עמוד 2 מתוך 2

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2013 11:25 pm
על ידי הבטחתי
אין אני אומר קבלו דעתי, והרוצה רשאי שלא לסמוך.

אמת, כנראה ומקורה של מימרא זו מחוגי המסכילים ודומיהם. אלא היות ודובר כאן על קבלתו או אי קבלתו של הערוה"ש בחוגי החסידים,ראיתי להעיר שאף אצל הליטאים לא כולם קבלוהו.
ולא אשוב ואשנה בפרשה זו

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 12:21 am
על ידי מחולת המחנים
מימרא זו קצת תמוהה, מפני שכידוע התקבל מאוד הערוך השלחן בליטא, ובמידה מסוימת אף יותר מהמשנה ברורה.

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 12:24 am
על ידי איש רגיל
מחולת המחנים כתב:מימרא זו קצת תמוהה, מפני שכידוע התקבל מאוד הערוך השלחן בליטא, ובמידה מסוימת אף יותר מהמשנה ברורה.

בזמן שהיתה קהילה יהודית בליטא, המשנ"ב עדיין לא התקבל בשום מקום.

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 12:31 pm
על ידי יד לפה
מענין לענין -
אומרים נ"ל בשם הרוגוצ'בער, שקיווה שכבר יפסיקו מחברים להו"ל ספרים חדשים כי יגמרו להם השמות לכנות ספריהם, עד שבא ה'ערוך השולחן' ואז ראה שלא תהיה בעיה עם שמות,
כי אפשר להפוך כל שם..

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 12:49 pm
על ידי איש רגיל
השאלה היא מה המשמעות של כל המימרות האלו, מלבד העלאת חיוך, וכי הוא פוסק היפך השו"ע?

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 12:13 am
על ידי הצב''י
שמעתי שאין ספרו קרוי כפי השגור בלשון העם 'עָרוּך השולחן', אלא 'עַרוֹך השולחן' על שם הפסוק בישעיה (כא,ה) 'עַרוֹך השולחן צפה הצפית' וגו'', ולפי"ז אין שם ספרו הפוך מהשולחן ערוך, [אם כי כמובן קרא לספרו שם בהשראת שמו של השו"ע].

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 6:37 pm
על ידי הכהן
הצב''י כתב:שמעתי שאין ספרו קרוי כפי השגור בלשון העם 'עָרוּך השולחן', אלא 'עַרוֹך השולחן' על שם הפסוק בישעיה (כא,ה) 'עַרוֹך השולחן צפה הצפית' וגו'.

פשוט

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: א' יולי 09, 2023 10:32 am
על ידי חרט
מויקי:
ישנה סברה ששם הספר "ערוך השולחן" מבוסס[דרוש מקור] על לשון המקרא בישעיה "עָרֹךְ הַשֻּׁלְחָן צָפֹה הַצָּפִית אָכוֹל שָׁתֹה קוּמוּ הַשָּׂרִים מִשְׁחוּ מָגֵן"[1], ומכאן שהמילה "ערוך" מנוקדת בחולם[2] אולם, במהדורה הראשונה כתב המחבר עצמו בתעתיק הרוסי של השם את המילה "ערוך" בשורוק[3], ובכך רומז לשם ספר ההלכה "שולחן ערוך". ייעוד הספר "ערוך השלחן" דומה למטרת ספר התשתית של ה"שולחן ערוך" - ה"בית יוסף" - לפסוק ולסדר את ההלכה הנוהגת בזמן הגלות כולה מן המשנה והתלמוד ועד הדיונים של הפוסקים האחרונים. בכך, שם הספר רומז למגמתו להיות "שולחן ערוך" מעודכן.

(אלא אם נטען שלא "המחבר עצמו" כתב את התעתיק הרוסי, אלא הבחור הזעצער).

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: א' יולי 09, 2023 2:41 pm
על ידי דרומי
אני שמעתי שיעור מראש ישיבה מבוגר מופלג בחסידותו (שליט"א), שהאריך בקושיות על הסוגיא ולבסוף יישב על פי יסוד של "ערוך השולחן".

ולאחר מכן אמר לי (בלחש) שאצל חסידים בדורות עברו היו מזלזלים בערוה"ש וציטט את הפתגם הנ"ל בענין השם ההפוך.

עכ"פ משמעות הדברים היא שלא היתה ביקורת מבוססת כנגדו, אלא כדרך ה"שמרנים" שמפקפקים בחיבור חדש וכו'.

[יצויין שבהרבה מקומות מביא הערוה"ש מנהגי חסידים שראה בסביבתו ואף משבחם]

Re: ערוך השלחן בקהל חסידים

פורסם: א' יולי 09, 2023 2:44 pm
על ידי מחולת המחנים
הבטחתי כתב:היות ודובר כאן על קבלתו או אי קבלתו של הערוה"ש בחוגי החסידים,ראיתי להעיר שאף אצל הליטאים לא כולם קבלוהו.
ולא אשוב ואשנה בפרשה זו

מחולת המחנים כתב:מימרא זו קצת תמוהה, מפני שכידוע התקבל מאוד הערוך השלחן בליטא.

עברו כעשר שנים מאז הודעות אלו, ושמעתי שאחד מגדולי גאוני ליטא שאף היה בקשרי קורבה כמ"פ עם בעל הערוך השלחן, התבטא ואמר על שם ספרו: "ער האט געדרייט דעם טיש".