עמוד 2 מתוך 2

Re: מקור המנהג לא להפגש לפני החתונה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 10:11 pm
על ידי בסדר
עתניאל בן קנז כתב:
זקן ששכח כתב:נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי 'חתן מאל' כי אם פעם אחת ויחידה בחצר רחמסטריווקא, ושם השחילו חבל דרך חור המחיצה למען יאחזו החתן מצד זה והכלה מצד זה. ולא אתפלא אם יגלה מישהו אזני שהכלה כלל וכלל לא החזיקה בו אלא שכנתה או שקשרו החבל בכסא וכדו'. ולא מיבעיא שלא נתראו זה אל זו, וכל שכן זו לזה.
האם יש מנהג שונה? היכן?!


ה'חתן מאהל' כיום, שנעשה במעמד קהל רב מהצופים, כמובן שונה מהמעמד שהיה פעם במסגרת המשפחה המצומצמת.

מענין אם יש כאן מחסידי ויז'ניץ שיוכלו לתרום מידיעתם כיצד היה נראה ה'חתן מאהל' אצל נכד ה'אמרי חיים'. [בפרט בנישואי ר' מנחם ארנסטר. בו גם החתן וגם הכלה היו נכדיו].

במקור המנהג, המטרה של החתן מאהל היה להכיר ולקרב את החתן והכלה זל"ז.

יש כמה טעמים למנהג זה, ואחר מהטעמים, כיון שהקידושין הוא ממש קודם החופה, ואסור לקדש עד שיראנו, לכן בלילה שקודם החתונה ראה החתן את הכלה. וטעם זה לא שייך עוד בזמנינו שנפגשים טרם השידוך. גם טעמים האחרים כולם לא שייכים בזמנינו כמבואר בפוסקים, רק בחצרות טשערנאביל עדיין מקפידים על מנהג זה כמו בכל מנהגים בחצרות אלו. הישמח משה כידוע יצא במכתב חריף נגד מנהג זה, שבימיו באו לידי ריקודי תערובות במסיבות כאלו, וכ' 'הפורץ גדר ישכנו נחש'.

Re: מקור המנהג לא להפגש לפני החתונה

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 10:12 pm
על ידי בסדר
בסדר כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
זקן ששכח כתב:נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי 'חתן מאל' כי אם פעם אחת ויחידה בחצר רחמסטריווקא, ושם השחילו חבל דרך חור המחיצה למען יאחזו החתן מצד זה והכלה מצד זה. ולא אתפלא אם יגלה מישהו אזני שהכלה כלל וכלל לא החזיקה בו אלא שכנתה או שקשרו החבל בכסא וכדו'. ולא מיבעיא שלא נתראו זה אל זו, וכל שכן זו לזה.
האם יש מנהג שונה? היכן?!


ה'חתן מאהל' כיום, שנעשה במעמד קהל רב מהצופים, כמובן שונה מהמעמד שהיה פעם במסגרת המשפחה המצומצמת.

מענין אם יש כאן מחסידי ויז'ניץ שיוכלו לתרום מידיעתם כיצד היה נראה ה'חתן מאהל' אצל נכד ה'אמרי חיים'. [בפרט בנישואי ר' מנחם ארנסטר. בו גם החתן וגם הכלה היו נכדיו].

במקור המנהג, המטרה של החתן מאהל היה להכיר ולקרב את החתן והכלה זל"ז.

יש כמה טעמים למנהג זה, ואחר מהטעמים, כיון שהקידושין הוא ממש קודם החופה, ואסור לקדש עד שיראנה, לכן בלילה שקודם החתונה רואה החתן את הכלה. וטעם זה לא שייך עוד בזמנינו שנפגשים טרם השידוך. גם טעמים האחרים [כדי לתת לב על העניים, כיון שבליל החתונה טרודים עם האורחים, ועוד טעמים] כולם לא שייכים בזמנינו כמבואר בפוסקים, רק בחצרות טשערנאביל עדיין מקפידים על מנהג זה כמו בכל מנהגים בחצרות אלו. הישמח משה כידוע יצא במכתב חריף נגד מנהג זה, שבימיו באו לידי ריקודי תערובות במסיבות כאלו, וכ' 'הפורץ גדר ישכנו נחש'. ושמעתי שהרה"ק מסקווירא זצ"ל בתקופה שגר בוויליאמסבורג בבואו לארה"ב, פחדו לערוך שם חתן מאהל עקב התנגדות חסידי סאטמאר צאצאי השימ"מ למנהג זה

Re: מקור המנהג לא להפגש לפני החתונה

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 12:07 am
על ידי עתניאל בן קנז
כמובן שהישמח משה לא יצא נגד המנהג שנהגו אדמור"י טשערנוביל. אלא כנגד ה'חתן מאהל' שנהגו בו האשכנזים, שנעשו באופן פרוץ ביותר.
[למעונינים, אפשר לראות במנהגי ורמיזא לר"י שמש, ובהערות שם. כיצד נראה מנהג אשכנז ה'מקורי', ואפשר כבר לתאר בירידת הדורות, ובפרט אצל הפרוצים, כמה ירד שבעתיים] ה'חתן מאה"ל' החסידי אין בו שום דמיון להאמור.

Re: מקור המנהג לא להפגש לפני החתונה

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 1:51 am
על ידי חיימשה
בהרבה מקרים אצל אדמו"רים באמת לא נפגשים כלל קודם השידוך כמו שהיה נהוג בימי קדם. ולפי"ז אפשר בהחלט להבין את העניין של "עד שיראנה".

Re: מקור המנהג לא להפגש לפני החתונה

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 2:46 am
על ידי בסדר
עתניאל בן קנז כתב:כמובן שהישמח משה לא יצא נגד המנהג שנהגו אדמור"י טשערנוביל. אלא כנגד ה'חתן מאהל' שנהגו בו האשכנזים, שנעשו באופן פרוץ ביותר.
[למעונינים, אפשר לראות במנהגי ורמיזא לר"י שמש, ובהערות שם. כיצד נראה מנהג אשכנז ה'מקורי', ואפשר כבר לתאר בירידת הדורות, ובפרט אצל הפרוצים, כמה ירד שבעתיים] ה'חתן מאה"ל' החסידי אין בו שום דמיון להאמור.

נכון שהישמח משה כתב המכתב בנוגע להמצב בזמנו, אבל צדיקי בית סיגעט לדורותיהם, וכל צאצאי השימ"מ שומרים חומרא זו באופן חמור ביותר.
ידוע הוויכוח בין הרה"ק מסאטמאר והרה"ק מסקווירא זצ"ל בליל שקודם נישואי הרה"צ רבי יוחנן בן הרה"ק רבי פנחס מאוסטילא זצ"ל, עם בתו של העצי חיים זצ"ל, אם לערוך 'חתן מאהל', שהרה"ק מסקווירא שהיה חתנו של רבי פיני'לע רצה שיערכו חתן מאהל והרה"ק מסאטמאר שעמד מצד הכלה [העצי חיים לא היה עוד בעלמא הדין] עמד בכל התוקף שלא לערוך חתן מאהל, וכך נמשך הוויכוח למשך כל הלילה עד שעלה עמוד השחר, אז פנה הרבי מסאטמאר להרבי מסקווירא "ביום החופה בודאי לא היה מנהג לערוך חתן מאהל"...
לנוסחא של חסידי סקווירא בסיפור זה, היה הסוף שאכן הכניסו בחשאי את הגארטל מהחתן להכלה, ואכן קיימו את מנהג החתן מאהל, לעומת חסידי סאטמאר שטוענים שלהד"מ.