מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' מאי 10, 2011 3:10 pm

שומע כתב:לדעתי לא. אין בו בכלל הגיון. ראשית: אם חשש לר"ת, היה אומר כך מפורש. שנית: הוא התפלל לפני נץ הנראה ומן הסתם ק"ש וברכות שלאחריה לקחו לו יותר מהזמן שבין לבין. שלישית: לדעת רש"ד התפלל לפני נץ הנראה, בגלל אותה סיבה שלא הקפיד על הנץ בדיוק, וא"כ זה הפוך לגמרי מדבריך. לא רק שלק"ש לא חשש לר"ת, אלא אף לשמו"ע לא חשש להתפלל דקות ספורות לפני הזמן.

נתון לויכוח - בכל מקרה אין זה מופרך.
ראה בארוכה במועדים וזמנים.

דרך אגב: דומני שהחזון איש היה מסיים מהר מאוד קר"ש

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ג' מאי 10, 2011 3:16 pm

תולעת ספרים07 כתב:
איסתרא בלגינא כתב:אני שמעתי טעמו של החזו"א משום שטעם התפילה בנץ משום זריזין מקדימין לעשות מיד עם תחילת הזמן ובזה אין קפידא שיהיה בדיוק של שניה וגם דקה אח"כ נחשב שהקדים לעשות מיד עם תחילת זמנו.

ייראוך עם שמש
אולי תפרט יותר.


טעיתי אכן הטעם משום ייראוך עם שמש שעיקר זמנה עם הנץ אבל עדיין אפשר שאין הכוונה בזה שיכון בצמצום מיד עם עליית הגלגל וכל שהוא סמוך לו קצת עדיין נחשב עם שמש.
ומסתבר שלא שייך זמן בצמצום אלא בדבר שהוא סוף הזמן כגון לענין שקיעה שהוא סוף היום שייך לומר שהוא בצמצום אבל דבר שמצוותו לעשות בזמן מסויים לא שייך לומר שאותו זמן הוא רגע כמימריה מכוון בלא משך כלל ע"כ מסתבר שאינו בצמצום כל שהוא סמוך לזריחת השמש הוא זמנו.
נערך לאחרונה על ידי איסתרא בלגינא ב ג' מאי 10, 2011 3:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ג' מאי 10, 2011 3:18 pm

הוא אשר אמרתי שטעמו של רבי משה שטרנבוך הכי מתקבל על הדעת - ראה שם

(דרך אגב: אני נוטה להאמין שהחזו"א ידע לכוון בזה וכידוע שהחזון איש ז"ל התמחה בזה במיוחד - ראה דיון יום הכיפורים בשנחאי)

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' יולי 03, 2011 10:00 pm

היא שיחתי כתב:כיום יש לוחות שמציינים את זמני היום (מעלות השחר, זמן קר"ש ועד שקיעה וצאה"כ) בדיוק של שניות
וזו היא שאלתי, האם הזמן מעכב בדיוק של שניה, וככלל שכל מידות חכמים כך הם, (וכידוע בר' ירמיה בחמישים אמה בב"ב כג:) או שהזמן הוא גמיש, ובערך באותו הזמן אפשר לומר קר"ש ותפילה מנחה וכדו'.
ווודאי שבפשטות הצד הראשון הוא הנכון, שהרי יש זמן מפורש ומדוע שלא יהיה קבוע אלא גמיש, אולם יש סיבה להניח כצד השני, שהרי רק היום יש את הטכנולוגיה לדעת את הזמנים בדיוק מושלם, אבל בעבר כמובן שזה לא היה שייך, לא הייתה להם הטכנולוגיה הדרושה לזה, ולאדם פשוט לא הייתה יכולת לכוון הזמן אפי' בטווח של עשרות דקות, ולכך באתי בשאלתי, דשמא נאמר דכיון שלא ניתנה תורה למלאכי השרת (ועפ"י כלל זה הותרו דינים וכגון ללבוש שעטנז במקדש לכהנים) ובזמנם היה בלתי אפשרי לכוון הזמן, א"כ כל עיקר הזמן לא ניתן אלא בתור שיעור של "בערך" ולא בדיוק.


ראיתי שלגבי שיעורים דן בזה התשב"ץ (ומחלוקת ידועה היא) מאותו נימוק שלא ניתנה תורה למלאכי השרת

וז"ל
שו"ת תשב"ץ חלק א סימן קסה
"ומכל זה תוכל לראות כי החכמי' ז"ל ומפרשי דבריהם לא פירשו שהם חששו לזה הדקדוק האמיתי אבל בודאי ידעו האמת כמו שכתבת אבל מה שתקנת דבריהם שהם לא זלזלו בשיעור האמיתי אלא מפני שהוא נותן חומרא אינו נכון אלא יש לנו לומר אחד משני דברים או שקבלתן כך היתה ללכת ע"פ דרכים אלו ואע"פ שיש בהם קירוב דהא שיעורין הלכה למשה מסיני הם כדאי' בערובין (ד' ע"א) ובסוכה (ה' ע"ב) ובדוכתי אחריתי. ואפ"ל שכך נאמרה הלכ' למשה מסיני כמ"ש בקדושין (ל"ט ע"א) על ענין אחר והטעם בזה לפי שלא ניתנה התורה למלאכי השרת כמ"ש בברכו' (כ"ה ע"ב) ובקדושין (נ"ד ע"א) על ענינים אחרים ושמא כך נמסרה להם הלכה שיתנהגו על עיקרים אלו אע"פ שיש בהם קירוב כאלו הם מדוקדקים ויש סמך בזה מים שעשה שלמה שהלך בו הכתוב על דרך קירוב כמו שביארתי זהו אחד משני דברי' שאפשר לומר בזה או שנאמר שהם כשנשאו ונתנו בזה על עיקרים אלו עשו זה לקרב ההבנה אל התלמידים לפי שלעולם ישנ' אדם לתלמידו בדרך קצרה כדאיתא בפ"ק דפסחים (ג' ע"ב) ובפרק אלו טרפות (ס"ג ע"ב) אבל לענין מעשה יש לנו לדקדק הענין ע"פ הדקדוק האמתי ומסרוהו לחכמים יודעי השיעורי' נמצא כי ההלכה מסור' לתלמידים המתחילים והמעשה מסור אל החכמים לדקדקו על פי האמת וזה הדרך ישר בעיני לתקון דבריהם ז"ל".

והיינו דדרך אחת אומרת שבאמת שיעורים ניתנו בקירוב ולא בדיוק
ודרך שניה נוקטת ששיעורים הם זמן מדוייק

ונראה דה"ה לזמנים דתליא בהא אם זמן מדוייק הוא דלא ניתנה תורה למלאכי השרת

אולם יש חילוק בין שיעורים לזמנים
שכן שיעורים מבואר בגאונים שעניין הקביעה לפי ביצה ופירות הוא משום שהם קיימים לעולם
ובהם הרי לעולם לא שייך להכריע בדיוק מהי הביצה והפרי שכן הגודל אינו קבוע ומי יוכל לומר מהו הממוצע המדוייק ובכלל אם ממוצע קובע או חציון וכו'
ולהכי ניתנו השיעורים בקירוב

אולם בזמנים הלא הזמן קבוע ומדוייק

עוד יש להעיר דלאחר שאפשר לעמוד על השיעור בדקדוק גמור או לכה"פ בקירוב ממש
האם יש חיוב לעמוד על השיעור ככל הניתן
ודומני שכן כתב החזו"א שיש לעמוד על הקירוב המקסימלי האפשרי

ומעתה אף בשקיעה בזמננו שניתן לעמוד על הדיוק המקסימלי הרי חובה על כאו"א לעמוד על הקירוב המדוייק ולא לאחר אפי' ברגע אחד

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' יולי 31, 2011 3:25 am

לגבי איחור החזו"א לזמן הנץ
הובא בתוספת של המודיע ביום רביעי (מכל מקום?)
בשם ר' אברהם פרבשטיין עדות על כך
וכן מהר' יעקב קרישבסקי
וריאיינו אותו שם והביאו את ביאורו של החזו"א לזה ששמע הרי"ק
אודה למי שיסרוק ויעלה

מעט דבש
הודעות: 4053
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ספטמבר 05, 2017 12:15 pm

שו"ת הרמב"ם סימן רנה
שאלה ותורינו הדרתו תפלת השחר מצותה עם הנץ החמה מי שהקדים והתפלל קודם אותו הזמן לכתחילה בציבור שלא בשעת הדחק, היצא ידי חובתו אם לאו? וסימננו להנץ החמה בישוב על דרך הקירוב מהו? והיש לנו דבר, שנוכל לסמוך עליו בזה, או הדבר בנוי על מה שנאמר וכולם שעשו משעלה עמוד השחר יצאו ואפילו לכתחלה ושלא בשעת הדחק. יורינו אדונינו.

התשובה מי שמתפלל ללא צורך קודם הנץ החמה, שגה, אבל יצא ידי חובתו ואינו צריך לחזור. ודיוק הזמן אינו מחוייב, אלא הוא לפי מה שמתקבל על דעת המתפלל, שהוא הוא הזמן. [וכתב] משה.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שקיעה ושאר זמנים הם בזמן מדוייק, או בערך?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' ספטמבר 07, 2017 7:44 pm

מעט דבש כתב:שו"ת הרמב"ם סימן רנה
שאלה ותורינו הדרתו תפלת השחר מצותה עם הנץ החמה מי שהקדים והתפלל קודם אותו הזמן לכתחילה בציבור שלא בשעת הדחק, היצא ידי חובתו אם לאו? וסימננו להנץ החמה בישוב על דרך הקירוב מהו? והיש לנו דבר, שנוכל לסמוך עליו בזה, או הדבר בנוי על מה שנאמר וכולם שעשו משעלה עמוד השחר יצאו ואפילו לכתחלה ושלא בשעת הדחק. יורינו אדונינו.

התשובה מי שמתפלל ללא צורך קודם הנץ החמה, שגה, אבל יצא ידי חובתו ואינו צריך לחזור. ודיוק הזמן אינו מחוייב, אלא הוא לפי מה שמתקבל על דעת המתפלל, שהוא הוא הזמן. [וכתב] משה.



ידיעה נפלאה!
אמנם אפשר לדחוק דבריו בקושי דאיירי דווקא בנץ החמה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 730 אורחים