עמוד 2 מתוך 2

מעשה דברוריה

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:37 pm
על ידי אברהם100
עיינתיבמה שנכתב כאן על מעשה דברוריה ע"ז יח: ברש"י אך לא מצאתי. בסופו של דבר, האם יש מקור לדברי רש"י אלו?
האם יש "שורה תחתונה" המסבירה אותו?

Re: מעשה דברוריה

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:39 pm
על ידי אוצר החכמה
מה הכוונה לא מצאתי.
הנה הלינק לדיון בזה.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=6334

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' מאי 02, 2018 3:48 pm
על ידי ביקורת תהיה
מה אומר ומה אדבר? הקטע של הרב עדס הותיר אותי המום ונבוך ואינני יודע כיצד לשית עצות בנפשי.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' מאי 02, 2018 6:16 pm
על ידי אישצפת
הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל בספרו נחלת אבות (חלק ד א עמוד שסב) הביא את המעשה (המובא במדרש עשרת הדברות ובסדר הדורות ועוד) עם רבי מאיר שנכשל באשתו של רבי יהודה הטבח והורה רבו שיכפתוהו לפני האריות שיאכלוהו לכפרת עוונו. וכתב שהגיע לו זה בעבור שגירה יצר הרע באשתו לכך נתגרה בו יצר הרע. ולפי דגרם לה לחנוק עצמה לכך ראוי היה ליחנק ע"י אריות ונמרים ורק זכות תורתו וצדקתו עמדה לו וניצול מהם.
אולם כבר העירו שמעשה זה היה ככל הנראה עם אדם אחר ששמו רבי מאיר ולא עם רבי מאיר בעל הנס.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' מאי 02, 2018 6:43 pm
על ידי שבענו מטובך
אישצפת כתב:הגאון רבי יוסף משאש זצ"ל בספרו נחלת אבות (חלק ד א עמוד שסב) הביא את המעשה (המובא במדרש עשרת הדברות ובסדר הדורות ועוד) עם רבי מאיר שנכשל באשתו של רבי יהודה הטבח והורה רבו שיכפתוהו לפני האריות שיאכלוהו לכפרת עוונו. וכתב שהגיע לו זה בעבור שגירה יצר הרע באשתו לכך נתגרה בו יצר הרע. ולפי דגרם לה לחנוק עצמה לכך ראוי היה ליחנק ע"י אריות ונמרים ורק זכות תורתו וצדקתו עמדה לו וניצול מהם.

הדרש יידרש.
אבל לפי דבריו, עלה ר' מאיר לרגל לירושלים (אז שהה אצל יהודה הטבח) כבר אחרי ש'ערק מחמת כיסופא'.

Re: מעשה דברוריה

פורסם: ה' מאי 03, 2018 9:51 am
על ידי אברהם100
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה לא מצאתי.
הנה הלינק לדיון בזה.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=6334


טעיתי בניסוח. אכן עיינתי ונראה שאלו המסקנות:
1. אין מקור לדברי רש"י. (הם אכן כך?)
2. הרב הנקין: פשט ראשונים ש"מעשה דברוריא" הוא המעשה שדלעיל וזה פשוט ולכן רש"י זה הוא דברי תלמיד טועה וכד'.
3. קבלה: גלגול נשמות.
4. הרב עדס - לא הצלחתי לפתוח את הקישור (איננו קיים) אולי כבודו יעזרני.

Re: מעשה דברוריה

פורסם: ה' מאי 03, 2018 10:44 am
על ידי אוצר החכמה
1. כמו שכתבתי שם זה לא מובן רש"י הוא מקור בפני עצמו.
2. לפי זכרוני אפילו הרב הנקין הי"ד לא כתב שהרעיון שלו שמעשה דברוריה הוא תחילת הסיפור הוא פשט דברי הראשונים. הוא הציע את הרעיון ושייך אותו לדברי אחד הראשונים.
3. גלגול נשמות לא משנה את הפשט של רש"י. רבותינו בעלי הקבלה הסבירו איך למאורעות שקורים לאדם יש סיבות שונות וביניהם גם אירועים הקשורים לגלגול הנשמות ולתהליך שהקב"ה עושה בזה שכל חטא ייתקן לבלתי ידח ממנו נידח.
4. לא חיפשתי את הספר של הרב עדס. לי זה נראה מוזר כל העניין.

Re: מעשה דברוריה [שחנקה עצמה] איה מקורו?

פורסם: ו' אפריל 19, 2019 12:54 pm
על ידי תם מה הוא אומר
לייטנר כתב:מסתבר שהיה מי שכבר עמד על הקשיים שעליהם עמד ר' איתם הנקין...

"יש להביא כאן שבחורף של שנת תשנ"ד הייתי אצל מרן הגריש"א בביתו, ונתגלגל הדברים שהזכיר הרב לשבח את ברוריה אשתו של רבי מאיר, שלמדה הרבה מאד תורה, ואמרתי בזה לרב, שהרי סופה של ברוריה היה במעשה לא טוב המבואר ברש"י בעבודה זרה דף י"ח ע"ב. וכמדומה שהרב הגיב על זה, שהמעשה לא היה ולא נברא, ואמר הרב את זה בנחרצות טובא.

וצריך ביאור בכוונתו, שהרי מפורש מעשה זה ברש"י בעבודה זרה דף י"ח ע"ב, וביותר שפירש רש"י שלמעשה זה כוונת הגמרא עצמה שם. וכנראה דסבירא ליה להגריש"א שתלמיד טועה הכניס הדברים אלו בנוסח של רש"י ולא כתב רש"י דבר זה מימיו.

ושורש טעמו לזה, כנראה מפני שלא יתכן בשום אופן כזה מעשה, חדא שהרי היה אסור לרבי מאיר באיסור חמור לעשות כזה מעשה, ועוד דלא יתכן על ברוריה שנהגה ככתוב שם. והנה שמעתי רבים שמתקשים בדברי רש"י איך יתכן שעשה רבי מאיר מעשה שלכאורה נוגד טובא את ההלכה, ובדברי הרב מתיישב הכל".

'דברי יעקב - בתשובות הגרי"ש' לרבי יעקב עדס, עמ' רס"ג.


הדברים הללו בשם הגריש"א זצ"ל - מחודשים עד מאד!

האם מצינו כדוגמת זה בשם הגריש"א לגבי אגדות בחז"ל או בראשונים שהכריע מדידיה שאי"ז מדברי חז"ל,

[דומני ראיתי כבר כעי"ז בשם הגרח"ק, היודעים יבואו וישלימו]

Re: קפידא על השם ברוריה

פורסם: ו' אפריל 19, 2019 3:44 pm
על ידי אחד הרבנים
ישבב הסופר כתב:הרבנית דייויד בת הג"ר יצחק הוטנר זצ"ל ונו"ב של הג"ר יונתן דייויד שליט"א, נקראת ברוריה.

לאחרונה יצא לי להרהר בכך שאף היא מלומדת (כראשונה)

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2021 11:47 am
על ידי עובר ושב
באמת קשה כיצד רבים התעלמו ולא העירו על מקורו של רש"י, מאין יצא הסיפור הזה. ועוד שרש"י דרכו לציין מקור כשמביא משהו מחודש כזה.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2021 3:31 pm
על ידי אהרן תאומים
במדור אספקלריה כאן יש גם דיון בנושא זה
ושם העליתי מאמר שלם בענין רש"י זה ואני יעלה אותו כאן שוב

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 6:21 am
על ידי תורת המן
עובר ושב כתב:באמת קשה כיצד רבים התעלמו ולא העירו על מקורו של רש"י, מאין יצא הסיפור הזה. ועוד שרש"י דרכו לציין מקור כשמביא משהו מחודש כזה.

אינו אמת כלל.
הרבה פעמים כשהגמ' אומרת 'כההיא מעשה' וכיו"ב, רש"י מביא המעשה בלי מקור.
ובדר"כ הטעם הוא, כי "המקור" הוא מקור רוב דברי רש"י, ר"ל שקיבל מרבותיו.

למשל:
תענית דף ח. ד"ה מחולדה ובור, שבת נו: ד"ה נתן צוציתא, וסנהדרין מד: ד"ה דבעיא מוכסא.

אלו כתבתי רק לדוגמא בעלמא ממה שזכרתי כעת, וכמדומני שרש"י רגיל בזה מאוד, ויבוא הבקיאים ממני ויציין.

אדרבה, תחושתי שכמעט אינו מן הנמצא למצוא מקורות ברש"י, ולכל היותר, 'באגדה מצאתי' ותו לא.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 9:39 am
על ידי בברכה המשולשת
תורת המן כתב:
עובר ושב כתב:באמת קשה כיצד רבים התעלמו ולא העירו על מקורו של רש"י, מאין יצא הסיפור הזה. ועוד שרש"י דרכו לציין מקור כשמביא משהו מחודש כזה.

אינו אמת כלל.
הרבה פעמים כשהגמ' אומרת 'כההיא מעשה' וכיו"ב, רש"י מביא המעשה בלי מקור.
ובדר"כ הטעם הוא, כי "המקור" הוא מקור רוב דברי רש"י, ר"ל שקיבל מרבותיו.


לענ"ד הנקודה היא אחרת. כמעט בכל ממעשים שמביא רש"י יש מקור שידוע לנו, או שרש"י מציין מקור בצורה שמאפשרת לדעת מה מקורו, וכאן לא.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 2:10 pm
על ידי מן הדרום
הרוצה לראות ביאור מחשבתי עמוק סביב מעשה זה יעיין בספר בצל ההר -ביאורי הגדות של הרה"ג יהונתן בלס רב נוה צוף

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 3:18 pm
על ידי אהרן תאומים
תורת המן כתב:
עובר ושב כתב:באמת קשה כיצד רבים התעלמו ולא העירו על מקורו של רש"י, מאין יצא הסיפור הזה. ועוד שרש"י דרכו לציין מקור כשמביא משהו מחודש כזה.

אינו אמת כלל.
הרבה פעמים כשהגמ' אומרת 'כההיא מעשה' וכיו"ב, רש"י מביא המעשה בלי מקור.
ובדר"כ הטעם הוא, כי "המקור" הוא מקור רוב דברי רש"י, ר"ל שקיבל מרבותיו.

למשל:
תענית דף ח. ד"ה מחולדה ובור, שבת נו: ד"ה נתן צוציתא, וסנהדרין מד: ד"ה דבעיא מוכסא.

אלו כתבתי רק לדוגמא בעלמא ממה שזכרתי כעת, וכמדומני שרש"י רגיל בזה מאוד, ויבוא הבקיאים ממני ויציין.

אדרבה, תחושתי שכמעט אינו מן הנמצא למצוא מקורות ברש"י, ולכל היותר, 'באגדה מצאתי' ותו לא.

מה שכתבת נכון מאוד כי לרש"י היו מקורות ממסורת רבותיו בעל פה! ראה במאירי בהקדמתו, אבל מה שהבאת מתענית אינו ראיה כל כך כי על פי מה שנראה הפירוש על תענית אינו רש"י ראה בדיונים באכול בעניין זה

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 6:56 pm
על ידי תורת המן
בברכה המשולשת כתב:
תורת המן כתב:
עובר ושב כתב:באמת קשה כיצד רבים התעלמו ולא העירו על מקורו של רש"י, מאין יצא הסיפור הזה. ועוד שרש"י דרכו לציין מקור כשמביא משהו מחודש כזה.

אינו אמת כלל.
הרבה פעמים כשהגמ' אומרת 'כההיא מעשה' וכיו"ב, רש"י מביא המעשה בלי מקור.
ובדר"כ הטעם הוא, כי "המקור" הוא מקור רוב דברי רש"י, ר"ל שקיבל מרבותיו.


לענ"ד הנקודה היא אחרת. כמעט בכל ממעשים שמביא רש"י יש מקור שידוע לנו, או שרש"י מציין מקור בצורה שמאפשרת לדעת מה מקורו, וכאן לא.

אף כי בדר"כ יש מקורות, יש שינויים משמועתיים בין דברי רש"י לשם, באופן שנראה דרש"י לא משם שאב אלא שכך קיבל.

ובל"ז כמדומני, שאינו חריג ביותר, ושיש מקורות אחרות שרש"י מביא עובדא בלי שום מקור אחר הידוע לנו.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ש' אוקטובר 30, 2021 10:59 pm
על ידי גימפעל
מעניין שבספר החדש של ארטסקרול "מבוא לתלמוד" בערך של ברוריה התעלמו לגמרי מרש"י זה.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ש' אוקטובר 30, 2021 11:59 pm
על ידי באמונתו
בספר שלשלת הקבלה (ומשם לספר סדר הדורות), וגם בחמדת ימים - שבזי, כולם מצ"ב, מצאנו פרטים נוספים במעשה דברוריא, אשר אינם מופיעים ברש"י אצלנו, ואף כבר בצרור המור בפרשת חיי שרה:
ודעתם של נשים קלה, ובכאן לא אמרינן חוץ, כמו שאמרה ברוריה אשת ר"מ "חוץ מברוריה", כמוזכר בע"ז.

אולי היה לפניהם מקורות נוספים מלבד רש"י?
אגב, פירוש רש"י הזה, נמצא אף ברש"י כ"י יחידי השלם למס' ע"ז: https://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew ... FL22793639, עיי"ש בדף 64ב בסוף עמוד.
ע"ע: https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=43084

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 12:03 am
על ידי י. אברהם
באמונתו כתב:בספר שלשלת הקבלה
אולי היה לפניהם מקורות נוספים מלבד רש"י?

שלשלת הקבלה

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 12:11 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
י. אברהם כתב:שלשלת הקבלה

ידועה ההתנגדות לספר זה.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 5:35 am
על ידי זאב ערבות
כפי שצויין יש שני אשכולות מקבילים לבירור אמיתות מעשה ברוריה, וללא שום סיבה מיוחדת בחרתי באשכול זה להעלות קובץ מספר יחודי שלא כ"כ ידוע בשם שלי ושלכם שלה הוא - נשות חכמי המשנה והתלמוד מאת ברוריה בן שחר, אחותו של רב יואל קטן, קדומים תשפ"א). בפרק על ברוריה היא מיחדת כמה דפים לבירור המעשה ויתכן מאוד שנעזרה אף במה שמובא בפורום (וראוי לראות את הערת הרב יעקב אריאל בסוף המאמר).
בכל אופן כידוע יש כמה ספרים על נשות התנ"ך אך לא ידוע לי ספר מיוחד לנשים הנזכרות בתלמוד.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 6:23 am
על ידי אהרן תאומים
חזרה גנרלית על דברי הנקין ואף השמטות בכיוון אחד בלבד כפי הנאמר סימון מטרה ואחר החץ, תכלית אין כאן שום חדש, והצורך כביכול לסבר לאוזנינו את התנהגותה של ברוריא ורבי מאיר באמות המידה שלנו, וכי מדוע שלא נדרש גם להסבר על רבי חייא בר אשי שג"כ ניסה להתאבד מפני נדנוד של חטא תיאורתי ראה קידושין פא ע"ב , ושוב מזכיר לעיין במאמרי שבשירשור זה וכן דיון עליו כאן viewtopic.php?f=53&t=46103&hilit=%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94+%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%90#p551575

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 7:04 am
על ידי זאב ערבות
אהרן תאומים כתב:חזרה גנרלית על דברי הנקין ואף השמטות בכיוון אחד בלבד כפי הנאמר סימון מטרה ואחר החץ, תכלית אין כאן שום חדש

לא טענתי שיש בדבריה חידוש כלשהו, פשוט העליתי למען הרקורד וכמובן הספר מיועד לציבור מסויים, וכרוב הספרים היום. סביר להניח שרוב קוראי הספר לא מודעים לדברי רב הנקין.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 11:09 am
על ידי אשי ישראל
זאב ערבות כתב:מספר יחודי שלא כ"כ ידוע בשם שלי ושלכם שלה הוא - נשות חכמי המשנה והתלמוד מאת ברוריה בן שחר, אחותו של רב יואל קטן, קדומים תשפ"א)

הרבנית ברוריה בן שחר, אשת חבר לראש הישיבה.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 2:01 pm
על ידי זאב ערבות
אשי ישראל כתב:הרבנית ברוריה בן שחר, אשת חבר לראש הישיבה.

איזו ישיבה?

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 3:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
טעות שלי
ההודעה המתוקנת היא ההודעה הבאה

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 5:12 pm
על ידי בברכה המשולשת
אהרן תאומים כתב:חזרה גנרלית על דברי הנקין ואף השמטות בכיוון אחד בלבד כפי הנאמר סימון מטרה ואחר החץ, תכלית אין כאן שום חדש, והצורך כביכול לסבר לאוזנינו את התנהגותה של ברוריא ורבי מאיר באמות המידה שלנו, וכי מדוע שלא נדרש גם להסבר על רבי חייא בר אשי שג"כ ניסה להתאבד מפני נדנוד של חטא תיאורתי ראה קידושין פא ע"ב , ושוב מזכיר לעיין במאמרי שבשירשור זה וכן דיון עליו כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 90#p551575


הודעה פרטית שקבלתי ע"מ להכניסה:

הרבנית ברוריה בן שחר עסקה בנושא נשים בתלמוד ובימי חז"ל כבר לפני עשרות בשנים (כך שמעתי מבנה שליט"א כבר לפני שנים) אלא שאת ספרה הוציאה לאור רק לאחרונה. לכן מגוחך לטעון שהיא חוזרת על דבריו של הרב איתם הי"ד, שכן היא כתבה את הדברים הרבה לפני שהרב איתם נדרש לנושא.
מאד יתכן שהיא הגיעה למסקנות דומות לשלו בלי קשר לדבריו.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 6:37 pm
על ידי יבנה
זאב ערבות כתב:
אשי ישראל כתב:הרבנית ברוריה בן שחר, אשת חבר לראש הישיבה.

איזו ישיבה?

ישיבת קדומים https://www.yeshkdumim.org.il/
https://www.inn.co.il/news/472028

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 9:29 pm
על ידי אהרן תאומים
בברכה המשולשת כתב:
אהרן תאומים כתב:חזרה גנרלית על דברי הנקין ואף השמטות בכיוון אחד בלבד כפי הנאמר סימון מטרה ואחר החץ, תכלית אין כאן שום חדש, והצורך כביכול לסבר לאוזנינו את התנהגותה של ברוריא ורבי מאיר באמות המידה שלנו, וכי מדוע שלא נדרש גם להסבר על רבי חייא בר אשי שג"כ ניסה להתאבד מפני נדנוד של חטא תיאורתי ראה קידושין פא ע"ב , ושוב מזכיר לעיין במאמרי שבשירשור זה וכן דיון עליו כאן viewtopic.php?f=53&t=46103&hilit=%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94+%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%90#p551575


הודעה פרטית שקבלתי ע"מ להכניסה:

הרבנית ברוריה בן שחר עסקה בנושא נשים בתלמוד ובימי חז"ל כבר לפני עשרות בשנים (כך שמעתי מבנה שליט"א כבר לפני שנים) אלא שאת ספרה הוציאה לאור רק לאחרונה. לכן מגוחך לטעון שהיא חוזרת על דבריו של הרב איתם הי"ד, שכן היא כתבה את הדברים הרבה לפני שהרב איתם נדרש לנושא.
מאד יתכן שהיא הגיעה למסקנות דומות לשלו בלי קשר לדבריו.

קראת את המאמר שלה בענין זה? כי הרי דבריו של הנקין ובשמו מובאים בגוף המאמר ולא רק בהערות, ושמא יחכימך שולח ההודעה הפרטית לאיזה חלק בדיוק היא הגיע בכוחות עצמה? בכל אופן זה לא משנה לגוף הדברים אם זה ממה שהגיעה בכוחות עצמה או יש לה "גברא" דמסעיא, יש תחושה שדברים שמנוסחים היטב מתקבלים גם אם אינם נכונים בעליל, וביהמ"ד ביקום המקביל קרי ...... אמון על התנסחות מאד מאד, לעומת ההולכים בעקבי הצאן הבינו פשוט שאם מנורת המאור ומהרי"ל ובן יהוידע ועוד התייחסו לדברים, ובמשך כל הדורות המהרש"א וכו' לא נכנסו לתימא אדירה כביכול למקרא הדברים, אז אפשר לקרוא הדברים ולעכלם בפשיטו כפי שלכאורה המהרש"א למדם או מקסימום להבינם כפי הבן יהוידע, וכבוד הרבנית ב' בן-שחר ותבלח"א הקדוש איתם הי"ד במקומם מונח בשכר שיחה נאה

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ד' יוני 14, 2023 9:54 pm
על ידי באמונתו
נראה לי הדבר שבאמת מפריע להם במעשה הזה הוא, אשר בסוף אכן התברר שרבי מאיר צדק, נשים דעתן קלה, וללא יוצאת מן הכלל. גם אשתו ברוריה התפתתה.

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ה' יוני 15, 2023 12:15 am
על ידי פרנקל תאומים
זאב ערבות כתב:כפי שצויין יש שני אשכולות מקבילים לבירור אמיתות מעשה ברוריה, וללא שום סיבה מיוחדת בחרתי באשכול זה להעלות קובץ מספר יחודי שלא כ"כ ידוע בשם שלי ושלכם שלה הוא - נשות חכמי המשנה והתלמוד מאת ברוריה בן שחר, אחותו של רב יואל קטן, קדומים תשפ"א). בפרק על ברוריה היא מיחדת כמה דפים לבירור המעשה ויתכן מאוד שנעזרה אף במה שמובא בפורום (וראוי לראות את הערת הרב יעקב אריאל בסוף המאמר).
בכל אופן כידוע יש כמה ספרים על נשות התנ"ך אך לא ידוע לי ספר מיוחד לנשים הנזכרות בתלמוד.

וגם אחותה הצעירה של הרבנית אסתר הורביץ תחי' אשת הג''ר יעקב זצ''ל ראש ישיבת אופקים..
וגם אחותה של מרים סמואל שחיברה את הספר "נשים בתנ"ך".

Re: מעשה אחריתה של ברוריה המובא ברש"י ע"ז יח.

פורסם: ה' יוני 15, 2023 12:23 am
על ידי זאב ערבות
פרנקל תאומים כתב:וגם אחותה הצעירה של הרבנית אסתר הורביץ תחי' אשת הג''ר יעקב זצ''ל ראש ישיבת אופקים..
וגם אחותה של מרים סמואל שחיברה את הספר "נשים בתנ"ך".

לא ספר אל סדרה של חמשה ספרים בשם "נשים נסתרות בתנ"ך".