עמוד 111 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' מרץ 01, 2023 10:23 pm
על ידי לבנון
זיז שדי כתב:
לבנון כתב:
לבנון כתב:משפט שמופיע בברכה אחת פעמיים (שינוי קטן בלשון), ובפעם השנייה הוא מופיע גם עם ראייה.

התשובה נמצאת בברכת יוצא אור.
ובטובו מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית

המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. כאמור לעשה אורים גדלים כי לעולם חסדו

הרבה נוסחאות הראיה לא קאי על זה המשפט אלא על התקין מאורות לשמח עולמו אשר ברא כאמור וכו'

אני לא בקי גדול בנוסח ספרד, אבל בכל הסדורים שבדקתי, ראיתי שהמשפט והתקין מאורות וכו', נמצא אחרי כאמור וכו'.
אף שיתכן וימצאו הרבה סדורים אחרים שבהם הנוסח כפי שאתה מעיד.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 3:11 am
על ידי לבי במערב
זיז שדי כתב: . . אך למה השמיט רבית לא נתברר לי
מאותו הטעם דהל' יי"נ וע"ז.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 7:44 am
על ידי זיז שדי
לבי במערב כתב:
זיז שדי כתב: . . אך למה השמיט רבית לא נתברר לי
מאותו הטעם דהל' יי"נ וע"ז.

רק בגלל הסימן הראשון? היה לו להביא שאר הלכותיו אפי' רק בחו"מ

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 10:04 am
על ידי כדכד
לבנון כתב:
כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
לבנון כתב:
כדכד כתב:עוד חידה
כמה ביתנים שלפניהם גינות מוזכרים במגילה

לא מבין מה החידה כאן.
א, ה. ז, ז. ז, ח

בפשטות רק ביתן אחד המוזכר שלש פעמים

מוזכר שלש פעמים "גנת הביתן"
אבל לי לא נראה שהכוונה לאותו ביתן (השנים האחרונים כן אבל הם לא אותו ביתן של הראשון)
אולם יתכן שטעיתי
ועל כן זו חידה
מי צודק? הרב לבנון ואני או הרב זיז שדי?
לי לא נראה שאסתר הזמינה את אחשורוש למשתה בבית אחשורוש ולכן מסתבר לי שזה לא אותו ביתן ואולי טעיתי

לא נכנסתי לדון בשאלה אם היה שם גינת ביתן אחד או שנים, אין לי הוכחה שזה אחד, ואין הכרח לומר שהיו שנים.
לא ראיתי בזה חידה, יען כי בין כך ובין כך הפסוקים מוכרים וידועים לכל, וכ"א יפרשם כהבנתו.

גם על פסוקים המוכרים וידועים לכל אפשר לשאול חידות
בענין הזה נראה לי שצריך להיות פשט אחד ואיני יודע מהן
מכל מקום אם כוונת מר שאין לו דעה בנושא ולכן איני יכול להכניס אותו בשאלה מי צודק
אז מקובל עלי והשאלה: מי צודק הרב זיז שדי או אני?
לגופו של ענין - כתוב שאסתר הזמינה את אחשורוש למשתה וכתוב שהוא בא לשם
לכן לא מסתבר לי שהמשתה היה ליד הארמון של אחשורוש שלידו היתה גנת הביתן של אחשורוש

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 10:15 am
על ידי עזריאל ברגר
איזו הלכה כותב הרמב"ם בשני מקומות, מילה במילה למעט פתיחת ההלכה?
והאם יש עוד כדוגמתה?

(לא שאחת מדברת על א' והשניה על ב', אלא אין שום חידוש באחת מהן על חברתה)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 10:44 am
על ידי לבי במערב
זיז שדי כתב:רק בגלל הסימן הראשון? היה לו להביא שאר הלכותיו אפי' רק בחו"מ
ככלל, הי' אסור (באופן רשמי) לדון בחחו"מ (וכמדומה שאישור הצענזאר על ערוה"ש בזה הוא חריג שבחריגים). הל' רבית היו מקור לכאב־ראש כפול ומכופל, וק"ל...
בכל אופן, לאו דוקא שלא חיברם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 1:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:איזו הלכה כותב הרמב"ם בשני מקומות, מילה במילה למעט פתיחת ההלכה?
והאם יש עוד כדוגמתה?

(לא שאחת מדברת על א' והשניה על ב', אלא אין שום חידוש באחת מהן על חברתה)

הלכות זכיה ומתנה פרק שמיני הלכה כב (בתוך דיני מתנת-שכיב-מרע):
הכותב כל נכסיו לעבדו ועמד חוזר בנכסים ואינו חוזר בעבד שהרי יצא עליו שם בן חורין

הלכות עבדים פרק שביעי הלכה ט:
שכיב מרע שכתב כל נכסיו לעבדו ועמד חוזר בנכסים ואינו חוזר בעבד שהרי יצא עליו שם בן חורין

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' מרץ 05, 2023 5:17 pm
על ידי עושה חדשות
כיצד יתכן שבהחלטה של אדם אחד, יתהפך הדין של עיר שלימה מחיוב של פורים ביום י"ד לפורים דמוקפין ולהיפך.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' מרץ 05, 2023 7:53 pm
על ידי הבאר ההיא
להצד שצריך עשרה בטלנים, הרי שדי באחד שעוקר או קובע דירתו או מתחיל או מפסיק להיות בטלן לשנות את דין העיר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 2:40 pm
על ידי הבטחתי
א. קשר בין פרשת השבוע למגילה.
ב. ארבע מילים מבריך שמיה בתרגום בפרשה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 5:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:א. קשר בין פרשת השבוע למגילה.

על איזו פרשה אתה מדבר - תרשיש או חור ויהודה?
ובפרשת השבוע הנוכחית (תשא) יש ארבע מילים רצופות זהות לביטוי ממגילת שיר-השירים: איש חרבו על ירכו (הובא לעיל באשכול זה).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 5:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
חידה:
מה המקור בהלכה לזה ש"ילד מתחת גיל 9 לא חוצה כביש לבד"?
(בנו"כ השו"ע או"ח)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 6:24 pm
על ידי שבענו מטובך
עזריאל ברגר כתב:חידה:
מה המקור בהלכה לזה ש"ילד מתחת גיל 9 לא חוצה כביש לבד"?
(בנו"כ השו"ע או"ח)

בהלכות ציצית (סי' טז) משערים את בגד הציצית בראשו ורובו של "קטן המתהלך לבדו בשוק ואינו צריך אחר לשומרו", ואמרו שם שהוא בן 9.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 6:53 pm
על ידי הבטחתי
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:א. קשר בין פרשת השבוע למגילה.

על איזו פרשה אתה מדבר - תרשיש או חור ויהודה?
ובפרשת השבוע הנוכחית (תשא) יש ארבע מילים רצופות זהות לביטוי ממגילת שיר-השירים: איש חרבו על ירכו (הובא לעיל באשכול זה).

פרשת כי תשא, לא משהו כ"כ מסובך

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 8:33 pm
על ידי לבנון
מרדכי מן התורה מנין

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 8:36 pm
על ידי לבנון
הבטחתי כתב:א. קשר בין פרשת השבוע למגילה.
ב. ארבע מילים מבריך שמיה בתרגום בפרשה.

ב. ומסגי למעבד טבון וקשוט

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 9:36 pm
על ידי לבנון
5 שמות של פרשיות מהתורה יש במגילה
ואין כוונתי לנוח

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 9:44 pm
על ידי הבטחתי
לבנון כתב:5 שמות של פרשיות מהתורה יש במגילה
ואין כוונתי לנוח

וישלח, ויצא, מקץ, ויקרא, (ה)דברים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 9:47 pm
על ידי לבנון
הבטחתי כתב:
לבנון כתב:5 שמות של פרשיות מהתורה יש במגילה
ואין כוונתי לנוח

וישלח, ויצא, מקץ, ויקרא, (ה)דברים.

מאותה סיבה שהחרגתי את נוח, אני מחריג את (ה)דברים.
ז"א שיש פרשה נוספת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 10:08 pm
על ידי במסתרים
לבנון כתב:יש פרשה נוספת.
תבוא

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 10:25 pm
על ידי לבנון
השם המקובל של הפרשה הוא כי תבוא

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 10:40 pm
על ידי במסתרים
לבנון כתב:יש פרשה נוספת.
אמור

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 11:14 pm
על ידי לבנון
במסתרים כתב:
לבנון כתב:יש פרשה נוספת.
אמור

יפה!
ובבקר אמר למלך ויתלו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 07, 2023 9:52 am
על ידי עושה חדשות
הבאר ההיא כתב:
עושה חדשות כתב:כיצד יתכן שבהחלטה של אדם אחד, יתהפך הדין של עיר שלימה מחיוב של פורים ביום י"ד לפורים דמוקפין ולהיפך.
להצד שצריך עשרה בטלנים, הרי שדי באחד שעוקר או קובע דירתו או מתחיל או מפסיק להיות בטלן לשנות את דין העיר.
דאס האב איך געמײנט.

_________________

איזו ברכה נקראת
פעמים בזיי"ן פעמים בחי"ת?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 07, 2023 2:10 pm
על ידי לבנון
עושה חדשות כתב:איזו ברכה נקראת
פעמים בזיי"ן פעמים בחי"ת?

ברכת שהחיינו
ברכת זמן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 07, 2023 2:15 pm
על ידי עושה חדשות
לבנון כתב:
עושה חדשות כתב:איזו ברכה נקראת
פעמים בזיי"ן פעמים בחי"ת?
ברכת שהחיינו
ברכת זמן
אמת. יקנה"ז ומנ"ח.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 07, 2023 8:06 pm
על ידי עזריאל ברגר
שבענו מטובך כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה:
מה המקור בהלכה לזה ש"ילד מתחת גיל 9 לא חוצה כביש לבד"?
(בנו"כ השו"ע או"ח)

בהלכות ציצית (סי' טז) משערים את בגד הציצית בראשו ורובו של "קטן המתהלך לבדו בשוק ואינו צריך אחר לשומרו", ואמרו שם שהוא בן 9.

אכן. ראו שם במשנ"ב ס"ק א.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 13, 2023 6:08 pm
על ידי כדכד
פעמיים בתורה "נדבה בבקר" היכן הם?
(המלים לאו דווקא באותו ניקוד)

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 13, 2023 6:38 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:פעמיים בתורה "נדבה בבקר" היכן הם?
(המלים לאו דווקא באותו ניקוד)

בפרשה: וְהֵם הֵבִיאוּ אֵלָיו עוֹד נְדָבָה בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר
והשני בפרשת אמור: וְאִישׁ כִּי יַקְרִיב זֶבַח שְׁלָמִים לַיהֹוָה לְפַלֵּא נֶדֶר אוֹ לִנְדָבָה בַּבָּקָר אוֹ בַצֹּאן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 13, 2023 6:42 pm
על ידי כדכד
אכן
לזה היתה כוונתי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' מרץ 13, 2023 7:13 pm
על ידי לבנון
בהרבה מקומות מצינו שיש שלש אותיות שוות סמוכות זו לזו בשתי תיבות, כמו שש שנים, מרעמסס סכתה, ויצץ ציץ, ועוד רבים.
א. היכן מצינו 4 כאלו בפסוק אחד.
ב. היכן מצינו ארבע אותיות סמוכות כנ"ל (2 תשובות).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 14, 2023 3:08 am
על ידי במסתרים
לבנון כתב:בהרבה מקומות מצינו שיש שלש אותיות שוות סמוכות זו לזו בשתי תיבות, כמו שש שנים, מרעמסס סכתה, ויצץ ציץ, ועוד רבים.
היכן מצינו ארבע אותיות סמוכות כנ"ל (2 תשובות).
תת תת
מם ממ

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' מרץ 14, 2023 9:53 pm
על ידי לבנון
במסתרים כתב:
לבנון כתב:בהרבה מקומות מצינו שיש שלש אותיות שוות סמוכות זו לזו בשתי תיבות, כמו שש שנים, מרעמסס סכתה, ויצץ ציץ, ועוד רבים.
היכן מצינו ארבע אותיות סמוכות כנ"ל (2 תשובות).
תת תת
מם ממ

יפה, לזה אכן כוונתי
וְאֵת שְׁתֵּי קְצוֹת שְׁתֵּי הָעֲבֹתֹת תִּתֵּן עַל שְׁתֵּי הַמִּשְׁבְּצוֹת (שמות כח כה)
וְאֶתְמוּל עַמִּי לְאוֹיֵב יְקוֹמֵם מִמּוּל שַׂלְמָה (מיכה ב ח)

ועכשיו נשארה שאלה א

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' מרץ 18, 2023 11:03 pm
על ידי לבנון
לבנון כתב:בהרבה מקומות מצינו שיש שלש אותיות שוות סמוכות זו לזו בשתי תיבות, כמו שש שנים, מרעמסס סכתה, ויצץ ציץ, ועוד רבים.
א. היכן מצינו 4 כאלו בפסוק אחד.

התשובה בפרשת השבוע:
וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִמֶּנָּה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' מרץ 18, 2023 11:17 pm
על ידי לבנון
חמשה מזבחות שונים שקראנו עליהם בשבת האחרונה (לא כולל הפטרה).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' מרץ 19, 2023 5:32 pm
על ידי כדכד
אם כוונת מר לכלול את המשקוף ושתי המזוזות עליהם הוזה הדם של פסח מצרים בין המזבחות הרי יש ג' מזבחות בפ' החודש ועוד מזבח החיצון והפנימי שנאמרו בפרשת ויקהל ופקודי (על החיצון גם קוראים במנחה בפ' ויקרא).
אם לא - איני יודע אלו עוד מזבחות יש

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' מרץ 19, 2023 6:45 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:אם כוונת מר לכלול את המשקוף ושתי המזוזות עליהם הוזה הדם של פסח מצרים בין המזבחות הרי יש ג' מזבחות בפ' החודש ועוד מזבח החיצון והפנימי שנאמרו בפרשת ויקהל ופקודי (על החיצון גם קוראים במנחה בפ' ויקרא).
אם לא - איני יודע אלו עוד מזבחות יש

אכן לזה התכוונתי, וכמו שאמרו בפסחים צו ע"א, תנא רב יוסף שלשה מזבחות היו שם על המשקוף ועל שתי המזוזות.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' מרץ 23, 2023 8:42 pm
על ידי כדכד
חידה חדתא:
שני מלכים שהורו לכל אחד מהם שתי פעמים לאכול ("אכול") פעם אחת ע"י נביא או מלאך ובפעם שניה ע"י אשה.
מי המלכים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' מרץ 24, 2023 12:52 am
על ידי לבנון
כדכד כתב:חידה חדתא:
שני מלכים שהורו לכל אחד מהם שתי פעמים לאכול ("אכול") פעם אחת ע"י נביא או מלאך ובפעם שניה ע"י אשה.
מי המלכים?

שאול ואחאב

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אפריל 13, 2023 1:43 pm
על ידי נחומצ'ה
בתחילתה, משום שאין בה מחלוקת
בסופה, עדיין לא הוכרעה המחלוקת.

מהי התפילה?