עמוד 2 מתוך 2

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ב' דצמבר 05, 2022 7:59 am
על ידי באמונתו
הבטחתי כתב:
זאב ערבות כתב:מה הערך של שינויים אלו שלא מנמקים אותם? אם זו טעות דפוס, לאחר 15 מהדורות אז צ"ע על טיב עבודתם, ואם זו הגהה על סמך איזה נתון חדש צריך לנמק. העובדה שמספור העמודים במהדורות האחרונות (מי' עד י"ד) לא שונה מראה בעליל שהשינויים מזעריים ולא מנומקים

הערתך מאוד במקום, אבל סידור זה שונה בצורת היווצרותו משאר ספרים.
סידור זה פתח פתח לעולם שלא הוכר כ"כ קודם, ז"א, השוואת נוסח התפילה לפי כל הסידורים הישנים. ומשנפתח פתח זה, באו רבים בו, והעירו והוסיפו (ועדיין מעירים ומאירים), שכן עולם חדש נגלה, ולכן השינויים הרבים.
אני יכול להעיר למשל על שני דברים שלכא' צריכים תיקון על פי דברי המהדירים
א. בקידוש לכא' צ""ל מצרים בפת"ח, וכך באמת ראיתי במקצת הגש"פ (אין בפני המאגרים בצורה שאוכל לבדוק הדבר בצורה ברורה).
ב. במודים וצהרים כנ"ל (כנ"ל), וכמו שבא בפסוק ויהי בצהרים וכו'.
השינויים לדעתי מנומקים ומוערים, אקח למשל דוגמא קטנה אחת, נקדש בצדקה, שהחליפו מפת"ח לקמ"ץ, כך הוא בכמה סידורים ישנים שבדקתי, וכמו שהעירו שם (ממהדורה י"ד ואילך), וכדרכם הם מקצרים ביותר.
תיתי להם לעורכי סידור זה, אשר נתנו בידינו מבוא גדול לדקדוקה של התפילה, גם אם עדיין לא שלמה המלאכה.

הלא אין "מושלם", אבל מבחינת נוסח, מדובר בסידור ברמה אחרת. אין לו מתחרים (מן הידועים לי).

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ב' דצמבר 05, 2022 9:03 am
על ידי החוזר
הבטחתי כתב:סידור זה פתח פתח לעולם שלא הוכר כ"כ קודם, ז"א, השוואת נוסח התפילה לפי כל הסידורים הישנים. ומשנפתח פתח זה, באו רבים בו, והעירו והוסיפו (ועדיין מעירים ומאירים), שכן עולם חדש נגלה, ולכן השינויים הרבים.

המהדירים פרסו בהקדמה לסידור את עקרונות ההדרה: מה הם הציבו בנוסח הבסיס, באיזה סידורים הם השתמשו ולפי איזה קריטריונים הם שינו. אם ניתן לסכם, הנוסח הישן בתקופת רש"ס הוא נוסח הבסיס, וכאשר יש שינויים בין הסידורים הישנים יש כללים ברורים איך להכריע ביניהם.
בפועל, כפי שזה נראה מן השינויים ממהדורה למהדורה, העבודה עצמה נעשית בעיקר ע"י המאירים והמעירים הרבים שמעירים ומוסיפים כדעתם וכסברתם הרחבה.
כשהעבודה מול הסידורים הישנים נעשית כראוי, מה מקום יש למאירים ולמעירים?

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ב' דצמבר 05, 2022 10:56 am
על ידי קו ירוק
זאב ערבות כתב:אתה צודק ואין סידור מושלם, אך סידור זה על מהדורותיו לא נועד לתפילה אלא לבירור נוסח הגר"א

בראש וראשונה להתפלל בנוסח נכון שאין דומה לו מבחינת הבירור!

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ב' דצמבר 05, 2022 10:57 am
על ידי קו ירוק
החוזר כתב:
הבטחתי כתב:סידור זה פתח פתח לעולם שלא הוכר כ"כ קודם, ז"א, השוואת נוסח התפילה לפי כל הסידורים הישנים. ומשנפתח פתח זה, באו רבים בו, והעירו והוסיפו (ועדיין מעירים ומאירים), שכן עולם חדש נגלה, ולכן השינויים הרבים.

המהדירים פרסו בהקדמה לסידור את עקרונות ההדרה: מה הם הציבו בנוסח הבסיס, באיזה סידורים הם השתמשו ולפי איזה קריטריונים הם שינו. אם ניתן לסכם, הנוסח הישן בתקופת רש"ס הוא נוסח הבסיס, וכאשר יש שינויים בין הסידורים הישנים יש כללים ברורים איך להכריע ביניהם.
בפועל, כפי שזה נראה מן השינויים ממהדורה למהדורה, העבודה עצמה נעשית בעיקר ע"י המאירים והמעירים הרבים שמעירים ומוסיפים כדעתם וכסברתם הרחבה.
כשהעבודה מול הסידורים הישנים נעשית כראוי, מה מקום יש למאירים ולמעירים?

אם הכל כתוב בתורה איך נולדו קושיות הגרעק"א..

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ב' דצמבר 05, 2022 10:58 am
על ידי באמונתו
החוזר כתב:
הבטחתי כתב:סידור זה פתח פתח לעולם שלא הוכר כ"כ קודם, ז"א, השוואת נוסח התפילה לפי כל הסידורים הישנים. ומשנפתח פתח זה, באו רבים בו, והעירו והוסיפו (ועדיין מעירים ומאירים), שכן עולם חדש נגלה, ולכן השינויים הרבים.

המהדירים פרסו בהקדמה לסידור את עקרונות ההדרה: מה הם הציבו בנוסח הבסיס, באיזה סידורים הם השתמשו ולפי איזה קריטריונים הם שינו. אם ניתן לסכם, הנוסח הישן בתקופת רש"ס הוא נוסח הבסיס, וכאשר יש שינויים בין הסידורים הישנים יש כללים ברורים איך להכריע ביניהם.
בפועל, כפי שזה נראה מן השינויים ממהדורה למהדורה, העבודה עצמה נעשית בעיקר ע"י המאירים והמעירים הרבים שמעירים ומוסיפים כדעתם וכסברתם הרחבה.
כשהעבודה מול הסידורים הישנים נעשית כראוי, מה מקום יש למאירים ולמעירים?

תוכל לשאול כן על כל ספר טוב בעולם.

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ב' דצמבר 05, 2022 11:01 am
על ידי באמונתו
פשיטא שהסידור אזור אליהו מיועד להתפלל בו.

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ג' דצמבר 06, 2022 4:17 am
על ידי במסתרים
מלביש ערומים
ערומים. בשורוק - כ"ה בס"י (ואעפ"כ המ"ם דגושה - רש"ס ור"ע ור"א עי"ש), והקובוץ הוא משינויי רז"ה.

רש"ס לא ראיתי.
ר"ע קטוע בהיברו בוקס.
גם לוח ארש אחז בנוסח זה.

לענ"ד חידוש גדול יש כאן שהחזיקו את נוסח התפלה כמדוייק בחסר ויתיר, שהרי בכגו"ד סברא פשוטה שהיחיד ערם והרבים ערמים (כמ"ש רד"ק והובא בהערה על לוח ארש), ומה שכתוב בתנ"ך בשני מקומות מלא ודגש הוא ע"פ המסורה ולא שכן משפטו בדקדוק.

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ב' ינואר 02, 2023 10:05 pm
על ידי המשורר
במסתרים כתב:מלביש ערומים
ערומים. בשורוק - כ"ה בס"י (ואעפ"כ המ"ם דגושה - רש"ס ור"ע ור"א עי"ש), והקובוץ הוא משינויי רז"ה.

רש"ס לא ראיתי.
ר"ע קטוע בהיברו בוקס.
גם לוח ארש אחז בנוסח זה.

לענ"ד חידוש גדול יש כאן שהחזיקו את נוסח התפלה כמדוייק בחסר ויתיר, שהרי בכגו"ד סברא פשוטה שהיחיד ערם והרבים ערמים (כמ"ש רד"ק והובא בהערה על לוח ארש), ומה שכתוב בתנ"ך בשני מקומות מלא ודגש הוא ע"פ המסורה ולא שכן משפטו בדקדוק.


אולי זה גם המקום לציין שינוי גדול שיש בסידור אזור אליהו שבתפילת שמונה עשרה כתבו כל ה'אתה' בפתח תחת האלף גם כשנמצא בסוף הפיסקה שלא כמו שנהגו כל הסידורים גם אלו שנחשבים מדויקים כגון קורן ורנת ישראל. ואמרו לי שכן הוא בסידורים ישנים אמנם פלא שאף אחד לא נהג כן חוץ מהם. ורק במשיב הרוח ידוע ששינו להחזיר לסגול.

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 4:48 pm
על ידי אור עולם
כמדומה שיש 2 אתה המנוקדים בקמץ.

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 6:18 pm
על ידי המשורר
אכן, אמנם רק אלה שהם פסוק מפורש. וכל אלה שהיו עד עתה בקמץ משום חזקת סוף פסוק, שינו בסידור זה [או החזירו ליושנה] לפתח. ואיני יודע על מה נסובה המחלוקת, ומדוע לא היה זה בכלל הנדון הגדול מקדמא לגבי מוריד הגשם.

Re: אזור אליהו - מהדורה חדשה

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 6:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
המשורר כתב:אכן, אמנם רק אלה שהם פסוק מפורש. וכל אלה שהיו עד עתה בקמץ משום חזקת סוף פסוק, שינו בסידור זה [או החזירו ליושנה] לפתח. ואיני יודע על מה נסובה המחלוקת, ומדוע לא היה זה בכלל הנדון הגדול מקדמא לגבי מוריד הגשם.


מבואר בסידור
מוחל וסולח אתה- בפתח. כ"ה בכל ס"י וגם בסי' רש"ס ור"ע ור"א, וכ"ה בשאר ברכות קודם חתימה, והשינוי לקמץ לפני חתימת הברכה הוא משינויי רז"ה (והסכים עמו בזה יעב"ץ) כמו גם עוד הרבה הפסקים שחידש מדעתו ועי' לעיל בברכת אהבה רבה.
ושם כתוב כי אל פועל ישועות אתה. האלף בפתח - כ"ה בסידור רש"ס ובכל ס"י וגם בסידור ר"ע ור"א ווילנא, והשינוי לקמץ הוא מרז"ה לשיטתו "שבדברי התפילה לא יתכן שום מהירות המבטא אבל ראוי לתת הפסק גמור בין כל מאמר". ועמ"ש בברכת סלח לנו.