הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' אוגוסט 10, 2021 9:59 pm
אנסה לסכם את תת-הדיון הזה:
בספר 'ישיבות בגדאד' כתב: "כאן המקום להדגיש שבבגדאד, וכמדומני בכלל בארצות המזרח (א"י, סוריה, ובנותיה), לא היה מושג של הילולות ו'עליה המונית' ביום פטירת חכם גדול שיהיה...".
על כך כתבת: " על האמור שם שלא היה מושג של הילולות בא"י וסוריא - זה די משונה, אמנם לא עשו עסק עצום וגרנדיוזי כמו שעושים היום אחינו החסידים, אבל אכן היה מושג כזה (משלל סיבות, ולאו דווקא מסיבות קבליות או שקשורות במישרין לצדיק שלכבודו נערכת ההילולא) - לכל הפחות על קברו של שמעון הצדיק, וקבר רשב"י (שישנן עדיות לכך מהמאה הטו-טז), וכו'... "
כעת אנחנו מסכימים (כך אני מבין) שמהעליה לקבר שמעון הצדיק אין קושיא כי זה לא ביום פטירתו.
לגבי העליה לקבר רשב"י בל"ג בעומר: לדעתך יש מזה קושיא, כי לדעתך העולים (לפחות ב-300 השנים האחרונות) חשבו שזה יום פטירתו (אע"פ שמצד האמת הדבר אינו ברור). לדעתי אין קושיא, כי אין לדעת מה חשבו העולים, ובנוסף הם רק המשיכו מנהג קדום לעלות.