עמוד 2 מתוך 5

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: א' אפריל 28, 2024 8:44 am
על ידי מעט דבש
מתוך המאמר ב'חצי גבורים' שהועלה לעיל.

חצי גבורים עמ' 503 - הפטרות אחרי קדושים עותק.png
חצי גבורים עמ' 503 - הפטרות אחרי קדושים עותק.png (181.12 KiB) נצפה 2398 פעמים


חצי גבורים עמ' 503 - הפטרות אחרי קדושים.png
חצי גבורים עמ' 503 - הפטרות אחרי קדושים.png (195.39 KiB) נצפה 2398 פעמים


בהערה זו יש לתקן, שהרב מאיר סטלביץ (הרב דחסלביץ), כן הזכיר מנהג (שנראה מלשונו ששמע ממנו רק בירושלים) לכפול את הפטרת 'הלא כבני כושיים', ושלל אותו.
כך כתב במאמרו בהתבונה (אב תש"ג, עמ' קיז):

התבונה אב תש''ג - הרב מאיר סטלביץ הרב דחסלביץ.png
התבונה אב תש''ג - הרב מאיר סטלביץ הרב דחסלביץ.png (31.54 KiB) נצפה 2387 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: א' אפריל 28, 2024 3:40 pm
על ידי איש_ספר
הקיק כתב:לא ראיתי שהוזכר שהרי"ד סולוביצ'יק מארה"ב מעיד שכבר בליטא היו קהילות שנהגו לקרוא בשתי השבתות הלא כבני כושיים:
מוזכר גם במכתבו של סבי שבלוח דבר בעתו הנז"ל, ומשם ל'לוח ההלכות והמנהגים' (זלזניק)(!) לצד הערה שב'לוח ווילנא' עליו מתבסס במידה ידועה לוח הרימ"ט, לא נכפלה הפטרת הכ"כ ולא נתהפך הסדר כרימ"ט, אלא כרמ"א. הבאתי בעבר רשימה של סבי על הפטרת שמות וגם שם נזכר מנהג מיוחד לאיזו עיירה בליטא.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: א' אפריל 28, 2024 4:39 pm
על ידי מעט דבש
איש_ספר כתב:הבאתי בעבר רשימה של סבי על הפטרת שמות וגם שם נזכר מנהג מיוחד לאיזו עיירה בליטא.

viewtopic.php?p=818791#p818791

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 1:53 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:ואגב כך, הנה מכתב מאביו ר' יונה זצ"ל, המשבח את מאמרו של ר"ש סופר הנז"ל (שהופיע קודם בהמודיע יום ו' כ"ה ניסן תש"ל עמ' ד*). ר' יונה כותב שהיה ראוי להפנות אל המאמר בערך באנצ"ת אלא שנמנענו כך משום עקרון שלא להזכיר עיתונים.

*יש לי את גזיר העיתון ולא דקדקתי אם הוא שווה למאמר שבמוריה. אין לי אפשרות לסרוק בשל גודלו. יבורך המעלה את המאמר מתוך מאגר העיתונות.

הנה, מטובו של חד מחברי המקום, ברוך יהיה.
כה ניסן תשל עמוד 4.jpg
כה ניסן תשל עמוד 4.jpg (4.92 MiB) נצפה 2231 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 2:04 pm
על ידי בן המחבר
אשכול על כל ההפטרות, וקצת גם על מקרה זה:
viewtopic.php?t=37573

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 2:33 pm
על ידי הוגה ומעיין
הוגה ומעיין כתב:
הוגה ומעיין כתב:מעניינת העדות של הרב אייזנבאך שבקלויז הגדול של חסידי באיאן בירושלים הפטירו "הלדרוש" (כדעת הרמב"ם וכמנהג חב"ד). בד"כ אין נוהגים בבאיאן כמנהגי חב"ד, ואולי עשו כן מחמת הבעיה שב"התשפוט".

בלוח המנהגים של חסידי באיאן - "הליכות יום" - נכתב להפטיר באחרי הלא כבני, ובקדושים התשפוט, כדעת הרמ"א. אך נראה שעורכי הלוח לא מודעים כלל לפולמוס, ובד"כ אין דעתם של זקני החסידים והבקיאים במנהגים נוחה מלוח זה.

דיברתי עם הרה"ח ר' מוטל גרומן, האחראי על תחום המנהגים בקלויז הגדול של חסידי באיאן בירושלים, ואמר שבתשנ"ז קראו בפרשת קדושים התשפוט, כדברי הרמ"א, על פי הוראת הגה"ח ר' הרש'ל שרייבר ישלח ה' דברו וירפאהו.

והרי זו הכחשה לעדות הרב אייזנבאך, עד כמה שהיא מתעדת את מנהגי בתי הכנסת בשנת תשנ"ז כפי שנראה ממנה.


שוב התברר שהרב אייזנבאך טוען שמימיו נאמנים ויוצאים מהרה"ח ר' הערשל ערבליך, ולכן התקשרתי לר' הערשל, ועוד טרם הצגתי לפניו את דברי הרב אייזנבאך אמר כך: בפעם האחרונה, בשנת תשנ"ז, קראו בבאיאן כשיטת הרמ"א לפי הוראתו של ר' הערשל שרייבר, ובפעם שלפניה (תשל"ג) או זו שלפניה (תש"ל) רצה הגה"ח ר' נטע ציינווירט שיקראו "הלדרוש" כדעת הרב, ואינו זוכר אם עלתה בידו. כשסיפרתי לו על רשימת הרב אייזנבאך, אמר: דברים אלו שאמר לי הם גם מה שאמר להרב אייזנבאך בכולל, והוא יודע שהוא אומר בשמו דברים אחרים, כיון שלא הבין אותו טוב.

(אחר כך התקשר שוב וביקש להבהיר שלמיטב הבנתו הוויכוח הוא רק בירושלים, ובכל מקום אחר ודאי צריך לנהוג כרמ"א).

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 3:59 pm
על ידי מעט דבש
כדאי להעלות גם את גזיר העיתון בו מופיע המכתב הבא (לקחתי מלוח 'דבר בעתו', שהעתיק מ'בירור הלכה' או"ח תכח):

הפטרות אחרי קדושים - מתוך לוח דבר בעתו.png
הפטרות אחרי קדושים - מתוך לוח דבר בעתו.png (33.54 KiB) נצפה 2184 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 5:48 pm
על ידי איש_ספר
מעט דבש כתב:כדאי להעלות גם את גזיר העיתון בו מופיע המכתב הבא (לקחתי מלוח 'דבר בעתו', שהעתיק מ'בירור הלכה' או"ח תכח):



ניסו.jpg
ניסו.jpg (182.18 KiB) נצפה 2154 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 6:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
הלבן כתב:בסדר ההפטרות במנהגי חב"ד, כפי שנרשמו על ידי הרבי זי"ע:
אחרי מות: הלא כבני כושיים גו'
קדושים: ויהי דבר ה' גו' - הלדרוש אותי אתם באים גו'.

וראוי להעיר, שבחב"ד לא מתחיל הדיון של "מכיוון שלא קראנו את ההפטרה בשבוע שעבר נקרא אותה בשבוע הזה", כי מנהגנו לקרוא תמיד את הפטרת השבוע ביחיד (בקריאת שמו"ת) אף כשאיננה נקראת בציבור, ולכן לכל פרשה יש את ההפטרה שלה, ואין כלל קס"ד להזיז הפטרה לשבוע אחר.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 9:26 pm
על ידי דרומי
הרב עזריאל, דבריך טעות הם. ומה הקשר בין זה שקוראים ביחיד את ההפטרה לקריאתה בציבור. וכמה באמת קוראים לעצמם ביחיד...

וראיה פשוטה מההפטרה של פרשת ראה כשחל בר"ח אלול שמשלימים אותה בפרשת כי תצא.

לגבי מנהג חב"ד בנושא הנידון מצו"ב דברים שהעליתי בחכתי

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 10:46 pm
על ידי מעט דבש
לאורך כל הקובץ יש לתקן במקום 'התדרוש' - 'הלדרוש'.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 11:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:הרב עזריאל, דבריך טעות הם. ומה הקשר בין זה שקוראים ביחיד את ההפטרה לקריאתה בציבור. וכמה באמת קוראים לעצמם ביחיד...

וראיה פשוטה מההפטרה של פרשת ראה כשחל בר"ח אלול שמשלימים אותה בפרשת כי תצא.

לגבי מנהג חב"ד בנושא הנידון מצו"ב דברים שהעליתי בחכתי

לגבי הראיה הפשוטה וכו' - אכן לא ברור לי האם באמת צריכים לקרוא ביחיד את הפטרת "עניה סוערה" בשר"ח אלול, כי היא לא ממש "הפטרת ראה" אלא אחת מההפטרות של שבעה דנחמתא, ואכמ"ל.

ולגבי הליקוט שכתבת - יפה מאוד, ומקופיא לא ראיתי בו התייחסות למה שנהג הרבי בפועל.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 11:26 pm
על ידי דרומי
המנהג בפועל הוא -

אחרי - הלא כבני כושיים

קדושים - הלדרוש (וזאת באופן קבוע, גם אם לא קראו הלא כבני כושיים)

כשמחוברים - הלא כבני כושיים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 12:33 am
על ידי איש_ספר
למעלה הובא
מב אא.jpg
מב אא.jpg (54.88 KiB) נצפה 2037 פעמים

מ"ב = מקור ברוך.
א"א = ?

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 12:36 am
על ידי איש_ספר
קבלתי מריי"י אייזנבך מכתב אישור ששיגר לו סבי על 'דו"ח תשנ"ז'...
יב שבט תשס.jpg
יב שבט תשס.jpg (246.88 KiB) נצפה 2035 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 2:23 am
על ידי מעט דבש
הרב איש_ספר:
הפטרות אחרי קדושים - מב אא.jpg
הפטרות אחרי קדושים - מב אא.jpg (54.88 KiB) נצפה 2013 פעמים

אולי הכונה ל'אהל אברהם' (השטיבלאך ברחוב רשב"ם).

בית הכנסת אהל אברהם רשב''ם.png
בית הכנסת אהל אברהם רשב''ם.png (418.03 KiB) נצפה 2011 פעמים


לגופן של דברים, אין זו הפעם היחידה בהיסטוריה שקראו פעמיים 'התשפוט', אלא כך הורה הגר"ש קלוגר לעשות אם קראו ב'אחרי' 'התשפוט'; לחזור ולקרוא כך גם בפרשת קדושים. כיון שהעיקר כרמ"א, לקרוא 'התשפוט' בקדושים, וזה שקראו כבר באחרי כך אין זו סיבה לא לקרוא כך בקדושים. ראה ספר החייים סימן תכח.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 3:02 am
על ידי איש_ספר
הרב דבש יש"כ! (כותב הרשימה נתן תק"ע לגבאי של א"א במ"ב שיסתום הדברים ברמיזה...)

השנה מפיץ ריי"י אייזנבאך דף שהוא כתעמולה למנהג הכפלת הכ"כ.

מעבר אחד הדבקות של גזירי מאמרו של רמ"ג בלוח דב"ע (כולל מכתבו של סבי, ומי שיוותר על קריאתו עוד עלול לחשוב שהוא מעודד את המנהג...) מעבר השני רשימת המכפילים בתשנ"ז. רשימה שהובאה גם למעלה, בתוספת אחת, חשובה מאד, ומספרה עשרים ושבע.

הנה הדף משני צדדיו:
דף אייזנבאך.jpg
דף אייזנבאך.jpg (312.23 KiB) נצפה 2009 פעמים

הכפלה.jpg
הכפלה.jpg (1.89 MiB) נצפה 2009 פעמים


אגב במספר 15 נרשם כי את מנהג ההכפלה הביא הגרי"י פישר מנייטן'ס שול. בע"פ שמעתי ממנו כי הגריי"פ היה הבעל קורא בנייטן'ס שול, ובגין שפרסם מאמר חדו"ת בכרם ציון של הגרצ"פ, הורידוהו מן התיבה !

ועוד אגב, מאן דמפקפק בעדותו של הגריד"ס מבוסטון, אין מזניחין אותו.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 3:17 am
על ידי איש_ספר
עוד תצלום גלויה של סבי שקבלתי מרייי"א הנזכר. רקע כתיבתה הוא פולמוס הפטרת צו הנדירה, עולותיכם ספו וגו'. הכותב הציע איזו הצעה שכנראה היא הכפלת הפטרה, וגלל כן מתייחס סבי לנוהגים להכפיל באחמו"ק בזח"ג. (כ"ז בגדר אפשר. הכותב לא זוכר את פרטי ההצעה ואולי יש כאן נבון דבר שיבין יותר מתוך הדברים).

גלויה 11.jpg
גלויה 11.jpg (453.04 KiB) נצפה 2004 פעמים
גלויה112.jpg
גלויה112.jpg (444.76 KiB) נצפה 2004 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 9:57 am
על ידי מעט דבש
מתוך הענין נראה שהנושא הוא כך:
בשנות תשל"ד, תשל"ז, חל ערב פסח בשבת, והוא שבת הגדול, ופרשת השבוע היתה צו.
מנהג רוב הקהילות כיום הוא, לקרוא בשבת הגדול את הפטרת 'וערבה', בין אם חל בערב פסח, בין אם לא חל בערב פסח.
אבל הוראת הגר"א בסוף ימיו היתה שלא להפטיר 'וערבה' בערב פסח שחל בשבת (מעשה רב קעו), וכך נהגו אצל הגר"ש דבליצקי. ולמנהג זה מפטירים את הפטרת פרשת השבוע, שבשנות תשל"ד, תשל"ז היתה פרשת צו, כאמור.
הפטרת צו היא 'עולותיכם ספו' (ירמיהו ז, כא). ובספר הפרדס (עמ' שנג) ובאור זרוע (ב, שצג) הביאו תשובת קדמונים למה לא להפטיר בהפטרה זו, אלא בהפטרת 'וערבה':
...ואני מנחם רוח אחרת עמי מחמת 'וערבה' ולקיים מנהג אבותינו שהיא תורה ושמשו גדולי הדור, ורואה אני את דבריהם, ואומר אני כשחל י"ד בניסן להיות בשבת שאי אפשר להפטיר 'אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי' (ירמיהו ז, לא) ביום שחיטת הפסח, משום דכתיב 'בְּמוֹעֲדוֹ' (במדבר ט, ב), וא"א להפטיר ביום שחיטת הפסח 'גָּזִּי נִזְרֵךְ וְהַשְׁלִיכִי וּשְׂאִי עַל שְׁפָיִם קִינָה' (ירמיהו ז, כט) בשבת שהוא ערב הפסח, ולהפיל לבן של ישראל עולי רגלים.

כאמור, הגר"א אינו סובר כן, אלא סובר שבערב פסח שחל בשבת מפטירים את הפטרת פרשת השבוע, שבשנה פשוטה שחל ער"פ בשבת היא פרשת צו.
הרב אייזנבאך הציע במכתב לצאת ידי שניהם, גם לא להפטיר 'וערבה' כדעת הגר"א, וגם לא להפטיר 'עולותיכם ספו' שיש בה פסוקי תוכחה קשים. הצעתו היא, לקרוא שוב את הפטרת ויקרא 'עם זו יצרתי לי' (למרות שכבר קראו אותה בשבוע הקודם), שגם היא מתייחסת לענייני הקרבנות והיא מתאימה גם לפרשת צו [ומצינו בנזירות שמשון (סי' תכח) שסובר שבאופן שלא קראו בפרשת ויקרא את הפטרת עם זו יצרתי לי, יש לקוראה בפרשת צו, וכן פסק בשו"ת אבן ישראל ח"ח סי' מט ע"ש].
ועל זה נסוב מכתב הגר"ש דבליצקי שהועלה כאן.
-----------------
עוד יתכן, שהצעת הרב אייזנבאך לא היתה אלא באופן שבו יש בביהכ"נ חתן (בשבת שבע ברכות), ששם כתב הגרש"ד (בספר פורים משולש פרק ד הערה ה) שלא מסמנא מילתא לקרוא בנוכחתו את הפסוק 'וְהִשְׁבַּתִּי מֵעָרֵי יְהוּדָה וּמֵחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה' (ירמיהו ז, לד), (עיי"ש שכתב בכה"ג לגמור את ההפטרה בפסוק כח).
----------------
מה שכתב הגרש"ד בסוף המכתב על מנהג טוניס ואלג'יר (וג'רבה וטריפולי), הוא המנהג שהזכיר בספר 'פורים משולש' שם:

פורים משולש פרק ד הערה ה - מנהג אלגי'ר וטוניס לחלק פרשת משפטים.png
פורים משולש פרק ד הערה ה - מנהג אלגי'ר וטוניס לחלק פרשת משפטים.png (15.02 KiB) נצפה 1960 פעמים

ועוד על הפטרת פרשת צו 'עולותיכם ספו', ראה כאן.
-----------
מה שכתב הגרש"ד בסוף המכתב על 'העו"ף' - ראה ביאורו בלוח 'דבר בעתו' תשע"ד (מאמר 'חלוקת העו"ף'):

לוח דבר בעתו תשע''ד עמ' 666 - חלוקת העו''ף.png
לוח דבר בעתו תשע''ד עמ' 666 - חלוקת העו''ף.png (61.21 KiB) נצפה 1951 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 10:07 am
על ידי מן הדרום
האם בכל הנידון כאן, יש לדעתכם הבדל בין ירושלים לשאר הארץ [בלי להכנס לענין ב"ב והחזו"א]?

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 10:11 am
על ידי מעט דבש
מן הדרום כתב:האם בכל הנידון כאן, יש לדעתכם הבדל בין ירושלים לשאר הארץ [בלי להכנס לענין ב"ב והחזו"א]?

כך פסק הגר"ש דבליצקי, הובאו דבריו לעיל, שהמנהג שהזכיר הגרימ"ט אין זה אלא מנהג ירושלים (ופתח תקוה הנמשכת אחריה).
וגם על זה יש עוררין, שגם בירושלים אין מנהג כזה, וכמובא בכתבי הדיונים על הענין (ראה במאמר במעין המצ"ב).
אמנם הגרימ"ט עצמו בספריו ('עיר הקודש והמקדש' ח"ג פרק כה, סעיף יב, עמ' שנ; 'ארץ ישראל' ח"א סימן טז, ב - עמ' סא) כתב שכך המסורה בארץ ישראל.
ולמעשה הדפיס כך הגרימ"ט גם בלוח לחו"ל, וכבר תמה עליו בבירור הלכה (או"ח תכח, עמ' רלו).


Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 11:07 am
על ידי פלוריש
איש_ספר כתב:אגב במספר 15 נרשם כי את מנהג ההכפלה הביא הגרי"י פישר מנייטן'ס שול. בע"פ שמעתי ממנו כי הגריי"פ היה הבעל קורא בנייטן'ס שול, ובגין שפרסם מאמר חדו"ת בכרם ציון של הגרצ"פ, הורידוהו מן התיבה !

אבל הוא הרי למד בכולל בני ציון, האם לפרסם מאמר גרוע יותר מללמוד שם?

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 12:06 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:עוד תצלום גלויה של סבי שקבלתי מרייי"א הנזכר. רקע כתיבתה הוא פולמוס הפטרת צו הנדירה, עולותיכם ספו וגו'. הכותב הציע איזו הצעה שכנראה היא הכפלת הפטרה, וגלל כן מתייחס סבי לנוהגים להכפיל באחמו"ק בזח"ג. (כ"ז בגדר אפשר. הכותב לא זוכר את פרטי ההצעה ואולי יש כאן נבון דבר שיבין יותר מתוך הדברים).

מעט דבש כתב:מתוך הענין נראה שהנושא הוא כך:
------

וַיַּעַן אֶחָד מֵהַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר הִנֵּה רָאִיתִי בֵּן לְיִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר וְאִישׁ תֹּאַר וַיקֹוָק עִמּוֹ:

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 12:53 pm
על ידי חד ברנש
שני רסיסים ליריעה המעניינת שפרס הגראי"ס:

1. לשאלת ההפטרות בפרשיות אלו הוקדשה כמחציתו גליון סא (אייר תשעד) של 'מבקשי תורה'.

2. מתוך רשימותיו של ר"ש אשכנזי:
• הפטרת 'אחרי' ו'קדושים' כשהן נפרדות
אלו תורף דברי ר' מרדכי גנוט (המודיע, כה בתמוז תשנו): שנת תשנז היא שנה מעוברת, בה נפרדות פרשיות אחרי וקדושים. ברוב השנים המעוברות אין מפטירים באחת הפרשיות הללו את הפטרתה המקורית (בגלל שבת הגדול, ערב ראש חדש אייר, או ראש חודש אייר), ואז, לרוב הדעות, מפטירים בחברתה (גם אם היא פרשת קדושים), את הפטרת אחרי (הלא כבני כושיים), ולא את הפטרת קדושים (התשפוט).
גם בשנים פשוטות בהן מחוברות שתי הפרשיות הללו, אין מפטירין את הפטרת קדושים (התשפוט), שהיא הפטרת הפרשה השניה (האחרונה), כפי שנוהגים בכל שבת כזו, בה נקראות שתי הפרשיות יחד.
אך קיימת קביעות נדירה, בהן שתי הפרשיות הללו פנויות להפטרותיהן המקוריות, וחילוקי מנהגים פורצים ועולים, כגון, אם קוראים שוב את הלא כבני כושיים.
אודה, אפוא, לכל מי שימסור לידי מה הפטירו בקהילתו - בהוראת בר סמכא - בשנים תשל, תשלג (שקביעותה זחג, כמו בשנת תשנז), בשבת פרשת קדושים, ג באייר. עד כאן תורף דבריו.
בבית הכנסת הגר"א שבשכונת שערי חסד, שם התפלל ר' שלמה זלמן אוירבאך, הפטירו בשנים תשל ותשלג, בשתי השבתות בהלא כבני כושיים, וכן נהג רי"מ חרל"פ, רבה של שכונה זו. כך מעיד ר' שלמה סופר, ה'בעל קורא' בבית הכנסת הנ"ל, במכתבו שנתפרסם ביתד נאמן, ב באייר תשנז. הוא גם הוסיף, שלדעת רי"ש אלישיב יש לנהוג כמשמעות דברי הרמ"א (או"ח, סו"ס תכח), ובפרשת אחרי להפטיר הלא כבני כושיים, ובפרשת קדושים - התשפוט.
עוד בענין זה, ראה: ר' בנימין יהושע זילבר, בירור הלכה, קמא, או"ח, סי' תכח; מאמרו של ר' שלמה סופר, מוריה, ב, חוברת ה-ו (אייר-סיון תשל), עמ' נז-סג; לוח דבר בעתו לשנת תשנז, עמ' ???; <מחבר?>, בין פסח לשבועות, עמ' <???>; ר' יוסף איתן, 'למהלך הפטרות אחרי מות וקדושים בשנת תשנז', הצופה, כה בניסן תשנז, עמ' 7.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 2:38 pm
על ידי איש_ספר
חד ברנש כתב: לשאלת ההפטרות בפרשיות אלו הוקדשה כמחציתו גליון סא (אייר תשעד) של 'מבקשי תורה'.
אין שם חדשות. הודפסו שם לפי סדר כרונולוגי, מאמרי ר' מיכל ובנו ר' ניסן, השגת ר' מאיר סטלביץ, מכתבו של ר' שמריהו גריינימן, מאמרו של סבי בהנאמן מאמרו של ר"ש סופר במוריה ותשו' רי"י פישר מאבן ישראל.
אכן מה מאד תמהתי למצוא שם את בשולי מאמרו של סבי (מהנאמן) את הקטע הבא:
הוספה.jpg
הוספה.jpg (58.57 KiB) נצפה 1870 פעמים


שאלתי כו"כ מבני ביתו וכולם אומרים להד"ם ! בכל מקום (בכתיבות משנים הרבה עד תשנ"ז) בו הוא התייחס למנהג הזה, הוא לא מקבלו ומדגיש שאין לו כל מקור. שום מידע חדש לא התווסף מאז. כמובן וכפשוט, שידיעה על עוד כמה בתי כנסיות שאימצו את המנהג הזה לא היתה משנה את דעתו.

אגב, האשכול הזה לא עוסק בסבי זצ"ל, אך בכ"ז ארשה לעצמי לכתוב: הנה דוגמא אופיינית לעצמאותו שלו. הרימ"ט ולוחו, ור"ש פפרמן והנהגותיו, היו שתי דמויות נוכחות מאד בהליכותיו. אבל עכ"ז לא ביטל את דעתו ובמקום שראה לנכון, נטה מזה וגם מזה לא קיבל.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 2:42 pm
על ידי חד ברנש
נו, אז הקטע ה'מחודש' בדעת סבך זצ"ל הוא בהחלט 'חידוש' ששווה את כל ההדפסה המחודשת.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 5:29 pm
על ידי מעט דבש
איש_ספר כתב:במספר 15 נרשם כי את מנהג ההכפלה הביא הגרי"י פישר מנייטן'ס שול.

אבן ישראל ח, לח
אבן ישראל ח, לח - מנהג ירושלים הפטרות אחרי קדושים.png
אבן ישראל ח, לח - מנהג ירושלים הפטרות אחרי קדושים.png (76.28 KiB) נצפה 1816 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 5:59 pm
על ידי מעט דבש
איש_ספר כתב:(כותב הרשימה נתן תק"ע לגבאי של א"א במ"ב שיסתום הדברים ברמיזה...)

הפולמוס גרם אירועים מענייינים...

הפטרות אחרי קדושים - לוח דבר בעתו - שבת החבאה.png
הפטרות אחרי קדושים - לוח דבר בעתו - שבת החבאה.png (52.76 KiB) נצפה 1804 פעמים


הרב וינגרטן - הפטרות אחרי קדושים - הגרי''מ חרל''פ - עמ' 12.png
הרב וינגרטן - הפטרות אחרי קדושים - הגרי''מ חרל''פ - עמ' 12.png (61.27 KiB) נצפה 1804 פעמים


הרב וינגרטן - הפטרות אחרי קדושים עמ' 12.png
הרב וינגרטן - הפטרות אחרי קדושים עמ' 12.png (29.31 KiB) נצפה 1804 פעמים

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 10:26 pm
על ידי בן ירושלים
פלוריש כתב:
איש_ספר כתב:אגב במספר 15 נרשם כי את מנהג ההכפלה הביא הגרי"י פישר מנייטן'ס שול. בע"פ שמעתי ממנו כי הגריי"פ היה הבעל קורא בנייטן'ס שול, ובגין שפרסם מאמר חדו"ת בכרם ציון של הגרצ"פ, הורידוהו מן התיבה !

אבל הוא הרי למד בכולל בני ציון, האם לפרסם מאמר גרוע יותר מללמוד שם?

אני שמעתי מאחד ממשפחת פישר (דומני מאחד מאחיו של הגרי"י אולי הגר"ש זצ"ל) שהרקע לכך שהורידו אותו מן התיבה היה ששלח חדו"ת למשרד הדתות וקיבל פרס .(היה זה מפני דוחקו הגדול שהגיע כמעט לפת לחם, ובאישור הגאב"ד - הרב בנגיס).

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ד' מאי 01, 2024 10:45 pm
על ידי צפנת פענח
לתועלת הרבים מצו"פ מה שהופיע בקובץ עץ חיים חוברת י"א - ניסן תש"ע

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 1:42 am
על ידי מחולת המחנים
מן הדרום כתב:האם בכל הנידון כאן, יש לדעתכם הבדל בין ירושלים לשאר הארץ [בלי להכנס לענין ב"ב והחזו"א]?

לכאורה מכיון שנמצאים בירושלים אין זה מכבודה של ירושלים לקרוא בגנותה.

טעם נוסף כתב הגרי"י פישר בשו"ת אבן ישראל כיון שבדרך כלל אין קוראים את אותה הפטרה שבת אחר שבת, אך בירושלים כאשר חל פורים המשולש בשבת מפטירין בפקדתי אף שקראו אותה בשבת שלפני כן בפרשת זכור, ומכאן סמך שניתן לקרוא את אותה הפטרה שבת אחר שבת, וגם זה משום כבודה של ירושלים, וכדברי הפוסקים באחרי מות וקדושים מחוברים.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 6:42 am
על ידי לבי במערב

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 11:30 am
על ידי שילה צבי
איך המנהג בבתי המדרש של בריסק בירושלים?

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 12:27 pm
על ידי בברכה המשולשת
ראיתי כעת (יש בו מידע חדש בעניין המנהג בפועל בעוד מקומות)

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 3:12 pm
על ידי איש_ספר
הגיע זמן סיכומים....

נותרו כמה שאלות פתוחות...


א. מה ראה החזו"א להתערב, הוא שבמנין שלו לא העיר על כלום (!) ונעשו שם דברים שלא על דעתו (בלי סוף הנה למשל: שיר הכבוד בשבת, מגן אבות בקו"ר, ואפילו זמן הנץ כידוע). התירוץ של 'בני ישראל יוצאים ביד רמ"א' הוא מצחיק. בבית מדרשו של החזו"א נהגו בהרבה דברים דלא כרמ"א: למשל, קריאת התורה של חנוכה ועוד הרבה).

ב. האם באמת התקיים מנהג ותיקין כעדות הרימ"ט וא"כ על מה הוא התבסס.

ג. איך נוצר המנהג המשונה והמוזר של הכפלת ההפטרה, שנראה כמו 'רומנטיקה ירושלמית', מנהג שאין לו בסיס ואין לו מקור, לא אב ולא אם, ואיך כוונו אליו מנייטן ועד שערי חסד.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 4:47 pm
על ידי עלידוקר
לתועלת הרבים: אני משתדל להביא את המנהגים העיקרים לכל ההפטרות באתר "על התורה" https://alhatorah.org/Index:Haftarot/0/he . עוד לא סיימתי.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 4:54 pm
על ידי דרומי
יפה! נראה עבודה רצינית. ייש"כ.

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 5:01 pm
על ידי מעט דבש
א. לא נראה ששינוי המנהג מהרמ"א הפריע לחזו"א, אלא השינוי מכללי הפסיקה, שעל פי מנהג לא מבוסס, ולא ברור שנעשה על פי חכמים, דוחים רמ"א מפורש.

ב. בחומשים רבים מופיעה הפטרת 'התשפוט' לפרשת אחרי ו'הלא כבני כושייים' לקדושים. וכבר במנהגי רבי אייזיק טירנא (בהקדמה, ובמנהג שבת עמ' כד, ובמנהג כל השנה עמ' קסט) מעיר על כך, וכתב שהיא טעות, וכדמשמע מהמרדכי (מגילה תתלא). אבל בכתבי אשכנזיים רבים מופיעה הפטרה זו לקדושים, וכן נראה מספר הפרדס (עמ' שנג), וכן מבואר להדיא בלקט יושר (עמ' 52), שכך נהג בעל תרומת הדשן. כך שנראה שבאמת היו שני מנהגים מקבילים באשכנז, כמו שכתב בגיליון 'תורת הקורא' הערה א (והפטרת 'התשפוט' לאחרי היא גם מנהג הספרדים).

מה שכתוב בלוח ארץ ישראל ('התשפוט' לאחרי ו'הלא כבני כושיים' לקדושים), מתבסס על עדויות של בעלי קריאה, כך כתבו הגרימ"ט ובנו. השאלה היא האם נעשה על פי חכמים, כטענת הגרימ"ט, ואז אפשר לומר שהסיבה היא משום שבתחלה התפללו עם הספרדים, ונהגו כמותם. או שלא נעשה על פי חכמים, אלא שבעלי הקריאה קראו את מה שהיה לפניהם בחומש, וכאמור בחומשים רבים מופיע כך. עוד נידון היה, אם שייך לומר 'מנהג' על מקרה שכ"כ לא מצוי.

ג. בירושלים לא רצו להפטיר ב'הֲתִשְׁפֹּט הֲתִשְׁפֹּט אֶת עִיר הַדָּמִים וְהוֹדַעְתָּהּ אֵת כָּל תּוֹעֲבוֹתֶיהָ', וחיפשו הפטרה אחרת. באופן טבעי יקחו את ההפטרה אותה מפטירים ברוב השנים בפרשיות אלו, שהיא ודאי שייכת לפרשיות אלו (והאמת שלפרשת קדושים יכלו להפטיר ב'הלדרוש' כמנהג הספרדים, אבל יתכן שבתחלה הפטירו 'התשפוט' לאחרי, וחיפשו הפטרה לאחרי, ושם לא הכירו מנהג להפטיר 'הלדרוש').

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 5:09 pm
על ידי איש_ספר
מעט דבש כתב:א. לא נראה ששינוי המנהג מהרמ"א הפריע לחזו"א, אלא השינוי מכללי הפסיקה, שעל פי מנהג לא מבוסס, ולא ברור שנעשה על פי חכמים, דוחים רמ"א מפורש.

ב. בחומשים רבים מופיעה הפטרת 'התשפוט' לפרשת אחרי ו'הלא כבני כושייים' לקדושים. וכבר במנהגי רבי אייזיק טירנא (בהקדמה, ובמנהג שבת עמ' כד, ובמנהג כל השנה עמ' קסט) מעיר על כך, וכתב שהיא טעות, וכדמשמע מהמרדכי (מגילה תתלא). אבל בכתבי אשכנזיים רבים מופיעה הפטרה זו לקדושים, וכן נראה מספר הפרדס (עמ' שנג), וכן מבואר להדיא בלקט יושר (עמ' 52), שכך נהג בעל תרומת הדשן. כך שנראה שבאמת היו שני מנהגים מקבילים באשכנז, כמו שכתב בגיליון 'תורת הקורא' הערה א (והפטרת 'התשפוט' לאחרי היא גם מנהג הספרדים).

מה שכתוב בלוח ארץ ישראל ('התשפוט' לאחרי ו'הלא כבני כושיים' לקדושים), מתבסס על עדויות של בעלי קריאה, כך כתבו הגרימ"ט ובנו. השאלה היא האם נעשה על פי חכמים, כטענת הגרימ"ט, ואז אפשר לומר שהסיבה היא משום שבתחלה התפללו עם הספרדים, ונהגו כמותם. או שלא נעשה על פי חכמים, אלא שבעלי הקריאה קראו את מה שהיה לפניהם בחומש, וכאמור בחומשים רבים מופיע כך.

ג. בירושלים לא רצו להפטיר ב'הֲתִשְׁפֹּט הֲתִשְׁפֹּט אֶת עִיר הַדָּמִים וְהוֹדַעְתָּהּ אֵת כָּל תּוֹעֲבוֹתֶיהָ', וחיפשו הפטרה אחרת. באופן טבעי יקחו את ההפטרה אותה מפטירים ברוב השנים בפרשיות אלו, שהיא ודאי שייכת לפרשיות אלו (והאמת שלפרשת קדושים יכלו להפטיר ב'הלדרוש' כמנהג הספרדים, אבל יתכן שבתחלה הפטירו 'התשפוט' לאחרי, וחיפשו הפטרה לאחרי, ושם לא הכירו מנהג להפטיר 'הלדרוש').


א. קביעת ההפטרות תלויה במנהג ואינה שייכת לכללי פסיקת הלכה (וגם הקריאות שלנו הם לפעמים נגד משנה או גמ'!). לכן קשה לקבל את ההסבר הזה.

ב. אכן כל הנימוקים שכתבת, כ"ז אכניס בשאלה, האם מדובר במנהג מחושב או בהליכה אחר חומשים 'מוטעים'.

ג. 'בירושלים לא רצו', ע"ז גופא אנחנו תמהים. זה לא נוסח שמתאים לבעלי הלכה. וא"צ לבאר יותר. (מזכיר למרות ששונה לגמרי, מנהג שלא לקרוא תוכחות לגמרי, וידוע משלו של הח"ח בבה"ל (אולי המשל היחיד בכל המשנה ברורה) סי' תכ"ח ד"ה בפסוקים). איך החזו"א למשל היה מגיב על מנהג כזה...?

Re: הפטרות פרשיות אחרי מות וקדושים כשהם פרודות ופנויות

פורסם: ה' מאי 02, 2024 5:13 pm
על ידי עלידוקר
https://tablet.otzar.org/#/b/676775/p/1 ... /0/end/0/c
כאן בלוח "עתים לבינה" לקהילות חו"ל הוא מביא שמנהג אשכנז העיקרי היא להפטיר פעמיים ב"הלוא". קצת תמוה.