עמוד 2 מתוך 2

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: א' יוני 06, 2010 11:22 am
על ידי גלילי
רק אעיר את תשומת ליבך שאכן המזרחי דוחה טענת הרמב"ן, דאין הלכתא כב"ה.
אבל מ"מ הרי לפנינו שהרמב"ן השתמש עם שיטת בית הלל.

ונוסיף לשמחתך ולכלל הציבור, דברי השו"ע (או"ח יא יד): אין שיעור לכריכות. וכתב המשנ"ב שם: ר"ל למנין הכריכות וגם מנין החוליות והקשרים אין מעכב מדינא רק הוא למצוה מן המובחר כי הה' קשרים רמז שעי"ז יזכור הה' חומשי תורה וכפילת הקשרים החמשה שעולה י' רמז לעשרה ספירותיו של הקב"ה כדאיתא לקמן בסימן כ"ד וטעם החוליות עיין בב"י.

עכ"ז אשמח לשמוע פשט הרבה יותר חזק.

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: א' יוני 06, 2010 11:43 am
על ידי מבי מדרשא
באשי לא הבנתי שמחתך? וכי מה הועיל גלילי? הלא דברי הרמב"ן אמורים כלפי הלימוד מהפס' דהגי' אינה נכונה לפי ב"ה וכיצד רש"י יפרנסם לשיטתם. ולא למימר דהלכה כדבריהם. ולפיכך להאמור שהבאת לית לך ראי', דאם כנים הדברים הרי שםדבר רק לשי' ב"ה והוא דבר שלא שמענו.

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: א' יוני 06, 2010 3:22 pm
על ידי תרביצא
לכאורה כל צירוף חוטים וקשרים לחשבון 32 יוביל אותנו למסלול התנגשות עם השאלה הפשוטה - מה פגם מצא המחבר בחשבון הפשוט של 32 חוטי ציצית?
אולי הכוונה לצירוף ארבעה חוטי הציצית עם ארבעת החוטים הכפולים אחר הקשירה. המלה "וקשרים" פירושה עם החוטים של הקשרים.
כמובן שהפירוש דחוק מאוד, אבל נראה לי שיש מקום לחתור לכיון הזה.

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ה' יוני 10, 2010 3:07 pm
על ידי מבי מדרשא
ל"ב החוטים והקשרים טורדים את מנוחתי. ושמא כוונתו לציצית בלא התכלת וכשיטת הראב"ד שחוט מתוך הארבע הוא של תכלת (שנים מתוך שמונה). וממילא יש שלושה חוטי לבן העולים י"ב וחמישה קשרים העולים כ' יחדיו ל"ב?

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ה' יוני 10, 2010 4:49 pm
על ידי חיים
מבי מדרשא כתב:ל"ב החוטים והקשרים טורדים את מנוחתי. ושמא כוונתו לציצית בלא התכלת וכשיטת הראב"ד שחוט מתוך הארבע הוא של תכלת (שנים מתוך שמונה). וממילא יש שלושה חוטי לבן העולים י"ב וחמישה קשרים העולים כ' יחדיו ל"ב?

יפה! נחכה לתגובתו של חכם באשי.
אבל בי מדרשא, אתה ודאי מבין מעצמך עד כמה דחוק הדבר. מה רע בחשבון הל"ב השגור בכל הספרים, כפי שכבר האריך חכם באשי ממקורות רבים. ומה פתאום להפריד את חוטי התכלת ולצרף אליהם את הקשרים, וכי הזיקה בין חוטי הלבן לקשרים גדולה יותר מאשר בין החוטים עצמם? זאת ועוד, איך זה שהציצית רומזת למספר ל"ב על כל רמזיו, והתכלת אינה בכלל.

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ה' יוני 10, 2010 5:09 pm
על ידי חכם באשי
שמחתי ששאלתי טורדת את מנוחתך ובזכות כך הגעת לפתרון מסתבר, אם כי מפריע לי שהראב"ד היה פרובנסאלי (בן דרום צרפת) והמחבר שכתב את ל"ב החוטים והקשרים היה בן ווירצבורג.
בין כך ובין כך, סלח נא לבורתי, ותפנה אותי למוקומם המדוייק של דברי הראב"ד,
אודה לך או לכל אחד שיביא שכן סובר חכם אשכנזי / צרפתי.

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ה' יוני 10, 2010 6:30 pm
על ידי תולדות אדם
ואולי כוונת המחבר "בין חוטין וקשרים" כלומר: בין החוטין ובין הקשרים והוא ע"פ הגמ' הפוחת לא יפחות מז' שהן ח' קשרים (זהו השערה בעלמא כי צריך לראות את לשון המחבר כמה שורות לפני זה ומה אעשה שהגר"ח באשי גילה טפח וכיסה טפחיים).

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ו' יוני 11, 2010 9:52 am
על ידי תולדות אדם
[שכחתי להשלים את דברי] שהם ב"פ ל"ב א. "לזכור כל מצוה החומש הכלולים בל'ב'" ב. ו[שהם כולם]התלויים בלב

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ה' יולי 15, 2010 9:04 am
על ידי גלילי
חכם באשי כתב:אצטט את דברי אותו קדמון, תלמידו של ר' שמואל החסיד:
"...וכנגדו בציצית, בין חוטים וקשרים - ל"ב*, לזכור כל מצוה החומש הכלולים בל'ב' והתלויים בלב, ויתקן לבו לשמים".

ובמקום שנסמן בו כוכבית רשמתי הערה וזו לשונה (אדגיש, כי הדברים בגדר טיוטה):
חסידי אשכנז רגילים למנות 32 חוטים, בלא קשרים, שהחשיבו כל חוט כשניים מכיוון שהם מצויים בכנף הבגד כשהם כפולים (עי' מנחות מא ע"ב, מב ע"א). ראה, לדוגמא: ספר גימטריאות, ב, עקב, אות ל, עמ' תרסג: "ד' כנפי הציצית... ל"ב חוטין, כנגד ל"ב נתיבות שבהם נברא העולם"; ספר השם, עמ' קג טו"א: "ולכך ציצית... ד' חוטין, וכפולין, הרי ל"ב..."; סידור הרוקח, עמ' רצו; פירוש רבינו אפרים, שלח, עמ' פט; שם, שלח ('מכתיבה אשכנזית'), עמ' צז: "החוטין ל"ב כשהן כפולים, כנגד ל"ב נתיבות שבהן נברא העולם..."; ערוגת הבשם, ג, ס"ע 223; תוספות השלם, ט, תצוה, כח כט, אות א, עמ' קצ טו"א; שם, י, ויקהל, לה כה, אות ו, עמ' קפט סוט"ב. והענין מצוי במקורות קדומים יותר, ראה: מדרש אגדה, בראשית ו ו; פירוש ספר יצירה לר' יהודה ברצלוני, ברלין תרמה, עמ' 110.
ולפיכך לא הבנתי מדוע רבינו נזקק למנות גם את הקשרים כדי להגיע לסך 32! ושמא נקט כדעת בית הלל, שמטילים בכל כנף 3 חוטים בלבד (עי' ספרי, במדבר, ר"פ קטו; ספרי, דברים, פיסקא רלד; מנחות שם), ומנה כל חוט כאחד, למרות היותו כפול בכנף הבגד, הרי: 12 חוטים (החשבון: 3 חוטים שבכנף × 4 כנפות), וממילא נזקק לצרף את חמשת הקשרים שבכל כנף (עי' במדב"ר, יח כא; תנחומא, קרח, יב; מדרש אגדה, במדבר טו לט), העולים יחד ל-20, כדי להגיע לסכום 32. ולא מצאתי חבר לרבינו בנקיטת דעת בית הלל הדחויה מההלכה (עי' מנחות שם) ובשיטת חישוב כזו. {ואולי רבינו סובר שצריך רק ארבעה קשרים, ואז אין צורך להסביר שנקט כשיטת בית הלל הדחויה - להשלים}
עכ"ל הערתי.

רבותי, הרי הדברים לפניכם, שמא טעיתי בכל פרשנותי. אשמח אם תעמידו אותי בקרן אורה.

אולי זה יתן לך אור בקצה המנהרה.....

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ב' יוני 13, 2011 12:42 am
על ידי נוטר הכרמים
למען תזכרו.

מוקפץ.

Re: קשרי הציצית - כמה הם

פורסם: ה' פברואר 11, 2021 7:21 pm
על ידי חד ברנש
אני מקפיץ אשכול ישן-נושן, כדי לברר אם יש ראשונים נוספים הסוברים כבעל העיטור (שדבריו הובאו לעיל), שיש לעשות רק ארבעה קשרים בכל גדיל.
אודה מאוד על כל עזרה!