עמוד 18 מתוך 19

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 1:54 am
על ידי לבי במערב
אברהם כתב:על הר סיני צמחו פרחים

[בחז"ל מוזכר שצמח בו עשב, אבל פרחים צבעוניים משובבי עין, כמו בציורי הגננות?!..]

יעויין לבוש או"ח ר"ס תצד.
מחילה אבקש על ההקפצה, אך מצוה שהזמן גרמה היא...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 3:52 am
על ידי טברייני
לבי במערב כתב:
אברהם כתב:על הר סיני צמחו פרחים

[בחז"ל מוזכר שצמח בו עשב, אבל פרחים צבעוניים משובבי עין, כמו בציורי הגננות?!..]

יעויין לבוש או"ח ר"ס תצד.
מחילה אבקש על ההקפצה, אך מצוה שהזמן גרמה היא...


ואכן, יעויין גם יעויין, ולא ימצא זכר למסורת הגננות. אלא אך ורק שהיה מרעה - לא פרחים. וסביב ההר - ולא בהר. והיה כבר לפני - ולא פרח.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 3:54 am
על ידי טברייני
לענין כתב:לראשונה שמעתי השבת שכל נשות ישראל שמעו בגן שמשלוח מנות דפורים צריך שיהיה משני ברכות הנהנין נפרדות דיקא, מישהו שמע על זה?


הרב עובדיה יוסף טולדנו כבר דחה זאת בשתי ידיו -
https://tvunah.org/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D ... %95%D7%AA/

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 5:50 am
על ידי נהר שלום
טברייני כתב:
לבי במערב כתב:
אברהם כתב:על הר סיני צמחו פרחים

[בחז"ל מוזכר שצמח בו עשב, אבל פרחים צבעוניים משובבי עין, כמו בציורי הגננות?!..]

יעויין לבוש או"ח ר"ס תצד.
מחילה אבקש על ההקפצה, אך מצוה שהזמן גרמה היא...


ואכן, יעויין גם יעויין, ולא ימצא זכר למסורת הגננות. אלא אך ורק שהיה מרעה - לא פרחים. וסביב ההר - ולא בהר. והיה כבר לפני - ולא פרח.

פרחים הם גם בכלל מרעה "הרועים בשושנים". עי' בירחון האוצר גיליון ד עמוד ס והלאה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:43 am
על ידי צביב
לבי במערב כתב:
אברהם כתב:על הר סיני צמחו פרחים

[בחז"ל מוזכר שצמח בו עשב, אבל פרחים צבעוניים משובבי עין, כמו בציורי הגננות?!..]

יעויין לבוש או"ח ר"ס תצד.
מחילה אבקש על ההקפצה, אך מצוה שהזמן גרמה היא...


ברמ''א כתב שהעשבים זכר לשמחת מתן תורה.
וא''כ אפשר שגם העשבים שבהר סיני היו להרבות בשמחה,
והיו צבעוניים וכו'

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 9:09 am
על ידי לענין
טברייני כתב:
לענין כתב:לראשונה שמעתי השבת שכל נשות ישראל שמעו בגן שמשלוח מנות דפורים צריך שיהיה משני ברכות הנהנין נפרדות דיקא, מישהו שמע על זה?


רבי אשר וייס כבר דחה זאת בשתי ידיו -
https://tvunah.org/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D ... %95%D7%AA/


ייש"כ!

ולמען הדיוק, הכותב הוא הרב עובדיה יוסף טולידאנו שליט"א.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 1:38 pm
על ידי לכשיבקע
בקרו טלה כתב:
לכשיבקע כתב:אגב איך מונעים מהגננות לקרוא לאות 'צ' בכינוי 'צדיק' במקום 'צדי'?
זו טעות ידועה אך כמדומה ששום דבר לא נעשה בנידון
וגם כמה ווארטים חסידיים ושאינם המבוססים על הטעות הנ''ל.

viewtopic.php?f=45&t=34861&p=488704#p379966


שכוייעח גדול.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 2:32 pm
על ידי הוה אמינא
לכשיבקע כתב:אגב איך מונעים מהגננות לקרוא לאות 'צ' בכינוי 'צדיק' במקום 'צדי'?

זו טעות ידועה אך כמדומה ששום דבר לא נעשה בנידון

יש עוד ספר 'צדיק סופית'... וגם כמה ווארטים חסידיים ושאינם המבוססים על הטעות הנ''ל.

ברוב ספרי הפוסקים בצורת האותיות אכן קוראין לזה צד"י, אבל במקצת כן כותבין צדי"ק! עם ק' בסוף.
לכן נראה שזו לא טעות. וודאי לא מגננות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 2:34 pm
על ידי הוה אמינא
אגב נושא הירק או הפרחים דהר סיני, נתעוררתי על "ריב ההרים" שהתנשאו הר תבור והר הכרמל והר בשן וכו', והקב"ה נתן על הר סיני העניו.
מקור הדבר במדרש.
אבל מקובל לספר שהר סיני הוא הנמוך מכולן, ולענ"ד יתכן שהוא באותו גובה, רק מדלא התרברב זכה, וכן משמעות הלשון.
ענווה זה לאו דוקא מי שקטן מאחרים, אלא מ י שמחזיק את עצמו לקטן מהם.

יש מקור לדייק את הענין?

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 2:49 pm
על ידי סגי נהור
הוה אמינא כתב:אגב נושא הירק או הפרחים דהר סיני, נתעוררתי על "ריב ההרים" שהתנשאו הר תבור והר הכרמל והר בשן וכו', והקב"ה נתן על הר סיני העניו.
מקור הדבר במדרש.
אבל מקובל לספר שהר סיני הוא הנמוך מכולן, ולענ"ד יתכן שהוא באותו גובה, רק מדלא התרברב זכה, וכן משמעות הלשון.
ענווה זה לאו דוקא מי שקטן מאחרים, אלא מ י שמחזיק את עצמו לקטן מהם.

יש מקור לדייק את הענין?

בתיב"ע (שופטים ה, ה): "דהוא חלש וזעיר מכל טוריא". ראה גם תרגום לתהילים סח, יז.

הזכרתני שבילדותי שאלתי את אבי ע"ה למה משבחים את הר סיני בענוותנותו, הלא הוא היה הנמוך מכולם, ומה היה לו להתגאות? והשיב לי שיום יבוא ואווכח, כי במציאות דווקא אלה שאין להם במה להתגאות, אלה שאין להם שום מעלה ניכרת לעין, הם הגאוותנים הגדולים מכולם...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 3:52 pm
על ידי מקדש מלך
אני חושב שדברי חז"ל מדברים במעלה הפנימית של ההרים.
כי כל ההרים שהוזכרו הם מארץ ישראל, ולכן הם גדולים בעצם, מה שאין כן הר סיני שהוא מחו"ל.
ובזה מתורץ שהרי הכרמל והתבור אינם גבוהים כל כך, ומאידך לפי המסורת (המפוקפקת) הר סיני הוא גבוה מאוד.
ואף אם נטען שאיננו מקבלים את המסורת הזו, מכל מקום הרי מצוים הרים גבוהים בהרבה בחו"ל, ולמה לא הוזכרו.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 5:38 pm
על ידי שמש
לפ''ז אפ''ל שההרים הנ''ל נחשבים גבוהים ע''ד א''י גבוהה מכל הארצות..

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:07 pm
על ידי בברכה המשולשת
מקדש מלך כתב: מה שאין כן הר סיני שהוא מחו"ל..


ולפי שיטת רבינו יהודה הלוי שמדבר סיני כולו הוא חלק מא"י?

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:10 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מדרש רבה במדבר פרשה יג פסקה ג
ד"א גאות אדם תשפילנו זה תבור וכרמל שבאו מסוף העולם מתגאים לומר שאנו גבוהים ועלינו הקב"ה נותן את התורה ושפל רוח יתמך כבוד זה סיני שהשפיל את עצמו לומר שאני נמוך ועל ידי כך תמך הקב"ה כבודו עליו ונתנה עליו ה

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:12 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ספר חנוכת התורה - לקוטים על מאמרי חז"ל
במסכת סוטה דף ה' תלמיד חכם מותר לו להתגאות שמיני שבשמינית וכו' והוא חלק ס"ד. והנה בפירוש דברי הגמרא הללו כבר נשתברו הרבה קולמוסין. ויש לפרש על פי מה דאיתא עוד שם בגמרא וגם במדרש בשעה שבא הקב"ה ליתן התורה בא הר תבור שהוא גבוה מכל ההרים ורצה שיתן עליו את התורה והשיב לו הקב"ה אני שוכן את דכא וכו' ובחר את הר סיני שהוא נמוך מכל ההרים כדי להראות שילמדו מדת עניוות עיין שם. והנה איתא במסכת בבא בתרא דף ע"ג ע"ב דהר תבור גבוה ד' פרסה עיין שם. והנה פרסה הוא ד' מיל ומיל הוא שני אלפים אמות אם כן פרסה הוא שמונה אלפים אמות וכיון שהר תבור גבוה ד' פרסה אם כן הוי שנים ושלשים אלף אמות. אם כן לפי זה הר סיני שלא היה גבוה רק חמש מאות אמות כדאיתא במדרש פרשת בא, הוא ממש חלק ס"ד מן שנים ושלשים אלף אמות. והנה מדחזינן שהקב"ה הראה ענותנותו ולא רצה ליתן התורה על הר תבור אם כן קשה למה נתן כלל על הר הוי ליה ליתן התורה במקום נמוך או מישור. אלא על כרחך להראות שהתלמיד חכם מותר לו להתגאות חלק שמיני שבשמינית:
(דברי יאיר על התורה)

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:13 pm
על ידי סגי נהור
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מדרש רבה במדבר פרשה יג פסקה ג
ד"א גאות אדם תשפילנו זה תבור וכרמל שבאו מסוף העולם מתגאים לומר שאנו גבוהים ועלינו הקב"ה נותן את התורה ושפל רוח יתמך כבוד זה סיני שהשפיל את עצמו לומר שאני נמוך ועל ידי כך תמך הקב"ה כבודו עליו ונתנה עליו ה

כיון שהצבע האדום איננו עולה ביוקר, כדאי לצבוע באדום גם את ד' התיבות הקודמות. וק"ל.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 7:50 pm
על ידי ארזי ביתר
סגי נהור כתב:הזכרתני שבילדותי שאלתי את אבי ע"ה למה משבחים את הר סיני בענוותנותו, הלא הוא היה הנמוך מכולם, ומה היה לו להתגאות? והשיב לי שיום יבוא ואווכח, כי במציאות דווקא אלה שאין להם במה להתגאות, אלה שאין להם שום מעלה ניכרת לעין, הם הגאוותנים הגדולים מכולם...

נפלא!

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 7:56 pm
על ידי .השוחט
וכהמעשה הידוע בהשליח דהגרש"א לקוצק, שראה איך לא נהגו שם בגינוני יותרת הכבוד, ואיך מכבדים מישהו, למרות שאיננו למדן ולא יחסן וכו', וענו לו מה שענו, וכידוע.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 31, 2020 8:00 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מדרש רבה שיר השירים פרשה ד פסקה יז
אותה שעה לא היה בהם לא זבים ולא מצורעין ולא חגרין ולא סומין לא אלמין ולא חרשין לא שוטין ולא שממין לא טפשין ולא חלוקי לב

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' יוני 02, 2020 1:00 pm
על ידי לבי במערב
לבי במערב כתב:
אברהם כתב:על הר סיני צמחו פרחים
יעויין לבוש או"ח ר"ס תצד.
שו"ר, שנכב"ב כאשכול בפ"ע.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' אוגוסט 03, 2020 11:42 am
על ידי זאנגאלאך
הסיפור הידוע על יוסף מוקיר שבת. אותו שכן ארור הגוי ההוא, מכר כל רכשו וקנה יהלום. מה עשה עם היהלום? תפרו לתוך הכובע. נכון?
הנה למדנו זה עתה בדף היומי:
אזל, זבנינהו לכולהו ניכסי, זבן בהו מרגניתא, אותבה בסייניה - פרש"י : עשה לו כובע של לבד, ושבצו במשבצות של זהב, וקבע בו מרגליות, וקבע את זו עמהם.
ללמדך שהיהלום נקבע מבחוץ לכובע.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' אוגוסט 03, 2020 3:21 pm
על ידי זנב לאריות
זאנגאלאך כתב:הסיפור הידוע על יוסף מוקיר שבת. אותו שכן ארור הגוי ההוא, מכר כל רכשו וקנה יהלום. מה עשה עם היהלום? תפרו לתוך הכובע. נכון?
הנה למדנו זה עתה בדף היומי:
אזל, זבנינהו לכולהו ניכסי, זבן בהו מרגניתא, אותבה בסייניה - פרש"י : עשה לו כובע של לבד, ושבצו במשבצות של זהב, וקבע בו מרגליות, וקבע את זו עמהם.
ללמדך שהיהלום נקבע מבחוץ לכובע.

מצאנו בפרק במה אשה בשבת כמה מיני קישוט לנשים שעשויים לנוי והם מצויים תחת כיסויים, כגו' כבול למ"ד כיפה של צמר, וכן כליא פרוחי, עיי"ש נז' ע"ב וא"כ לא מוכח כולי האי.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 8:15 pm
על ידי לבי במערב
כרמי שלי כתב:
כרמי שלי כתב:ב"ה נתעורר האשכול לתחי', וזו הז[דמ]נות להציע שוב שאלתי:
כרמי שלי כתב:האם לוחות הברית עמדו בראש פסגת הר סיני כבציורים?
האם מצינו שמשרע"ה העמיד את הלוחות ל'תצוגה' בראש ההר? והרי גודל הלוחות הוא ששה טפחים על ששה טפחים והיאך זה ניתן להבחין למרחוק בהן ובכתבן?
האירני ח"א אשר לוחות האבן כלל לא נמצאו במעמד הר סיני! אלא נִתנו לאחר ארבעים יום, כמפורש בכתוב.
וכנכב"ב.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 30, 2021 12:42 am
על ידי אוהב עמו
בדף הקשר מהחיידר כתב המלמד שכאשר באו אל אבימלך אברהם אבינו אמר אחותי היה נגד רצונה של שרה.
ברש"י מבואר לכאורה שהיה זה בלי לשאול לדעתה.

האם היה ויכוח בין אברהם לשרה?

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' מאי 30, 2021 1:22 am
על ידי לבי במערב
ראה הלשון שב'לקח טוב' על־אתר (ועד"ז ב'שכל טוב').

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יוני 18, 2021 7:49 am
על ידי גימפעל
שגיאות מי יבין.pdf
(1.11 MiB) הורד 452 פעמים

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יולי 11, 2021 10:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
גימפעל כתב:
שגיאות מי יבין.pdf

לפחות אחד מקטרוגיו - הוא על חז"ל: הביטוי "בל תשחית" מוזכר בגמרא שבת (קכט,א), וכמדומני בעוד מקומות רבים.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' יולי 11, 2021 11:32 pm
על ידי באר בשדה
עזריאל ברגר כתב:לפחות אחד מקטרוגיו - הוא על חז"ל: הביטוי "בל תשחית" מוזכר בגמרא שבת (קכט,א), וכמדומני בעוד מקומות רבים.

וכנב"ב.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' נובמבר 16, 2021 1:18 am
על ידי שמר
מהיכן נשתרשה הטעות שיעקב גלל את האבן מעל פי הבאר ע"י הזרת.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' נובמבר 16, 2021 12:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמר כתב:מהיכן נשתרשה הטעות שיעקב גלל את האבן מעל פי הבאר ע"י הזרת.

ראה לעיל - תרגום שגוי מ"תרגום יונתן" - viewtopic.php?p=304766#p304766

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' נובמבר 16, 2021 3:45 pm
על ידי אש משמים
מקובל להביא את הגמ' בחולין על טענת הירח אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד ותשובת הקב"ה לכי ומעטי עצמך ומוסיפים לומר שהביאור הוא שמי שמתלונן צריך להקטין את עצמו וכו'. אך בגמ' שם נראה מהמשך הדו"ד שטענת הירח נשארה בעינה והיא כן מוצדקת.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' נובמבר 17, 2021 12:41 am
על ידי צורב מתחיל
אש משמים כתב:מקובל להביא את הגמ' בחולין

באיזה גן לומדים חולין?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' נובמבר 17, 2021 1:15 pm
על ידי אש משמים
צורב מתחיל כתב:
אש משמים כתב:מקובל להביא את הגמ' בחולין

באיזה גן לומדים חולין?

בכל גן הגננות מספרות את טענת הירח, רק לא אומרות זה בשם הגמ'.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' נובמבר 17, 2021 2:03 pm
על ידי סופר-סתם
14 שנה שנטמן יעקב בבית שם ועבר וכו'

שם לא חי כבר באותו הזמן, ובגמרא אכן כתוב בבית עבר.
ועוד, שכפי הנראה היו בתי מדרש חלוקים.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' נובמבר 17, 2021 5:23 pm
על ידי גיורא בשמי שמיא
איש גלילי כתב:למעשה שיעקב אבינו הוריד את האבן מפי הבאר ע"י הזרת - יש מקור כלשהו?

אחד המלמדים של בני שיחיו (יהודי מבוגר, תמים ופשוט, ואוהב אלקים), שדרג את הסיפור עם מסר קצת יותר חינוכי, הוא אמר שיעקב הוריד את האבן עם האצבע, ולמה עם האצבע? כי עם האצבע הזאת הוא הצביע בחיידר על האותיות הקדושות, וזה נתן לו את הכח... שאלתי אותו: מנין לך? אמר לי: יש סיכוי אחר? לטענתו, הפרט האם הסיפור אכן היה כך או לא הוא שולי למדי בגיל הזה, העיקר זה היראת שמים שמכניסים לילדים עם הסיפורים. כמדומני שיש אמת בדבריו, אלא שצריך למצוא את הפרופורציות המתאימות איך וכמה.


פלא גדול שלשקר קוראים אמת.
דבר ראשון יש חזקה שאין האב מנחיל שקר לבניו. אם הוא שקר אסור להגיד. ואם אין מקור בחז"ל, והרב מוסר לילדים כאלו הם דברי קודש, הרי הרב בהחלט עושה מלאכת ה' רמיה. אם הוא אמר 'אולי', יש ללמד זכות, וגם זה אין הלב סובלתו. חינוך ילדים זה לא משחק ילדים.
אולי כדאי להסיר שם הרב, כבודו במקומו מונח בשלום על משכבו, ולהוסיף שהמסר החינוכי לא הופך את השקר לאמת, ואת המצוץ מהאצבע לכתובים באצבע אלוקים.
ויהי רצון שיקוים בנו: אָז תִּקְרָא וַה' יַעֲנֶה תְּשַׁוַּע וְיֹאמַר הִנֵּנִי אִם תָּסִיר מִתּוֹכְךָ מוֹטָה שְׁלַח אֶצְבַּע וְדַבֶּר אָוֶן.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' נובמבר 17, 2021 6:36 pm
על ידי איש גלילי
גיורא בשמי שמיא כתב:פלא גדול שלשקר קוראים אמת.
דבר ראשון יש חזקה שאין האב מנחיל שקר לבניו. אם הוא שקר אסור להגיד. ואם אין מקור בחז"ל, והרב מוסר לילדים כאלו הם דברי קודש, הרי הרב בהחלט עושה מלאכת ה' רמיה. אם הוא אמר 'אולי', יש ללמד זכות, וגם זה אין הלב סובלתו. חינוך ילדים זה לא משחק ילדים.
אולי כדאי להסיר שם הרב, כבודו במקומו מונח בשלום על משכבו, ולהוסיף שהמסר החינוכי לא הופך את השקר לאמת, ואת המצוץ מהאצבע לכתובים באצבע אלוקים.
ויהי רצון שיקוים בנו: אָז תִּקְרָא וַה' יַעֲנֶה תְּשַׁוַּע וְיֹאמַר הִנֵּנִי אִם תָּסִיר מִתּוֹכְךָ מוֹטָה שְׁלַח אֶצְבַּע וְדַבֶּר אָוֶן.

תוספת תיאור בסיפורים אין בו כלום עם שקר, כל אדם שגדל ושכלו מתפתח יודע שלא כל תיאור שתאר לו המלמד היה כמו שהוא תאר.
אני אישית סבור שהתיאור של הסרת האבן עם הזרת (והיינו הך עם האצבע) הוא בעייתי, כיון שהוא מפרש את הסיפור כנס ולא כגבורה פיזית של יעקב אבינו ע"ה, וזה דלא כפירש"י. אבל על עצם הענין, לשזור בתיאור הסיפורים ענייני יראת שמים, זה חשוב מאד וזה עיקר החינוך.
מי שנשאר ילד גם בגיל שלשים, והוא חושב שכל דבר שהמלמד סיפר וכל תיאור בו השתמש כן הוא ואין בלתו, אני מאחל לו רפואה שלמה. המלמד אינו אשם, חובת ה"ילד" היא לגדול, וכדאיתא בחוה"ל (שער חה"נ פ"ג חשבון כ"ד).

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' נובמבר 17, 2021 7:53 pm
על ידי אבני גזית
אש משמים כתב:מקובל להביא את הגמ' בחולין על טענת הירח אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד ותשובת הקב"ה לכי ומעטי עצמך ומוסיפים לומר שהביאור הוא שמי שמתלונן צריך להקטין את עצמו וכו'. אך בגמ' שם נראה מהמשך הדו"ד שטענת הירח נשארה בעינה והיא כן מוצדקת.


אמת כי טענת הירח נשארה בעיניה והיא מוצדקת, אבל מה היא חשבה, מה האפשרות האחרת לעשות?
ברור שהאפשרות היחידה היא להקטין את עצמה שהרי לשמש אין זה מפריע כלל.
ממילא פשוט שמי שמתלונן צריך להקטין עצמו.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' נובמבר 17, 2021 8:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
אבני גזית כתב:אמת כי טענת הירח נשארה בעיניה והיא מוצדקת, אבל מה היא חשבה, מה האפשרות האחרת לעשות?
ברור שהאפשרות היחידה היא להקטין את עצמה שהרי לשמש אין זה מפריע כלל.
ממילא פשוט שמי שמתלונן צריך להקטין עצמו.

נראה שלא למדת את הסוגיא עד סופה, שכביכול הקב"ה נשאר בלא מענה על מה שהלבנה טענה שהיא אמרה "דבר הגון", ולא התפייסה עד שאומר הקב"ה שיש להביא עליו כפרה על שמיעט את הירח!

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' נובמבר 18, 2021 12:30 pm
על ידי אבני גזית
עזריאל ברגר כתב:נראה שלא למדת את הסוגיא עד סופה, שכביכול הקב"ה נשאר בלא מענה על מה שהלבנה טענה שהיא אמרה "דבר הגון", ולא התפייסה עד שאומר הקב"ה שיש להביא עליו כפרה על שמיעט את הירח!


אין חולק על כך שהלבנה אמרה דבר הגון, ציינתי זאת והדברים פשוטים.

אלא מאי, היא התלוננה, והמענה היחידי לתלונה הזו היא למעט את עצמה, למרות שאמרה דבר הגון.

אם תבקש לקנוס את החמה, היא תצהיר שאין שני מלכים מפריעים לה. מצידה להמשיך כך, רק ללבנה זה מפריע, ועל דעת כן היא מתלוננת ומבקשת.

לגבי שאלתך השנית, מדוע הקב"ה מבקש כפרה על זאת, אכן שאלה. והשאלה הזו תנסר גם אלמלי ההנחה שלי שמי שמתלונן צריך להקטין את עצמו. לא יודע מה להשיב על זה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' נובמבר 18, 2021 7:15 pm
על ידי גיורא בשמי שמיא
איש גלילי כתב:
גיורא בשמי שמיא כתב:פלא גדול שלשקר קוראים אמת.
דבר ראשון יש חזקה שאין האב מנחיל שקר לבניו. אם הוא שקר אסור להגיד. ואם אין מקור בחז"ל, והרב מוסר לילדים כאלו הם דברי קודש, הרי הרב בהחלט עושה מלאכת ה' רמיה. אם הוא אמר 'אולי', יש ללמד זכות, וגם זה אין הלב סובלתו. חינוך ילדים זה לא משחק ילדים.
אולי כדאי להסיר שם הרב, כבודו במקומו מונח בשלום על משכבו, ולהוסיף שהמסר החינוכי לא הופך את השקר לאמת, ואת המצוץ מהאצבע לכתובים באצבע אלוקים.
ויהי רצון שיקוים בנו: אָז תִּקְרָא וַה' יַעֲנֶה תְּשַׁוַּע וְיֹאמַר הִנֵּנִי אִם תָּסִיר מִתּוֹכְךָ מוֹטָה שְׁלַח אֶצְבַּע וְדַבֶּר אָוֶן.

תוספת תיאור בסיפורים אין בו כלום עם שקר, כל אדם שגדל ושכלו מתפתח יודע שלא כל תיאור שתאר לו המלמד היה כמו שהוא תאר.
אני אישית סבור שהתיאור של הסרת האבן עם הזרת (והיינו הך עם האצבע) הוא בעייתי, כיון שהוא מפרש את הסיפור כנס ולא כגבורה פיזית של יעקב אבינו ע"ה, וזה דלא כפירש"י. אבל על עצם הענין, לשזור בתיאור הסיפורים ענייני יראת שמים, זה חשוב מאד וזה עיקר החינוך.
מי שנשאר ילד גם בגיל שלשים, והוא חושב שכל דבר שהמלמד סיפר וכל תיאור בו השתמש כן הוא ואין בלתו, אני מאחל לו רפואה שלמה. המלמד אינו אשם, חובת ה"ילד" היא לגדול, וכדאיתא בחוה"ל (שער חה"נ פ"ג חשבון כ"ד).

אני יכול לסבול (בקושי) שיש פרטים שאפשר להוסיף בסיפור, ועדיין איננו בכלל שקר, אבל להוסיף סעיף שלם לדברי חז"ל שלא שערום אבותינו, אין לזה היתר. לא חסר מסרים של יראת שמים שלמדונו חז"ל ורבותינו הראשונים, שצריך להמציא מה שלא היה. ודאי שיש להגיד משלים, וגם אולי להוסיף פרטים משלימים בסיפורים היסטוריים, אך דברי חז"ל אינם סיפורים, הם קדושים, ואין היתר להוסיף בגלל יראת שמים. ובכלל, מסופקני אם שקר - שאין לו רגלים - תוכל להוסיף יראת שמים, ואם לשעה נראה שכן, בתווך הארוך לא תהיה לזה קיום.
כמובן, דברי החוה"ל אינם ענין לכאן, שאינו מדבר על להוציא מלבו שקרים שנשתקעו, אלא תפיסות ילדותיות.
להגיד שעיקר החינוך הוא שיזור יראת שמים בסיפורים הוא קצת מעבר למקובל.
(ובכלל, עיקר החינוך לא מקיימים בחיידר אלא בבית, ובאמת יתכן שזהו הסיבה שלא רעשו גדולי ישראל על מסורות הגננות, כי סברו שבין כך אין עיקר החינוך משם.)