עמוד 2 מתוך 2

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 03, 2019 3:17 am
על ידי חד ברנש
היכן בדיוק כתב תא שמע על הצנזורה של חסידי אשכנז?

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 03, 2019 4:26 am
על ידי לוצאטי
פלגינן כתב:התבקשתי לפרסם כאן:

במהלך כנס 'בית הוועד' יימכר ספרו החדש של ר"ש עמנואל, מגנזי אירופה, במחיר מוזל.

שמעתי שבסוף לא היה, וחבל.

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 03, 2019 9:43 am
על ידי עמקן
הוד_והדר כתב:לדעתי צריכים ללמד את העורכים החדשים והצעירים, איך להוסיף ציונים ומ"מ.

ואכתוב בקצרה עם כמה דוגמאות.

כשעורכים כתבי מחבר, צריכים להיכנס בתוך מהלך המחשבה שלו, לדעת עד כמה שאפשר איזה ספרים היו לפניו ובאיזה ספרים היה רגיל ללמוד וכו', ולפי זה עורכים ציונים. מלאכת העריכה הוא לא תחרות מי יכול להוסיף יותר ציונים והערות כדי כאלו להשביח מקחו ולהוסיף לעובי הספר כמה שיותר עמודי דפוס.

ואכתוב כמה דוגמאות [ובהתנצלות שזה דוגמאות חסידיות]

א. אמר לי פעם גדול בישראל, במעלת הספר 'דרכי חיים ושלום' - מנהגי בעל מנחת אלעזר ממונקאטש, בשונה לספרי מנהגים שמופיעים היום חדשים לבקרים מכל אדמו"ר וגדול בישראל. ואמר לי בערך כך, כשכתבו תלמידי המנחת אלעזר הספר, אז כל המקורות והציונים שכתבו, הם אכן היו מקורות שאכן לפי זה התנהג המנחת אלעזר במנהגו, ואמר לי לדוגמא תסתכל בספר המנהגים של אדמו"ר פלוני, והראה לי על כמה מנהגים שציינו כמקור את רבי חיים פלאג'י וכו', אמר לי אותו גדול, אדמו"ר זה התנהג כך וכך אבל מקורו לא היה את רבי חיים פלאג'י, הוא מעולם לא הסתכל בספרים אלו וזה לא היו ספרים שאפילו היו לו בביתו, אז העורכים חפשו מקור ולא מצאו ומצאו כתוב כך בספרי רבי חיים פלאגי כמקור ולא הוא בכלל.

ב. בספרי שפת אמת שיצא לאור בשנים האחרונות על ידי מכון בני בינה, לא זוכר כרגע איפה, כתבו ציון מקור אחד לדברי השפת אמת, וציינו לדברי הייטב לב, מיותר להסביר כמה מגוחך הדבר.

ג. בספרי בני יששכר שיצא לאור בשנים האחרונות על ידי מכון עוז והדר, ציינו באיזהו מקומן מקור דברי הבני יששכר לספר אמרי אמת של האדמו"ר מגור, ולא די שחי עשרות שנים אחרי שהבני יששכר נפטר וכו'.

ד. לציין כמקור ספרים שעדיין לא היו בדפוס בימי שחי המחבר, או כתבי ראשונים שלא נדפסו עדיין בימיו וכו'. הרי זה מעולם לא היה מקורו של המחבר. אני מבין שלפעמים לא מוצאים מקור הדברים אז אפשר לציין בלשון שמשתמע שזה תוספת נופך לדוגמא השווה גם פה ושם וכו', או ראה גם שם ושם.

ה. המנחת אלעזר לא השתמש בדברי המשנה ברורה כמקור, המשנה ברורה לא השתמש כמקור בספרי המעשי למלך, המעשי למלך לא השתמש כמקור בתורת ר' שמעון שקאפ, הבני יששכר לא השתמש עם ספרי הבן איש חי, הבן איש חי לא השתמש עם ספרי גאוני איטליה, וכן בכל אסכולה ואסכולה.

ו. בענין כתיבת הערות, גם צריך לדעת מה יוסיף דעת ללומד בהבנת הדברים הנלמדים, כתיבת הערות זה לא תחרות כדי לראותו גאונותו של העורך, או מיומנתו בהשתמשות במאגרים הזמינים בזמננו. סתם להוסיף עשרות ציונים של פוסקים שסוברים אחרים מדברי המחבר אינו שייך לכאן וכו'. לפעמים כשיש חידוש גדול בדברי המחבר ורוצים לציין ניחא, אבל לא בכל דבר ודבר לציין חבל ספרים שגם כתבו ככה וכו' מיותר לגמרי.

ז. כשהמחבר כותב באופו כללי איתא בספרים, או כנודע, או ידוע, כותבים ציון אחד או עד 3 לדוגמא כי לא יודעים בבטחה למה כוונת המחבר וכו', אבל אין מן הצורך לציין 20 ציונים וכו', זה סתם מכביד על הלומד ואינו מביא שום תועלת.

ויש להאריך בכגון דא עוד רבות, דוגמאות למכביר, בכל אסכולה ואסכולה, ותן לחכם ויחכם עוד, והרוצה להבין יבין לאשורו דבר מתוך דבר.

נכון שא"א להציג כמקור מה שלא היה המקור. אבל זה בכל זאת יש תועלת להביא דברים המשלימים הענין גם אם זה לא היה המקור באופן ישיר. להשתמש בדוגמא א, אה"נ שהרח"פ לא היה מקור שלו. אבל יתכן שהוא הגיע לזה באותו אופן שרח"פ הגיע לזה. ואם לא נמצא מקור האמיתי למה לא להביא משהו תחליפי שאולי יסביר את זה אע"פ שהוא לקח הענין ממקום אחר.
אגב, לא הבנתי למה היית צריך להתנצל שזה דוגמאות חסידיות.

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 03, 2019 9:51 am
על ידי הוד_והדר
זה היה קצת מילתא דבדיחותא על דרך מה שכתבו מקודם

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 03, 2019 10:09 am
על ידי פלגינן
לגבי החוברת של 'צריך עיון' שחולקה שם. מסתמן כפי שחשבתי שאין שום קשר בין שני הגופים, לא קשר רעיוני ולא קשר טכני. אלא מאי, 'צריך עיון' רוצים להפיץ משנתם, בעיקר במקומות של שוחרי חכמה, ומשום כך הם נותנים חסותם ומשתתפים בכנסים אלו. כפי שהבנתי הם סידרו את כל הצילומים והם מטפלים בעריכה ובהעלאה לרשת, בהחלט תרומה חשובה ומרכזית בכל הכנס הזה. וזאת בלי לדון על 'צריך עיון' כשלעצמם, מספיק התווכחו כאן בנוגע לחומרים שפורסמו שם.
מיותר לציין שהדברים נכתבים על דעתי, ואינם על דעת המארגנים.

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: א' מאי 05, 2019 2:51 pm
על ידי צבי-שפייר
גם חשוב, שכל אחד יהיה מודה על האמת, רצוני לומר, המתבונן בכמה וכמה ספרים, מביאים פולמוס שלם בנושא מסויים, כאילו שהוא הוא הממציא הראשון של כל השאלה וכו', ובסך הכל הם גנבו את כל החומר מאיזה תלמיד חכם גדול שכבר יגע וטרח את עצמו על כל הנושא באריכות כבר עשרות שנים לפני זה.
לדוגמא, יש פולמוס מהגרח"י סופר שליט"א על דברי הבני יששכר (מובא בבנ"י מאמרי חודש תשרי מאמר ה, דרך פקודיך הקדמה ה) שהביא בשם הרמ"ע מפאנו שלעת"ל יצטרכו להביא את כל הקרבנות ציבור שחיסרו בימי הגלות. והדבר קשה עד מאד, כי הכלל הוא בגמרא, שאם עבר זמנו בטל קרבנו.
והגרח"י שליט"א ערך מאמר יפה ואיכותי (על אף שאין ישוב לדברי הבנ"י, ועד עתה אין מקור לדברי הרמ"ע בתוך כתביו) על פי ידיעותיו הרבות. באו שתי מהדירי ספרי הבנ"י, והעתיקו מדבריו בלי שום בושה ולהודות למי שאפשר לומר עליו ש"יגעתי ומצאתי", כהנה וכהנה.
יה"ר שנזכה כולנו ללמוד וללמד ולהוציא לאור עולם רק תורת אמ"ת.

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: א' מאי 05, 2019 4:06 pm
על ידי חד ברנש
אחרים נוהגים במעט הגינות, וכותבים בסופו של המאמר: "נעזרנו גם בספר פלוני", בשעה ש-90 אחוזים ממה שכתבו ואולי יותר, מקורו מאותו ספר...

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: א' מאי 05, 2019 7:51 pm
על ידי צבי-שפייר
חד ברנש כתב:אחרים נוהגים במעט הגינות, וכותבים בסופו של המאמר: "נעזרנו גם בספר פלוני", בשעה ש-90 אחוזים ממה שכתבו ואולי יותר, מקורו מאותו ספר...

זה נאמר רק על אלו שהולכים לפנים משורת הדין:)

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: א' מאי 05, 2019 11:43 pm
על ידי זקן ששכח
לא כל כך נעים לאחר כל המלל ה'מפרגן' לכתוב מילת תודה, ובכל זאת, אסמוך על זקנותי המופלגת וארשה לעצמי:
בראש וראשונה תודה אמיתית וכנה למארגנים הנכבדים, ולמשתתפים שבעצם הם ש'עשו' את האירוע.

אני אישית נהניתי במאד מדבריו של ר' עדיאל ברויאר, ר' שמחה עמנואל, ר' יעקב לויפר.
כל אחד מהם החכימני בפן אחר של העיסוק בשדה ספר, אם בניקוד ואם בפענוח, ובעיקר בסבלנות של ברזל.
וכבר מילתי אמורה לר' עדיאל לאחר הרצאתו, כי אילו היו הספרים וכתבי היד שומעים הרצאתו, בודאי היו מתעודדים, בידעם שיש להם תקווה.

חלילה לא באתי לחלק ציונים לאחרים, אבל באופן טבעי אני קרוב יותר לענינים שהם טפלו בהם - אף שאינם מסוגה אחת,
וכך מצאתי עצמי מתענג על כל מילה ומצפה לזו שלאחריה.

היו ברוכים

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ג' מאי 14, 2019 11:05 pm
על ידי חיימקה
עמקן כתב:כפי הנשמע הכנס הוסרט. נראה אם זה יתפרסם ברשת.


התאפקתי 12 יום, ישנה התקדמות?

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 24, 2019 8:11 am
על ידי לעיקוואד
‎‫הכנס השלישי לעריכה תורנית, של בית הוועד לעריכת כתבי רבותינו.‬‎: http://www.youtube.com/watch?v=bKxmaLo0 ... diYVXd84qJ

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 24, 2019 10:23 am
על ידי פלגינן
הוידיאו חולק לקטעים קטעים. העליתי לג'מבו את חלקם, לטעמי המעניינים שהיו. קטעים עם מצגת העליתי באיכות גבוהה.
https://jumbomail.me/j/TcRbmgp96Eey9vH

שמחה עמנואל - https://www.youtube.com/watch?v=euoi_mFwnZg
עדיאל ברויאר - https://www.youtube.com/watch?v=UIRG8jPD6qU
אהרן גבאי - https://www.youtube.com/watch?v=r-n0_uOtdDQ

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ו' מאי 24, 2019 10:23 am
על ידי פלגינן

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ש' מאי 25, 2019 11:56 pm
על ידי חיימקה
שבוע טוב.
תבורך ושכמ"ה.

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: א' מאי 26, 2019 9:13 am
על ידי שבתי
מישהו יכול להעלות סריקה של החוברת אותה חילק הרב אהרן גבאי?

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: א' מאי 26, 2019 11:38 pm
על ידי יוצא פוניבז'
חוברת להרצאה של אהרן גבאי.pdf
(657.47 KiB) הורד 775 פעמים

Re: כנס 'בית הוועד' השלישי כ"ז ניסן תשע"ט

פורסם: ב' מאי 27, 2019 12:05 am
על ידי הוגה ומעיין
ההרצאות עלו לאתר בינינו, מחולקות כל אחת לעצמה, וטוב שעלו לשם - אתר זה פתוח בסינונים החוסמים את מקביליו.

הנה הקישור

.
יבנה כתב:עוד סיפר שבהדפסת הרמב"ם במהדורתם הכינו מבוא מפורט על הרמב"ם, אך בעקבות דברי ראש ישיבה א' שלא היו במבוא דברי התעוררות על גדלות הרמב"ם ורק עובדות יבשות, הם גנזו אותו.


כעת הקשבתי להרצאתו, ואפשר לדייק יותר: לא דברי ראש ישיבה א' אלא אחד מגדולי הדור, והערתו היתה שמתוך המבוא לא עולה שגב דמותו של הרמב"ם, כיון שנזכר שם למשל גם שהיה רופא. ועל כן שאל למה בכלל צריך את המבוא. ועל כן הוחלט להקפיאו כדי לעבור עליו בישוב הדעת.

(כיון שאני מכיר את העובדות, הנוסח שבהרצאה משקף אותן יותר מאשר הציטוט הנזכר).

רממ"פ הוסיף שאותו גדול אמר שלעוז והדר, דווקא בשל שמרנותם, מתאים להיזהר יותר בכגון דא.