ברסלב כתב:ואולי בכל זאת תסביר לבור כמוני, איזה צערא דינוקא יש כאשר האבא הוא נורמלי ויודע לחתוך כמו שצריך, והמוהל עומד על גביו ויש לו ניסיון בזה, ואינו משבש כלל את עבודת המוהל.
ואם מפני שזה עלול לקחת עוד כמה שניות האם בגלל זה דוחים הלכות?
אתמהה.
ברסלב כתב:ואם יש חשש שהאבא לא יחתוך מספיק וישבש את עבודת המוהל אין זה קשור כלל לצערא דיונוקא, אלא לאבא לא נורמלי, אשר אינו חושש לקלקל לבנו. ומאבא כזה יתכן ויש לקחת ממנו את הילד לצמיתות.
ברסלב כתב:עניין המהירות אינו משחק כל תפקיד בהלכה, ולכל הפחות כך הוא ברוב הפוסקים, וכמעט ולא עלה על דעת אחד מהם לצוות לעשות חיתוך של עור הערלה ועור הפריעה יחד מפני המהירות, וצערא דיונוקא, וגם אם יש פוסקים שכך כתבו, אך אין נוהגים כך, כפי הידוע לי.
ברסלב כתב:אגב, טרם ראיתי אבא שסופר את הסטירות בטרם הוא מחטיף לילד שלו, שלא יעבור על פן תוסיף, ועוד כהנה, ופתאום כאן, כולנו חיישינן לצערא דיונקא, גם לא ראיתי מישהו שמונע את עצמו מלקחת את בנו לביה"ח הדסה עין כרם כאשר מנתחים שם גם מתמחים. ועוד אין ספור דוגמאות.
ברסלב כתב:משהו השתבש לנו בעשיית הברית, ואסור לו לתינוק לבכות יותר משנייה, ויש תחרות בין המוהלים, מי יודע לעשות יותר מהר, כאשר הרבה פעמים בגלל זה אינו עושה המוהל כהלכה. מפני הלחץ שמופעל עליו, ומפני מה יאמרו הבריות. וגם אם המוהלים לא יגידו לך, אז אני אומר לך.
עשוי לנחת כתב:ברסלב כתב:ואם יש חשש שהאבא לא יחתוך מספיק וישבש את עבודת המוהל אין זה קשור כלל לצערא דיונוקא, אלא לאבא לא נורמלי, אשר אינו חושש לקלקל לבנו. ומאבא כזה יתכן ויש לקחת ממנו את הילד לצמיתות.
למה לא נורמלי? טבעי מאוד ברגעים מרגשים אלו, שהאב חושש לחתוך מידי, בפרט אם הוא חושב בטעות שחיתוך רב מידי הוא מסוכן ובלתי הפיך, וזה מצוי בהחלט.
ברסלב כתב:עשוי לנחת כתב:ברסלב כתב:ואם יש חשש שהאבא לא יחתוך מספיק וישבש את עבודת המוהל אין זה קשור כלל לצערא דיונוקא, אלא לאבא לא נורמלי, אשר אינו חושש לקלקל לבנו. ומאבא כזה יתכן ויש לקחת ממנו את הילד לצמיתות.
למה לא נורמלי? טבעי מאוד ברגעים מרגשים אלו, שהאב חושש לחתוך מידי, בפרט אם הוא חושב בטעות שחיתוך רב מידי הוא מסוכן ובלתי הפיך, וזה מצוי בהחלט.
הרב עשוי לנחת,
כוונתי, שאם היו חוששים שהאב לא יחתוך כדבעי, ויווצר תקלות שונות ומשונות, הרי אין כאן חשש של 'צערא דיונקא' אלא חשש 'חבלה' בילד, ולא צריכים לזה לא פוסק ולא נביא, ופשוט הדבר שאין לתת לאב לגשת לתינוק למול, מחשש 'שיחבל' בילד, ואם האב מתעקש למול יש להסירו בכוח מן הילד ולצמיתות. – וכיון שכתבו האחרונים הטעם שאין לתת לאב לגשת למול מפני צערא דינוקא, בהכרח, שלא חששו לחבלה בילד. אלא לצערא בלבד, ועל זה שאלתי האם מפני צערא דוחים הלכות.
יוסי 10 כתב:שמעתי שהגר"ח גריינימן שליט"א היה בנים, [אולי אפילו רק אחד] שמל בעצמו, ואח"כ הפסיק מטעם שלא יהיו כאלו שירצו לחקותו, תמיד הבנתי שחשש שיהיו כאלו שלא יודעים למול טוב, עכשיו אני חושב, אולי גם בלי זה, אולי חש שיגרם צער לתינוק.
הרושם שלי, שהוא מחבב מוהלים שמלים בזריזות, כך לפי שמועות שהבנתי.
עשוי לנחת כתב:בר ששת כתב:וכמובן יש שנהגו להוציא מפיו הרך, את ספוגית היין, כדי שישמע קולו הבוכה ב'קיים את הילד' ויתעוררו כל המשתתפים.
בהקשר לזה, ידוע המסופר על אחד הרבי מריבניץ זצ"ל שכידוע מסר את נפשו מאחורי מסך הברזל על מצוות המילה, חירף נפשו וגמע מרחקים בקור ובסערה להכניס עוד זרע ישראל בברית. חביבה היתה עליו המצווה עד שגם בזקנותו בארה"ב, לא חדל מלקיימה, אף שכבר היה מתקשה והיה הדבר אורך זמן רב, ופעמים שהיו התינוקות מתעלפים מכאב (כך מסופר).
פעם אחת, הזדמן לו לר"י מסאטמר זי"ע שהתכבד בסדנקאות בברית שכזו. ונוכח לראות את הדבר. אמר לו בשנינות כדרכו: 'יודע הרבי, למעשה גם אני מוהל אני, יודע הרבי למה בכל זאת אינני מל?' והוא מפרק לה: 'הסיבה פשוטה, כי כבר אינני יכול'...
הוורט קצת יותר חריף,
הרבי מסאטמר אמר לו: אתם יודעים?! גם אני מוהל!, אז שאל אותו: ומדוע אינך מל? ענה לו: בגלל שאני לא יודע למול...
וראה בשו"ת משנה הלכות חלק טז סימן פב [קצת הוריד מהחריפות...]
"ופעם שמעתי על גדול אחד שמל ולא הי' מומחה, והסנדק אמר לו שגם אני מוהל, ואמר המוהל להסנדק ולמה אין אתם מוהלים, א"ל וייל איך קען נישט, אין איר קענט אויך נישט, ולא אכתוב השמות מפני הכבוד".
אוהב ספרים כתב:מיותר לומר שהסיפור לכאורה לא היה
עשוי לנחת כתב:בר ששת כתב:וכמובן יש שנהגו להוציא מפיו הרך, את ספוגית היין, כדי שישמע קולו הבוכה ב'קיים את הילד' ויתעוררו כל המשתתפים.
בהקשר לזה, ידוע המסופר על אחד הרבי מריבניץ זצ"ל שכידוע מסר את נפשו מאחורי מסך הברזל על מצוות המילה, חירף נפשו וגמע מרחקים בקור ובסערה להכניס עוד זרע ישראל בברית. חביבה היתה עליו המצווה עד שגם בזקנותו בארה"ב, לא חדל מלקיימה, אף שכבר היה מתקשה והיה הדבר אורך זמן רב, ופעמים שהיו התינוקות מתעלפים מכאב (כך מסופר).
פעם אחת, הזדמן לו לר"י מסאטמר זי"ע שהתכבד בסדנקאות בברית שכזו. ונוכח לראות את הדבר. אמר לו בשנינות כדרכו: 'יודע הרבי, למעשה גם אני מוהל אני, יודע הרבי למה בכל זאת אינני מל?' והוא מפרק לה: 'הסיבה פשוטה, כי כבר אינני יכול'...
הוורט קצת יותר חריף,
הרבי מסאטמר אמר לו: אתם יודעים?! גם אני מוהל!, אז שאל אותו: ומדוע אינך מל? ענה לו: בגלל שאני לא יודע למול...
וראה בשו"ת משנה הלכות חלק טז סימן פב [קצת הוריד מהחריפות...]
"ופעם שמעתי על גדול אחד שמל ולא הי' מומחה, והסנדק אמר לו שגם אני מוהל, ואמר המוהל להסנדק ולמה אין אתם מוהלים, א"ל וייל איך קען נישט, אין איר קענט אויך נישט, ולא אכתוב השמות מפני הכבוד".
שחר כתב:יוסי 10 כתב:שמעתי שהגר"ח גריינימן שליט"א היה בנים, [אולי אפילו רק אחד] שמל בעצמו, ואח"כ הפסיק מטעם שלא יהיו כאלו שירצו לחקותו, תמיד הבנתי שחשש שיהיו כאלו שלא יודעים למול טוב, עכשיו אני חושב, אולי גם בלי זה, אולי חש שיגרם צער לתינוק.
הרושם שלי, שהוא מחבב מוהלים שמלים בזריזות, כך לפי שמועות שהבנתי.
ואני שמעתי מעשה ג"כ עם הגרח"ג שליט"א (כך בזכרוני), שפעם כובד באיזה סנדקאות ונתנו לאבי הבן החיתוך, והמוהל כמובן שם מגן, אבל ההמשך מזעזע קצת אבל זה יהא טוב לתשומת ליבם של כל הכותבים הרבים הנ"ל שחושבים שהנידון רק מצד "קצת" צערא דינוקא, הסיפור נגמר ל"ע בזה שאבי הבן התחיל לחתוך מתחת למגן.... ה"י!!!
הגרח"ג כמעט והתעלף, ועימו העומדים שם, ואח"כ עמלו קשה לראות שלא עשאו לבנו לגמרי כרות וכו' (איני זוכר הפרטים), וכמדומני שזו הסיבה שלא נותן לאבי הבן למול.
כמובן שאין במעשה אחד לשקף את הכל, אבל יתכן שמספיק טעות אחת חמורה כזאת כדי שלא יתנו לאנשים לשחק בחיים של אחרים ואפילו הם ילדיהם.
משוש דורים כתב:שחר כתב:יוסי 10 כתב:שמעתי שהגר"ח גריינימן שליט"א היה בנים, [אולי אפילו רק אחד] שמל בעצמו, ואח"כ הפסיק מטעם שלא יהיו כאלו שירצו לחקותו, תמיד הבנתי שחשש שיהיו כאלו שלא יודעים למול טוב, עכשיו אני חושב, אולי גם בלי זה, אולי חש שיגרם צער לתינוק.
הרושם שלי, שהוא מחבב מוהלים שמלים בזריזות, כך לפי שמועות שהבנתי.
ואני שמעתי מעשה ג"כ עם הגרח"ג שליט"א (כך בזכרוני), שפעם כובד באיזה סנדקאות ונתנו לאבי הבן החיתוך, והמוהל כמובן שם מגן, אבל ההמשך מזעזע קצת אבל זה יהא טוב לתשומת ליבם של כל הכותבים הרבים הנ"ל שחושבים שהנידון רק מצד "קצת" צערא דינוקא, הסיפור נגמר ל"ע בזה שאבי הבן התחיל לחתוך מתחת למגן.... ה"י!!!
הגרח"ג כמעט והתעלף, ועימו העומדים שם, ואח"כ עמלו קשה לראות שלא עשאו לבנו לגמרי כרות וכו' (איני זוכר הפרטים), וכמדומני שזו הסיבה שלא נותן לאבי הבן למול.
כמובן שאין במעשה אחד לשקף את הכל, אבל יתכן שמספיק טעות אחת חמורה כזאת כדי שלא יתנו לאנשים לשחק בחיים של אחרים ואפילו הם ילדיהם.
באחת מקהילות ישראל החשובות בחו"ל (לא אפרט מפני הכבוד) היה מוהל מומחה שפ"א כשהתבגר התחיל מחמת פיזור הדעת לחתוך מתחת למגן, והאב"ד שהיה הסנדק ראה זאת ותפס את ידו של המוהל ועצר אותו, ומאותו היום נסתלק ממלאכת המילה.
גם הגרח"ג יכל לעצור את האב, ובמיוחד שאין מדובר במוהל אלא באב שאינו מהיר ומיומן.
יוסף שרייבער כתב:עשוי לנחת כתב:בר ששת כתב:וכמובן יש שנהגו להוציא מפיו הרך, את ספוגית היין, כדי שישמע קולו הבוכה ב'קיים את הילד' ויתעוררו כל המשתתפים.
בהקשר לזה, ידוע המסופר על אחד הרבי מריבניץ זצ"ל שכידוע מסר את נפשו מאחורי מסך הברזל על מצוות המילה, חירף נפשו וגמע מרחקים בקור ובסערה להכניס עוד זרע ישראל בברית. חביבה היתה עליו המצווה עד שגם בזקנותו בארה"ב, לא חדל מלקיימה, אף שכבר היה מתקשה והיה הדבר אורך זמן רב, ופעמים שהיו התינוקות מתעלפים מכאב (כך מסופר).
פעם אחת, הזדמן לו לר"י מסאטמר זי"ע שהתכבד בסדנקאות בברית שכזו. ונוכח לראות את הדבר. אמר לו בשנינות כדרכו: 'יודע הרבי, למעשה גם אני מוהל אני, יודע הרבי למה בכל זאת אינני מל?' והוא מפרק לה: 'הסיבה פשוטה, כי כבר אינני יכול'...
הוורט קצת יותר חריף,
הרבי מסאטמר אמר לו: אתם יודעים?! גם אני מוהל!, אז שאל אותו: ומדוע אינך מל? ענה לו: בגלל שאני לא יודע למול...
וראה בשו"ת משנה הלכות חלק טז סימן פב [קצת הוריד מהחריפות...]
"ופעם שמעתי על גדול אחד שמל ולא הי' מומחה, והסנדק אמר לו שגם אני מוהל, ואמר המוהל להסנדק ולמה אין אתם מוהלים, א"ל וייל איך קען נישט, אין איר קענט אויך נישט, ולא אכתוב השמות מפני הכבוד".
ר' אברהם (רומי) קאהן שליט''א בספרו החדש (שמעתי את זה גם מפיו) 'במחיצתו של האדמו''ר הקדוש מריבניץ' טוען בלהט שכל הסיפור מקורו מליצני הדור. אין חולק שר' אברהם במח''ס ברית אברהם הכהן הוא מוהל מומחה שמל אלפי ילדים ומבוגרים והוא טוען שהרבי היה אומן וזריז, ולא עוד אלא שהוא עצמו היה נוכח בברית המדובר והרבי מסאטמאר לא אמר כלום לא מיניה ולא מקצתיה.
בספר הנ''ל יש גם תמונה נהדרת מרבינו בבדיקת סכין לשחיטה.
גילוי נאות, הרבי הק' מריבניץ היה המוהל שלי (כמה דקות לפני השקיעה) ואני לא זוכר כאב מיוחד...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 351 אורחים