עמוד 12 מתוך 12

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ו' נובמבר 04, 2022 1:45 pm
על ידי פילווישוק
זאב ערבות כתב:...חיפוש באוצר החכמה העלה שני ספרים נוספים שבהם מופיע הקטע הזה כלשונו אך עם שינוי קל. הראשון הוא מספרו של הנ"ל דרשות לפרשת השבוע (תמונה שניה בעמ' תק"א), אך שם הוורט מופיע תחת השם "הרב מבריסק", והספר השני הוא נפש הרב מאת ר' צבי שכטר (תמונה שלישית, בהוצאה שניה עמ' נ"ד) והספר הזה כידוע הוא דברי תורתו של ר' יוסף דוב הלוי סולובייציק מבוסטון, שהוא בן דו"ד של הגרי"ז, אך כידוע בעל השקפה שונה בתכלית, שאינה מקובלת בציבור החרדי, ולכן כנראה החליט ר' שטרן לשנות את שמו לגרי"ז בתקווה שאיש לא יעלה על כך.

צ"ל בן אחיו.
יצויין שתלמידיו וממשיכי דרכו של הגרי"ד מבוסטון נוהגים להתייחס אליו בתואר 'הרב' - The Rov/Rav

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ו' נובמבר 04, 2022 4:18 pm
על ידי זאב ערבות
בהרבה ספרים היום לא מזכירים את שמו של הרב קלמן כהנא תלמיד החזון איש וצריך להיות תמים ביותר לסבור שמביאים ציטוט מדוייק להפליא מספר ורק שם בעל המאמר פתאום נתחלף. לו היה מדובר בספר המביא כל מיני סיפורים ועובדות מגדולי ישראל ניתן היה לטעון שנתחלף השם, אך הספר ממנו נלקחו הדברים כולו מוקדש לגרי"ד! ואמנם הספר הזה לא ימצא בחנויות ספרי הקודש.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ש' נובמבר 05, 2022 10:46 pm
על ידי האויצרניק
עקשן בלתי נלאה

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' נובמבר 06, 2022 2:36 am
על ידי זאב ערבות
האויצרניק כתב:עקשן בלתי נלאה

כל עוד עונים לדברי מדוע שלא אגיב? אספר מדוע אני רגיש לנקודה זאת. בספרי בערך קולבא הבאתי ציטוט ממאמר שכתב שמא יהודה פרידמן בקשר למלה, אך מישהו העיר לי שהוא לא מקובל בציבור החרדי ויכול לעורר עלי ביקורת ואולי אף החרמת הספר. אך ההסבר שלו ממש טוב אז מה עושים? אז הצעה אחת היתה לכתוב ש. י. פרידמן ולצפות שאיש מאנ"ש לא ידע זאת, אך מאן דהו אחר אמר שמכירים אותו וזה לא יעזור, אז הציעו לחפש באוצר החכמה ספרים המבארים את הדבר באופן דומה... אז הנה אף אני נגוע באותו דבר! כלומר יש אילוצים לעשות צנזורה (או עריכה או איך שתקראו לזה) מכל מיני טעמים. אמנם הדבר לא היה לרוחי אך הסכמתי לו בלית ברירה. וזה דבר מקובל מאוד בספרות החרדית שמעלימים את שמותם של אלו שלא בעלי השקפה משלנו, וזה מה שכתבתי לעיל בענין ר"ק כהנא, שכמעט לא יזכר שמו בספר חרדי אלא רק בר"ת אותיות שמו כגון ק. כ. וכדומה. ודרך אגב קבלתי הודעה פרטית שמצא דבר דומה באחד מספרי המחבר האחרים ושם לא ניתן לתרץ תירוצים.
למי שמתעניין הנה ערך קולבא מהספר:
קוֹלְבָּא
קולבא (בב"מ ד"ה באתרא: כולבא. המהרש"ל גורס קולבאי) רעיא - הנבל הרועה [ב"מ פד: סנהדרין קג.].
הפתגם כפי שמובא בגמרא (סנהדרין ובנוסח שונה במקצת בויק"ר פ"ד): באתרא דמריה תלא זייניה, קולבא רעיא קולתיה תלה. רש"י מפרש: מקום שהאדון תולה כליו, נבל רועה כדו תלה לשם, כמו ברא’ (כד טז): כדה, דמתרגם קולתא... (בת"א: קולתה). בספר כל ישראל (ר"ש הבר, ברוקלין תשס"ז) מקשה דהיכן מצינו לשון קולבא דפירושו נבל? בערוך (ערך קלבאי) מובא שקולבאי הוא לשון הדיוט (בערוך השלם ערך קלב א מפרש שקולבא הוא מלשון קולב לתלית בגדים). בפסחים (קיא ע"ב) נאמר "איסרא דעניותא (שר העניות) נבל שמיה", הרשב"ם (שם) מפרש: נבל - לשון לכלוך, ולפי זה יתכן ש"נבל" בפירוש רש"י אין הכוונה לאדם נבל, אלא שכליו ובגדיו מלוכלכים מהצאן. עיין בספר יהודה יעלה על קהלת רבה (עמ’ 32), מחזור לשבועות הוצאת ד’ גולדשמידט (עמ’ 480 הערה 37), עיין לשוננו (כ"ח עמ’ 307), ערוך ערך נקד א, נקד ב.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' נובמבר 06, 2022 7:28 am
על ידי גימפעל
בלקוטי טעמים ומנהגים על הגדה של פסח שכתב כ"ק האדמו"ר רמ"מ מליובאוויטש זי"ע מצוטט שד"ל במהדורה החדשה שפתחו את כל הר"ת זהו הר"ת היחיד שנשאר.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' נובמבר 06, 2022 8:26 am
על ידי גביר
גימפעל כתב:בלקוטי טעמים ומנהגים על הגדה של פסח שכתב כ"ק האדמו"ר רמ"מ מליובאוויטש זי"ע מצוטט שד"ל במהדורה החדשה שפתחו את כל הר"ת זהו הר"ת היחיד שנשאר.


היכול מר לתת מראה מקום מדויק יותר?

דומה שכדאי להוסיף את הדברים גם באשכול הדן ביחס גדולי ישראל לשד"ל.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' נובמבר 06, 2022 10:37 pm
על ידי גימפעל
בקטע ד"ה סימן סדר של פסח.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 2:54 pm
על ידי גביר
שאלות ותשובות גאוני פדוואה,
ירושלים, זכרון אהרן, תשע"ד

כרך א [שות מהר"י מינץ]
עמ' 11 הערה 50 -

'הובאו במהדורתנו מספר ציטוטים בנושא מתוך מאמרו של אפרים קופפר סיני חוברת ס"א תשכ"ז בהשמטת מספר ביטויים ושמות שהיו יפים לשעתם והעלמתם נחוצה כיום הזה'.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 3:05 pm
על ידי ציטרון
זה מענין. יש לך אולי כמה דוגמאות לאותם "ביטויים ושמות שהיו יפים לשעתם...." וכו' וכו' ?

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 3:14 pm
על ידי גביר
לשם כך יש לראות המאמר של קופפר ולהשוות, לע"ע אין עתותי בידי לכך.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 7:09 pm
על ידי בגולה
בהשוואה מקופיא, לא רואה מה השמיטו. יש שם הלשונות החריפים של המהר"ם פאדווא.
בעמ' שכ"ו, השמיטו בטעות תיבה אחת לפני החתימה: המקנא קנאת ה' צבאות.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' מרץ 09, 2023 12:11 am
על ידי א איד
גימפעל כתב:בלקוטי טעמים ומנהגים על הגדה של פסח שכתב כ"ק האדמו"ר רמ"מ מליובאוויטש זי"ע מצוטט שד"ל במהדורה החדשה שפתחו את כל הר"ת זהו הר"ת היחיד שנשאר.

כמדומה שגם רש"י נשאר, ולא כתבו "רבנו שלמה יצחקי".
חוץ מזה שכנראה יותר אנשים יודעים מיהו שד"ל מאשר מיהו שמואל דוד לוצאטו.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' מאי 07, 2023 6:01 pm
על ידי זאב ערבות
מהספר שיחות יקרות ויחי יוסף מהאדמור מפאפא
מצות.PNG
מצות.PNG (44.63 KiB) נצפה 2815 פעמים

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' מאי 11, 2023 11:23 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ראיתי היום בספר משכן בצלאל מאת הרב בצלאל כהן אב"ד פאטערסון נ.דזש. (למדתי התשובה אליו באגרות משה אה"ע א, ק"ד ורציתי לראות האם השאלה נדפסה ג"כ) במהדו"ק שבחלק ב', הנמצא באוצר החכמה, יש לו תשובה בסימן ח' בענין 'קביעת יום טוב בהלל והודאה על התשועות והנפלאות שעשה עמנו הקב"ה באייר תשכ"ז'. במהדורה שבאוצר, מאן דהוא הלך והקיף המילים האלו בחצאי עיגול.
שבוודאי צריכים להלל ולהודות על הניסים של התקופה ההיא 'בזמננו זכונו לראות בעינינו נסיס ונפלאות ושיעות ונתמות שעשה הקב"ה עמנו יושבו ארץ ישראל במלחמת השחרור מעבדות לחירות וממות לחייס באייר תש"ח ובמלחמת סיני בתשי"ז וכעת במלחמת ששת הימיס באיור תשכ"ז בקוס עלינו כל ארצות ערב ובעזרת מדינות עצומות אנשי רשע שספקו לארצות ערב כל מיני כלי נשק ומשחית במספריס מבהיליס והכריזו מלחמת השמד ח"י'. במהדורא שבאוצר יש שמה קשקושים שכמעט א"א לקרות.

פתחתי את הספר בהיברובוקס, ושם העלו את הספר במהדורא חדשה, כאשר שני החלקים הם בכרך אחד. בדקתי ובכותרת כתבו 'קביעת יום בהלל והודאה', ללא הסיומת, וגם הוציאו כמה פסקאות מהסימן, והוציאו את כל המילים בנוגע לאירועי תשכ"ז וכו'.

מי עשה את זה? איני יודע.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ה' מאי 11, 2023 11:46 pm
על ידי פרנקל תאומים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מי עשה את זה? איני יודע.

בנו הג"ר מרדכי כהן זצ''ל היה מראשי ישיבת סלבודקה בב''ב, כך שמסתבר שהנכדים של ר' בצלאל לא התלהבו במיוחד מהתשובה הזאת.. ואידך זיל גמור..

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ו' מאי 12, 2023 4:26 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
תודה להניק שכתב בעילום שם

1. לכאו' המהדורה הראשונה והשניה יצאו לאור ע"י אותם אנשים היינו בניו של המחבר (וא"כ דברי הרב פ"ת לא מסבירים את התמיהה).
1. השמיטו את אריכות התיאור של הניסים אבל עצם מסקנתו ההלכתית שהוא מדבר לגבי הניסים של תקופתינו השאירו כתוב בקטע האחרון שבעמוד כ"ט, ולפי"ז וכו' על ניסים ונפלאות שנעשו ליושבי ארץ ישראל וכו'.
3. ח"ב של המשכן בצלאל לא נערך לדפוס ע"י המחבר אלא בניו אספו את כתביו והדפיסו, ברור שאם הוא היה מדפיס הוא היה מדפיס הכל, אבל אם הם היו רוצים להשמיט כבר במהדורה הראשונה היו להם נסיבות מקילות והם בחרו שלא להשמיט.
4. אלמנתו של ר' בצלאל חיה בעת הוצאת המהדורה השניה והשקפותיה לא השתנו, יתר על כן ולפחות באופן רשמי היא המוציאה של המהדורה השניה כאמור בעמוד השני מיד אחרי השער, אם כי למעשה אינני יודע אם ממש התעסקה בזה.
5. באוצר המקוון מחקו את רוב הקשקושים כמה שהיה ניתן, כנראה יש לך גירסה ישנה יותר.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' יולי 30, 2023 9:18 am
על ידי הפך לבן
צנזורה מעניינת בדברי היעב"ץ, הן מצד המצנזרים, והן מצד התוכן, והן מצד העולה לדינא אגב אורחא:
בהערות היעב"ץ לפירוש הרמב"ם לאבות (ד, ד) (על מעשה שהביא הרמב"ם על א' שאיזה בליעל ביזהו באופן מושפל, ולא התרגש כלל מזה, ושמח שמחה גדולה שהגיע לדרגת ענווה כזה עיי"ש), נדפס כך בדפוס ראם:
IMG-20230729-WA0004.jpg
דפוס ראם
IMG-20230729-WA0004.jpg (92.96 KiB) נצפה 2153 פעמים

בדפוס ווגשל העתיקוהו מכת"י במדור ילקוט מפרשים:
IMG-20230729-WA0005.jpg
ווגשל
IMG-20230729-WA0005.jpg (206.16 KiB) נצפה 2153 פעמים

מצא את ההבדלים...

ומדבריו המצונזרים, חזינן שהיה פשוט אצל היעב"ץ שהמבזה חכם בחושבו בטעות שהוא רשע וכדו', אין עליו אשם בזה, ובודאי אין לו דין מבזה ת"ח, וכך, להבדיל בין א' מגדולי האחרונים לאני הק', נראה פשוט גם בעיני, אבל ראיתי רבים שלא ס"ל כן, ומכאן תנא דמסייע לי בסיוע שיש בו ממש.

קצת מוזר שמלבד מה שהשמיטו בדפוס ראם, הוסיפו "ולא התפעלתי מזה כלל", מה שלפי נוסח ווגשל לא נכתב.

ואגב אורחא לפ"ר לכ' יש להעיר שנראה כסותר מה שכתב בלח"ש לאבות (ב', י') שאינו ראוי לאדם לא להקפיד על בזיונו.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' יולי 30, 2023 10:09 am
על ידי מעט דבש
הגהות היעב"ץ במהדורת וגשל נוסף בהם הרבה על פי ספר 'קולן של סופרים', בו העתיק היעב"ץ עצמו את ההגהות שבשולי הש"ס שלו.
viewtopic.php?p=270083&sid=8c473d90c88d551d324e22cf76f3ff0b#p270083

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' יולי 30, 2023 10:28 am
על ידי י. אברהם
לא ראיתי היכן כתב שאין לו דין מבזה ת"ח, רק כתב שאין ראי' שאינו ירא שמים

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' יולי 30, 2023 11:16 am
על ידי הפך לבן
מעט דבש כתב:הגהות היעב"ץ במהדורת וגשל נוסף בהם הרבה על פי ספר 'קולן של סופרים', בו העתיק היעב"ץ עצמו את ההגהות שבשולי הש"ס שלו.
viewtopic.php?p=270083&sid=8c473d90c88d551d324e22cf76f3ff0b#p270083

ייש"כ, משום מה חשבתי שרק העתיקו מן אותו מקור מחדש. לבי אומר לי שזה אמנם יש בו משינויי ראם, שלא מסתבר שהשמיט האיזכור של רי"א בתחילה ורק הוסיפו בקולן של סופרים, וגם שאר השינויים, אולי מישהו מחכמי הפורום יכול לבדוק בכת"י הערותיו על הש"ס שלו, ונדע אם אכן שינו?

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ג' נובמבר 07, 2023 8:33 am
על ידי גיורא בשמי שמיא
ע"י עו"ה, מכלי ראשון (ואכמ"ל).

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ש' דצמבר 30, 2023 9:44 pm
על ידי פנת יקרת
איש_ספר כתב:בספר ליקוטי יצחק צבי שי"ל בב"ב לפני איזה שנים, נשמט הרבה מהמהדורה המקורית שהופיעה בסטנסיל בנ"י חש"ד. (מעניין בעיקר את שוחרי תולדות ותורות אדמור"י פולין).

איפה ניתן לראות/לקבל מהדורה זו?

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ש' דצמבר 30, 2023 9:48 pm
על ידי מה שנכון נכון
פנת יקרת כתב:
איש_ספר כתב:בספר ליקוטי יצחק צבי שי"ל בב"ב לפני איזה שנים, נשמט הרבה מהמהדורה המקורית שהופיעה בסטנסיל בנ"י חש"ד. (מעניין בעיקר את שוחרי תולדות ותורות אדמור"י פולין).

איפה ניתן לראות/לקבל מהדורה זו?

לכאו' כאן.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ש' דצמבר 30, 2023 10:14 pm
על ידי ושא_נס
הפך לבן כתב:
מעט דבש כתב:הגהות היעב"ץ במהדורת וגשל נוסף בהם הרבה על פי ספר 'קולן של סופרים', בו העתיק היעב"ץ עצמו את ההגהות שבשולי הש"ס שלו.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p= ... 0b#p270083

ייש"כ, משום מה חשבתי שרק העתיקו מן אותו מקור מחדש. לבי אומר לי שזה אמנם יש בו משינויי ראם, שלא מסתבר שהשמיט האיזכור של רי"א בתחילה ורק הוסיפו בקולן של סופרים, וגם שאר השינויים, אולי מישהו מחכמי הפורום יכול לבדוק בכת"י הערותיו על הש"ס שלו, ונדע אם אכן שינו?

בדקתי עתה בגליונותיו כ"י במסכת אבות שלו, והוא תיבה בתיבה כהנדפס בדפוס ווילנא של האלמנה והאחים ראם.
לא בדקתי עתה בכ"י שלו של קולן של סופרים, ומן הסתם העתקת ווגשל הרחבה יסודה שם. ואם כן יש כאן שתי עריכות מקוריות של הגאון יעב"ץ זצ"ל לפיסקא זו.

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' מרץ 31, 2024 9:33 pm
על ידי גביר
טענה המיוחסת לרבי א"מ מגור בדבר השמטות אזכוריו של המגיד ממזריץ' מהספר 'פנים יפות' לבעל ההפלאה בידי בן המחבר -

אהרון סורסקי ואברהם מרדכי סגל, ראש גולת אריאל, חלק א, ירושלים תש"נ, עמ' קנ, הערה 83

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: א' מרץ 31, 2024 10:38 pm
על ידי בן המחבר
גביר כתב:טענה המיוחסת לרבי א"מ מגור בדבר השמטות אזכוריו של המגיד ממזריץ' מהספר 'פנים יפות' לבעל ההפלאה בידי בן המחבר -

אהרון סורסקי ואברהם מרדכי סגל, ראש גולת אריאל, חלק א, ירושלים תש"נ, עמ' קנ, הערה 83


viewtopic.php?t=29864

Re: צנזורה תורנית בספרי קודש - דעות ועובדות

פורסם: ב' מאי 06, 2024 9:47 am
על ידי גביר
אשד יצווה [ר"ח גרינמן] עמ' 99 [נ] -

מה שהרשב"א במשמרת הבית מתקיף
את הרא"ה מאד, היינו לפי שהרשב"א היה
גדול הדור, וחיבורו בא ללמד את כלל
ישראל את כל הדינים החשובים להם לדעת,
וגם אם הרא"ה יש לו כמה השגות על
חיבורו, סבר הרשב"א שאין מן הראוי לצאת
בחיבור כנגדו, ויכול היה הרא"ה להוציא
ספר לעצמו של כל ההלכות, ומי שירצה
ילמד בספרו, אבל לעשות ספר השגות
בלבד בכמה דברים שהרשב"א פסק כך
והוא דעתו לפסוק אחרת, זה יכול להרוס
את כל התועלת שבחיבורו ללמד את העם,
ואין הדבר דומה כלל להשגות הראב"ד על
הרמב"ם שעליהם אמר החזון איש שכונתו
של הראב"ד היתה לתקן ספרו של הרמב"ם
שיהיה לו ספר שלם, ולא נתכוין להשיג,
(וברדב"ז הלכות בכורים פ"ח ה"ב כתב
על הראב"ד אין זה אלא רצון להשיג,
וברמב"ם שבבית נמחקו תיבות אלו
).