עמוד 2 מתוך 3

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 10:18 pm
על ידי לענין
שייף נפיק כתב:צ"ל מציאה, שלמדתי הסוגיא התקשה מו"ר בענין ההיתר איזה היתר יש כאן וכבר הנו"כ תמהו בזה טובא. וחיפשתי בנו"כ הרמב"ם ואפילו בהגהות וציונים של פרנקל לא הביאו שום מקור, ובבר אילן קפץ לי הזוהר..


מציאה זו הובאה כבר לפני שנים בחבצלת השרון (קרליבך)

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 11:34 pm
על ידי לבי במערב
עקביה כתב:אם הרמב"ם ראה את הזוהר ואפילו העתיק ממנו, מדוע לא הזכיר אותו ולא התייחס אליו באף אחד מחיבוריו מעולם?

כיון שבאותם הזמנים הי' אסור לגלות חכמת הקבלה כ"א ברמז דק מן הדק. אי"ה כשיהיו עתותי בידי - אוכל לציין מ"מ בזה [יש אצלי רשימה בלתי מעובדת, רק שצריך לבדקה ולאַמְּתה ולתקן ט"ס שבה].

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 11:45 pm
על ידי שייף נפיק
לענין כתב:
שייף נפיק כתב:צ"ל מציאה, שלמדתי הסוגיא התקשה מו"ר בענין ההיתר איזה היתר יש כאן וכבר הנו"כ תמהו בזה טובא. וחיפשתי בנו"כ הרמב"ם ואפילו בהגהות וציונים של פרנקל לא הביאו שום מקור, ובבר אילן קפץ לי הזוהר..


מציאה זו הובאה כבר לפני שנים בחבצלת השרון (קרליבך)

ברוך שכונתי.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 11:55 pm
על ידי דרומי
שם מציין לתיקוני זוהר (והיינו הך)

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 1:45 am
על ידי תוכן
מחצד חקלא כתב:
תוכן כתב:אין כזה ספר "הזהר". הספר שלפנינו שנקרא ספר הזהר, הוא צירוף כמה חיבורים שונים, כגון רעיא מהימנא, סבא, אידרא וכיוצא, שלצירוף הכולל ניתן את השם "הזהר"


א. עי' ברע"מ ח"ג (בהעלותך) דף קנ"ג ע"ב "אלין אינון דקא משתדלין בזהר דא דאקרי ספר הזהר".

ב. זה שהמדפיסים צירפו את רעיא מהימנא לזהר, אין לזה שום קשר לנידון.
עד כמה שידוע לי בכת"י של הזהר לא מופיע רעיא מהימנא.
ועי' בהקדמת המדפיסים בזהר ח"ב דפוס ראשון מנטובה שי"ח שהסיבה היחידה שהם צירפוהו לזהר היא ביגלל מתחריהם בדפוס קרימונה (-דרך אגב הוא הדפיס בזהר גם קטעים ספר הבהיר).

חוץ מזה לא הבנתי מה אתה בא לומר בזה שאין כזה ספר הזהר.
מפריע לך השם ?
תקרא לו מדרש יהי אור כפי שהוא נקרא בחלק מהקדמונים, או במדרשו של רשב"י כמו ברבנו בחיי.

אבל ברור שהיה ספר שתוכנו מכיל את ספר הזהר.
למרות שברור שבמרוצת השנים נכנסו בו גם קטעים שאינם מקוריים.


באו אלי בטענה שכאילו אני מבטל דברי "הזהר". על זה עניתי שאין כזה חיבור "הזהר" אלא שהוא אוסף של חיבורים שנקראים בשם הכולל "זהר", וכל חיבור יש לו אופי משלו והיסטוריה משלו. מה שהבאת מהרע"מ היא מציאה נאה, אבל אין זה מבטל דברי. וזה לא משנה עם שמו הוא מדרש רשב"י או יהי אור או מדרש הנעלם או מה שזה לא יהיה, הכוונה היא, שיש פה הרבה חיבורים, וכל אחד ראוי לחקור באופן פרטני מה מקורו.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 1:49 am
על ידי תוכן
שייף נפיק כתב:צ"ל מציאה, שלמדתי הסוגיא התקשה מו"ר בענין ההיתר איזה היתר יש כאן וכבר הנו"כ תמהו בזה טובא. וחיפשתי בנו"כ הרמב"ם ואפילו בהגהות וציונים של פרנקל לא הביאו שום מקור, ובבר אילן קפץ לי הזוהר..


פעם דברתי על זה עם הגאון ר' משה שפירא זצ"ל, והוא אמר לי שהבריסקר רב אמר שהיתר אסיפה הוא היתר שחיטה, וללא אסיפה הדג אסור. זאת אומרת, שאם אחד מרכין ראשו למים ונושך דג, יעבור על איסור דאינו זבוח.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:11 am
על ידי לענין
לכאורה זהו גופא מעשה האסיפה [הנ"מ תהיה בדג שמת במים, ומסיימים בטוב].

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 7:37 am
על ידי עקביה
לבי במערב כתב:
עקביה כתב:אם הרמב"ם ראה את הזוהר ואפילו העתיק ממנו, מדוע לא הזכיר אותו ולא התייחס אליו באף אחד מחיבוריו מעולם?

כיון שבאותם הזמנים הי' אסור לגלות חכמת הקבלה כ"א ברמז דק מן הדק. אי"ה כשיהיו עתותי בידי - אוכל לציין מ"מ בזה [יש אצלי רשימה בלתי מעובדת, רק שצריך לבדקה ולאַמְּתה ולתקן ט"ס שבה].

מי אסר ד"ז על הרמב"ם, והאם הגיוני לחשוב שהוא חש מחויב לאיסור כזה? (ומדוע על רמד"ל לא חל איסור זה?)
האם זה קשור לסיפורים על כך שבסוף ימיו חזר בו ממש"כ בספר המורה?

נ.ב. בספר שומר אמונים (אירגס) תוקף המחבר את הרמב"ם בחריפות רבה על כך שדבריו סותרים לדברי קבלה.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 8:20 am
על ידי אוצר החכמה
השאלה לא נכונה.
מסתבר שאין הנחה שהרמב"ם הכיר את ספר הזהר כצורתו. כנראה ספר הזהר עבר בעל פה ובכתב בצורות שונות. פירוש הטענה שהרמב"ם הכיר את הזהר היא שמבחינת הרמב"ם היה מדרש כזה שהגיע לידיו (מה שקוראים ראשונים ירושלמי). כמה קטעים מהמדרש הזה ובאיזה סגנון זה היה אי אפשר לדעת.
כך שהטענה שיש כאן שמצאנו שני מקבילות לאותה דרשה הרמב"ם שכנראה היה לו מקור למה שכתב (כי לא כתב בלי מקור) וספר הזהר. וההסבר הוא (לאפוקי מהדעה שהוזכרה לעיל שרמד"ל העתיק מהרמב"ם) שהרמב"ם התבסס על מדרש שהיה בידיו ואותו מדרש הוא גם מרכיב מספר הזהר או שהם מדרשים קדומים מקבילים.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 8:47 am
על ידי בקרו טלה
עקביה כתב:ישנו גם מאמר בנושא של ר' ראובן מרגליות. נדפס ב'פנינים ומרגליות'.

viewtopic.php?f=7&t=15733&p=150574#p147666 [הובא בהודעתו של הרב שלח שליט"א]
נא לאחד אשכולות

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 12:54 pm
על ידי שייף נפיק
תוכן כתב:
שייף נפיק כתב:צ"ל מציאה, שלמדתי הסוגיא התקשה מו"ר בענין ההיתר איזה היתר יש כאן וכבר הנו"כ תמהו בזה טובא. וחיפשתי בנו"כ הרמב"ם ואפילו בהגהות וציונים של פרנקל לא הביאו שום מקור, ובבר אילן קפץ לי הזוהר..


פעם דברתי על זה עם הגאון ר' משה שפירא זצ"ל, והוא אמר לי שהבריסקר רב אמר שהיתר אסיפה הוא היתר שחיטה, וללא אסיפה הדג אסור. זאת אומרת, שאם אחד מרכין ראשו למים ונושך דג, יעבור על איסור דאינו זבוח.

לא אאמין שיצאו הדברים מפי הגרי"ז הלא מפורש בדברי הנו"כ לא כן!

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 1:20 pm
על ידי תם מה הוא אומר
.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 2:53 pm
על ידי בן מיכאל
אוצר החכמה כתב:השאלה לא נכונה.
מסתבר שאין הנחה שהרמב"ם הכיר את ספר הזהר כצורתו. כנראה ספר הזהר עבר בעל פה ובכתב בצורות שונות. פירוש הטענה שהרמב"ם הכיר את הזהר היא שמבחינת הרמב"ם היה מדרש כזה שהגיע לידיו (מה שקוראים ראשונים ירושלמי). כמה קטעים מהמדרש הזה ובאיזה סגנון זה היה אי אפשר לדעת.
כך שהטענה שיש כאן שמצאנו שני מקבילות לאותה דרשה הרמב"ם שכנראה היה לו מקור למה שכתב (כי לא כתב בלי מקור) וספר הזהר. וההסבר הוא (לאפוקי מהדעה שהוזכרה לעיל שרמד"ל העתיק מהרמב"ם) שהרמב"ם התבסס על מדרש שהיה בידיו ואותו מדרש הוא גם מרכיב מספר הזהר או שהם מדרשים קדומים מקבילים.

הקאמרנא כמדומני כן טוען כך.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 3:05 pm
על ידי דנני
שייף נפיק כתב:
תוכן כתב:
שייף נפיק כתב:צ"ל מציאה, שלמדתי הסוגיא התקשה מו"ר בענין ההיתר איזה היתר יש כאן וכבר הנו"כ תמהו בזה טובא. וחיפשתי בנו"כ הרמב"ם ואפילו בהגהות וציונים של פרנקל לא הביאו שום מקור, ובבר אילן קפץ לי הזוהר..


פעם דברתי על זה עם הגאון ר' משה שפירא זצ"ל, והוא אמר לי שהבריסקר רב אמר שהיתר אסיפה הוא היתר שחיטה, וללא אסיפה הדג אסור. זאת אומרת, שאם אחד מרכין ראשו למים ונושך דג, יעבור על איסור דאינו זבוח.

לא אאמין שיצאו הדברים מפי הגרי"ז הלא מפורש בדברי הנו"כ לא כן!

הגרי"ז אינו נוכ???

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 4:21 pm
על ידי תוכן
אוצר החכמה כתב:השאלה לא נכונה.
מסתבר שאין הנחה שהרמב"ם הכיר את ספר הזהר כצורתו. כנראה ספר הזהר עבר בעל פה ובכתב בצורות שונות. פירוש הטענה שהרמב"ם הכיר את הזהר היא שמבחינת הרמב"ם היה מדרש כזה שהגיע לידיו (מה שקוראים ראשונים ירושלמי). כמה קטעים מהמדרש הזה ובאיזה סגנון זה היה אי אפשר לדעת.
כך שהטענה שיש כאן שמצאנו שני מקבילות לאותה דרשה הרמב"ם שכנראה היה לו מקור למה שכתב (כי לא כתב בלי מקור) וספר הזהר. וההסבר הוא (לאפוקי מהדעה שהוזכרה לעיל שרמד"ל העתיק מהרמב"ם) שהרמב"ם התבסס על מדרש שהיה בידיו ואותו מדרש הוא גם מרכיב מספר הזהר או שהם מדרשים קדומים מקבילים.


הרמב"ם אכן ראה ולמד הספרים שקדמו לו, אבל הניסוח הוא תמיד של הרמב"ם עצמו. לא זכור לי מקרה אחד, יבואו הבקיאים ויתקנו אותי, שהרמב"ם העתיק מאמר כצורתו ממחבר שקדם לו. אם אנו פוגשים בסדרת דמיונות בין ספר הזהר והרמב"ם, באופן שברור שאחד העתיק מהשני, אז יש שתי אופציות. א. שהרמב"ם חרג ממנהגו, ודוקא מספר הזהר העתיק כמה מאמרים כצורתו. ב. שעורך ספר הזהר העתיק מהרמב"ם. אין אני חושב שיש כאן שאלה מעיקרי הדת, אלא שאלה שההיגיון הבריא אמור להכריע בו.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 7:39 pm
על ידי שייף נפיק
דנני כתב:
שייף נפיק כתב:
תוכן כתב:
שייף נפיק כתב:צ"ל מציאה, שלמדתי הסוגיא התקשה מו"ר בענין ההיתר איזה היתר יש כאן וכבר הנו"כ תמהו בזה טובא. וחיפשתי בנו"כ הרמב"ם ואפילו בהגהות וציונים של פרנקל לא הביאו שום מקור, ובבר אילן קפץ לי הזוהר..


פעם דברתי על זה עם הגאון ר' משה שפירא זצ"ל, והוא אמר לי שהבריסקר רב אמר שהיתר אסיפה הוא היתר שחיטה, וללא אסיפה הדג אסור. זאת אומרת, שאם אחד מרכין ראשו למים ונושך דג, יעבור על איסור דאינו זבוח.

לא אאמין שיצאו הדברים מפי הגרי"ז הלא מפורש בדברי הנו"כ לא כן!

הגרי"ז אינו נוכ???

א. לא. יש הבדל בין הכס"מ המגיד משנה הלחם משנה וכו' להגרי"ז
ב. לא מאמין שהגרי"ז חלוק בהלכה בדבר שהנו"כ פשיטא להו.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 3:33 pm
על ידי סעדיה
שייף נפיק כתב:
תוכן כתב:
שייף נפיק כתב:צ"ל מציאה, שלמדתי הסוגיא התקשה מו"ר בענין ההיתר איזה היתר יש כאן וכבר הנו"כ תמהו בזה טובא. וחיפשתי בנו"כ הרמב"ם ואפילו בהגהות וציונים של פרנקל לא הביאו שום מקור, ובבר אילן קפץ לי הזוהר..


פעם דברתי על זה עם הגאון ר' משה שפירא זצ"ל, והוא אמר לי שהבריסקר רב אמר שהיתר אסיפה הוא היתר שחיטה, וללא אסיפה הדג אסור. זאת אומרת, שאם אחד מרכין ראשו למים ונושך דג, יעבור על איסור דאינו זבוח.

לא אאמין שיצאו הדברים מפי הגרי"ז הלא מפורש בדברי הנו"כ לא כן!

יעויין ברשימות שיעורים אהלי ישועה חולין סי' א' (ובהע' 4 שם).

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 4:56 pm
על ידי אוצר החכמה
תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:השאלה לא נכונה.
מסתבר שאין הנחה שהרמב"ם הכיר את ספר הזהר כצורתו. כנראה ספר הזהר עבר בעל פה ובכתב בצורות שונות. פירוש הטענה שהרמב"ם הכיר את הזהר היא שמבחינת הרמב"ם היה מדרש כזה שהגיע לידיו (מה שקוראים ראשונים ירושלמי). כמה קטעים מהמדרש הזה ובאיזה סגנון זה היה אי אפשר לדעת.
כך שהטענה שיש כאן שמצאנו שני מקבילות לאותה דרשה הרמב"ם שכנראה היה לו מקור למה שכתב (כי לא כתב בלי מקור) וספר הזהר. וההסבר הוא (לאפוקי מהדעה שהוזכרה לעיל שרמד"ל העתיק מהרמב"ם) שהרמב"ם התבסס על מדרש שהיה בידיו ואותו מדרש הוא גם מרכיב מספר הזהר או שהם מדרשים קדומים מקבילים.


הרמב"ם אכן ראה ולמד הספרים שקדמו לו, אבל הניסוח הוא תמיד של הרמב"ם עצמו. לא זכור לי מקרה אחד, יבואו הבקיאים ויתקנו אותי, שהרמב"ם העתיק מאמר כצורתו ממחבר שקדם לו. אם אנו פוגשים בסדרת דמיונות בין ספר הזהר והרמב"ם, באופן שברור שאחד העתיק מהשני, אז יש שתי אופציות. א. שהרמב"ם חרג ממנהגו, ודוקא מספר הזהר העתיק כמה מאמרים כצורתו. ב. שעורך ספר הזהר העתיק מהרמב"ם. אין אני חושב שיש כאן שאלה מעיקרי הדת, אלא שאלה שההיגיון הבריא אמור להכריע בו.


כיוון ש
\א. דרך הרמב"ם דוקא כן להעתיק דברי חז"ל כצורתם כמו שהוזכר.
ב. בדוגמה שהובאה כאן בתחילת האשכול אין דמיון בניסוח רק קצת בתוכן. וכמו שהעיר הרב משנ"נ זה אפילו לא יוצא דופן שכן זה משמעות הפסוקים.
לא מובנת לי ההתעקשות לטעון שהזהר העתיק מהרמב"ם.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 4:57 pm
על ידי תוכן
אוצר החכמה כתב:לא מובנת לי ההתעקשות לטעון שהזהר העתיק מהרמב"ם.


ההתעקשות לטעון שהזהר העתיק מהרמב"ם היא התעקשות על ההגיוני והסביר מול סברא מאולצת ולא מוכרחת לא מבחינה דתית ולא מבחינה מחשבתית.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 6:56 pm
על ידי עתניאל בן קנז
תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:לא מובנת לי ההתעקשות לטעון שהזהר העתיק מהרמב"ם.


ההתעקשות לטעון שהזהר העתיק מהרמב"ם היא התעקשות על ההגיוני והסביר מול סברא מאולצת ולא מוכרחת לא מבחינה דתית ולא מבחינה מחשבתית.

כמובן שדעותיהם של בנ"א שונות.
אבל מכיון שהזוה"ק כצורותו עמד לפני הראשונים (רבינו בחיי וחבריו), וראשוני האחרונים. והם ציטטוהו כמדרש קדום.
וגדולי הפוסקים, הב"י והרמ"א התחשבו בדבריו, הרבה מעבר ממה שהיה מתאים אילו היה חיבור של הראשונים.

ומאידך הקושיות שיש על קדמות הזוהר, הם כה בולטות, וזועקות מנוסח הזוהר (לכל מי שמכיר והוגה בדבריהם). כך שבלתי אפשרי שכל הנ"ל לא שמו לב לענין, שמוכח על איחור חיבור הזוהר.

מוכח בעליל שהסיקו שלמרות שיתכן איחור ליקוטו ועריכתו, הרי תוכנו הבסיסי - בלשון זה או אחרת - קדום. ונוספו לו גם תוספות מאוחרות יותר.

ולכן מבחינה 'דתית' - בכדי שלא לערער על סמכות הראשונים ופוסקים הנ"ל, אכן יש להתעקש על קדמות תוכן הבסיסי של הזוהר.

ומכיון שהוסק שתוכן הזוהר כ'מדרש' היה קדום ומוכר, אין שום מניעה להסיק שאף לידי הרמב"ם הגיע חלקים ממנו.

מאידך ההתעקשות בכל מחיר, שהזוהר העתיק מן הרמב"ם. ולכן נאלץ לומר שהרמב"ם ציטט מקור, שלא ידוע לאף אחד!!! וזה נחשב אצלך ל'הגיוני' ולא מאולץ...

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 9:59 pm
על ידי איש פלוני
אמנם המתעקשים להוכיח כי הרמב"ם כן הכיר את ספר הזהר כבר מגיעים לרמות מגוחכות, כמו ס' זהר הרמב"ם שהובא לעיל. ההוכחות המשונות משיטת הרמב"ם לגבי הגלגלים, והריקות [עי' פיסיקה ד 6], ושלילת התוארים ושאר ירקות. ושמא יש לשנות בשער הספר כך: ספר זהר אריסט"ו הכולל ענינים רבים מדברי אריסטו בכתביו אשר יסודותם ומקורם כפי הנראה בספר הזהר ובדברי המקובלים...
אגב, לדעתי הרמב"ם הכיר כתבי קבלה [אולי חלקם זוהריים] וכפר בהם במודע. ואכמ"ל.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 8:40 am
על ידי תוכן
עתניאל בן קנז כתב:
תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:לא מובנת לי ההתעקשות לטעון שהזהר העתיק מהרמב"ם.


ההתעקשות לטעון שהזהר העתיק מהרמב"ם היא התעקשות על ההגיוני והסביר מול סברא מאולצת ולא מוכרחת לא מבחינה דתית ולא מבחינה מחשבתית.

כמובן שדעותיהם של בנ"א שונות.
אבל מכיון שהזוה"ק כצורותו עמד לפני הראשונים (רבינו בחיי וחבריו), וראשוני האחרונים. והם ציטטוהו כמדרש קדום.
וגדולי הפוסקים, הב"י והרמ"א התחשבו בדבריו, הרבה מעבר ממה שהיה מתאים אילו היה חיבור של הראשונים.

ומאידך הקושיות שיש על קדמות הזוהר, הם כה בולטות, וזועקות מנוסח הזוהר (לכל מי שמכיר והוגה בדבריהם). כך שבלתי אפשרי שכל הנ"ל לא שמו לב לענין, שמוכח על איחור חיבור הזוהר.

מוכח בעליל שהסיקו שלמרות שיתכן איחור ליקוטו ועריכתו, הרי תוכנו הבסיסי - בלשון זה או אחרת - קדום. ונוספו לו גם תוספות מאוחרות יותר.

ולכן מבחינה 'דתית' - בכדי שלא לערער על סמכות הראשונים ופוסקים הנ"ל, אכן יש להתעקש על קדמות תוכן הבסיסי של הזוהר.

ומכיון שהוסק שתוכן הזוהר כ'מדרש' היה קדום ומוכר, אין שום מניעה להסיק שאף לידי הרמב"ם הגיע חלקים ממנו.

מאידך ההתעקשות בכל מחיר, שהזוהר העתיק מן הרמב"ם. ולכן נאלץ לומר שהרמב"ם ציטט מקור, שלא ידוע לאף אחד!!! וזה נחשב אצלך ל'הגיוני' ולא מאולץ...


דבריך נכוחים ומלאים טעם. אני דברתי במקרה שברור שאחד העתיק מהשני, והשאלה היא מי העתיק ממי. בכה"ג סביר יותר לומר שהזוהר העתיק מהרמב"ם, מאשר הרמב"ם, שכל כתביו מעידים על עצמיותו ומקוריותו, העתיק מהזוהר.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 9:00 am
על ידי אבק פורח
תוכן כתב:הרמב"ם, שכל כתביו מעידים על עצמיותו ומקוריותו
זה בדיחה?
היד החזקה הוא ספר עצמאי ומקורי?

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 9:06 am
על ידי מקדש מלך
הוא מתכוון מבחינה סגנונית, שהרמב"ם היה מנסח ומסנגנן בחסד, לא מבחינת התוכן של חיבוריו.
לגבי עצם הויכוח איני מביע דעה.
כלומר, ברמה העקרונית אין ספק שהאמת כהרב עתניאל, וגם הרב תוכן אינו חולק עליו בזה.
אבל בשאלה הספיציפית האם כאן הרמב"ם העתיק מהזוהר או להיפך (ומדובר בקטע מסוים מאוחר), לא גיבשתי דעה.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 9:24 am
על ידי אבק פורח
כפי שהעירו לעיל אין כאן העתקת נוסח אלא דמיון בתוכן.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 10:51 am
על ידי קראקובער
לענין כתב:לכאורה זהו גופא מעשה האסיפה [הנ"מ תהיה בדג שמת במים, ומסיימים בטוב].

שו"ת מהרשד"ם יו"ד סימן א: יש מי שאוסר הדגים אם מתו בתוך המים. והטעם נ"ל כמו גבי הצאן והבקר שכתוב בהם יישחט, צריך דוקא לשחוט, אבל אם מתו מאליהן אסור, כך נמי גבי דגים כהאי גוונא שכתוב בהם ייאסף צריך גם כן אבל לא כתב כן הלכה למעשה.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 10:54 am
על ידי מקדש מלך
אבק פורח כתב:כפי שהעירו לעיל אין כאן העתקת נוסח אלא דמיון בתוכן.

אכן יש מן הצדק בדבריך.
ההערה דלעיל היתה לגבי שיטת תוכן שרואה בזה העתקה, ופשוט הסברתי את כוונתו.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 3:36 pm
על ידי ושא_נס
בן מיכאל כתב:
חפציאלי כתב:האם הרמב"ם ראה את הזהר
ובהגהותיו עין חנוך למדרש רבה...


ההגהות האלו מצויות באיזה מדפוסי הרבות שיש במאגרים? ואם כן היכן?
ייש"כ

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ו' דצמבר 14, 2018 4:12 pm
על ידי שבענו מטובך
ושא_נס כתב:
בן מיכאל כתב:
חפציאלי כתב:האם הרמב"ם ראה את הזהר
ובהגהותיו עין חנוך למדרש רבה...


ההגהות האלו מצויות באיזה מדפוסי הרבות שיש במאגרים? ואם כן היכן?
ייש"כ

ישנו באוצר: מדרש רבה <עין חנוך>

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 12:08 am
על ידי עקביה
תם מה הוא אומר כתב:ביישוב דברי הרמב"ם

אלא שצריכים אנו לישב דברי הרמב"ם הנ"ל, שפסק בזה כדברי הזהר הקדוש, ובש"ס דילן בשבת (קה:) לא משמע כן. וממתני' דאבות נמי לא משמע כן, אלא שכבר תירצה התשב"ץ, (אף שדבריו צריכים תלמוד). ושו"ר כיו"ב להשדי חמד (כללי הפוסקים סי' ה אות כב) שעיר על מ"ש היד אלעזר הנ"ל, דכיון דבש"ס הרי הוא כמבואר דאינו כעע"ז אלא אם משבר כלים בחמתו, וכמ"ש מהרצ"ח, (וכבר כתבנו לעיל דבלא"ה קשיא), אם כן היה לו להרמב"ם לתפוס כדברי האמור בש"ס דילן, דהכי נקטינן במידי דפליגי תלמוד דידן והזהר, כמ"ש הפוסקים. ואף דבמידי דהזהר מחמיר נכון לכל אדם לחוש ולהחמיר לעצמו, מכל מקום להורות לרבים אין לנו אלא מה שאמרו בש"ס דילן (ע' שדי חמד שם סי' ב אות יב מ"ש בזה), ואם כן הרמב"ם אשר מורה הוראות, וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל, ראוי היה לו לכתוב כמו שאמרו בגמרא. ע"ש. והנה אם לא נגרוס בשבת שם "יהא בעינך", אלא הגירסא כעע"ז, ניחא. ובאמת שכן הוא בדקדוקי סופרים שם. אבל גם בלא"ה מצאתי להגרנ"י פלאג'י בס' אבות הראש ח"א (דף קיא ע"ג) שהסביר דברי הש"ס דשבת, דיהא בעיניך ר"ל כי דבר ברור הוא כי כה יהיה סופו, כאשר גמר אומר כי כך אומנותו של יצה"ר וכו'. ע"ש. ולפ"ז גם הרמב"ם שכתב כאילו עע"ז, היינו שעתיד עי"ז לבוא ולעע"ז, ולא שבעצם הכעס הוא כע"ז. וזה כדברי הזהר חדש הנ"ל. ושלא כדברי הזהר בשאר מקומות דמשמע שעצם הכעס גופיה הוא כע"ז ממש. ודו"ק. ואין לומר דלפי זה י"ל שמקור דברי הרמב"ם הוא מש"ס דשבת. כי יש לדחות מתרי טעמי, חדא מגירסת הר"ח שהיא כגירסא שלפנינו, ותו שהרמב"ם נמשך אחר לשון הש"ס, ואף אם נימא דהכא גירסתו כנ"ל, מכל מקום אי"ז לשון הש"ס.

אם הבנתי נכון, פסקה זו, מתוך המאמר הארוך והמחכים דלעיל, פותחת בשאלה, מדוע נקט הרמב"ם כשיטתו המחמירה של הזוהר, ולא כשיטת הגמ' הפחות חמורה. וחומרה זו של הזוהר היא בתרתי: 1. 'כל הכועס' ולא רק הקורע בגדים והשובר כלים בחמתו. 2. לא רק 'יהא בעינך' אלא 'כאילו'.
אבל בהמשך ניתנת תשובה רק על החומרה השניה, ולא על הראשונה.
האמנם?

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 12:22 am
על ידי תם מה הוא אומר
לא,
התייחסתי לנקודה השניה,
לנקודה הראשונה י"ל דדוגמא נקט בשבת, מה גם דכיו"ב שמעינן בנדרים. [ודברים אלו שכתבתי אז היו לפני שנים, ואני כותב מקופיא מה שראיתי בהעברה בדבריי אז].

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 12:57 am
על ידי עקביה
תם מה הוא אומר כתב:לא,
התייחסתי לנקודה השניה,
לנקודה הראשונה י"ל דדוגמא נקט בשבת, מה גם דכיו"ב שמעינן בנדרים.

אם כך, במידה רבה נפל היסוד מהטענה שהרמב"ם לקח דווקא מהזוהר.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 1:03 am
על ידי תם מה הוא אומר
לכאורה אתה צודק. אני צריך לבדוק שוב אי"ה אולי מחר.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 1:57 pm
על ידי ושא_נס
שבענו מטובך כתב:
ושא_נס כתב:
בן מיכאל כתב:
חפציאלי כתב:האם הרמב"ם ראה את הזהר
ובהגהותיו עין חנוך למדרש רבה...


ההגהות האלו מצויות באיזה מדפוסי הרבות שיש במאגרים? ואם כן היכן?
ייש"כ

ישנו באוצר: מדרש רבה <עין חנוך>


ייש"כ.
וזה אשר כתבו לי על זה:
"יש אחד שקרוי עין חנוך
אבל הוא צילום של איזה דפוס ווילנא או ווארשא ואין בו שום עין חנוך".

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 19, 2018 12:43 am
על ידי חרסון
יש להעיר על נקודה נוספת. כשם שהחכם יכול להבחין בספר אי מלוקט הוא או מבטן אחת יצא, כך יכול להבחין במלוקט עצמו, מאיזה מקומות ליקט. ולמשל, מדרש הגדול, גם אם לא ידענו על הזיקה העמוקה בין יוצריו לבין הרמב"ם, פשוט היה לנו שהוא שאב מן הרמב"ם, שתוכנו מוכיח עליו. ספר הזהר, לפי אופיו, לא נראה כמו ספר שישאב מהרמב"ם באיזו שהיא צורה, ואם נלקט זה מקבצים שהם לרוב בעלי עור אחד ושפה אחת ומקור אחד ורוח אחד לכל. ולומר שנקט דרשת פסוק, למשל, רק בגלל שכן הביא הרמב"ם בהלכותיו, אין הדבר מתקבל על הדעת.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ד' דצמבר 19, 2018 3:16 am
על ידי עקביה
לא הבנתי את הטענה האחרונה.
איש לא טען מעולם שהזוהר הוא ספר המלוקט מהרמב"ם, וגם לא שנקט דרשת פסוק, למשל, רק בגלל שכך הביא הרמב"ם בהלכותיו.
הזוהר הוא חיבור, או אוסף חיבורים, קדמון. והטענה היא, לכל היותר, שלזוהר נוספו כמה גרגרים מדברי הרמב"ם.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 2:14 am
על ידי חרסון
ברור שכך. אבל התנהל כאן דיון מה מסתבר יותר, לצדד שהרמב"ם העתיק מהזוהר או להיפך. ועל זה הערתי שיותר הגיוני שהרמב"ם לקח מקובץ מדרשי ממדרשי הזוהר, מאשר לומר שהזוהר, שאין חולק לכאורה שאינו מושפע בגלוי מסוג ספרות הרמב"ם, העתיק לשונות או וכו' מס' משנה תורה.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 11:03 am
על ידי חיימשה
ר' תוכן,
לגיטימי בהחלט להסביר את התמיהה בכך שחלק זה בזוהק הוא מהמאוחר יותר וכו'
הבעיה היא בניסוח ובטרמינולוגיה.
הקורא הישר שאינו מודע לכל הרקע שלך בנושא, מקבל את הרושם שאתה שש עלי קרב לכנות את הזוהר הק' כביכול עצמו, כמעתיק, ולא בהקשר חיובי.

יש הבדל תהומי בין בחור ששולח מכתב לראש הישיבה כדי להתריע על פירצה שדורשת תיקון, לבין בחור שמשתמש בפירצה שמצא כדי להוכיח לחברים כי הישיבה כולה רקובה מהיסוד.

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 2:18 pm
על ידי עקביה
חרסון כתב:ברור שכך. אבל התנהל כאן דיון מה מסתבר יותר, לצדד שהרמב"ם העתיק מהזוהר או להיפך. ועל זה הערתי שיותר הגיוני שהרמב"ם לקח מקובץ מדרשי ממדרשי הזוהר, מאשר לומר שהזוהר, שאין חולק לכאורה שאינו מושפע בגלוי מסוג ספרות הרמב"ם, העתיק לשונות או וכו' מס' משנה תורה.

טיעון זה הוא חרב פיפיות.
הלא כשם שאין חולק לכאורה שהזוהר אינו מושפע בגלוי מסוג ספרות הרמב"ם, כך אין חולק לכאורה שהרמב"ם אינו מושפע בגלוי מסוג ספרות הזוהר [ראה שומר אמונים (אירגס) בתחילת הספר, ועוד].

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 3:23 pm
על ידי בן מיכאל
מה שנכון נכון כתב:בתוכן איני רואה כאן דמיון מיוחד. עיקר הנקודה די מפורשת בפסוקים, וכל מקור ביארם לפי דרכו. והסמכת שני הפסוקים זל"ז לבדה אינה מספקת.
(יש דמיונות אחרים ברורים יותר).

מסתבר כדבריך, וכאן ניתן להרחיב ולבדוק, היש עוד מישהו שסמך שני פסוקים אלו זה אל זה? באיזה הקשר? הוא הביא כן את הכתוב בצורתו?
ומעניין לעניין באותו עניין, כידוע רבים מדברי הרמב"ם שלא היה ידוע לנו מקורם, התברר בדורות האחרונים כי מקורם במכילתא דרשב"י, יש מישהו שבדק אם יש קשר בין ההתאמות רמב"ם-זוהר להתאמות רמב"ם-מכילתא דרשב"י? אם יש מחקר כזה, זה הופך את ההשואות הללו מכלי לניגוח הזוהר, להוכחה לקדמות הזוהר.