עמוד 114 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 8:14 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:מדות ומשקלות שאינן מתוקנות

אכן לזה התכוונתי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 8:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:באיזה מעשה רצח מפורסם-לגנאי, היה יכול הרוצח להצדיק את עצמו בטענת גאולת-דם - כי הוא מצאצאיו של מי שנהרג ע"י הנרצח?

עשיו כשהרג את נמרוד - יכל לטעון שהוא גואל את דם הרן (עשיו בן רבקה בת בתואל בן מלכה בת הרן, וגם עשיו בן יצחק בן שרה/יסכה בת הרן).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 11:41 pm
על ידי הבטחתי
האם יתכן שדבר שיטמא במת טומאת שבעה ולא יצטרך הזאה שלישי ושביעי (מדאורייתא ומדרבנן)?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 11:44 pm
על ידי לבנון
ארבעה אנשים נזכרו בתורה, שהם היו ארבעה דורות זה בן של זה.
אך לא נזכר בתורה אבי הראשון, וגם לא בנו של האחרון.
(לא בהכרח שנזכרו כולם במקום אחד).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 21, 2023 8:59 am
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:האם יתכן שדבר שיטמא במת טומאת שבעה ולא יצטרך הזאה שלישי ושביעי (מדאורייתא ומדרבנן)?

נזיר שנטמא בכלים שנטמאו במת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 21, 2023 9:00 am
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:ארבעה אנשים נזכרו בתורה, שהם היו ארבעה דורות זה בן של זה.
אך לא נזכר בתורה אבי הראשון, וגם לא בנו של האחרון.
(לא בהכרח שנזכרו כולם במקום אחד).

לא בדקתי את כל הפרטים, אך מסתמא כוונתך למרגל נכד הנשיא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 21, 2023 9:13 am
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:ארבעה אנשים נזכרו בתורה, שהם היו ארבעה דורות זה בן של זה.
אך לא נזכר בתורה אבי הראשון, וגם לא בנו של האחרון.
(לא בהכרח שנזכרו כולם במקום אחד).

לא בדקתי את כל הפרטים, אך מסתמא כוונתך למרגל נכד הנשיא.

אמת

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 21, 2023 10:34 am
על ידי במסתרים
ואם למדת כל חמשה חומשי תורה לא תדע את יחסם זל"ז.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 21, 2023 10:43 am
על ידי עזריאל ברגר
במסתרים כתב:ואם למדת כל חמשה חומשי תורה לא תדע את יחסם זל"ז.

אכן. ואף לא את האפשרות הנוספת לניקוד שמו של אבי המרגל - בן הנשיא...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 21, 2023 5:26 pm
על ידי כדכד
במסתרים כתב:ואם למדת כל חמשה חומשי תורה לא תדע את יחסם זל"ז.

ואף אם למדת נביאים למרות שחלקם נזכרו גם בנביאים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יוני 22, 2023 9:56 am
על ידי הבטחתי
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:האם יתכן שדבר שיטמא במת טומאת שבעה ולא יצטרך הזאה שלישי ושביעי (מדאורייתא ומדרבנן)?

נזיר שנטמא בכלים שנטמאו במת.


למה נזיר בדוקא?
זה לשון הרמב"ן בפרשתינו (יט טז)
וכן נראה עוד בגמרא (שם נד ב), שאין החרב הנוגע במת מטמא אדם להצריכו הזאת שלישי ושביעי אף על פי שהאדם הזה הנוגע בו אב לטומאה. והיה זה, מפני שבכתוב השני שאמר והזה על האהל (פסוק יח) כתוב ועל הנוגע בעצם או בחלל או במת, ולא אמר או בחלל חרב. וא"כ הרי החרב כחלל לטמא במגע טומאת שבעה, אבל לא לטמא באהל, ולא להצריכו הזאה, ואין הנזיר מגלח עליו, ואין הכהן מוזהר ממגעו כלל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יוני 22, 2023 7:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
הבטחתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הבטחתי כתב:האם יתכן שדבר שיטמא במת טומאת שבעה ולא יצטרך הזאה שלישי ושביעי (מדאורייתא ומדרבנן)?

נזיר שנטמא בכלים שנטמאו במת.


למה נזיר בדוקא?
זה לשון הרמב"ן בפרשתינו (יט טז)
וכן נראה עוד בגמרא (שם נד ב), שאין החרב הנוגע במת מטמא אדם להצריכו הזאת שלישי ושביעי אף על פי שהאדם הזה הנוגע בו אב לטומאה. והיה זה, מפני שבכתוב השני שאמר והזה על האהל (פסוק יח) כתוב ועל הנוגע בעצם או בחלל או במת, ולא אמר או בחלל חרב. וא"כ הרי החרב כחלל לטמא במגע טומאת שבעה, אבל לא לטמא באהל, ולא להצריכו הזאה, ואין הנזיר מגלח עליו, ואין הכהן מוזהר ממגעו כלל.

הרמב"ן חולק בזה על הרמב"ם פרק ז' מהלכות נזיר הלכה ח', שכותב "ויראה לי שדין זה מיוחד בנזיר".

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' יוני 22, 2023 7:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:ואם למדת כל חמשה חומשי תורה לא תדע את יחסם זל"ז.

אכן. ואף לא את האפשרות הנוספת לניקוד שמו של אבי המרגל - בן הנשיא...

הכוונה כמובן לפסוקים בדברי הימים א פרק-ז:
{כו} לַעְדָּ֥ן בְּנ֛וֹ עַמִּיה֥וּד בְּנ֖וֹ אֱלִישָׁמָ֥ע בְּנֽוֹ׃
{כז} נ֥וֹן בְּנ֖וֹ יְהוֹשֻׁ֥עַ בְּנֽוֹ׃

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 27, 2023 9:31 am
על ידי כדכד
היכן יש בתורה (לפי רש"י ויש חולקים) מלה אחת שחוזרת כמה פעמים בפסוק אחד באותו ניקוד במשמעויות שונות?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 27, 2023 10:34 am
על ידי לבנון
כדכד כתב:היכן יש בתורה (לפי רש"י ויש חולקים) מלה אחת שחוזרת כמה פעמים בפסוק אחד באותו ניקוד. במשמעויות שונות?

כמה פעמים אני לא יודע, אבל פעמיים יש בחוקת, עד דיבון עד נפח. ובוירא, כי יראה כי צחקת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 27, 2023 11:34 am
על ידי כדכד
על "כי יראה כי צחקת" לא חשבתי
כוונתי היתה לפסוק בפ' חקת שהביא מר ויש שם עוד עד

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 27, 2023 4:55 pm
על ידי לבנון
לבנון כתב:
כדכד כתב:היכן יש בתורה (לפי רש"י ויש חולקים) מלה אחת שחוזרת כמה פעמים בפסוק אחד באותו ניקוד. במשמעויות שונות?

כמה פעמים אני לא יודע, אבל פעמיים יש בחוקת, עד דיבון עד נפח. ובוירא, כי יראה כי צחקת.

יש גם א"ל נא רפא נא לה. שהראשון הוא לשון בקשה, והשני פירושו 'עתה' (עיין אונקלוס, ראב"ע, בכור שור, דעת זקנים).
ובתנ"ך יש בדרך של לשון נופל על לשון: בלחי החמור חמור חמורתיים. שהחמור הראשון הוא הבע"ח, והשני מלשון ציבור.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 27, 2023 5:36 pm
על ידי כדכד
חפשתי בתורה לא בתנ"ך וגם שהם באותו ניקוד
לגבי א'ל נא רפא נא לה ציין מר מפרשים אחדים. אני כתבתי לפי רש"י

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יוני 27, 2023 7:36 pm
על ידי לבנון
כדכד כתב:חפשתי בתורה לא בתנ"ך וגם שהם באותו ניקוד
לגבי א'ל נא רפא נא לה ציין מר מפרשים אחדים. אני כתבתי לפי רש"י

יודע שכבודו חיפש בתורה ולפי רש"י, ועל זה השבתי קודם.
ועכשיו הוספתי תשובה נוספת להרחבת הדעת.
בלחי החמור חמור, שני התיבות באותו ניקוד, אלא שלראשונה נוספה ה' השימוש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 28, 2023 10:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
שתים יש הרבה. כאן זה שלש, והחידה כבר הובאה לעיל.

כעיקרון - מומלץ לפני שמפרסמים חידה לחפש באשכול את הפתרון...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יוני 28, 2023 10:32 pm
על ידי עזריאל ברגר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' יולי 02, 2023 12:20 am
על ידי נחומצ'ה
פעם זה טעות
פעם זה בתואנה
פעם היה סתום
פעם זה מצוה
פעם זה במסקנא

על איזה איבר מדובר
בכל שבוע של במדבר?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' יולי 03, 2023 7:31 pm
על ידי נחומצ'ה
נחומצ'ה כתב:פעם זה טעות
פעם זה בתואנה
פעם היה סתום
פעם זה מצוה
פעם זה במסקנא

על איזה איבר מדובר
בכל שבוע של במדבר?


החכם עיניו בראשו..

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 04, 2023 9:11 am
על ידי עזריאל ברגר
מדוע רק כאשר בן אדם מדבר על בן אדם - אז אין דמיון בין שמו/שמותם לשמות בן האמה ובן הנביא?

גילוי נאות: אינני יודע תשובה לשאלה "מדוע", ועיקר החידה היא לזהות את האישים המוזכרים בחידה ואת התכונה המשותפת להם (חוץ וכו').

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יולי 07, 2023 8:28 am
על ידי לבנון
היכן מצאנו הלכה להדליק נר בכל שכונה?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יולי 07, 2023 9:56 am
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:מדוע רק כאשר בן אדם מדבר על בן אדם - אז אין דמיון בין שמו/שמותם לשמות בן האמה ובן הנביא?

גילוי נאות: אינני יודע תשובה לשאלה "מדוע", ועיקר החידה היא לזהות את האישים המוזכרים בחידה ואת התכונה המשותפת להם (חוץ וכו').

רק כאשר דניאל (המכונה בספרו פעם אחת "בן אדם") מוזכר בספרו של יחזקאל (המכונה בספרו פעמים רבות "בן אדם") - אז הא' צרויה (ובכתיב דנאל - כך בכל ג הפעמים), אבל בכל שאר המקומות בשמותיהם של ארבעת האישים האלו (ישמעאל בן האמה, יזרעאל בן הנביא הושע, יחזקאל, ודניאל, וכן גם יזרעאל שבדברי הימים א ד,ג) - הא' נחה וניקוד הצירה עובר לאות שלפניה.
וכן הוא גם בשמות שלשה מקומות - יזרעאל שבנחלת יהודה (יהושע טו,נו, ומסתמא משם הגיעה אחינועם היזרעאלית אשת דהע"ה), עמק יזרעאל, וארבאל שבספר הושע (י, יד).

וטרם שמעתי על ביאור מסודר בענין זה, והדעת נוטה לומר שזה תלוי באורך המילה, אך לא מצאתי הבדל ברור בין ארבאל לבין אדבאל בן ישמעאל, וצ"ע.

נ.ב. כתבתי את החידה לפי המפרשים שדנאל/דניאל שבספר יחזקאל הוא הוא דניאל איש חמודות - בן דורו. אך זכורני שיש מפרשים שהכוונה לאדם אחר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יולי 07, 2023 10:20 am
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:מדוע רק כאשר בן אדם מדבר על בן אדם - אז אין דמיון בין שמו/שמותם לשמות בן האמה ובן הנביא?

גילוי נאות: אינני יודע תשובה לשאלה "מדוע", ועיקר החידה היא לזהות את האישים המוזכרים בחידה ואת התכונה המשותפת להם (חוץ וכו').

רק כאשר דניאל (המכונה בספרו פעם אחת "בן אדם") מוזכר בספרו של יחזקאל (המכונה בספרו פעמים רבות "בן אדם") - אז הא' צרויה (ובכתיב דנאל - כך בכל ג הפעמים), אבל בכל שאר המקומות בשמותיהם של ארבעת האישים האלו (ישמעאל בן האמה, יזרעאל בן הנביא הושע, יחזקאל, ודניאל, וכן גם יזרעאל שבדברי הימים א ד,ג) - הא' נחה וניקוד הצירה עובר לאות שלפניה.
וכן הוא גם בשמות שלשה מקומות - יזרעאל שבנחלת יהודה (יהושע טו,נו, ומסתמא משם הגיעה אחינועם היזרעאלית אשת דהע"ה), עמק יזרעאל, וארבאל שבספר הושע (י, יד).

וטרם שמעתי על ביאור מסודר בענין זה, והדעת נוטה לומר שזה תלוי באורך המילה, אך לא מצאתי הבדל ברור בין ארבאל לבין אדבאל בן ישמעאל, וצ"ע.

נ.ב. כתבתי את החידה לפי המפרשים שדנאל/דניאל שבספר יחזקאל הוא הוא דניאל איש חמודות - בן דורו. אך זכורני שיש מפרשים שהכוונה לאדם אחר.

מיד חשבתי שזו כוונתך, אבל דנאל ביחזקאל הוא קרי וכתיב, כך הוא ברד"ק ובמנחת שי. וגם שם קריאתו כבכל מקום עם יו"ד צרויה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יולי 07, 2023 12:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבנון כתב:מיד חשבתי שזו כוונתך, אבל דנאל ביחזקאל הוא קרי וכתיב, כך הוא ברד"ק ובמנחת שי. וגם שם קריאתו כבכל מקום עם יו"ד צרויה.

נראה שיש מחלוקת בין הדפוסים השונים בניקוד.
מה בדיוק כתבו רד"ק והמנש"י?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' יולי 07, 2023 2:44 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
לבנון כתב:מיד חשבתי שזו כוונתך, אבל דנאל ביחזקאל הוא קרי וכתיב, כך הוא ברד"ק ובמנחת שי. וגם שם קריאתו כבכל מקום עם יו"ד צרויה.

נראה שיש מחלוקת בין הדפוסים השונים בניקוד.
מה בדיוק כתבו רד"ק והמנש"י?

לשון הרד"ק יחזקאל יד יד: דנאל חסר היו"ד, וכן האחר הנזכר בפרשה הנה חכם אתה מדנאל, והיו"ד נקראת אף על פי שאינה כתובה כיו"ד ירושלם, והאל"ף נחה כי הצרי תחת היו"ד והיו"ד דגושה.
לשון המנחת שי: נח דנאל ואיוב, בס"א כ"י נכתב בגילויון י"ס דניאל, וכן כתב על חברו שבפרשה ועל חכם אתה מדנאל (יחזקאל כ"ח). ובספר אחר כ"י כולם כתובים דנאל וק' דניאל, וכן במסורת דנאל ג' חסרים יו"ד. וסי' חכם אתה מדנאל. והיו שלשת האנשים. ונח דנאל ואיוב בתוכם. וגם רד"ק בפי' ובמכלול דף ק"י כתב דג' אלו כתובין בלא יו"ד והיו"ד נקראת אע"פ שאינה כתובה כיו"ד ירושלם והאל"ף נחה כי הצירי תחת היו"ד והיו"ד דגושה:

גם בתנ"ך של ברויאר (מה"ק) וגם בקורן, הוא בקרי וכתיב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 11, 2023 9:30 am
על ידי כדכד
לבנון כתב:היכן מצאנו הלכה להדליק נר בכל שכונה?

ליל ת"ב להדליק רק בכל שכונה לקרוא הקינות ולא להרבות נרות משום במחשכים הושיבני

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 11, 2023 9:52 am
על ידי לבנון
כדכד כתב:
לבנון כתב:היכן מצאנו הלכה להדליק נר בכל שכונה?

ליל ת"ב להדליק רק בכל שכונה לקרוא הקינות ולא להרבות נרות משום במחשכים הושיבני

לזה אכן התכוונתי, והוא לשון המשנה ברורה, שהוא משתמש עם המילה שכונה אחרת ממה שמקובל בזמננו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 11, 2023 10:59 am
על ידי צופה_ומביט
יש גם שכונת קברות.

כל קיבוץ אנשים (הוא ושכנו) נקרא שכונה.

אגב, בזמנו נהגו לקרוא למקום בבית הכנסת "עיר"... ויש אריכות בפוסקים בגדרי הקניין שיש לאדם על מקומו בבית הכנסת, כולל חזקת קרקעות ודינא דבר מצרא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 11, 2023 4:49 pm
על ידי כדכד
חידה חדשה:
כשקוראים פרשיות התורה על הסדר יש שתי פרשות אשר קוראים בהם אותם פסוקים למפטיר (מלבד פ' זכור ופ' כי תצא).
אלו הן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' יולי 11, 2023 9:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:חידה חדשה:
כשקוראים פרשיות התורה על הסדר יש שתי פרשות אשר קוראים בהם אותם פסוקים למפטיר (מלבד פ' זכור ופ' כי תצא).
אלו הן?

פינחס וברכה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 12, 2023 3:44 am
על ידי לבי במערב
צופה_ומביט כתב:כל קיבוץ אנשים (הוא ושכנו) נקרא שכונה.
כמדומה שמדויק יותר: ג' בתים (ושקו"ט בפוסקי זמננו אודות בנינים רבי־קומות ודירות).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 12, 2023 11:31 am
על ידי כדכד
בביכ"נ אין בתים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 12, 2023 11:32 am
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:חידה חדשה:
כשקוראים פרשיות התורה על הסדר יש שתי פרשות אשר קוראים בהם אותם פסוקים למפטיר (מלבד פ' זכור ופ' כי תצא).
אלו הן?

פינחס וברכה.

אכן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 12, 2023 12:32 pm
על ידי לבי במערב
כדכד כתב:בביכ"נ אין בתים
ואכן, לא התייחסתי לחלק זה שבהודעה...

אף שכמובן גם בזה יש נפק"מ (אם מדובר בג' מקומות, או רק בב').

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 12, 2023 5:06 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:גם הרש"י הארוך בש"ס ביבמות

איה מקומו?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' יולי 12, 2023 6:32 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
יאיר כתב:גם הרש"י הארוך בש"ס ביבמות

איה מקומו?

ט ב