עמוד 2 מתוך 2

Re: שני יודים כסימן לשם הוי"ה או אדנות

פורסם: ו' יוני 19, 2015 4:43 am
על ידי געצל
יש מאמר על זה בקובץ חצי גיבורים האחרון

Re: שני יודים כסימן לשם הוי"ה או אדנות

פורסם: ו' יוני 19, 2015 1:14 pm
על ידי עדיאל ברויאר
לגבי מתי התחילו - viewtopic.php?f=17&t=22316

הנה המאמר של ר"י לויפר בפליטת סופרים (היברובוקס החליפו בטעות את הכותרות) - http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=358

Re: שני יודים כסימן לשם הוי"ה או אדנות

פורסם: ב' יוני 22, 2015 11:59 pm
על ידי בן_אליעזר
מצורף פה עוד מאמר בנושא (מקובץ "הערות וביאורים" ברוקלין האחרון). לע"ע לא העלוהו לאתר שלהם, ורציתי לשתף את שאר החבריא בתוכנו.

Re: מתי ומדוע התחילו להשתמש ב- יי (יו"ד יו"ד) בשם השם?

פורסם: ה' יוני 25, 2015 7:05 pm
על ידי משכיל אל דל
מי יודע איך זה מופיע בכתב הרמב"ם עצמו?

Re: מתי ומדוע התחילו להשתמש ב- יי (יו"ד יו"ד) בשם השם?

פורסם: ה' יוני 25, 2015 7:22 pm
על ידי עדיאל ברויאר
באוטוגרף של פיה"מ - שלוש פעמים יו"ד אחת אחרי השנייה (בדקתי במקום אחד - פסחים פ"ז מ"ד. עמוד 30 בסדר מועד)

Re: מתי ומדוע התחילו להשתמש ב- יי (יו"ד יו"ד) בשם השם?

פורסם: ו' יוני 26, 2015 1:39 am
על ידי בן פורת
אם זכרוני איני מטעני, שמעתי לפני המון שנים מהגר"מ שפירא שהאותיות יי הם הי' הראשונה של הויה והי' האחרונה של שם אדנות.

Re: מהיכן המקור ומה ההסבר על כתיבת יי' כתחליף לשם השם.

פורסם: ב' יוני 29, 2020 10:20 pm
על ידי תלמיד-חכמים
באיחור רב אמנם, אך עדיף מאוחר מלעולם לא:

בפסיקתא זוטרתי ( מדרש לקח טוב) לפרשת נשא איתא: וכנגד ג' יוד"ין יברכך יאר ישא כותבין את השם בשלשה יוד"ין.

וזה גם מסביר את העובדה שהם נוקדו בשווא וקמץ - י' ראשונה היא יברכך ולכן בשווא, וי' שנייה כנגד יאר ולכן בקמץ. והי' האחרונה קוצרה בגרש כנראה בגלל דעות הפוסקים שהובאו כאן שיש לג' יודי"ן קדושת השם ממש.

וקרוב לומר שהוא הטעם האמיתי ביותר לזה.

Re: מהיכן המקור ומה ההסבר על כתיבת יי' כתחליף לשם השם.

פורסם: ב' יוני 29, 2020 10:44 pm
על ידי חד ברנש
טעם זה מוכר וידוע. הביאו כמובן שפיגל במאמרו הנזכר.

Re: מהיכן המקור ומה ההסבר על כתיבת יי' כתחליף לשם השם.

פורסם: ב' יוני 29, 2020 11:54 pm
על ידי בקרו טלה

Re: מהיכן המקור ומה ההסבר על כתיבת יי' כתחליף לשם השם.

פורסם: ב' יוני 29, 2020 11:56 pm
על ידי אחד התלמידים
אצב כתב:המילה "השם" במשמעות של השם הידוע.

הפירוש של "השם", אינו "השם הידוע" (דהיינו שמו המפורש הידוע של הקב"ה), אלא הפירוש הוא: הקב"ה.

ויש לזה שלוש ראיות:

ראשית, הביטוי "בעזרת השם", בע"כ שאין פירושו "בעזרת שמו של הקב"ה", אלא הפירוש הוא כמובן "בעזרת הקב"ה".

שנית, בביטוי "שם-השם", בע"כ שהמילה השנייה שבביטוי הזה, "השם", אינה מתפרשת במשמע: "שמו של הקב"ה", אלא מתפרשת במשמע: "הקב"ה".

שלישית, הלא זה מקרא מלא בחומש: "ליראה את השם הנכבד והנורא הזה, את ד' אלוקיך". ברישא פתח ב"השם", ובסיפא סיים ב: "ד' אלוקיך"; א"כ מחד גיסא: מפסוק זה משמע להדיא כי, "השם" הוא-הוא "ד' אלוקיך"; בעוד שמאידך גיסא: כשאתה מתפלל אל ד' אלוקיך, אינך מתפלל אל שמו של הקב"ה, אלא אתה מתפלל אל הקב"ה. אמור מעתה: השם, הוא (כאמור מחד גיסא) ד' אלוקיך, שהוא (כאמור מאידך גיסא) הקב"ה (ולא שמו של הקב"ה).

ודוק.

Re: כתיבת יי' כתחליף לשם השם

פורסם: ה' יולי 02, 2020 8:33 am
על ידי גביר
הגיע לכאן הבוקר 'גנזי הירושלמי' של זוסמן, ירושלים תש"ף, הכולל חיבור של שלמה נאה - 'הערות ללשון קטעי הגניזה של התלמוד הירושלמי' ושם עמ' 773 הערה 110 דן בנושא, לדעתו הצורה המקורית היא של ארבעה יודין, כנגד ארבעה אותיות ה'', כפי שהוא בכתיב היד של הירושלמי מן הגניזה, הוא מציין שזוהי שיטת כתיבה קדומה מאד המצויה כבר במגילות קומראן.

Re: כתיבת יי' כתחליף לשם השם

פורסם: ה' יולי 02, 2020 9:04 am
על ידי לבי במערב
גביר כתב: . . הוא מציין שזוהי שיטת כתיבה קדומה מאד המצויה כבר במגילות קומראן.
כנזכר לעיל.

Re: כתיבת יי' כתחליף לשם השם

פורסם: א' ספטמבר 13, 2020 11:54 pm
על ידי בקרו טלה
מענין שהובא לעיל בענין כתיבת ג' יודין
עי' ברוקח ובהע' 433

Re: כתיבת יי' כתחליף לשם השם

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 12:29 am
על ידי קו ירוק
כבר ראיתי ג' יודי"ן, תחת שם הויה, ולא זוכר כעת היכן.
אולי ימצא החכם את אבידתי.

Re: כתיבת יי' כתחליף לשם השם

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 12:40 am
על ידי אחד התלמידים
קו ירוק כתב:כבר ראיתי ג' יודי"ן, תחת שם הויה, ולא זוכר כעת היכן.
אולי ימצא החכם את אבידתי.


מובא הרבה, במשנת רבי אליעזר, ובמכילתא דרשב"י, ובזוהר חדש, ובראשונים.