עמוד 3 מתוך 8

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 24, 2014 1:36 pm
על ידי אלף אלפים
תוך כדי אכילת פרס כתב:
מה שנכון נכון כתב:אכן לא יאמן.


וזאת במיוחד לאור התמחותו המיוחדת בתנ"ך (השתתף בחוג בן גוריון). משכך אין אלא לנקוט כשיטת הקאצקער שאמר על טעותו המפורסמת של מהר"ל מפראג, שטעה בדבר מקרא, שהוא בא ללמדנו שאין בן אנוש חסין מטעויות.

?
שאני אבין טעותו של קררי נעשתה כדי שנלמד שאין בן אנוש חסין מטעויות?!
ולי נראה שהיא נועדה בכדי שתלמידי חכמים ידעו שלא להחשיב את דברי החוקרים כהלכה פסוקה.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' יוני 24, 2014 2:11 pm
על ידי תוך כדי אכילת פרס
אלף אלפים כתב:ולי נראה שהיא נועדה בכדי שתלמידי חכמים ידעו שלא להחשיב את דברי החוקרים כהלכה פסוקה.

למרבה הצער, קדרי לא היה חוקר. הוא היה מנהל בית ספר שאהב ללמוד תנ"ך. המאמר הנ"ל פורסם, אגב, בהיותו בן 77, שנתיים קודם מותו.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 7:47 am
על ידי שש משזר
אוצר החכמה כתב:כן

זה הלינק

http://www.hofesh.org.il/articles/tanach/prophets.html

ראה שם בסוף הקטע שכותרתו נביאה מיוחסת אינה אלא צאצאית רחב הזונה

לא הייתי מביא לינק לאתר, שיסודתו יציאה בשאלה ואפיקורסות מבהילה!!!

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 8:44 am
על ידי המעיין
באתר שבו יש הערכה לחוקרים למיניהם, לא יזיק להראות פעם חרפתם לעיניהם.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 4:30 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
הנה דוגמא לגאונות של חוקר חסידות

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' אוקטובר 29, 2014 9:51 pm
על ידי המתלמד לפני רבו
לייבעדיג יענקל כתב:השיטה הנפוצה אצל הרבה מחוקרי התלמוד היא להראות את ה'שכבות' וה'רבדים' שבתלמוד, ולהוכיח שהאמוראים לא הבינו את הכוונה האמיתית של המשנה, ועורכי הש"ס המכונים בפיהם 'הסתמאים' לא הבינו את האמוראים הראשונים. לפי"ז תבין את גודל הערך שיש לעבודתם. גם כאן בפורום אנו זוכים לנציג חשוב ומכובד של השיטה הקדושה.

איני יודע במה חלוק שיטה זו ממה שרגיל בבית המדרש ללמוד הסוגיא בלי פירוש רש"י ואח"כ להבין למה לא פירש רש"י כן הסוגיא או להתאמץ על הה"א של הגמ' וכדומה וא"כ יש לעשות כן גם בגמ' שבאמת יש להבין את דברי קודמיהם בדרך אחר וטעון בירור למה לא למדו כן. וגם כמו שיש ע' פנים לתורה כן נמי יש מקום לפרש דברי האמוראים או התנאים הקודמים בפירוש אחר כמו שרגיל במפרשים על המשניות שמפרשים דלא כהגמ' או בפירושי התורה שמפרשים דלא כהש"ס, כן נמי בפירושי האמוראים ואדרבה יגדיל תורה ויאדיר ורק שאין לפסוק על פי סברות כאלו.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' אוקטובר 29, 2014 10:15 pm
על ידי אוצר החכמה
אתה באמת לא מבין את ההבדל בין ללמוד למה הגמרא לא פירשה כסברתך הראשונה ולהבין את הטעם שעשתה כן, לבין לומר שהגמרא לא הבינה את המשנה?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' אוקטובר 29, 2014 10:57 pm
על ידי המתלמד לפני רבו
אין כוונתי לומר שהגמ' לא הבינה אלא שיש עוד מהלך חוץ מהגמ' וצריך לעיין למה לא הלך הגמ' בדרך זו, ולהוסיף ע"י לקח ופלפול כסגנון הש"ס, ועכ"פ שיש ליקח הטוב שבדרך זו,

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' אוקטובר 30, 2014 3:36 pm
על ידי קומי_אורי
שמא שכחת או שמא לא למדת, שהצעות החוקרים האלו אינן באמת מתאימות לדברים כצורתם, אלא על הרוב כרוכים בהנחה שהנוסח השתבש עד שהגיע לאמוראים, או כל מיני טעויות אחרות, ורק אחר התיקון קמו הצעותיהם וגם ניצבו. (ולא מפריעה להם העובדה שרב ושמואל ור' יוחנן וכו' ישבו בבית מדרשו של רבי יהודה הנשיא עצמו).

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 9:25 am
על ידי הרועה
מאמר המעמיד על ההבדלים בין מחקר התלמוד ללימוד בישיבה - למי שרוצה לדעת ולא לפטפט.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 9:45 am
על ידי תוכן
הרועה כתב:מאמר המעמיד על ההבדלים בין מחקר התלמוד ללימוד בישיבה - למי שרוצה לדעת ולא לפטפט.


משמעות דבריך, שמי שאינו קורא מאמר של איש אקדמיה, אינו אלא מפטפט. ואנכי לא כן עמדי, אלא מי שקורא מאמרי הגות ומחשבה של האקדמיה, הרי הוא בחזקת מביע פטפטי פיטוטין עד שיתברר לך בירור גמור שאין אחריו בירור, שהוא מדבר לענין.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 10:12 am
על ידי הרועה
תוכן כתב:
הרועה כתב:מאמר המעמיד על ההבדלים בין מחקר התלמוד ללימוד בישיבה - למי שרוצה לדעת ולא לפטפט.


משמעות דבריך, שמי שאינו קורא מאמר של איש אקדמיה, אינו אלא מפטפט. ואנכי לא כן עמדי, אלא מי שקורא מאמרי הגות ומחשבה של האקדמיה, הרי הוא בחזקת מביע פטפטי פיטוטין עד שיתברר לך בירור גמור שאין אחריו בירור, שהוא מדבר לענין.


משמעות דבריי שמוטב לעיין במאמר המוקדש לשאלה זו בדיוק, מאמר שכתב בוגר ישיבה שאחר כך עשה קריירה כחוקר תלמוד, מאשר לשער השערות ולנחש ניחושים ולהזות הזיות. וכן אם היה תח"י מאמר שכתב בוגר המחלקה לתלמוד שאחר כך עשה קריירה כראש ישיבה, לא הייתי נמנע מלקרוא ולהמליץ עליו. ובאופן כללי, כל דעה הנאמרת ע"י אדם שיודע משהו על התחום שהוא מדבר עליו, היא דעה הראויה להישמע.
אך אתה שהעדת על עצמך שקראת ושנית מאמרי אקדמיה, כיצד אתה מבקש שנתייחס לדבריך?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 10:28 am
על ידי תוכן
הרועה כתב:אך אתה שהעדת על עצמך שקראת ושנית מאמרי אקדמיה, כיצד אתה מבקש שנתייחס לדבריך?


איפה העדתי כזה על עצמי? ואם אכן יתברר שזה כך, אז כמובן שראוי לבטל כל דברי מכל וכל.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 10:37 am
על ידי הרועה
תוכן כתב:
הרועה כתב:אך אתה שהעדת על עצמך שקראת ושנית מאמרי אקדמיה, כיצד אתה מבקש שנתייחס לדבריך?


איפה העדתי כזה על עצמי? ואם אכן יתברר שזה כך, אז כמובן שראוי לבטל כל דברי מכל וכל.


אכן לא בלשון זו, אבל לאורך אשכול זה הוכחת התמצאות והעדת על היכרות אישית עם החוקרים (שאני משער שלא המלאך בבטן אמך אחראי לכך).

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 10:54 am
על ידי תוכן
הרועה כתב:
תוכן כתב:
הרועה כתב:אך אתה שהעדת על עצמך שקראת ושנית מאמרי אקדמיה, כיצד אתה מבקש שנתייחס לדבריך?


איפה העדתי כזה על עצמי? ואם אכן יתברר שזה כך, אז כמובן שראוי לבטל כל דברי מכל וכל.


אכן לא בלשון זו, אבל לאורך אשכול זה הוכחת התמצאות והעדת על היכרות אישית עם החוקרים (שאני משער שלא המלאך בבטן אמך אחראי לכך).


מן הראוי להביא הוכחות יותר חזקות לפני שאתה מבטל כל דברי מכל וכל.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 11:08 am
על ידי הרועה
תוכן כתב:מן הראוי להביא הוכחות יותר חזקות לפני שאתה מבטל כל דברי מכל וכל.


לא ביטלתי, חלילה וחס, אלא שאלתי בתמימות כיצד תבקש שנתייחס אל דבריך, כאחד שקרא מאמרי הגות ומחשבה של האקדמיה, או כאחד שלא קרא מאמרי הגות ומחשבה של האקדמיה.
היינו, אם מתוך ידיעה והיכרות אתה דובר או סתם מתוך תחושה. כי אם הנך מצהיר שמעולם לא קראת מאמרי הגות ומחשבה של האקדמיה - גם זו ידיעה הראויה להתכבד בה לבחינת דבריך וערכם. וממנ"פ ודו"ק.
[ומעניין שלא נקטת מידה דומה של זהירות (להביא הוכחות יותר חזקות) לפני שביטלת מכל וכל את כל דברי אלה שקראו מאמרי הגות ומחשבה של האקדמיה].

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 5:56 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
מאמר המעמיד על ההבדלים בין מחקר התלמוד ללימוד בישיבה - למי שרוצה לדעת ולא לפטפט.

קריאת המאמר מחדדת היטב את הודאתנו 'ברוך אלקינו שבראנו לכבודו והבדילנו מן התועים ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו'.



משמעות דבריי שמוטב לעיין במאמר המוקדש לשאלה זו בדיוק, מאמר שכתב בוגר ישיבה שאחר כך עשה קריירה כחוקר תלמוד, מאשר לשער השערות ולנחש ניחושים ולהזות הזיות. וכן אם היה תח"י מאמר שכתב בוגר המחלקה לתלמוד שאחר כך עשה קריירה כראש ישיבה, לא הייתי נמנע מלקרוא ולהמליץ עליו. ובאופן כללי, כל דעה הנאמרת ע"י אדם שיודע משהו על התחום שהוא מדבר עליו, היא דעה הראויה להישמע.

אם כן איפוא, כדאי להביא את הדברים הבאים שנכתבו ע"י אדם שידע 'משהו' על התחומים
'ואנו מסיימים בפרדוכס, שלמרות כל הכללים שהצענו לעיל - הרוב המכריע של הפירושים המצויים בספר זה אינו מיוסד על נוסחאות והגהות אלא על הבסיס שקבעו רבותינו ז"ל הראשונים והאחרונים, והיינו התאמצות והשתדלות להבין את הענין מתוך הספר עצמו ומתוך שאר ספרי חז"ל, ואף בכמה וכמה מקומות שהמפרשים מגיהים את הנוסח יישבנו אותו בלי שום הגהות, ורק במקומות מועטים מאד הגהנו את הנוסח נגד כל הנוסחאות'... (תוסכ"פ זרעים א הקדמה עמ' כב, וחזר על כך בהקדמות לח"ג ועוד).

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 6:25 pm
על ידי הרועה
לייבעדיג יענקל כתב:אם כן איפוא, כדאי להביא את הדברים הבאים שנכתבו ע"י אדם שידע 'משהו' על התחומים
'ואנו מסיימים בפרדוכס, שלמרות כל הכללים שהצענו לעיל - הרוב המכריע של הפירושים המצויים בספר זה אינו מיוסד על נוסחאות והגהות אלא על הבסיס שקבעו רבותינו ז"ל הראשונים והאחרונים, והיינו התאמצות והשתדלות להבין את הענין מתוך הספר עצמו ומתוך שאר ספרי חז"ל, ואף בכמה וכמה מקומות שהמפרשים מגיהים את הנוסח יישבנו אותו בלי שום הגהות, ורק במקומות מועטים מאד הגהנו את הנוסח נגד כל הנוסחאות'... (תוסכ"פ זרעים א הקדמה עמ' כב, וחזר על כך בהקדמות לח"ג ועוד).


ציטוט נפלא ומחכים. ייש"כ!

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 7:06 pm
על ידי ברזילי
דומני שהגישה ללימוד המתוארת שם כ"התאמצות והשתדלות להבין את הענין מתוך הספר עצמו ומתוך שאר ספרי חז"ל" שונה בתכלית מן הלימוד הישיבתי

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 7:33 pm
על ידי ישבב הסופר
המעיין בגוף פי' תוסכ"פ יראה שהמחבר אכן נוהג כך, ויחסו לראשונים היא בהערצה מופלגת.
ועיין במכתבו אל ש"ז צייטלין, שהוא מהתל בו ומוכיחו קשות על שהוא מדמה בנפשו שיש לו הכח לחלוק על רבותינו הראשונים.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 13, 2014 9:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני יש בהקדמה הנ"ל אפיון חריף יותר של המחקר ככלי שיכול להיות לברכה ויכול להיות לכלי משחית, הכל בהתאם לאוחז בו

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ש' דצמבר 06, 2014 11:17 pm
על ידי הרועה
מאמר של חיים נבון "הלימוד הישיבתי ומחקר התלמוד האקדמי" באקדמות ח.
http://www.daat.ac.il/daat/toshba/horaat/halimud-2.htm
על פי התקציר:
במאמר זה אנסה לבאר מדוע לדעתי בין הלימוד הישיבתי לבין מחקר התלמוד האקדמי ישנו הבדל מהותי, שאי אפשר למחותו. לדעתי עולם התורה דחה את הגישות האקדמיות למחקר התלמוד לא מתוך שמרנות גרידא, אלא מתוך אינטואיציה בריאה, אם כי לא תמיד מודעת.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 2:43 pm
על ידי צונאמי
עוד טעות משעשעת:
בעניין קדמות מסורת הילולא דרשב"י:
יש לשער שכבר בימי התלמוד היתה נהוגה שמחה כלשהי הקשורה ברשב"י, וכונתה בשם דומה - הילוליה דרשב"י (כתובות ס"ב ב')...
ייתכן שבהילולא במירון היה משום חידוש מסורת עתיקה כלשהי, שלא ידוע מקומה וטבעה...
(ד"ר צבי אילן, קברי צדיקים בארץ ישראל)
אכן, לא ידוע מקומה וטבעה!

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 2:50 pm
על ידי ישבב הסופר
מה היה טיבו של גדליה אלון?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 3:42 pm
על ידי לוצאטי
גדליה אלון היה שומר תומ"צ, למד בסלבודקה.
למשל מאמרו 'תחומן של הלכות טהרה' הוא מחקר למדני יסודי (עם כמה טעויות אמנם, קלות יחסית).

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 4:10 pm
על ידי בברכה המשולשת
והוא הפריך את "שיטת" ל"ג ותלמידו אא"פ בעניין סוציולוגיה והלכה

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 4:17 pm
על ידי ישבב הסופר
קראתי מאמר אחד משלו ובתוכו הוא דחה דברים מחודשים של פינקלשטיין בהינף יד.
חשבתי לרכוש ספרו "תולדות היהודים וכו'" (ישנו באוצר), הבנתי שהוא מתומכי הרעיון שלחכמים היה מעמד היררכי מעצמם, ודלא כהריוויזוניסטים שמנסים לגמד את השפעת החכמים בימים ההם.
האם הספר שוה קריאה?

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 4:17 pm
על ידי ישראל אליהו
ההבדל המהותי הוא שאותם "חוקרים" לא באמת יודעים ללמוד. נקודה.
אף פעם לא ראיתי מישהו מהם שחישבן את הסוגיא, למקשן ולתרצן. ומה רש"י יענה על קושיות תוס'.
ומדוע לא תירצה הגמ' תירוץ יותר טוב לכאו', ואיך ביאור כל הסוגיא יתיישב לפירושו של הר"ן (למשל),
ומה הדוחקים בפירושו של ראשון פלוני שמחמתן ראשון אלמוני פליג עליו, ומה יענה לו איהו.
ומה הכריח את ר"ח לנטות לכאו' מפשטות הדברים, ולפרש באופן אחר.
וכו' וכו'.

הם משוים את שכלם לתנאים ואמוראים וראשונים. [שלא לומר שאין להם מושג ברמות של יר"ש].

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 4:22 pm
על ידי מה שנכון נכון
ישבב הסופר כתב:חשבתי לרכוש ספרו "תולדות היהודים וכו'" (ישנו באוצר)

ישנו גם באתר דעת. [וכן יש שם את רוב ספרו השני מחקרים בתולדות ישראל וכו'].

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2015 8:02 pm
על ידי לוצאטי
ישראל אליהו כתב:ההבדל המהותי הוא שאותם "חוקרים" לא באמת יודעים ללמוד. נקודה.
אף פעם לא ראיתי מישהו מהם שחישבן את הסוגיא, למקשן ולתרצן. ומה רש"י יענה על קושיות תוס'.
ומדוע לא תירצה הגמ' תירוץ יותר טוב לכאו', ואיך ביאור כל הסוגיא יתיישב לפירושו של הר"ן (למשל),
ומה הדוחקים בפירושו של ראשון פלוני שמחמתן ראשון אלמוני פליג עליו, ומה יענה לו איהו.
ומה הכריח את ר"ח לנטות לכאו' מפשטות הדברים, ולפרש באופן אחר.
וכו' וכו'.

הם משוים את שכלם לתנאים ואמוראים וראשונים. [שלא לומר שאין להם מושג ברמות של יר"ש].

אי אפשר לכלול את כל החוקרים כאחת. יש כאלו ויש כאלו.
למשל פרופ' תא שמע (שהיה חברונר) היה לומד סוגיות עם הראשונים בעיון. כמובן לא מוכרח שצדק תמיד.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 12:24 am
על ידי גבול ים
אף אחד עוד לא הזכיר את החכם שהביא ממה שכתבו התוספות "לא ידע רבי" שפעמים רבי מסדר המשניות לא הבין את המשנה, ולא הבין שכוונת התוספות על רבם ?.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2015 7:17 am
על ידי המתעתע
ישראל אליהו כתב:ההבדל המהותי הוא שאותם "חוקרים" לא באמת יודעים ללמוד. נקודה.
אף פעם לא ראיתי מישהו מהם שחישבן את הסוגיא, למקשן ולתרצן. ומה רש"י יענה על קושיות תוס'.
ומדוע לא תירצה הגמ' תירוץ יותר טוב לכאו', ואיך ביאור כל הסוגיא יתיישב לפירושו של הר"ן (למשל),
ומה הדוחקים בפירושו של ראשון פלוני שמחמתן ראשון אלמוני פליג עליו, ומה יענה לו איהו.
ומה הכריח את ר"ח לנטות לכאו' מפשטות הדברים, ולפרש באופן אחר.
וכו' וכו'.

הם משוים את שכלם לתנאים ואמוראים וראשונים. [שלא לומר שאין להם מושג ברמות של יר"ש].

לא זכו לדרך הלימוד של חו"ר פורת יוסף, מה לעשות? גם בחברון לא זכו.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 1:28 pm
על ידי יורה_דעות
בצלאל בר כוכבא, במאמרו "האיסיים היו גם היו", תרביץ טבת-אדר תשע"ב, עמ' 298, בהתווכחו עם אליאור, הטוענת שנזירות והימנעות מנשיאת נשים מנוגדת להלכה, ולכן לא תיתכן שהיתה בבית השני, ומכאן שהאיסיים לא היו ולא נבראו. (בעניי לא זכיתי להבין את הטענה, וכי לא היו קבוצות שונות ומשונות שלא נהגו כדעת חכמי הפרושים?)
בר כוכבא ברוב התאמצותו נגד אליאור (לא שצריך להתאמץ), כמובן טוען שההלכה שראתה בפו"ר מצוה היא מאוחרת וכו' ככל דברי השטות הרגילים על פיהם, אבל לא הסתפק בזה והוסיף: "להסיר טעות נפוצה, ריבוי ילודה לא נחשב מעולם מצוה, ואליבא דכולי עלמא אדם יוצא ידי חובתו בשני ולדות, ולא נחלקו אלא על מספר הזכרים. ריבוי ילודה היה מנהג שנבע מאילוץ מחמת האיסור וממוסכמות חברתיות שהזמן והמקום גרמן".
הרי בעודו מוכיח את אליאור על "היעדר ידיעה בספרות חז"ל", אשתמיטתי' סוגיא בדוכתא בריתא דר' יהושע דלערב אל תנח ידיך ביבמות סב.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 11:31 pm
על ידי יתר10

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 11:10 pm
על ידי ראש צורים
פרופ' פרידמן הוא אדם גדול ודגול שאיני כדאי בכלל למנות את כל פועלו זכויותיו ושבחיו. כל דכפין ייתי ויעיין בשניים ממפעליו הגדולים:

איגוד התלמוד- חקר התלמוד וחתירה לאמת בשילוב עם הלימוד המסורתי

http://www.talmudha-igud.org.il/

המבוא לפרק האישה רבה, ובו פרק גדול שלם ומדהים על ההקדמה ללימוד וחקר התלמוד, חתירה לאמת ראיית היופי ושלמות בסוגיה, ניתוח נכון שלה תוך ראיית השתלשלות ההלכה המסורת והתורה שבעל פה.

https://shammafriedman.files.wordpress. ... 3-d79e.pdf

ובכלל, רבים וגדולים ראו עניין גדול בשילוב החקר בלימוד הישיבתי, בהם הרב שג"ר בספרו המצוין "בתורתו יהגה", הרב מאיר ליכטנשטיין במאמר הנפלא "על דרכי הלימוד בימינו" ועוד

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' פברואר 03, 2016 11:13 pm
על ידי ראש צורים
ראש צורים כתב:פרופ' הוא אדם גדול ודגול שאיני כדאי בכלל למנות את כל פועלו זכויותיו ושבחיו. כל דכפין ייתי ויעיין בשניים ממפעליו הגדולים:

איגוד התלמוד- חקר התלמוד וחתירה לאמת בשילוב עם הלימוד המסורתי

http://www.talmudha-igud.org.il/

המבוא לפרק האישה רבה, ובו פרק גדול שלם ומדהים על ההקדמה ללימוד וחקר התלמוד, חתירה לאמת ראיית היופי ושלמות בסוגיה, ניתוח נכון שלה תוך ראיית השתלשלות ההלכה המסורת והתורה שבעל פה.

https://shammafriedman.files.wordpress. ... 3-d79e.pdf

ובכלל, רבים וגדולים ראו עניין גדול בשילוב החקר בלימוד הישיבתי, בהם הרב שג"ר בספרו המצוין "בתורתו יהגה", הרב מאיר ליכטנשטיין במאמר הנפלא "על דרכי הלימוד בימינו" ועוד


33120269 (1).pdf
(377.67 KiB) הורד 538 פעמים

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ו' מאי 06, 2016 2:40 pm
על ידי אבא יודן
התורה תמימה במקור ברוך מביא מאחד מהם שתירגם כך
המקשה עצמו לדעת= מי שלא מבין דבר חכמה, ובכל זאת מתעקש להבין,
יהא בנידוי!

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' יולי 27, 2016 1:13 am
על ידי סגי נהור
נזקקתי כעת ללשון החת"ס לצורך נידון באשכול אחר, והגעתי למאמר של פרופסור מכובד שציטטו בתוך מאמר מלומד, ורק 'תיקן' קצת הלשון להקל על הקריאה, והרי הציטוט לפניכם (מכאן: http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/skirot/174-2.htm):

ובעוה"ר הגאון בעל נודע ביהודה נכשל בזה, במה שרצה וסמך להתיר בשעת הדחק ובהפסד מרובה כתיבת גוי בחנות בשבת, ונעזר בדעה דחויה ברמ"א, הלכות שבת, סימן שו, סעיף יא, שכתב גלחות [=לטינית] לא דאורייתא. והוא יפה פסק שאמירה לנכרי היא מדרבנן על סמך דעה זו. אולם במחילת כבודו היקר, הרשעים כותבים בשבת על דעת שהוא דרבנן... ובכזה נאמר: חכמים היזהרו בדבריכם.

החת"ס כתב "והוא יפה פסק לסמוך באמירה לנכרי דרבנן על דעה זו", וכדי שלא נטעה הפרופ' הנכבד עוזר לנו להבין: הנוב"י פסק שאמירה לנכרי היא מדרבנן על סמך דעה זו... אכן פסק נאה...

עוד מעתיק לנו הפרופ' את לשון החת"ס "במחילת כבודו היקר". אכן החת"ס כתב "במחילת כבודו היקר (=קירר, ס.נ.) האמבטי", אולם אין ספק שמדובר בלשון קשה להבנה, וזכינו שהפרופ' הנכבד פירש לנו את הדברים.

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' יולי 27, 2016 7:57 am
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני בתחומין א (או ב) יש מאמר תגובה של הרה"ג רצון הלוי ערוסי למאמר של הפרופ' הנ"ל בחמורי חמורות

Re: פרופסור שמא פרידמן, ובכלל על חוקרי תלמוד

פורסם: ד' יולי 27, 2016 9:07 am
על ידי אוצר החכמה
המבוא לפרק האשה רבה מאד משעשע.
אני הייתי מציע לו לבנות סידרת קומיקס לעיתון ילדים על בסיס המאמר.
איך אמורא פלוני מסתער בעוז ובאומץ נגד המשנה, ואיך ר' יוסף ענגיל מחזיר לו בנוק אאוט וכולי כמבואר במאמר בפרוטרוט.