עמוד 3 מתוך 4

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 3:30 pm
על ידי מקדש מלך
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה עשו דור אנוש? מה ההבדל בין שני העניינים? לא שתסביר ענין אחד ותשאיר את השני, רק שתסביר את שניהם. מה זה 'ייחוס אלקות'? איך ייחסו אלקות להשמש בשעה שהודו שהקב"ה הוא העושה ומנהיג הכל?

ו'גדולי ישראל' שאתה מדבר עליהם, אני לא מכיר כ"כ. הרמב"ם כותב ש'חכמים גדולים' נבערו מדעת בזה, לכן זה לא חוצפה להגיד שה'גדולי ישראל' שלך טעו כמו"כ. וגם שרוב גדולי ישראל שאני למדתי דבריהם לא התעסקו בדברים כאלו. הרב שך היה מעונין בהחולצות של האבן האזל? החפץ חיים השתמש בסכינו של ר' נחומ'קה מהאראדנא לחתוך את החלה בשבת? ר' חיים עוזר? איך תגיד שכל גדולי ישראל עשו כן? ואם אכן זהו רק אצל החסידים, אז סביר להניח שזה היה חלק מהמחלוקת. והאם אין מהרמב"ם ראיה לצד אחד?


הסברתי שיש כאן חילוק עצום. העניין כאן הוא לא חלוקת הכבוד בעלמא, אלא שסוגדים להם ומכוונים אליהם את המחשבות, ונותנים להם כבוד אלהות. ומה ששאלת לגבי מה שהם הודו, אין זה שאלה, כי הם טעו לחשוב שה' רחוק מבני אדם ונתן את הכוכבים ממוצעים בינו לבינם. והאמת כדברי הרמב"ם בעיקריו, שאין להם שלטון ולא חפץ אלא הם מוטבעים על מה שצווה להם ה' ואין ראוי לחלוק להם כבוד. כל כבוד שאינו קשור לנושא הזה אין דברים אמורים בו.

ועל דבריך בעניין גדולי ישראל, כל אחד מבין שלא היה מחלוקת בעניין הזה אם יש בו איסור, אלא שהחסידים גילו עניין יותר בחפצי הצדיק מחמת היחס העל- טבעי שנתנו לו, והמתנגדים פחות. אבל לא היה כאן מחלוקת באיסור והיתר, וגם בין החסידים עצמם היו כאלו שגילו יותר עניין והיו שפחות, וגם בין המתנגדים היו מעטים שכיבדו את חפצי הצדיקים. ואפושי פלוגתא בכדי לא מפשינן. בפרט שלדעתי דבריך לא מתחילים ולא נגמרים מסברא.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 3:42 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
(א) בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה וזו היתה טעותם אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך


הנה לך הציטוט מהרמב"ם, שחשבו שזה כבוד ה', משום הקשר המיוחד שיש לה' לברואים אלו. חשיבותו של הצדיק הוא שהוא מקורב מאד לה', בזה שעבד אותו בכל כוחותיו. ולכן יש מצוה לכבדו, וזה איננו סתירה לעבודת ה', משום שהקב"ה הוא שציוה אותו. אבל כל שאין בו משום ציווי, במה שונה הוא מהשמש?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 3:50 pm
על ידי מקדש מלך
כבוד הצדיק אינו קשור לעניין. כבר הסברתי שאין לנו מצוות שהם בגדר עבודה זרה חלילה וחס. והדבר הכי מוזר שלדבריך יהיה אסור להחמיר בשום מצוה שקשורה לכבוד, כי אם אינו חיוב מהדין הרי הוא עבודה זרה. ובכל מקרה של ספק צריך להימנע מכבוד, כי חלילה נמצא פוגע באיסור עבודה זרה, וכל אלו חדשות, לא נשמעו מעולם וגם לא יישמעו. ובכלל, מהי הטעות הנבערה? אתה מיקל במקום שזה מצווה, והם הקילו גם במקום שזה מנהג טוב ולפנים משורת הדין. ביג דיל. הרי אין הבדל מהותי בין המקרים בסברא, ועדיין לא נתנה תורה.

והאמת שאני קצת מסופק האם את השמש אין נכון לכבד אפילו בכבוד שאינו כבוד אלקות, כי הרי אין שום עילה לכבד אותה, וה' לא רצה כלל שניתן לה כבוד (ולא כטעותם שהוא כבודו של מלך, כי אינה אלא מוטבעת על פעולתה, כמו שנתבאר בעיקר החמישי), מה שאין כן בדבר שה' רצה שנכבד אותו שממילא אין שום חשש גם אם אין חיוב על הפרט המסוים הזה, או שמא אפילו בשמש מדובר רק על סגידה של ממש וכיון המחשבות, או כשמייחסים להם את הנהגת העולם. וכהצד השני נראה יותר, שהרי אומרים למלאכים 'התכבדו מכובדים'.
אבל לומר שזה בעצם עניין עבודה זרה והציווי מתירו, זה דבר שאי אפשר בשום אופן.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' דצמבר 01, 2019 11:50 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אפשר לבאר "י שנאמר שכך הוא טבע האנושיות, שיטעה ע"י הסגידה לשמש, ולא ע"י אכילת מצה. ומי יגלה לנו את טבע האנושיות? זהו מה גילה לנו התורה, וא"א לנו לדעת דברים כאלו מעצמינו. או דנאמר שהקב"ה חקק את הגבולות משום טעמיו ית', ואה"נ יש סכנה ע"י שמירת התורה שנגיע לעבו"ז, כמו שקרה לדור אנוש ע"י הטעות שלהם, ובכל זאת התירה התורה אותה, ועלינו להזהר מעצמינו שלא להיסחב הלאה.

בכל זאת, כאשר נבין שדור אנוש לא חטאו בעבו"ז, אלא שטעו בזה שלא נתרחקו דים מעבו"ז, אז לא תטעה לומר שהמצוות הם עבו"ז אלא שהתורה התירתם. הם לא עבדו עבו"ז, אמנם איסור עבו"ז אוסרת אותם שלא נגיע לעבו"ז. ומצוות התורה אינם עבו"ז שהותרו ע"י התורה, אלא מצוות התורה ולא יותר.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 1:36 am
על ידי צביב
יש בחז''ל אהן שישב עליה רבי אליעזר בן הורקנוס דומה להר סיני,
ולהבדיל, כתבתי למעלה שדמא בן נתינה עשה יראה מאבן שישב עליה אביו.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 5:33 am
על ידי מקדש מלך
צביב כתב:יש בחז''ל אהן שישב עליה רבי אליעזר בן הורקנוס דומה להר סיני,
ולהבדיל, כתבתי למעלה שדמא בן נתינה עשה יראה מאבן שישב עליה אביו.

יישר כח. הוא בשיר השירים רבה פרשה א
ובית מדרשו של ר"א היה עשוי כמין ריס ואבן אחת היתה שם והיתה מיוחדת לו לישיבה, פעם אחת נכנס ר' יהושע התחיל ונושק אותה האבן ואמר האבן הזאת דומה להר סיני, וזה שישב עליה דומה לארון הברית.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 6:47 am
על ידי סגי נהור
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אפשר לבאר "י שנאמר שכך הוא טבע האנושיות, שיטעה ע"י הסגידה לשמש, ולא ע"י אכילת מצה. ומי יגלה לנו את טבע האנושיות? זהו מה גילה לנו התורה, וא"א לנו לדעת דברים כאלו מעצמינו. או דנאמר שהקב"ה חקק את הגבולות משום טעמיו ית', ואה"נ יש סכנה ע"י שמירת התורה שנגיע לעבו"ז, כמו שקרה לדור אנוש ע"י הטעות שלהם, ובכל זאת התירה התורה אותה, ועלינו להזהר מעצמינו שלא להיסחב הלאה.

לא ייאמן, כמה התפתלויות והסברים משונים כדי למצוא צידוק... לכבד חפצי מצוה ותשמישי קדושה! שלא נאמר שיש בזה חשש עבודה זרה... לרגע חשבתי שזאת בדיחה שבאה ללעוג מהטענות שעלו כאן ע"י הקצנתם והבאתם לידי גיחוך.

החילוק כה פשוט וברור, אין קדושה אלא למה שהתקדש בכח התורה והמצוה שהיא היא קדושתו של הבורא ב"ה.
על כן אין לייחס קדושה לשום דבר ולשום חפץ בעולם מלבד מה שקדושתו היא קדושת התורה והמצוה, ובכלל זה חפציו של צדיק עובד ה', שהכבוד שאנו מכבדים אותם הוא כבודו של הצדיק, שהוא כבוד תורתו ועבודתו.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 10:41 am
על ידי מקדש מלך
א. איסור עבודה זרה היא גם ל'קדושתו של הקב"ה בעצמו', ואפילו לספירות אצילות עצמן ולמעלה מהן. מותר לעבוד רק את עילת העילות. מבלי שום שיתוף.

ב. מותר לייחס קדושה גם למה שאינו קדושתו של הקב"ה בעצמו. כאשר אנו אומרים על המלאכים בתפילה 'כולם קדושים'.

ג. הצדיק, בשונה מתורה ומצוה, אינו קדושתו של הקב"ה בעצמו. ועל כן הכבוד שמכבדים אותו הוא רק בשל היותו עובד ה' (לכאורה). ואם כן זה בדיוק כמו מה שהביא הרב ליטוואק מהרמב"ם "והם שמשים המשמשים לפניו... וזהו רצון הא-ל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך", ולסברא זו קרא הרמב"ם עבודה זרה.

ד. מותר לתת כבוד גם לדברים שאינן קדושתו של הקב"ה, כאשר נותנים כבוד למלאכים ואומרים להם 'התכבדו מכובדים'. ואם כן כיצד כתב הרמב"ם שכבוד הוא עבודה זרה.

בקיצור, איני רואה כיצד דבריך תורמים לנידון. (כמובן שעניתי על כל הנ"ל לפי דרכי בהודעות הקודמות).

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 12:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
מקדש מלך כתב:מה שהביא הרב ליטוואק מהרמב"ם "והם שמשים המשמשים לפניו... וזהו רצון הא-ל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך", ולסברא זו קרא הרמב"ם עבודה זרה.

ד. מותר לתת כבוד גם לדברים שאינן קדושתו של הקב"ה, כאשר נותנים כבוד למלאכים ואומרים להם 'התכבדו מכובדים'. ואם כן כיצד כתב הרמב"ם שכבוד הוא עבודה זרה.

לפענ"ד הרמב"ם לא קרא לכבוד עבודה זרה.
עד הנקודה של הכבוד - לא טעו אנוש ודורו.
וע"ד בור ששתית ממנו לא תזרוק בו אבן, ומשה רבינו שלא הכה את היאור ואת העפר.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 5:10 pm
על ידי כדכד
מקדש מלך כתב:ג. הצדיק, בשונה מתורה ומצוה, אינו קדושתו של הקב"ה בעצמו. ועל כן הכבוד שמכבדים אותו הוא רק בשל היותו עובד ה' (לכאורה). ואם כן זה בדיוק כמו מה שהביא הרב ליטוואק מהרמב"ם "והם שמשים המשמשים לפניו... וזהו רצון הא-ל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך", ולסברא זו קרא הרמב"ם עבודה זרה.

הרמב"ם דיבר על שמשים העושים רצון ה' מתוך הכרח
אנחנו מדברים על עושי רצון ה' מתוך בחירה וודאי שכאשר צדיק מתגבר על עניני העולם ומקדיש את כחותיו לעבודת השי"ת יש לכבדו בשל כך

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 5:39 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ההבדל בין בעל בחירה למי שאינו בעל בחירה מסתבר גם לי. השאלה היא מה המקור לזה, ומהו הגדר האמיתי בזה? גם לבעל בחירה אסור לסגוד יותר מדי, וזהו הבעיא הפנימית של הנצרות (אע"ג דשם לא היה האמת, והוא לא היה עובד את ה', מ"מ אפילו לפי טעותם יש בזה משום עבו"ז).

באמת קשה לי למה מותר לבקש טובה מבעל בחירה ולא ממי שאינו בעל בחירה. לא קשה לי במישור המעשי, רק במישור ההגיוני, להבין את התורה וגדריה.

ועוד פעם, מה שמגיע לו כבוד לא מעלה ולא מוריד. אם יש בזה סכנה שנגיע לעבו"ז, היושר שבו אינו משנה.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 5:46 pm
על ידי מקדש מלך
אנחנו מכבדים גם את אליהו הנביא שכבר הפך למלאך וכבר אין לו בחירה.
וגם צדיקים לאחר פטירתם.

בכל מקרה, ברור שסברת בחירה או לא בחירה לא יכולה להתיר עבודה זרה. ולכן בעצם מדברים רק על חשש הטעות, כל העניין הוא שכאן כבר אין את המקום לטעות. ואם כן לא צריך לבוא לבחירה. די בכך שה' צווה לכבדו ורוצה בכך. וסברא זו כוחה יפה גם במקום שאינו חיוב, שכן מכל מקום יש עילה לכבדו וככל הדברים שכתבתי לעיל (או שנאמר שכל דברי הרמב"ם מעיקרא לא אמורים במעין סוג כבוד זה, וכדלעיל).

כמו כן בקשת טובה מבעל בחירה, כיון שיש עילה לעשות כן וכו'.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 6:51 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מקדש מלך כתב:די בכך שה' צווה לכבדו ורוצה בכך. וסברא זו כוחה יפה גם במקום שאינו חיוב, שכן מכל מקום יש עילה לכבדו וככל הדברים שכתבתי לעיל


אתה לא רואה את הסתירה שבדבריך?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 6:58 pm
על ידי מקדש מלך
לא. וכפי שכבר הסברתי לעיל. מצוה אינה מכשירה דבר שהוא עבודה זרה. אלא שהעיקר החמישי מיסודות דתינו הוא שאין שום עילה לכבד את הכוכבים והמלאכים, כי אין להם שלטון ולא חפץ ורק מוטבעים על פעולתם. ואין חפץ ה' בכבודם.
ומי שטועה בה הוא טעות גדולה.
אבל הכבוד לכשעצמו אינו עבודה זרה, והבעיה בו שטועה בעיקר החמישי.
ומהרגע שה' חפץ בכבודם, שוב אין כאן בית מיחוש. גם אם הציווי עצמו אינו בדיוק על האופן הזה. ככל מנהגי חסידות שמקיימים את רצון ה' גם במה שלא ציווה (כמבואר במסילת ישרים). ולעיל כתבתי הוכחות לכך מכמה פנים.
וכבר ביארתי שאני מסתפק בגדרים המדויקים. האם החיסרון הגדול הוא דווקא בכוכבים ומלאכים שיש מקום לטעות שהם מנהיגי העולם, ובדבר שאין בכלל מקום לטעות ממילא אינו בכלל החשש.
או (בדומה למה שכתבתי קודם) שרק כבוד גדול של סגידה נחשב לטעות הנבערה, ולא כבוד פורתא, כפי הכבוד של חפצי צדיק.
או שמא כל כבוד שאין בו עילה כבר בכלל הפסול (וצ"ע מהתכבדו מכובדים).

ואני כבר חוזר על עצמי פעם שלישית כמדומה, אז נניח לע"ע עד יבוא חדש.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ש' ינואר 18, 2020 9:34 pm
על ידי גיזונטע קאפ
גיורא בשמי שמיא כתב:
לבנון כתב:
זקן ששכח כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באמריקא גרים כמה מנכדיו של הח"ח, ואחד מהם (איני זוכר את שמו) עבר דירה במאנסי ומכר את ביתו הישן לחסיד אחד. כאשר יצא הציע את מזוזותיו עבור הדייר החדש, כמבואר בהל' מזוזה. הלה סירב לקבלם באומרו שאיננו רוצה מזוזות של מתנגדים משום שרוצה דוקא בכתב אריז"ל. כאשר הוריד הרב זאקס את המזוזות, אמר לו שאלו היו המזוזות של הח"ח, אבל כדי לקיים את ההלכה היה מוכן להשאירם אותם עבור הדייר החדש.

?!
זה נראה לך מוסמך שמזוזותיו של החפץ חיים הגיעו לאמריקה? מתי וכיצד?

תיאורטית זה יכול להיות, שהגרמ"מ זאקס, הביאם אתו בבואו לארה"ב. אבל למעשה זה נראה לי מופרך, כי מדוע בני ביתו של הח"ח לקחו אתם את המזוזות בצאתם מהבית. אפילו שלא היה דעתם לשוב לבית, (כי היה בדעתם להגר לארה"ב), אבל כל עוד שלא מסרו או מכרו את הבית לגוי, איזה היתר יש לקחת את המזוזות?
כנראה שאותו נכד, שלא רצו לשלם לו על המזוזות, החליט להוציא את אותו אחד עם טעם רע, ושקר לו כאילו הוא הפסיד את המזווזת של הח"ח.


אני שמעתי ממקור נאמן וקרוב על הרב העניך זאקס שליט"א ממונסי שכך אירע עמו, אך לי זכור שהיה בשכירות, ואולי בזה אני טועה. מי שמכירו לא יחשדנו במה שנראה להרב לבנון, ומה נענה על העוול לעשות סיפורים בדויים (מש"ר!!?) על נכד הח"ח כיון שמצא פירכא חזקה על הסיפור! אתמהה!
ולגוף הפירכא אען שאם עזבו את הבית להפקר, (כגון באמצע המלחמה, לדוגמה...) אין סיבה לא לקחת את המזוזות, כי אין חובת מזוזה על הדירה. ואפי׳ לא הפקירוה, כיון שאין בכוונתם שיהיו גרים שם למשך זמן ארוך, ג"כ אינו חייב במזוזה. כנל"פ, ואפי׳ לדעת הרמ"א.


הם עזבו את ראדין כשהקומניסטים כבשו את ראדין, ובמצב כזה מי שעוזב את ביתו בידיעה שיכנס לשם גוי חייב להוריד את המזוזה שלא תבא לידי ביזיון
כיוצ"ב הורה לי הגר"י בלוי זצ"ל בעל חובת הדר כשהיה חשש שהדירה שפינתי תעבור שיפוץ ולא ינהגו קדושה במזוזות, להורידם ביציאה

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ש' ינואר 18, 2020 9:58 pm
על ידי לבנון
אתה צודק שטעיתי בהודעתי הקודמת, ומצד הדין באמת היה עליהם לקחת את המזוזות, כי לא היה דעתם לשוב לשם לעולם. אבל כפי המסופר בקורות חייו של ר' מענדיל בספר כתבי רבי מענדיל, שיצא ע"י נכדו ר' הענאך ממונסי, ר' מענדיל עצמו ברח עם שני בניו הגדולים, כחצי שנה לפני שהרבנית עזבה את הבית. ואם מישהו לקח איתו את המזוזות, הרי זה הרבנית. ואף שזה לא משולל, אבל בד"כ נשים לא נותנות דעתן על דברים אלו, בפרט בעת לחץ של בריחה.
ובקשר למה שכתב ליטוואק, אם הסיפור היה עם ר' הענאך, אני אכן לא מפקפק בו כלל. אני מכיר אותו אישית, וגם את תומתו וישרותו.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' ינואר 19, 2020 12:56 am
על ידי גיזונטע קאפ
האשה שאתה מדבר עליה היא ביתו של החפץ חיים, ואשתו של ר' מענדיל, נשים מהסוג הזה כן נותנים דעתם על דברים כאלו, ויתכן שר' מענדיל שלח לומר לה זאת

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' ינואר 19, 2020 11:42 am
על ידי לבנון
גם זה נלקח בחשבון.
לא יתכן שר' מענדיל שלח לה הודעה, כי היא לא ידעה איפה הוא בכל התקופה הזאת. רק כשהיא הגיעה לוילנא נודע לה היכן הוא נמצא.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' ינואר 19, 2020 12:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
אולי היא פשוט ראתה מה השכנים שלה עושים, ועשתה כמותם.
או שהיה שם איש שבא לעזור לה לארוז ואמר לה לקחת את המזוזות.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: א' ינואר 19, 2020 5:58 pm
על ידי לבנון
מי ברח מראדין חוץ ממנה?
וגם אם ברחו, לא היתה שם איזו תנועה המונית של בריחה.

ועכ"פ נראה לי לעצור כאן את הדיון של ההשערות והנחושים מה עשתה הרבנית פייגא זאקס כאשר עזבה את ביתה (או להעביר לאשכול נפרד, במדור סל המחזור).

וכתב יד קדשם וספריהם מנין ?

פורסם: ג' מאי 12, 2020 2:01 pm
על ידי ביליצר
שח לי פעם יהודי דבספר החזיונות למהרח"ו כתב דכתב יד של צדיק כקמע לכל דבר ,
עברתי על הספר ולא מצאתיו ,
בשם רבי מרדכי בנט זצ"ל אומרים דלהסתכל על כתב ידו של החתם סופר מסוגל ליראת שמים !
האם יש למאן דהו מקורות על סגולת כתב ידם של צדיקים או על ספרים שהשתמשו בהם ?

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ו' יוני 19, 2020 5:16 pm
על ידי זאב ערבות
מאמר זה נשלח לי היום בנושא האשכול:
מאמר.pdf
(325.24 KiB) הורד 218 פעמים

Re: וכתב יד קדשם וספריהם מנין ?

פורסם: ו' יוני 19, 2020 5:47 pm
על ידי שקלאוו
ביליצר כתב:שח לי פעם יהודי דבספר החזיונות למהרח"ו כתב דכתב יד של צדיק כקמע לכל דבר ,
עברתי על הספר ולא מצאתיו ,


שנת לט בירושלים. בא אלי בבקר יום א' ישמאעלי א' שמש של בית המקדש, והיה שונא היהודים. וינשק ידי ורגלי ויחלה פני שאברכהו ושאכתוב לו ב' או ג' תיבות מכתב ידי מאיזי דבר שארצה, כדי שיתלהו בצוארו כעין קמיע. ואשאל לו, מה נתחדש לך עתה? ויאמר לי, הנה עתה ידעתי כי איש אלהים קדוש אתה, כי הנה אני שמש בית המקדש וזה הלילה בעת חצות יצאתי מפתח ב"ה להטיל מים בעזרה, והיה הירח מאיר כצהרים, ואשא עיני וארא אותך פורח באויר ושוטט על בית המקדש שעה א' אתה עצמך בלי שום ספק:

Re: וכתב יד קדשם וספריהם מנין ?

פורסם: ו' יוני 19, 2020 6:01 pm
על ידי ביליצר
יישר כח גדול ,מעניין ,כי זכור לי הקטע הזה [אולי הגרסא היתה אחרת בדפוס זה] ולא שמתי לב לדבר או שלא קישרתי,

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' דצמבר 14, 2020 1:01 pm
על ידי באר בשדה
לקט 'אוצרות יהודים' (ח"ב).

Re: וכתב יד קדשם וספריהם מנין ?

פורסם: ב' דצמבר 14, 2020 7:33 pm
על ידי הוה אמינא
שקלאוו כתב:
ביליצר כתב:שח לי פעם יהודי דבספר החזיונות למהרח"ו כתב דכתב יד של צדיק כקמע לכל דבר ,
עברתי על הספר ולא מצאתיו ,


שנת לט בירושלים. בא אלי בבקר יום א' ישמאעלי א' שמש של בית המקדש, והיה שונא היהודים. וינשק ידי ורגלי ויחלה פני שאברכהו ושאכתוב לו ב' או ג' תיבות מכתב ידי מאיזי דבר שארצה, כדי שיתלהו בצוארו כעין קמיע. ואשאל לו, מה נתחדש לך עתה? ויאמר לי, הנה עתה ידעתי כי איש אלהים קדוש אתה, כי הנה אני שמש בית המקדש וזה הלילה בעת חצות יצאתי מפתח ב"ה להטיל מים בעזרה, והיה הירח מאיר כצהרים, ואשא עיני וארא אותך פורח באויר ושוטט על בית המקדש שעה א' אתה עצמך בלי שום ספק:


לפי ההמשך אולי יהיה אפשר לתת משקל יותר לענין שבכ"י הצדיק.
כי מהציטוט אין אלא שהישמעאלי שונא היהודים טען כך, ונהפך ליבו בזה. אבל מהיכי תיתי שבאמת יש ענין בכ"י צדיק כמו שהישמעאלי ההוא נקט? וכי זה נגלה לאותו ערבי מאבותיו הקד' או מספה"ק? זה מה שהיה לו בדמיונו באותו רגע. הלא כך?

Re: וכתב יד קדשם וספריהם מנין ?

פורסם: ו' דצמבר 18, 2020 3:56 pm
על ידי שקלאוו
לדעתי אתה צודק ויש להסתפק. אבל בספר החזיונות אין מקור אחר לשאלתו של הרב ביליצר.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ש' דצמבר 19, 2020 6:16 pm
על ידי ביליצר
ייתכן מאוד שזו היתה סיבתי שלא לקחתיו אז כראיה !

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' אוגוסט 24, 2021 8:57 pm
על ידי פלגינן
WhatsApp Image 2021-08-24 at 20.10.06.jpeg
WhatsApp Image 2021-08-24 at 20.10.06.jpeg (62.22 KiB) נצפה 4959 פעמים

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' אוגוסט 24, 2021 9:12 pm
על ידי זאב ערבות
פלגינן כתב:
WhatsApp Image 2021-08-24 at 20.10.06.jpeg

ניתן לצרף לכאן
viewtopic.php?f=19&t=30486&start=40#p724452

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ה' יולי 21, 2022 7:20 am
על ידי מאיריחיאלק
מכתב בשם הפשעווארסקער רבי שליטא

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 8:38 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
עכשיו מוכרים את המכנסיים של הגר"ח קנייבסקי
עי' כאן

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 9:12 pm
על ידי אראל
אני מעדיף, שימכרו לי המכנסיים [עם הכיסים..], של הגבאי שלו יאנקלע...

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 9:22 pm
על ידי צופה_ומביט
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:עכשיו מוכרים את המכנסיים של הגר"ח קנייבסקי
עי' כאן

צ"ל "מכנסי הקודש", עיי"ש.

אם זה לא היה עצוב ומרגיז הייתי מתפקע מצחוק.

במכתב המצורף כותב נכדו שבעיניו "זכה" לראותו לבוש בזה. איזו "זכות" מיוחדת היתה לראות את רבי חיים לבוש במכנסיים? האם בדר"כ היה הולך בלי? [ליצנותא דעבודה זרה]
או שהכוונה שבזכות זה כעת מקבל הנכד תועפות שלמוני תמלוגים על חלקו [עמלה] במכירת הקודש של פריט זה והבאים אחריו בעז"ה.

לאחרונה מכרו גם את הסדין [סדין הקודש] שלו. [גם שם חתום אותו הנכד על האותנטיזציה]. ולבטח עוד היד נטויה.
אפשר רק לנחש בכמה פריטים [גדולים כקטנים כזעירים, סטים ובודדים] השתמש [או כתב, או נגע, או ראה] רבי חיים בחייו, וכמה הון תועפות עוד יעשו מזה משפחתו [נוסף על מה שכבר עשו בחייו, הם ובניהם].

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 9:44 pm
על ידי הארי החי
מענין לענין ראיתי שמוצע למכירה מחר כאן תפילין שנכתבו ע"י ר' נתנאל סופר - ושם כתוב שנבדקו הפרשיות והם עדיין מהודרים [והוסיפו שזה משום שרבי נתנאל ידע את סוד התרכובות הכימיות של הסממנים השונים וידע ליצור דיו מיוחד במינו] אולם דא עקא, שבתצלום המצורף שם נראה להדיא שאינו כשר כלל [עי' באל"ף של 'לאהבה'] וגם חסרים כמעט כל התגים . . . .

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 3:54 am
על ידי כשתילי זיתים
עברתי מקופיא על האשכול, ולא ראיתי שהביאו דברי הגמרא תענית כא: הנוגע לעניינינו
אֲמַר לֵיהּ רַב נַחְמָן בַּר רַב חִסְדָּא לְרַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק: לֵיקוּם מָר לֵיתֵי לְגַבַּן. אֲמַר לֵיהּ: תְּנֵינָא, רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: לֹא מְקוֹמוֹ שֶׁל אָדָם מְכַבְּדוֹ, אֶלָּא אָדָם מְכַבֵּד אֶת מְקוֹמוֹ. שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְּהַר סִינַי, שֶׁכׇּל זְמַן שֶׁהַשְּׁכִינָה שְׁרוּיָה עָלָיו, אָמְרָה תּוֹרָה: ״גַּם הַצֹּאן וְהַבָּקָר אַל יִרְעוּ אֶל מוּל הָהָר הַהוּא״, נִסְתַּלְּקָה שְׁכִינָה מִמֶּנּוּ, אָמְרָה תּוֹרָה: ״בִּמְשֹׁךְ הַיֹּבֵל הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָר״. וְכֵן מָצִינוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד שֶׁבַּמִּדְבָּר, שֶׁכׇּל זְמַן שֶׁהוּא נָטוּי אָמְרָה תּוֹרָה: ״וִישַׁלְּחוּ מִן הַמַּחֲנֶה כׇּל צָרוּעַ״, הוּגְלְלוּ הַפָּרוֹכוֹת — הוּתְּרוּ זָבִין וּמְצוֹרָעִים לִיכָּנֵס שָׁם.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 4:57 am
על ידי שבענו מטובך
הארי החי כתב:מענין לענין ראיתי שמוצע למכירה מחר כאן תפילין שנכתבו ע"י ר' נתנאל סופר - ושם כתוב שנבדקו הפרשיות והם עדיין מהודרים [והוסיפו שזה משום שרבי נתנאל ידע את סוד התרכובות הכימיות של הסממנים השונים וידע ליצור דיו מיוחד במינו] אולם דא עקא, שבתצלום המצורף שם נראה להדיא שאינו כשר כלל [עי' באל"ף של 'לאהבה'] וגם חסרים כמעט כל התגים . . . .

פשוט צילום ברזולוציה נמוכה. ותו לא.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 6:09 am
על ידי זיז שדי
צביב כתב:יש בחז''ל אהן שישב עליה רבי אליעזר בן הורקנוס דומה להר סיני,
ולהבדיל, כתבתי למעלה שדמא בן נתינה עשה יראה מאבן שישב עליה אביו.

הדמיון להק סיני אכן נאה הוא עד מאוד.
ועיין גמרא תענית רבי יוסי אומר לא מקומו של אדם מכבדו אלא אדם מכבד את מקומו שכן מצינו בהר סיני שכל זמן שהשכינה שרויה עליו אמרה תורה (שמות לד ג) גם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר ההוא נסתלקה שכינה ממנו אמרה תורה (שמות יט יג) במשך היבל המה יעלו בהר
וכן מצינו באהל מועד שבמדבר שכל זמן שהוא נטוי אמרה תורה (במדבר ה ב) וישלחו מן המחנה כל צרוע הוגללו הפרוכת הותרו זבין והמצורעים ליכנס שם.
הרי שאין שום קדושה כשאין הצדיק יושב עליו.
ואבן שעשה דמא בן נתינא ליראה זה דרכם כסל למו להאליל חפצים דוממים.

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 2:37 pm
על ידי תוכן
מכנסיו הקדושים של ר' חיים קנייבסקי שלבש 'הרבה זמן' למכירה ב-$4,000.
https://us.bidspirit.com/ui/lotPage/pri ... ah?lang=en

Holy Pants from the Sar Hatorah Maran Rabbi Chaim Kanievsky Zt"l.

Pants that belonged to the Sar Hatorah R' Chaim Kaniesvky Zt"l and was worn by him for a long time.


"...כְּתֹֽנֶת־בַּ֨ד קֹ֜דֶשׁ יִלְבָּ֗שׁ וּמִֽכְנְסֵי־בַד֮ יִהְי֣וּ עַל־בְּשָׂרוֹ֒... בִּגְדֵי־קֹ֣דֶשׁ הֵ֔ם"! (ויקרא ט"ז)

גודל הענין של חפץ קדוש אשר היה שייך לאדם גדול, מבואר בירושלמי מו"ק פ"ג ה"א

ובירושלמי נדרים פ"ט ה"א: מקלו של רבי מאיר היתה בידו והיא היתה מלמדו דעת".

ובחתם סופר על התורה (פרשת תולדות ד"ה הלא) כתב וז"ל, משמע בירושלמי ריש פרק ואלו מגלחין, דבמלבושיו של אדם נאצלים מקדושתו של הלובש, והוא הדין בהיפוך, והלובש אותם אחריו יאצל עליו מאותו הרוח לטוב ולמוטב, בסוד אשר ילבשם תחתיו מבניו, עכ"ד.

ובאוצר י"ד החיים (אות ר"פ) כתב וז"ל, מקור טהור בצדיקים שמקפידים ללבוש בראש השנה ויום הכיפורים וכו', מלבוש של הצדיקים הקודמים, עיין ירושלמי תענית פרק ד' הלכה א'.

עצוב...

Re: חפצים מתקדשים ביהדות / הסטנדער של הגריש"א זצוק"ל

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 3:15 pm
על ידי אור עולם
לפלא איך נשמט להם מתחת לרדאר הרמוז בש"י שאול...