עמוד 11 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2011 12:45 am
על ידי נאשער
אם אפשר לדעת מה כתוב בקישור שהבאתם מקודם [יאיר ועוד אחד] לטובת אלו שלא פתוח להם, תודה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2011 12:53 am
על ידי יאיר
מופיעה שם שאלת שחמט. בציור שם ללבן מלך ו-3 סוסים.
השאלה:
האם עמדת השחמט הבאה חוקית??

התשובה:
מבחינת חוקי השחמט העמדה חוקית. למרות שכל צד מתחיל עם שני סוסים אין מניעה, ולפעמים אפילו כדאי, להכתיר רגלי לפרש ולא למלכה (הכתרה לצריח או רץ מותרת גם ולפעמים תהיה חיונית באם הכתרה למלכה תגרום לפט ותמנע נצחון). אחד מהסוסים הוא רגלי שהגיע לשורה השמינית והוכתר לפרש. מבחינה הלכתית נראה שיש איסור לפי דין המלך "לא ירבה לו סוסים" שאוסר להרבות סוסים מעבר לשניים המקוריים. אולם האיסור הוא רק כשהסוסים אינם נחוצים אלא מהווים קישוט שירוצו לפני מרכבתו. במשחק השחמט יתרון של שני סוסים אינו מספיק ומלך ושני סוסים אינו יכול לנצח מלך בודד והתוצאה היא תיקו. הסוס הנוסף נחוץ לצורך נצחון במלחמה (במשחק) ובשל כך מותר להרבות סוסים גם מבחינה הלכתית. אכן ייתכן ועמדה דומה אולם בה ארבעה סוסים ללבן תהיה אסורה מבחינה הלכתית.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2011 1:59 am
על ידי עשוי לנחת
חידה: כיצד יתכן ששני אנשים יעשו מעשה מסויים, ומחמת אופיים השונה אחד מהם יעבור על לאו ואילו השני לא יעבור בלאו זה [ומלבד השוני הקטן באופיים, אין שום הבדל ביניהם במעשה, בעיתוי וכו']?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2011 2:03 am
על ידי יאיר
עשוי לנחת כתב:חידה: כיצד יתכן ששני אנשים יעשו מעשה מסויים, ומחמת אופיים השונה אחד מהם יעבור על לאו ואילו השני לא יעבור בלאו זה [ומלבד השוני הקטן באופיים, אין שום הבדל ביניהם במעשה, בעיתוי וכו']?

viewtopic.php?f=17&t=4363&p=37664&hilit=#p33143 ?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2011 2:06 am
על ידי עשוי לנחת
כל הכבוד, נתקלתי בזה בדף היומי חולין סד:, נפש יפה תאכלם - שאינו איסטניס וכו' [ועי' ש"ך יו"ד סו סקט"ו]

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 4:24 pm
על ידי בן ישיבה
יאיר כתב:
היא שיחתי כתב:לדוג' כיצד על משפט אחד אפשר להתחייב מאה מלקות?

רמז בבקשה.

נו היא שיחתי, אל תמתח אותנו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 6:28 pm
על ידי נאשער
היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' ספטמבר 17, 2011 11:08 pm
על ידי יאיר
נאשער כתב:היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

קשור ללה"ר?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 12:56 am
על ידי מורה צדק
מכניסים אותו לפה, מברכים עליו ואין אוכלים אותו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 12:58 am
על ידי בן המחבר
מורה צדק כתב:מכניסים אותו לפה, מברכים עליו ואין אוכלים אותו.

שופר אין מכניסים אותו לפה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 1:52 am
על ידי נאשער
יאיר כתב:
נאשער כתב:היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

קשור ללה"ר?

לא.

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 3:15 pm
על ידי היא שיחתי
בן ישיבה כתב:
יאיר כתב:
היא שיחתי כתב:לדוג' כיצד על משפט אחד אפשר להתחייב מאה מלקות?

רמז בבקשה.

נו היא שיחתי, אל תמתח אותנו.


סליחה, אני פשוט לא נכנס כמעט לאשכול הזה...

אם אמר מאה בהמות אלו תמורת מאה בהמות אלו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 3:16 pm
על ידי היא שיחתי
נאשער כתב:
יאיר כתב:
נאשער כתב:היכ"ת, אדם אומר דבר מסויים, [יותר נכון, הלכה מסויימת], והוא עובר על לאו דאורייתא-לפי דעה אחת?

קשור ללה"ר?

לא.

זקן ממרא?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 3:53 pm
על ידי נאשער
הש"ך בהל' בשר בחלב מביא ד' הרמב"ם ש'האומר' בשר עוף בחלב אסור מדאורייתא, הרי הוא עובר על בל תוסיף...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 10:54 pm
על ידי אורייתא!
בשבת מוקצה.
וביו"ט, אינו מוקצה.
מהו?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ספטמבר 18, 2011 11:53 pm
על ידי היא שיחתי
אורייתא! כתב:בשבת מוקצה.
וביו"ט, אינו מוקצה.
מהו?


נר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 10:34 am
על ידי אריה לייב
איך ייתכן בשבת אדם מוציא חפץ מסויים ברה"ר ומתחייב עליו, אבל אם שם באותו חפץ עוד משהו - פטור.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 3:44 pm
על ידי היא שיחתי
אריה לייב כתב:איך ייתכן בשבת אדם מוציא חפץ מסויים ברה"ר ומתחייב עליו, אבל אם שם באותו חפץ עוד משהו - פטור.


הוציא מיטה חייב מיטה ועליה חי פטור הוציא כלי חייב כלי ובתוכו משהו פחות מכשיעור פטור שהדבר טפל למה שבתוכו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:13 pm
על ידי אריה לייב
היא שיחתי, יפה מאד.

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:15 pm
על ידי אריה לייב
יאיר כתב:
אריה לייב כתב:"כל הכלים יורדין לידי טומאה במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה"
כיצד יתכן חפץ שיעלה מטומאה ויטהר בלי שום שינוי מעשה בעצם החפץ ? (בלי טבילה או הזאה)

הזוג והענבל.



??? תוכל להסביר?

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:16 pm
על ידי היא שיחתי
אריה לייב כתב:
יאיר כתב:
אריה לייב כתב:"כל הכלים יורדין לידי טומאה במחשבה ואין עולין מטומאתן אלא בשינוי מעשה"
כיצד יתכן חפץ שיעלה מטומאה ויטהר בלי שום שינוי מעשה בעצם החפץ ? (בלי טבילה או הזאה)

הזוג והענבל.



??? תוכל להסביר?


פשוט מפרידים אותם נראה לי שזה כתוב גם על מספריים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:19 pm
על ידי אריה לייב
אז היה איזה שינוי בחפץ. אני מדבר על מצב בו החפץ נשאר ממש אותו דבר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:26 pm
על ידי היא שיחתי
שלישי בתרומה ונשאל עליה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:27 pm
על ידי היא שיחתי
אם החפץ התערבב ובטל ברוב?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:28 pm
על ידי אריה לייב
היא שיחתי כתב:שלישי בתרומה ונשאל עליה



??? בסופו של דבר זה נשאר טמא,

אולי תסביר?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:29 pm
על ידי אריה לייב
היא שיחתי כתב:אם החפץ התערבב ובטל ברוב?


אז החפץ עצמו לא לה מטומאתו, אלא נעלם מעינינו והתבטל (וזה אפשר לחקור בדיני ביטול בכלל)

אני מדבר בענין שהחפץ לפנינו, בלי ביטול, ומכ"מ עלה מטומאתו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:29 pm
על ידי היא שיחתי
אם זה כבר לא תרומה השלישי פוקע ממנו שאין לו תפיסה בחולין

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' ספטמבר 19, 2011 9:41 pm
על ידי אריה לייב
היא שיחתי כתב:אם זה כבר לא תרומה השלישי פוקע ממנו שאין לו תפיסה בחולין



ונטהר גם לגבי קדשים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' נובמבר 15, 2011 12:22 am
על ידי יאיר
איך יתכן שאינו מברך ברכה ראשונה אך אחרי מס' פעמים שאכל יצטרך לברך?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' נובמבר 15, 2011 3:47 am
על ידי ממשה
שו"ת הרשב"א חלק א' סימן אלף שי"ח
כנראה
תשובה ארוכה

לרבי חסדאי קרשקש
ועיין מה שכתב רבי יעקב עמדין
שלא הועיל לו
ושנה אחרי כן היה גירוש צרפת

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' נובמבר 15, 2011 7:58 am
על ידי יאיר
יפה. אך:
יאיר כתב:איך יתכן שאינו מברך ברכה ראשונה אך אחרי מס' פעמים שאכל יצטרך לברך?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' ינואר 29, 2012 11:44 pm
על ידי היא שיחתי
מהי המשנה/ברייתא הראשונה הידועה לנו?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 2:57 pm
על ידי יודל'ה
האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 5:32 pm
על ידי הוגה
יודל'ה כתב:האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

לא. כי קטן אינו נמכר בגניבתו ואינו יכול למכור עצמו, ואילו האמה יוצאה בסימנים.

אבל למשנה למלך ולעוד ראשונים משכחת לה...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 5:37 pm
על ידי הוגה
היא שיחתי כתב:מהי המשנה/ברייתא הראשונה הידועה לנו?

סיפרא דאדם הראשון?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 6:09 pm
על ידי מעיין
א] שתי סעיפים בשו"ע בת שתי מלים בלבד
ב] התמצא משנה מעוברת, וסימן בשו"ע מעוברת, וסימן כפולה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 6:41 pm
על ידי יאיר
הוגה כתב:
יודל'ה כתב:האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

לא. כי קטן אינו נמכר בגניבתו ואינו יכול למכור עצמו, ואילו האמה יוצאה בסימנים.

אבל למשנה למלך ולעוד ראשונים משכחת לה...


הגר"א מפורש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 6:45 pm
על ידי הוגה
יאיר כתב:הגר"א מפורש.

זה סברת רוב האחרונים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 11:40 pm
על ידי יודל'ה
מעיין כתב:א] שתי סעיפים בשו"ע בת שתי מלים בלבד
ב] התמצא משנה מעוברת, וסימן בשו"ע מעוברת, וסימן כפולה

א]הכוי אסור.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 20, 2012 11:42 pm
על ידי יודל'ה
הוגה כתב:
יודל'ה כתב:האם יתכן שתאומים אח ואחות יהיו זה עבד וזו אמה העבריה?

לא. כי קטן אינו נמכר בגניבתו ואינו יכול למכור עצמו, ואילו האמה יוצאה בסימנים.

אבל למשנה למלך ולעוד ראשונים משכחת לה...

יפה מאוד, הכוונה כי לד' הרמב"ן ועוד [עי' מנ"ח פ' משפטים] אמה אחרי יב יכולה למכור עצמה, א"כ משכח"ל אמה ועבד שנמכרו לעבד/אמה.
אבל למעשה מ' במנ"ח שאין פו' כסברת הרמב"ן.