היא שיחתי כתב:כיום יש לוחות שמציינים את זמני היום (מעלות השחר, זמן קר"ש ועד שקיעה וצאה"כ) בדיוק של שניות
וזו היא שאלתי, האם הזמן מעכב בדיוק של שניה, וככלל שכל מידות חכמים כך הם, (וכידוע בר' ירמיה בחמישים אמה בב"ב כג:) או שהזמן הוא גמיש, ובערך באותו הזמן אפשר לומר קר"ש ותפילה מנחה וכדו'.
ווודאי שבפשטות הצד הראשון הוא הנכון, שהרי יש זמן מפורש ומדוע שלא יהיה קבוע אלא גמיש, אולם יש סיבה להניח כצד השני, שהרי רק היום יש את הטכנולוגיה לדעת את הזמנים בדיוק מושלם, אבל בעבר כמובן שזה לא היה שייך, לא הייתה להם הטכנולוגיה הדרושה לזה, ולאדם פשוט לא הייתה יכולת לכוון הזמן אפי' בטווח של עשרות דקות, ולכך באתי בשאלתי, דשמא נאמר דכיון שלא ניתנה תורה למלאכי השרת (ועפ"י כלל זה הותרו דינים וכגון ללבוש שעטנז במקדש לכהנים) ובזמנם היה בלתי אפשרי לכוון הזמן, א"כ כל עיקר הזמן לא ניתן אלא בתור שיעור של "בערך" ולא בדיוק.
ראיתי שלגבי שיעורים דן בזה התשב"ץ (ומחלוקת ידועה היא) מאותו נימוק שלא ניתנה תורה למלאכי השרת
וז"ל
שו"ת תשב"ץ חלק א סימן קסה
"ומכל זה תוכל לראות כי החכמי' ז"ל ומפרשי דבריהם לא פירשו שהם חששו לזה הדקדוק האמיתי אבל בודאי ידעו האמת כמו שכתבת אבל מה שתקנת דבריהם שהם לא זלזלו בשיעור האמיתי אלא מפני שהוא נותן חומרא אינו נכון אלא יש לנו לומר אחד משני דברים
או שקבלתן כך היתה ללכת ע"פ דרכים אלו ואע"פ שיש בהם קירוב דהא שיעורין הלכה למשה מסיני הם כדאי' בערובין (ד' ע"א) ובסוכה (ה' ע"ב) ובדוכתי אחריתי.
ואפ"ל שכך נאמרה הלכ' למשה מסיני כמ"ש בקדושין (ל"ט ע"א) על ענין אחר והטעם בזה
לפי שלא ניתנה התורה למלאכי השרת כמ"ש בברכו' (כ"ה ע"ב) ובקדושין (נ"ד ע"א) על ענינים אחרים
ושמא כך נמסרה להם הלכה שיתנהגו על עיקרים אלו אע"פ שיש בהם קירוב כאלו הם מדוקדקים ויש סמך בזה מים שעשה שלמה שהלך בו הכתוב על דרך קירוב כמו שביארתי
זהו אחד משני דברי' שאפשר לומר בזה או שנאמר שהם כשנשאו ונתנו בזה על עיקרים אלו עשו זה לקרב ההבנה אל התלמידים לפי שלעולם ישנ' אדם לתלמידו בדרך קצרה כדאיתא בפ"ק דפסחים (ג' ע"ב) ובפרק אלו טרפות (ס"ג ע"ב) אבל לענין מעשה יש לנו לדקדק הענין ע"פ הדקדוק האמתי ומסרוהו לחכמים יודעי השיעורי'
נמצא כי ההלכה מסור' לתלמידים המתחילים והמעשה מסור אל החכמים לדקדקו על פי האמת וזה הדרך ישר בעיני לתקון דבריהם ז"ל".
והיינו דדרך אחת אומרת שבאמת שיעורים ניתנו בקירוב ולא בדיוק
ודרך שניה נוקטת ששיעורים הם זמן מדוייק
ונראה דה"ה לזמנים דתליא בהא אם זמן מדוייק הוא דלא ניתנה תורה למלאכי השרת
אולם יש חילוק בין שיעורים לזמנים
שכן שיעורים מבואר בגאונים שעניין הקביעה לפי ביצה ופירות הוא משום שהם קיימים לעולם
ובהם הרי לעולם לא שייך להכריע בדיוק מהי הביצה והפרי שכן הגודל אינו קבוע ומי יוכל לומר מהו הממוצע המדוייק ובכלל אם ממוצע קובע או חציון וכו'
ולהכי ניתנו השיעורים בקירוב
אולם בזמנים הלא הזמן קבוע ומדוייק
עוד יש להעיר דלאחר שאפשר לעמוד על השיעור בדקדוק גמור או לכה"פ בקירוב ממש
האם יש חיוב לעמוד על השיעור ככל הניתן
ודומני שכן כתב החזו"א שיש לעמוד על הקירוב המקסימלי האפשרי
ומעתה אף בשקיעה בזמננו שניתן לעמוד על הדיוק המקסימלי הרי חובה על כאו"א לעמוד על הקירוב המדוייק ולא לאחר אפי' ברגע אחד