מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 03, 2012 2:54 pm

הוגה כתב:הרשו נא לי לסטות מנידונכם.
ראיתי את הספר ואכן נכבד ויפה מאוד.
ניכר העמל הרב שהושקע בו, ותשו"ח למו"ל.

ברצוני לשאול, אודות חיבורו של הרמד"ל ללבוש, והיו שראוהו וכינוהו "עדי זהב" (מצ"ש והחיד"א), ובתולדות "דרך החיים" הנ"ל הנדמ"ח לא צויין אם ידוע לנו עליו כיום,
אכן נעלם?
אגב, יש לי הערה בענין דברים מחיבורו על הלבוש, שיוחסו לו ככה"נ בטעות.

תודה על ההערה המעניינת. והא לך מה שנכתב במבוא על עדי זהב. ושם התבאר שהיחיד שראה את הגהות רמד"ל ללבוש הוא הרב הנשי"א ואולי גם מהר"י צמח.
69.jpg
69.jpg (119.44 KiB) נצפה 9636 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 03, 2012 5:28 pm

חכם באשי כתב:
מרחביה כתב:בחיפוש ברשת מצאתי הפניה למאמר של ד"ר שלום צדיק שיחי', בשם 'האם ר' אבנר הוא אבנר מבורגוס?', קבלה כרך כא (תש"ע), עמ' 331- 348. היש יודע את האמור שם? האם הוא שייך לדברי אברבנאל אלו?]


ש' צדיק דן אם המקובל ר' אבנ"ר (מרחביה, השמטת את הגרשיים!!) הוא המומר אבנר מבורגוס.
וודאי שלא ניתן לומר שר"י אברנבאל התכוון לר' אבנ"ר.
מסקנתו של ש' צדיק היא:
מסיבה זו אני חושב כי סביר יותר שחיו באותה עת בקסטיליה שני חכמים שענו לשם אבנר: האחד – פילוסוף עם נטיות אריסטוטליות, שהמיר את דתו בשנת 1321; והשני – מקובל שלא שרדו מתורתו אלא 26 ציטוטים בספר 'מאירת עיניים' לר' יצחק דמן עכו.

על מומר אחר בשם אבנר, מאיטליה, מאותה תקופה לערך של שני ה'אבנר'ים הנזכרים, כתב י' דוד, במאמרו 'וידוי פיוטי מאת אבנר מאיטליה', מהות, יב, תשנד. ושם, לדבריו, המומר שב בתשובה והתוודה בפיוט מעניין וארוך.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 03, 2012 9:17 pm

וזו התשובה שקיבלתי מפרו' דב שוורץ, לשאלה, האם ניתן להשוות בין רלב"ג לאלבלג למשל.

"יש רמיזות בדברי אלבלג שאינם נמצאים בדברי רלב"ג, והן נוגעות לגבי תוקף ההתגלות. אלבלג רומז, שההתגלות (בהר סיני וכו') לא הייתה ממשית, וכי היא סיפור (מיתוס) שמספר המחוקק – משה – כדי ליצור משמעת וציות לחוקיו. רלב"ג מתרחק מסגנון כזה לחלוטין".
----
צר לי שהוצרכתי להביא דעות נפסדות שכאלו במקום קדוש זה, אבל הבורות המופגנת שזיווגה שני אנשים רחוקים אלו, הזקקתני לכך.

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מתעמק » ג' ינואר 03, 2012 11:05 pm

ארשה לעצמי להעיר גם בדיון זה מעט.
דבר פשוט שאי אפשר לשפוט גדלות איש רק באם היו לו מעריצים או גם מתנגדים, הן לטוב והן להיפוך.
הוזכר פה סתירת דעת הסוברים שמתנגדים אינה סיבה לבטל איש מחזקת גדולתו.
יש לזכור גם להיפוך שתומכים גם כן אינם מוכיחים כלום על היות האיש נקי מעון, היו הרבה מקרים שגדולי ישראל תמכו באיזה תקופה בפלוני אלמוני על אף שבימינו כמעט אין מי שיצדד בזכותו.
ננקוט לדוגמא קצת מהידועים: שבתי צבי (מותר להזכיר בלי תואר ר' המינימלי?), שי"ר, אהרן חארינער.
או נרחיק לכת קצת, נשער בעצמינו בתקופת התנאים, כשמתעורר ויכוח המוני על זהותו של אלישע בן אבויה - אחר, האם הוא צדיק או רשע. והנה קם איש אחד ומעיד בעדות באליונ"ע, שבעצמו ראה את אחר נוסע על סוס בשבת ורבי מאיר היה יושב ודורש בדברי תורה בבית המדרש ופסק לימודו ורץ והלך אחר אחר ומקבל ממנו תורה (ירושלמי חגיגה פ"ב ה"א). ומכאן הסיק המגיד שאלישע בן אבויה צדיק גמור היה וכל מעשיו נסתרים וגדולים בסודות עליונים. ראיה אלימתא, לא? אך אנן בדידן יודעין שאף שהעובדא אמת אבל רבי מאיר רמון מצא וכו', וגם ניסה להחזיר את רבו בתשובה כדנזכר שם בהמשך.
ואלא מאי? איך נשקול בפלס את מי להעריץ ואת מי לגנות? הוי אומר שהקבלה תכריח, איך קבלנו מאבותינו ורבותינו להתייחס לפלוני ופלוני.
אך אין זאת אומרת שאין משקל כלל לעדות על דעות גדולי ישראל הקודמים. כי פשוט וברור שאין אפשרות לסמוך על הקבלה לבד, כי לפעמים היא שגויה ותמויה. ואם כן שוב מאי אית לן למיעבד. אלא שניקח דוגמתה בדין והלכה. מצד אחד ידוע תוקף המנהג והקבלה בדין. אך כל שהמנהג נוגד את ההלכה אין לה מקום. אולם במקרה שיש הסתמכות על מקצת פוסקים, שב תוקף המנהג למקומו (וראה דוגמתו בש"ך ביו"ד סימן ס"ו ס"ק ז'). והוא הדין לענין היחס הראוי לאישים בזמנים קדומים, עלינו לילך בתר הקבלה, אך בתנאי שנמצא מקבילות לקבלה זו. כלומר, אם ישאלך אדם היתכן שאין אנו חוששין למהר"ר יונתן אייבשיץ מדברי היעב"ץ והפני יהושע, נאמר לו שכן קבלנו מאבותינו ורבותינו, וניקח סייעתא לקבלתינו מדברי הנודע ביהודה. לא שאנו מכריעים מעצמינו כהנודע ביהודה, ולא שכל מי שהיעב"ץ פסלו הוכשר ממילא מכח זה שלא נקטנו כוותיה בענין מהר"י אייבשיץ. אלא שהיסוד היא הקבלה, וההוכחה לאמת הקבלה היא דעת הנודע ביהודה.
ודון מינה ואוקי באתרה להיפוך בענין שבתאי צבי, שי"ר וחארינער.
ומזה נמשך, שכל מי שמחמת רוב הימים אין בידינו קבלה עליו ועל מעשהו, כמעט אי אפשר לנו לדון לא לחוב ולא לפטור. יהיה זאת הפייטן אלסנג'ארי או רבי יוסף ראש הסדר, ועל כאלו נאמר כבדהו וחשדהו

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' ינואר 04, 2012 3:59 am

ספרן כתב:כך הוא גם לגבי ר' חסדאי קרשקש למשל, שאף אותו תקף האברבנאל (ר' על שיטתו הידועה בבחירה, בפי' הרי"א למשנה באבות "הכל צפוי והרשות נתונה") וכבר כתב הרמב"ם (הקד' לסה"מ) על כאלו ש"אין להאשימם כי מחבריהם היו משוררים, לא רבנים". ובעניינים האלו, גדולי כל דור מורים מי לקרב ומי לרחק. ואף שניתן לפעמים בשעת הדחק הרוחני, לסמוך על דעות יחידים, כל זה בין אדם לעצמו, משא"כ ברשות הרבים התורנית.

על כאלו כתב הרמב"ם כן? על הפייטנים מחברי האזהרות כתב זאת. זה שייך שם - שהטיבו נגן אך לא דקו במנין המצוות. ועל זה בא רבינו הרמב"ם להסביר, שעיקר כוונתם של משוררים הללו לא היתה לכתוב ספר המצוות אליבא דהלכתא אלא פיוט שזור של תרי"ג מצוות דר' שמלאי. אין הרמב"ם דוחה 'מקובלותם' כיראי אלוקים ובעלי דעות כשרות, אלא הוא מערער על סמכותם בתחום ההלכה, בטענה שאף הם לא התיימרו להורות לדורות.
התנצלות זו אינה ענין לכאן.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 9:24 am

מתעמק כתב:ומזה נמשך, שכל מי שמחמת רוב הימים אין בידינו קבלה עליו ועל מעשהו, כמעט אי אפשר לנו לדון לא לחוב ולא לפטור. יהיה זאת הפייטן אלסנג'ארי או רבי יוסף ראש הסדר, ועל כאלו נאמר כבדהו וחשדהו

מה לך כי נזעקת לשרבב לכאן את הפייטן ר' שלמה סולימן אלסנג'ארי? ואת ר' יוסף ראש הסדר?
אילו היית מעיין בכתביהם, ושרד הרבה מהם, היית אומר: 'על כאלו נאמר כבדהו וכבדהו'!
של נעליך מעל רגליך!!

(ודרך אגב, מר' יוסף ראש הסדר שרדו גם מכתבים שנכתבו אליו וממנו, ומהם רואים את גדלותו בתורה. את המכתבים פירסמו בעיקר י' מאן ור"ש אברמסון).

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מתעמק » ד' ינואר 04, 2012 5:24 pm

לשאר דברים שכתבתי בתגובה זו הינך מסכים?
אם כן, הרי תשובתך בצידו. בחרתי דווקא בשני אלו שיש בהם סימני גדלות, אך עדיין אין לנו עליהם "ידיעה".
ידיעה במקרה זה פירושו עדות מגדולי דורו או הסמוכים לה המעידים על גדלותו, או לכל הפחות הכרה בקונצנזוס בדורות שלאחריו.
כל שאין לנו אחד מהנ"ל, הרי אנו מקיימים "כבדהו" מכח מה שאנו רואים בו, ו"חשדהו" מחמת חסרון ידיעה ברורה עליו מחמת ריחוק המקום והזמן.
נקח לדוגמא הרלב"ג שעליו דנו לעיל, וצויין שהיה גם גדול בתורה זולת פילוסופיותו. נשער מה היינו אומרים עליו אם לא שרדו רק כתבי ההלכה, ולעומת איך היה מבטינו עליו אם שרדו רק קטעים הקונטרוברסלים. הרי פשוט שבאופן ראשון היה המושכל ראשון שלנו לקיים רק כבדוה, ובאופן שני היינו מקיימים רק חשדהו. כעת יש לנו צד וחצי מהמטבע (כלומר צד שלם מכתביו על התנ"ך ולא רק קטעים הקוטנרוברסלים, ומגדלותו בתורה בכלליות יש לנו עכ"פ עדות), ולכן אנו נוקטים כפי הקבלה שהיה אדם גדול.
מה שאין כן רבי יוסף ראש הסדר, עם גדלותו הנראה לעינים, אין אנו יודעים אם יש עוד צד למטבע. ואף אם אנו מוצאים הערכה אליו במכתבים מבני דורו, הרי ערבך ערבא צריך. (והרי בוודיא ידועים לך דברי הרמב"ם בפיהמ"ש בכורות).
ולכן מחמת חוסר ידיעה, ושוב מחמת חוסר ידיעה ולא מחמת זלזול, אנו מקיימים בו כבדהו וחשדהו, אין אנו מתייחסים אליו כאל "ראשון", אבל מתייחסים אליו בכבוד לפי מראה עינינו כל זמן שאין לנו סיבה לפקפק בגדלותו.
או יאמר בסגנון אחר, אם נמצא דבר זר לפי הבנתנו אך כתובה בכתב ידו של הרמב"ם, היינו מתאמצים בכל כחנו ליישבו, שהרי הרמב"ם מוחזק לנו בגדלותו מפי בני דורו והסמוכים אליו. מה שאין כן אם היינו מוצאים כזאת בכתב יד רבי יוסף ראש הסדר, היינו מוכנים יותר להזניח ההערצה הקודמת אליו על פי כתביו האחרים מלהכנס בדוחקים בגינו.
שמא תאמר, זו עצמה מי התיר לך, אולי נתחייב להאתמץ מחמת חסרון הידיעה וכתביו האחרים, עד כדי דוחק, והכל משום ש"לפי הנראה" היה ר"י ראש הסדר אדם גדול.
על זה אשיב, שלא אני המצאתי שיטה זו, אלא עתיקת יומין היא מפירושם של הראשונים במשנת הוי דן את כל האדם לכף זכות (אבות פ"א מ"ו), ראה שם ברמב"ם וברבינו יונה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 6:02 pm

לשאר דבריך אני מסכים, פחות או יותר.
נזעקתי, כי כאב לי מאוד, שאחד שלא קרא ולא שנה בכתביהם של ר' שלמה סולימן אלסנג'ארי ור' יוסף ראש הסדר ומחליט עליהם 'כבדהו וחשדהו'.
מדבריך האחרונים אני פשוט צריך 'להודות לך' שאתה מסכים לפחות לתת להם את ה'כבדהו'... ממש ממש יישר כוח!!!....
ומה זה בדיוק 'ידיעה' עליהם? האם צריך עדות מפורשת בסגנון 'סיפורי חסידים' או 'סיפורי גדולי הדור' עליהם? ואולי גם כתבות רדודות באיזה עתון עם כמה תמונות נחמדות? פחות מכך לא מספיק?
האם לא מספיק שבפיוטיו של ר' שלמה סולימן אלסנג'ארי השתמשו פייטנים שבאו אחריו, כמו רב סעדיה גאון, שהיה בן דורו הצעיר. היינו, פחות משנות דור נתקבלו פיוטיו אצל רס"ג - ראש המדברים בכל מקום ובכל דבר! זה לא מספיק?!
לא מספיק שפיוטי רש"ס אלסנג'ארי התקבלו בהרבה מאוד מתפוצות ישראל שבמזרח (מצרים, א"י, בבל ועוד) כפי שמוכח מההעתקות המרובות של פיוטיו ששרדו בגניזה הקהירית.
בקיצור: לפני שאתה מדבר על פייטן בסדר גודל של רש"ס אלסנג'ארי, אנא ממך, עיין בעבודתו של עדן הכהן, 'קדושתאותיו של ר' שלמה סולימן אלסנג'ארי', על המבוא והפיוטים שהוא ההדיר שם, וראה נא את תוקף גדולתו, ואז אתה מוזמן להביע את דעתך!!

והם-הם הדברים בנוגע לר' יוסף ראש הסדר. האם עיינת בדבריו? האם עיינת במכתבים שכתבו לו? אלא שאין ברצוני להאריך לגביו, כי עסקתי בו לפני כמה וכמה שנים ואיני זוכר פרטים מדוייקים.

ובמחילה, מדברי הרמב"ם ורבינו יונה, אין שום הוכחה לשיטתך התמוהה. ואם כבר ניתן להוכיח כדעתי, שאם מונח לפנינו כתביו של אדם דלא פקיע שמיה ב'יתד נאמן'(...), ואנו רואים שאין בהם כל פסול וכל שמץ, ובנוסף לכך השתמשו בהם חכמים שלאחריו, מהם ידועים יותר ומהם ידועים פחות - הרי אנו צריך להחזיקו כאדם כשר ותלמיד חכם בעל שיעור קומה (כפי שניתן להסיק מכתביו, אם הם אכן משובחים ובעלי עומק).

מבחינתי הנושא מוצא. כל טוב.

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מתעמק » ד' ינואר 04, 2012 6:18 pm

כיון שהענין כבר מוצה, אגיב בקצרה.
וכי חסר בידינו הערכות מראשונים על גדולים אחרים שקדמו להם, בלי שנצטרך להיתד?
אם הרמב"ן התבטא על ר"י אלברצלוני "אדם הקשה כברזל" (לא זוכר כעת בדיוק היכן), אז אנו יודעים שהעריצו וסבר שהיה גדול בדורו. וכן על זה הדרך.
מה שאין כן השתמשות בפיוטיו, אינה מורה אלא שהיה פייטן משובח בקי במקרא ובמאמרי חז"ל וחרז אותם כראוי. בהחלט יתכן שהיה גאון הגאונים, אך גם יתכן שהיה בגדר קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים, כלומר שלא ידע פירושן של דברי חז"ל אותן למד, כגון שפירש על כל הזאה טבילה כפירושו של ר' נתן הדיין בספרד כנזכר בספר הקבלה להראב"ד.
והרי הוזכרו לעיל דברי הרמב"ם בהקדמת ספר המצוות שהפייטנים היו משוררים ולאו דווקא בעלי הלכה.
ומכח זה ההסתייגות מלקבוע שם גדולי ישראל למי שלא נודע לנו עליו, מפי גדולי ישראל (אף שיתכן שהיתד בדווקא מעניין להגדילם על גפי מרומי קרת).
ובמחילה, הקבלה בין ישראל מדור דור לא נוסדה דרך עתונים כהיתד ולא דרך בומבירגי וחבריו

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי חקר » ד' ינואר 04, 2012 6:49 pm

כדאי לעיין בדברי הרשב"ץ המצורפים המבאר את הכלל בזה מי לרחק ומי לקרב.
קבצים מצורפים
רשבץ.PDF
(733.98 KiB) הורד 446 פעמים

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מתעמק » ה' ינואר 05, 2012 12:34 am

תודה הרב חקר על הדברים שזכיתני בהם.
אם הבנתי את דבריו כראוי, הרי שמסכם שעל ג' עיקרים שלפי דעת בעל העיקרים, והם אמונת ה' ותורה מן השמים והגמול, אכן נחשב האדם כאפיקורס בלי אמתלאות. (ולענין הנידון לעיל, אם נכון הדבר שאלבלג פקפק בתורה מן השמים, הרי לדברי הרשב"ץ אכן יש לקרוא אחריו מלא)
ולכשתדקדק בדבריו, נראה שכתב באריכות ובביאור מה שכתב הראב"ד בקוצר אמרים בהשגתו על הרמב"ם בפ"ג מהלכות תשובה.
דהנה הרמב"ם שם בהלכה ו' מנה בין המינים "והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה". וכתב על זה הראב"ד, ולמה קרא לזה מין וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות. והנה התפיסה הרווחת בדברי הראב"ד האלו שהוא נחלק עם הרמב"ם אם אפיקורס בטעות שמיה אפיקורס או לא (וידועים דברי הגר"ח בזה). אך כשנדקדק בדבריו נראה שלא נחלק על הרמב"ם בפרט זה, שהרי אם כן מה לו להאריך באופן טעותם, די לו באומרו שגדולים וטובים טעו בזה. ומשמע שכוונתו דווקא על עיקר זה של ההגשמה, שהרמב"ם בנה חילו לאו דווקא על מקראות אלא על סברא פילוסופית, כמבואר בריש הלכות יסודי התורה. ועל זה קאמר הראב"ד, שהגם שהרמב"ם צודק בסברתו ומוכרחת היא, אך אין לשכוח שהטועים בזה טעו מחמת מקראות ואגדות חז"ל, ואי אפשר להטועה מכח הבנתו בכתבי הקודש להקרא בשם אפיקורס.
וכעין דרך זו ביאר גם הרשב"ץ, שהטועה בפירוש הכתובים אינו אפיקורס, אף אם סברתו גובל עם מינות, שהרי סוף סוף לא במרד ובמעל עיקם דעת עליון. אך הרשב"ץ מוציא מכלל זה ג' עיקרים של ר"י אלבו, שהם עיקריים שאף הטועה בהן הוי מין, כי בנפול יסוד זה יפול ח"ו כל בנין הדת כולו.
ועיין בזה בשו"ת חת"ם סופר יו"ד סימן שנ"ו, ודבריו נחמדים להשכיל.

והחת"ם סופר שם הוסיף לבאר נקודה אחת, שונה מדברי הרשב"ץ שהביא הרב חקר. והוא שמה שמצינו גדולים חקרי לב שטעו בפרט מן הפרטים, הגם שלא נאמר עליהם שהם מינים, אך האומר היום כדעה ההיא הרי זה מין. וביאר החת"ם סופר דבריו, שכמו שבעניני הלכה ברור לנו שהיו הרבה מחלוקת במשך ימות עולם, ולדוגמא נקט מחלוקת רבי אליעזר וחכמים אם מכשירי מילה דוחה שבת, דאמרו חז"ל (שבת קל.) במקומו של רבי אליעזר היו כורתין עצים לעשות פחמין לעשות ברזל [לאיזמל של מילה] בשבת, ועוד אמרו שם שאף קבלו שכר על זה מן השמים שהיו מתים רק בזמנם וגם שעל עירם לא נגזר ביטול המילה על ידי הרומיים. והרי פשוט שבימינו אם יעשה אדם כדעת רבי אליעזר הרי הוא חיים מיתה, מאחר דאיפסקא הלכתא דלא כוותיה. והוא הדין לעניני דעות, כל זמן שלא קבלו עדיין כל ישראל עליהם באמונה שהקב"ה אינו גוף, אין הטועה בזה נחשב למין כיון שלא במרד ובמעל חשב כן, וכן רבי הלל דסבירא ליה אין משיח לישראל לא נחשב ככופר בביאת המשיח דעדיין לא איפסקא הלכתא דלא כוותיה, אבל אחר שנפסק ההלכה כן כל האומר הקב"ה גוף, וכן האומר אין משיח לישראל, הרי הוא מין.
(וראיתי באיזה מקום, לא אזכור כעת, אולי בכתבי רבי צדוק הכהן מלובלין, שעל פי הדברים האלו יש לדון גם בענין הגלגול וכן בענין השגחה פרטית על בע"ח, שאף שבימים הקדמונים היו גדולים חקרי לב שפקפקו בזה, אבל בימינו שכבר נתקבלה בישראל אמונה זו, שוב הכופר בזה נחשב לאפיקורס).

ואיידי דאתינן להכי לדברי החת"ם סופר שהגישה בדברים שהם יסודות האמונה דומה להגישה בפסיקת ההלכה שהקובע לפנינו היא ההלכה המקובלת ונפסקה לנו אף אם נמצא קדמונים דלא סבירא ליה הכי, אקיים בנפשאי כל רוחו יוציא כסיל, ואוסיף מעט לדיון הנידון, אף שרשמית כבר נסגרה הדו-שיח.
ולזה אוסיף לחזק מה שכתבתי לעיל שמאן דלא ידוע לן להיותו בין גדולי ארץ, אין לנו לקבל בעצמינו מכח ראייתנו בריחוק זמן ומקום, אף שגם אין לזלזל בו חלילה.
נשער בעצמינו מה היה אילו נתגלה כעת עצם כתב ידו של הרס"ג (באופן שלא היה מקום לספק אם כתב ידו הוא) בו מכריע מפורש במחלוקת הנידונה בין האחרונים שאין הכרח גמור בענין בדעות הראשונים, כגון אם היה פוסק בענין קו התאריך כהחזון איש או להיפוך. האם היינו מקבלים דבריו בניגוד לדעות האחרונים? וודאי שכן. הרי כללא בידינו שכל דברי האחרונים שלא ראו את דברי הראשונים הינם בטלים נגד הראשונים. אך מה היה אם פסק כזה יתגלה אך לא הרס"ג חתים עליה רק רבי יוסף ראש הסדר או הפייטן אלסנג'ארי או אפילו בן מאיר, האם היינו נחפזים לבטל כל דעות האחרונים הנוגדים דברי הראשונים האלו? וודאי שלא. והחילוק מבואר, הרס"ג מוחזק לן בגדלותו, מה שאין כן רבי יוסף ראש הסדר עדיין אינו מוחזק לן.
יש כאן זלזול? חלילה! יש כאן זהירות מדבר שאינו מוחזק וברור לעומת דבר המוחזק וברור.

ולהמחיש הדבר יותר, נעתיק מדברי הראב"ד בסדר הקבלה:
ובימיו היה ענן ושאול בנו שר"י. וענן זה מבית צור היה, ותלמיד חכם היה בתחילה. והכירו בו שמץ פסול, מפני כן לא נסמך לגאון, וגם לא סייעוהו מן השמים להיות ראש גלות. ומפני הטינא שהיתה בלבו העלתה שרטון, ועמד להסית את ישראל מעל קבלת חכמים מפי הנביאים עדים כשרים מפי עדים כשרים כמו שסדרנו ספר, זה ונעשה זקן ממרא על פי ב"ד לבלתי שמוע אל השופטים. וחבר ספרים, והעמיד תלמידים, ובדה מלבו חוקים לא טובים.
אתה הראית לדעת שענן היה תלמיד חכם בצעירותו, וכמובן הסברא נותנת שכתב חידושי תורה ואף התכתב עם ת"ח בני דורו. יתכן שביום מן הימים יתגלה באחת הגניזות הקהירית או האפגניסטנית אוסף גדול חידושי תורת ענן כאשר באותה שעה כשר היה.
כעת נעורר רוח הדמיון ונחשוב על אפשרות שענן אכן היה יוצא לתרבות רעה מחמת הטינא, אלא שלא היה מצליח ולא נאספו אליו תלמידים, והיה מת בודד ומאוכזב. פשוט שבמקרה כזה לא היה נזכר לא בדברי הראב"ד ולא בדברי שאר החכמים כי לא היה תופס מקום מכובד כלל.
כעת, מה היה קורה במקרה שכזה, שהיינו מוצאים כתבי ענן, חידושי תורה והתכתבות עם בני דורו, ולא היינו יודעים עליו מאומה, לא על גדלותו בצעירותו, ולא על שנתפקר בזקנותו. אם היינו מתבטלים לכל דיבור מתורת ענן ומקבלים אותה כדברי אחד הגאונים, וודאי שהיינו טועים בזה בגדול.
אך מאידך מי יהין בנפשו לזלזל בת"ח לפי מראית עינינו בכתיבותיו רק מכח חשדות שאין להם הוכחה.
לזה הנני שב לתחילת דבריי. בכל מקרה כזה, כבדהו וחשדהו, כבדהו בגין תורתו הנראית לך, וחשדהו בשביל חסרון ידיעתנו במעשיו.

וסבורני שכל אדם גדול, נוח לו להיות עומד בספק עד שיתברר זהותו, מלהיות נערץ רק בשביל ריחוק זמנו יחד עם אנשים קטנים שחיו במקרה בזמנו.

מורשת-דורות
הודעות: 24
הצטרף: ו' אוקטובר 14, 2011 12:06 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מורשת-דורות » ה' ינואר 05, 2012 1:03 am

לעניין אחר. הרמד"ל חיבר ספר "עמר מן" פירוש על אדרא זוטא, ונמצא בכת"י רבים.
במבוא המפואר נכתב:
"בכ"י אחדים (וצויין בהערה רק על כתב יד אחד באוסף מונטיפיורי 336) נשתמרה גם הקדמה קצרה מרבינו לחיבור, המטעימה את שמו:
'אמר מנחם בן יהודא בן מנחם די לונזאנו בעזרת השם יתברך ראיתי לכתוב המעט אשר הבינותי בקצת הספרים לשונות של האדרא זוטא קדישא ולפי שידעתי שלא אוכל לבוא לתכלית הדברים לכן קראתי בשם הפירוש הזה עומר מן כלומר מעט דבש ועוד כי עומר בכל התורה חסר כתוב נמצא עמר מן גמטריא ד' מאות שהי' כמנין מנחם בן יהודא די לונזאנו' ".

לפני זמן מה ראיתי ביד מו"ס בב"ב כת"י של ספר זה, ובו גם כן נמצאת הקדמה זו אך עם שינויים קלים, והם אלו:
'אמר מנחם בן יהודה בן מנחם די לונזאנו זלה"ה בע"ה ית' ראיתי לכתוב המעט אשר הבינותי בקצת לשונות של האידרא זוטא ואתחיל מההקדמה ולפי שידעתי שלא אוכל לבוא לתכלית הדברים לכן קראתי בשם הפירוש הזה עומר מן כלומר מעט דבש ועוד כי עמ"ר בכל התורה חסר כתיב נמצא עמ"ר מ"ן גי' ת' שהוא כמנין מנח"ם ב"ן יהוד"ה לונזאנ"ו' .

דא עקא שלפי ב' נוסחאות קרובות אלו לא הבנתי חישוב הגימטריא. אולי למי מהחכמים הפתרון הנכון?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 05, 2012 1:19 am

יש"כ לרב מתעמק על הרצאתו הנאה בתוכנה ובסגנונה.

אתה הראית לדעת איך אדם כמו אלבלג, מכונה פה כבר ר"י אלבלג ! וגם נכתב עליו 'שכל חטאו היה רק עיסוקו בפילסופיה' ! בה בשעה שמכחיש מעמד הר סיני.
היה מן הראוי להביא הדבר כמופת למידת הזהירות שיש לנהוג בדמויות אזוטריות, אבל באמת במקרה זה הדברים מיותרים, אחרי שהנ"ל נדרש לגנאי ע"י חכמים רשומים, אין לנו אלא לנהוג בצניעות, בענווה ובהכרת מקומנו ותו לא מידי.

מורשת-דורות כתב:לעניין אחר. הרמד"ל חיבר ספר "עמר מן" פירוש על אדרא זוטא, ונמצא בכת"י רבים.
במבוא המפואר נכתב:
"בכ"י אחדים (וצויין בהערה רק על כתב יד אחד באוסף מונטיפיורי 336) נשתמרה גם הקדמה קצרה מרבינו לחיבור, המטעימה את שמו:
'אמר מנחם בן יהודא בן מנחם די לונזאנו בעזרת השם יתברך ראיתי לכתוב המעט אשר הבינותי בקצת הספרים לשונות של האדרא זוטא קדישא ולפי שידעתי שלא אוכל לבוא לתכלית הדברים לכן קראתי בשם הפירוש הזה עומר מן כלומר מעט דבש ועוד כי עומר בכל התורה חסר כתוב נמצא עמר מן גמטריא ד' מאות שהי' כמנין מנחם בן יהודא די לונזאנו' ".

לפני זמן מה ראיתי ביד מו"ס בב"ב כת"י של ספר זה, ובו גם כן נמצאת הקדמה זו אך עם שינויים קלים, והם אלו:
'אמר מנחם בן יהודה בן מנחם די לונזאנו זלה"ה בע"ה ית' ראיתי לכתוב המעט אשר הבינותי בקצת לשונות של האידרא זוטא ואתחיל מההקדמה ולפי שידעתי שלא אוכל לבוא לתכלית הדברים לכן קראתי בשם הפירוש הזה עומר מן כלומר מעט דבש ועוד כי עמ"ר בכל התורה חסר כתיב נמצא עמ"ר מ"ן גי' ת' שהוא כמנין מנח"ם ב"ן יהוד"ה לונזאנ"ו' .

דא עקא שלפי ב' נוסחאות קרובות אלו לא הבנתי חישוב הגימטריא. אולי למי מהחכמים הפתרון הנכון?

המהדיר ציין גם לכתב יד זה http://www.otzar.org/aspcrops/16811_396 ... 512012.asp
בעותק של המהדיר נרשם כאן : ואין החשבון עולה יפה. אך כנראה מכיון שפתרון לא הוצע, לא נכללה הערה זו בגי' שבדפוס

מורשת-דורות
הודעות: 24
הצטרף: ו' אוקטובר 14, 2011 12:06 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מורשת-דורות » ה' ינואר 05, 2012 3:27 am

עתה ראיתי שעולה יפה יפה בנוסח כתב היד שצוטט במבוא.
מנחם =138
בן =52
יהודא =26
די =14
לונזאנו =150
מס' האותיות =20
סה"כ==400

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי ספרן » ה' ינואר 05, 2012 7:40 am

ישבב הסופר כתב:
ספרן כתב:כך הוא גם לגבי ר' חסדאי קרשקש למשל, שאף אותו תקף האברבנאל (ר' על שיטתו הידועה בבחירה, בפי' הרי"א למשנה באבות "הכל צפוי והרשות נתונה") וכבר כתב הרמב"ם (הקד' לסה"מ) על כאלו ש"אין להאשימם כי מחבריהם היו משוררים, לא רבנים". ובעניינים האלו, גדולי כל דור מורים מי לקרב ומי לרחק. ואף שניתן לפעמים בשעת הדחק הרוחני, לסמוך על דעות יחידים, כל זה בין אדם לעצמו, משא"כ ברשות הרבים התורנית.

על כאלו כתב הרמב"ם כן? על הפייטנים מחברי האזהרות כתב זאת. זה שייך שם - שהטיבו נגן אך לא דקו במנין המצוות. ועל זה בא רבינו הרמב"ם להסביר, שעיקר כוונתם של משוררים הללו לא היתה לכתוב ספר המצוות אליבא דהלכתא אלא פיוט שזור של תרי"ג מצוות דר' שמלאי. אין הרמב"ם דוחה 'מקובלותם' כיראי אלוקים ובעלי דעות כשרות, אלא הוא מערער על סמכותם בתחום ההלכה, בטענה שאף הם לא התיימרו להורות לדורות.
התנצלות זו אינה ענין לכאן.


לא קראת נכון. אין אחרי המלה "כאלו" פסיק. אלא "כאלו ש" וכו' והכוונה כמובן הפוכה ממה שפירשת. הובא רק כדי להדגיש את הצורך הראשוני לקבוע קודם כל על סמכותו של אדם, אם היה גדול בתורה. זה הכל. אף אחד לא חשב לרגע להשוות לגמרי בין המקרים.

מורשת-דורות
הודעות: 24
הצטרף: ו' אוקטובר 14, 2011 12:06 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מורשת-דורות » ה' ינואר 05, 2012 2:59 pm

בהמשך להקודם.
עתה מצאתי הקדמה זו בכתב יד שבספריית מנטובה מס' 91 ושם תי' הגימטריא שונות:

'אמר מנחם בן יהודא בן מנחם דילונזאנו זלה"ה בע"ה ית' ראיתי לכתוב המעט אשר הבנתי בקצת לשונות של האדרא זוטא ואתחיל מההקדמה ולפי שידעתי שלא אוכל לבוא לתכלית הדברים לכן קראתי בשם הפירוש הזה עומר מן כלומר מעט דבש ועוד שעומר בכל התורה חסר כתיב נמצא עמר מן גמטריא ת' שהוא בגי' מנחם בן ליהודה לונזאנו' ".


ואכן בזה עולה גם כן מניין 400 בדקדוק!

מורשת-דורות
הודעות: 24
הצטרף: ו' אוקטובר 14, 2011 12:06 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מורשת-דורות » ב' ינואר 09, 2012 9:29 pm

נבוכתי בענין חיבורו של הרמדי"ל "אמרי אמת"
האם זהו חיבור אחד או כמה חיבורים בשם אחד, ומה ראה החיד"א כולם או חלקם?
האם למי מהחכמים ידיעה בעניין

מה שנכון נכון
הודעות: 11809
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 19, 2014 2:33 am

חכם באשי כתב:בזמנו כבר כתבתי נגד השמטת התואר ר' מ-ר' שלמה בובר

רד"צ הילמן בשם הרא"א דסלר.
סהז לבעל מכתב מאליהו.GIF
סהז לבעל מכתב מאליהו.GIF (3.31 KiB) נצפה 9030 פעמים

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוגוסט 19, 2014 7:25 am

ספרן כתב: כך הוא גם לגבי ר' חסדאי קרשקש למשל, שאף אותו תקף האברבנאל (ר' על שיטתו הידועה בבחירה, בפי' הרי"א למשנה באבות "הכל צפוי והרשות נתונה") וכבר כתב הרמב"ם (הקד' לסה"מ) על כאלו ש"אין להאשימם כי מחבריהם היו משוררים, לא רבנים" ובעניינים האלו, גדולי כל דור מורים מי לקרב ומי לרחק. ואף שניתן לפעמים בשעת הדחק הרוחני, לסמוך על דעות יחידים, כל זה בין אדם לעצמו, משא"כ ברשות הרבים התורנית.
די מקומם לראות את ר' חסדאי קרשקש נכנס לתוך המריבה הזאת על מעמדם של אישים שפועלם שנוי במחלוקת, והרי ר' חסדאי היה מגדולי ומנהיגי היהדות בדורו, וכל הגותו בספר אור השם היא להיפך להרבות כבוד שמים, והוא הולך בדרכו של הר"ן רבו, [ולענין גדלותו בתורה - כידוע יש ממנו תשובה הלכתית בשו"ת הריב"ש [וכיו"ב תלמידו הר"ב העיקרים] ומקובל שתכנן הרח"ק לחבר ספר כמשנה תורה לרמב"ם על כל י"ד חלקיו, והספיק לחבר רק על ה' יסוה"ת].

קאצ'קלה
הודעות: 1523
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' ספטמבר 04, 2016 5:53 am

ר' יצחק אברבנאל בפירושו ליהושע י (ירושלים תשט"ו, עמ' נד) כותב: "ואנשים מבני ישראל מבני הנביאים עושים כוונות למלאכת השמים: ר' אבנר, ר' יהושע, הנרבוני, אבן-כספי, ר' יצחק אלבלג, ר' חנוך, סרסה, ורבים אחרים".
שתי שאלות:
א. למי התכוון בכותבו "ר' יהושע"? ליהושע הלורקי?
ב. גם בן-דורו ר' יוסף יעבץ באור החיים פרק יב, כותב בסגנון דומה: "ואנשים מבני ישראל עושים כוונים למלאכת השמים: ר' אבנר, הנרבוני, אלבליג, ר' חנוך, סרסאי, שם רשעים ירקב". האם שניהם שאבו ממקור משותף?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

חנוך אל-קונסטנטיני - התנגדות אליו

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 22, 2018 1:16 pm

בהודעה הראשונה שבאשכול, בתמונה באו בהערה דברי אברנבאל המגנה אותו בחריפות

האם ידועה התנגדות נוספת כיו"ב לאיש?

במבוא לספרו מראות א'להים, ירושלים תשל"ו לא מצאתי דבר

ספרים וועלט
הודעות: 1241
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' פברואר 12, 2019 1:21 am

..

ספרים וועלט
הודעות: 1241
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' פברואר 26, 2019 4:11 am

האם יש מי שעוסק בההדרת ספר אור תורה?

תורת המן
הודעות: 510
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: דרך חיים למהר"ם די לונזאנו- מהדורה חדשה ומושלמת

הודעהעל ידי תורת המן » א' ספטמבר 05, 2021 7:44 am

קאצ'קלה כתב:ר' יצחק אברבנאל בפירושו ליהושע י (ירושלים תשט"ו, עמ' נד) כותב: "ואנשים מבני ישראל מבני הנביאים עושים כוונות למלאכת השמים: ר' אבנר, ר' יהושע, הנרבוני, אבן-כספי, ר' יצחק אלבלג, ר' חנוך, סרסה, ורבים אחרים".
שתי שאלות:
א. למי התכוון בכותבו "ר' יהושע"? ליהושע הלורקי?
ב. גם בן-דורו ר' יוסף יעבץ באור החיים פרק יב, כותב בסגנון דומה: "ואנשים מבני ישראל עושים כוונים למלאכת השמים: ר' אבנר, הנרבוני, אלבליג, ר' חנוך, סרסאי, שם רשעים ירקב". האם שניהם שאבו ממקור משותף?

החסיד יעבץ כתב שם מפורש שהעתיק הדברים מר"י אברבנאל, דוק ותשכח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 443 אורחים