהם והרבנית הודתה לו שעזר לבעלה לשוב מהר כשהיא מספרת לו שכל שנה לוקח הרבה זמן עד שהרב חוזר מבית הכנסת, והשנה, למרות חולשתי, הצום עבר עלי בקלות...(יחיד ודורו ח"ב ע' 579)

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ו' אפריל 15, 2022 12:19 am
על ידי פולסברג
עי' באמרות טהורות - רחמסטריווקא פרשת תזריע, שהאריך בענינים אלו בטוטו''ד. אשרי המעלם לטובת הציבור.

והביא מעשה מהאדמו''ר מאמשינוב שהיה מסיב בסעודה וא' ערער על כשרות מאכלו של בעה''ב, ופתח ואמר [בערך כזה]: ואנכי תולעת ולא איש, יותר טוב לאכול תולעת מלאכול איש...

Re: דחיית מצות מפני 'בין אדם לחבירו' עד היכן הדברים מגיעים?

פורסם: ג' יולי 26, 2022 9:05 pm
על ידי איש_ספר
ראיתי רשימות של פלוני שרשם מסבי זצ"ל בין היתר רושם מה ששמע מסבי על הגרי"ח זוננפלד זצ"ל:
לפני ר"ה נפטר בעל המוסף של הגריח"ז, ריח"ז הורה להוריד לפני העמוד את בנו של המנוח, תמהו הגבאים והלא המנהג שאבל על או"א אינו יורד לפני התיבה יב"ח (והובא ברמ"א וכו'), השיבם הגריח"ז, אלמנתו של הש"ץ בודאי תשתתף בתפילה, היא שבורה ועגומת נפש, נחמה פורתא יהיה לה כשתראה את בנה אוחז בדרכי אביו בעלה, נחמה זו גדולה מקיומו של מנהג זה.