עמוד 3 מתוך 19

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 3:06 pm
על ידי סכינא חריפא
לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.


לייבעדיג יענקל כתב:ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 3:07 pm
על ידי צונאמי
לייבעדיג יענקל כתב:ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך

חוקרים זה כאן, פסבדו חוקרים זה בקתדראות למדעי היהדות...

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 3:12 pm
על ידי בקרו טלה
לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.

מדרש רבה בראשית - פרשה מח פסקה ט
א"ר אבהו אהל פילון של אבינו אברהם מפולש היה רבי יודן אמר כהדין דרומילוס

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 3:16 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
צונאמי כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך

חוקרים זה כאן, פסבדו חוקרים זה בקתדראות למדעי היהדות...

לדאבונינו יש כאן לא מעט 'אויבער חכמים' שאילו הם היו מניחים אותנו (המצומצמים והפאנאטים) ופונים אל הקתדראות הנ"ל, היינו נושמים לרווחה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 3:21 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
בקרו טלה כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.

מדרש רבה בראשית - פרשה מח פסקה ט
א"ר אבהו אהל פילון של אבינו אברהם מפולש היה רבי יודן אמר כהדין דרומילוס

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 3:51 pm
על ידי אריסמנדי
לייבעדיג יענקל כתב:מתוך הסילוק הקלירי לר"ה:
וְהִזָּכֵר לִבְרִית שְׁלֹשֶׁת תְּמִימִים, וּלְאַב הֲמוֹן אֲשֶׁר הָיָה תָמִים, וְנִתְנַסָּה בְּעֶשֶׂר נִסְיוֹנוֹת עֲצוּמִים, וְנִמְצָא שָׁלֵם בְּכָל פְּעָמִים. הַנֵּס הָרִאשׁוֹן בְּהִוָּלְדוֹ נִתְיָעֲצוּ הַחַרְטֻמִּים, וּבִקְּשׁוּ לְהָרְגוֹ גְּדוֹלֵי הַמַּלְכוּת וְהַקּוֹסְמִים, וְנֶחְבָּא בָאָרֶץ שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה שְׁלֵמִים, וְלֹא רָאָה שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ וְכוֹכְבֵי מְרוֹמִים, וּלְאַחַר שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה יָצָא מְחֻכָּם בְּחִכּוּמִים, וּמָאַס אֱלִילִים וְשִׁקֵּץ צְלָמִים, וּבָטַח בְּיוֹצְרוֹ וְנָפַל חֶבְלוֹ בַּנְּעִימִים:


[...]האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך


ראיתי שמייחסים סילוק זה לר' שמעון בר יצחק, מקדמוני אשכנז. גם לשונו פשוטה.
כאן: http://shituf.piyut.org.il/story/848

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 4:03 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
צדקת ממני. בלבלתי בין פיוטי יום א' דר"ה שהם של הקליר לפיוטי יום ב' שהם של ר"ש בר' יצחק.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 7:16 pm
על ידי משולש
בעיקרון מדברים כאן על דברי תורה.
אבל חוץ מזה העיסוק האובססיבי במשך שבועות שלמים בנחליאלי, שמו, צורתו, אופן נדידתו, עד כדי כך שהילדים הקטנים הופכים למומחים לענייני נחליאלי, בעוד שאינם יודעים בכלל את שמם של עשרות בעלי חיים שמצויים ביניהם. (השם מבן יהודה?)

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 8:11 pm
על ידי בקרו טלה
לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.

עי' במתנות כהונה ד"ה מפולש ובעץ יוסף ד"ה ר' יודן

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 9:14 pm
על ידי צונאמי
דאגה בלב איש ישיחנה - זה לא פסוק אלא דרש!
בפסוק כתוב דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ - יַשְׁחֶנָּה, וְדָבָר טוֹב יְשַׂמְּחֶנָּה

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 2:22 am
על ידי בן ראובן
מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 7:34 am
על ידי לייטנר
משולש כתב:בעיקרון מדברים כאן על דברי תורה.
אבל חוץ מזה העיסוק האובססיבי במשך שבועות שלמים בנחליאלי, שמו, צורתו, אופן נדידתו, עד כדי כך שהילדים הקטנים הופכים למומחים לענייני נחליאלי (השם מבן יהודה?)


השם הוא ממנדלי מוכר ספרים

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 12:27 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
בן ראובן כתב:מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.


??

"ורחל לקחה את התרפים, ותשימם בכר הגמל ותשב עליהם... ותאמר אל אביה אל יחר בעיני אדוני כי לא אוכל לקום מפניך..."

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 12:28 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
לייבעדיג יענקל כתב:
מה שנכון נכון כתב:
ברזילי כתב:כך גם סיפור החבאתו של אאע"ה במערה.

איתא בפדר"א פכ"ו [בהוצאת חורב נכתב שנחבא בבית הרן], ובמדרש הגדול בראשית יא,כח ועיין עוד מקורות בממה"ק בהערות. [כמדומני שאין דרך מדה"ג להעתיק מספר הישר].


מתוך הסילוק הקלירי לר"ה:
וְהִזָּכֵר לִבְרִית שְׁלֹשֶׁת תְּמִימִים, וּלְאַב הֲמוֹן אֲשֶׁר הָיָה תָמִים, וְנִתְנַסָּה בְּעֶשֶׂר נִסְיוֹנוֹת עֲצוּמִים, וְנִמְצָא שָׁלֵם בְּכָל פְּעָמִים. הַנֵּס הָרִאשׁוֹן בְּהִוָּלְדוֹ נִתְיָעֲצוּ הַחַרְטֻמִּים, וּבִקְּשׁוּ לְהָרְגוֹ גְּדוֹלֵי הַמַּלְכוּת וְהַקּוֹסְמִים, וְנֶחְבָּא בָאָרֶץ שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה שְׁלֵמִים, וְלֹא רָאָה שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ וְכוֹכְבֵי מְרוֹמִים, וּלְאַחַר שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה יָצָא מְחֻכָּם בְּחִכּוּמִים, וּמָאַס אֱלִילִים וְשִׁקֵּץ צְלָמִים, וּבָטַח בְּיוֹצְרוֹ וְנָפַל חֶבְלוֹ בַּנְּעִימִים:


ומקום אניח לחוקרים ולפסבדו חוקרים דהכא לדון האם מקור זה קודם לפדר"א או להיפך


ראה גם רש"י אבות (פ"ה מ"ג): עשרה נסיונות. נתנסה א"א מפורשים בפרקי ר"א וכולם יסדם רבי שמעון הגדול בקרוב"ץ אמרת ה' צרופה: תחלה בקש נמרוד להרגו ונחבא בקרקע י"ג שנה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 2:28 pm
על ידי ירח מלא
דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי' עד לשם מגיע עוצמת הגירסה דינקותא.
והשאלה היא כמובן מהיכן נכנס נוסח זה לסדר הבוקר של עוללינו.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 2:30 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי'...


הוא חשב שגם המנגינה של זה מופיעה בסידור?...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 2:41 pm
על ידי ירח מלא
אפרקסתא דעניא כתב:
ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי'...


הוא חשב שגם המנגינה של זה מופיעה בסידור?...

התכוונתי לשאול מאיפה נכנסו המילים "ברכות יחולו על ראשי" ל"מסורת הגננות",
ולחיזוק הדבר הוספתי שיש [מעטים] הטועים שזה חלק מ"מודה אני"...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 2:45 pm
על ידי צונאמי
ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי' עד לשם מגיע עוצמת הגירסה דינקותא.
והשאלה היא כמובן מהיכן נכנס נוסח זה לסדר הבוקר של עוללינו.


ירח, עיין כאן:
http://www.prog.co.il/showthread.php?t=143567

מה המקור למילים "ברכות יחולו על ראשי" בתוך "תורה צווה לנו"??
משום מה הילדים בגן שרים:
"תורה צווה לנו משה מורשה קהילת יעקב
ברכות יחולו על ראשי
שמע בני מוסר אביך..."
מישהו יודע מה המקור למילים המודגשות?? זה לא מופיע בסידור...

(אולי לא בכל גן זה ככה, אבל כבר שמעתי הרבה...)

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 2:50 pm
על ידי סמבטיון

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 6:16 pm
על ידי בן ראובן
אפרקסתא דעניא כתב:
בן ראובן כתב:מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.


??

"ורחל לקחה את התרפים, ותשימם בכר הגמל ותשב עליהם... ותאמר אל אביה אל יחר בעיני אדוני כי לא אוכל לקום מפניך..."


נראה לך שהיא טיפסה על הגמל וישבה עליו? בתוך האוהל? והתנצלה שהיא לא יכולה לעמוד על הגמל?

היא ישבה על כר הגמל (שהיה מונח בפינה). לא על הגמל.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 8:14 pm
על ידי צונאמי
בן ראובן כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
בן ראובן כתב:מדי שנה, לקראת שבת פרשת ויצא, מביאים ילדי הגן ציור של רחל היושבת על גבי גמל בשעה שלבן מחפש את התרפים.


??

"ורחל לקחה את התרפים, ותשימם בכר הגמל ותשב עליהם... ותאמר אל אביה אל יחר בעיני אדוני כי לא אוכל לקום מפניך..."


נראה לך שהיא טיפסה על הגמל וישבה עליו? בתוך האוהל? והתנצלה שהיא לא יכולה לעמוד על הגמל?

היא ישבה על כר הגמל (שהיה מונח בפינה). לא על הגמל.

והנה רחל לקחה התרפים ושמה אותם במקום ששם כר הגמל: ותשב עליהם. ולא היתה באהל: (אבן עזרא)

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 8:38 pm
על ידי בן ראובן
צונאמי כתב:
בן ראובן כתב:נראה לך שהיא טיפסה על הגמל וישבה עליו? בתוך האוהל? והתנצלה שהיא לא יכולה לעמוד על הגמל?

היא ישבה על כר הגמל (שהיה מונח בפינה). לא על הגמל.

והנה רחל לקחה התרפים ושמה אותם במקום ששם כר הגמל: ותשב עליהם. ולא היתה באהל: (אבן עזרא)


הראב"ע מפרש בצורה שונה מכל המפרשים (לפירושו "כר" הוא מין גמל), אבל גם לפירושו רחל לא ישבה על הגמל אלא במקום המיועד לו ("במקום ששם כר הגמל").

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 12:21 am
על ידי הבטחתי
צונאמי כתב:
ירח מלא כתב:דברתי לאחרונה עם אברך שהיה בטוח שהנוסח בסידור של מודה אני הוא כולל 'ברכות יחולו על ראשי' עד לשם מגיע עוצמת הגירסה דינקותא.
והשאלה היא כמובן מהיכן נכנס נוסח זה לסדר הבוקר של עוללינו.


ירח, עיין כאן:
http://www.prog.co.il/showthread.php?t=143567

מה המקור למילים "ברכות יחולו על ראשי" בתוך "תורה צווה לנו"??
משום מה הילדים בגן שרים:
"תורה צווה לנו משה מורשה קהילת יעקב
ברכות יחולו על ראשי
שמע בני מוסר אביך..."
מישהו יודע מה המקור למילים המודגשות?? זה לא מופיע בסידור...

(אולי לא בכל גן זה ככה, אבל כבר שמעתי הרבה...)


גם אני תמהתי בזה

אבל יש בידי אחד מן ההדפסות של סידור שפת אמת - רדלהיים שהודפס בארצה"ב לפני כחמשים שנה

שם בעמוד הראשון תחת הכותרת (האנגלית) תפילת הבוקר לילדים נדפס כך: ברכת ענ"י, תורה צוה, ברכות יחולו על ראשי, שמע בני, תורה תהא. (ללא מודה אני)!

לפי הפונט זה נראה הנוסח המקורי של רדלהיים, לע"ע אין בידי לבדוק יותר מזה

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 12:36 am
על ידי מה שנכון נכון
נ"מ להלכה מברכות ינוחו על ראשי.
http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=108337&rid=1779

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 1:32 am
על ידי משולש
ר' הבטחתי.
אם אני מבין טוב לאיזה ספר אתה מתכוין, הרי אין בינו לבין רעדלהיים שום דבר. סידורי רעדלהיים יצאו מאז חיי רוו"ה ועד היום במאות מהדורות וכולם שוות פחות או יותר. ההדפסה האמריקאית הזו היא שונה לגמרי בהרבה דברים מכל סידורי רעדלהיים. ובכלל מה השם רעדלהיים אומר לנו אם רוו"ה (או בער) לא עומד מאחוריו? זה סתם המצאת המדפיסים באותו זמן.

דרך אגב, אני זוכר כילד שפעם ראשונה הלכתי לדודים שלי לשבת ושמעתי שהם אומרים "ברכות יחולו על ראשי" ולא ידעתי מאי קאמרי. כנראה הגננת שלי אמרה בדיוק מה שכתוב בסידור.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 1:36 am
על ידי משולש
דרך אגב, כל הגננות פעה"ק ביתר אומרות ואתם הדבקים באַדני אלהיכם. האלף של שם השם בפתח ענקית ומוטעמת. (כי זה מסתדר עם המנגינה. ואתם הדבקים באדני אלהיכם) בעוד שמדובר באות בלי שום ניקוד. מקסימום שווא נח.
האם ככה נוהגות כל הגננות לשבש?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 4:15 am
על ידי בדיעבד
והפסוק "תורה תהא אמונתי (נ"א אומנותי) וא-ל שד-י בעזרתי", מבטן מי יצא? הוא מופיע בכל הסידורים.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 5:03 am
על ידי מה שנכון נכון
בדיעבד כתב:והפסוק "תורה תהא אמונתי (נ"א אומנותי) וא-ל שד-י בעזרתי", מבטן מי יצא? הוא מופיע בכל הסידורים.

ראה בספר הרוקח סימן רצו במנהג זמנם שבשבועות היתה התחלת חינוך הילד ללמוד אותיות התורה. [ומשום מה היום נוהגים את הסדר ששם בגיל שלוש].

אמנותי מלשון אומנות ראה ברכות טז:, ולא מלשון אמונה. וזו עוד דוגמא לשבוש מצוי.

ואתם הדבקים בה', האלף אינה בשוא נח אלא נבלעת.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 3:23 pm
על ידי ירח מלא
ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?. וכבר העיר זאת משולש לעיל בתו''ד.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 3:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
ירח מלא כתב:ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?.

וזה שט"ו בשבט הוא חג הנטיעות...
חג הנטיעות היהודי הוא ט"ו באב (זמן אחרון לנטיעה כדי להרוויח שנת ערלה).

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 6:37 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
ירח מלא כתב:ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?.

וזה שט"ו בשבט הוא חג הנטיעות...
חג הנטיעות היהודי הוא ט"ו באב (זמן אחרון לנטיעה כדי להרוויח שנת ערלה).


את הנטיעות תיקן ר' זאב יעבץ

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 9:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ירח מלא כתב:ט"ו בשבט הגיע "חג" לאילנות. מאיפה הגיע החג?.

וזה שט"ו בשבט הוא חג הנטיעות...
חג הנטיעות היהודי הוא ט"ו באב (זמן אחרון לנטיעה כדי להרוויח שנת ערלה).


את הנטיעות תיקן ר' זאב יעבץ

ובמה עדיף על שאר הגננות שנדונו כאן?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 9:13 pm
על ידי בברכה המשולשת
לא אמרתי שהוא עדיף, רק עניתי ל השאלה מה המקור

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 7:20 am
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:לא אמרתי שהוא עדיף, רק עניתי ל השאלה מה המקור

לפי ויקיפדיה העברית בערכו, המנהג נוסד כמה שנים לפניו.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 7:33 am
על ידי מה שנכון נכון
וזלה"ק
"למען חבב את הנטעים, אשר נטע ה' לאבותינו, לשבוע מטובם ולהתענג מיופיים, יש לבית הספר לעשות יום טוב, לערוך בו במערכת, ברוב חן והדר את העצים, הנטעים, השושנים והפרחים, ככל אשר יעשו בארצות אירופא בראשון לחודש מאי".


כנראה כיון ז"י למנהג המובא בויקי ערך עץ.
מנהג ה-Maibaum נהוג בגרמניה ובאזורים אחרים דוברי גרמנית. באופן בסיסי מדובר בעץ (בדרך כלל ליבנה, בעל קליפה לבנה) המקושט באופן זה או אחר והמוצב במקומות שונים בתחילת חודש מאי.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 3:39 pm
על ידי ירח מלא
רשימה קצרה נוספת של דברים שמלמדים בגנים:
שבע חיות לתיבת נח ולא ארבע עשרה.
תולעת שני אמיתית! שנשרפת עם הפרה אדומה.
יראו את השם קדושיו בחיריק.
בטרם, כל יציר נברא ב'אדון עולם'.
יוסף היה מלך במצרים או משנה למלך?
ולקנוח שערוריה - בספר סיפורי חכמים לסדר הימים מאת מלכות וקסברגר ישנם שבעה סיפורים מצויירים, ששה מרבותינו הקדושים בתלמוד ומדרשים, וביניהם אחד שסיפר האדמו''ר מאפטא או משפולי בתור סגולה כל פסח (על הקוף שבלע מטבעות זהב). האם זה מה שילדינו צריכים לדעת שהרמה של הסיפורים ח"ו שווה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 4:44 pm
על ידי צונאמי
ירח מלא כתב:ולקנוח שערוריה - בספר סיפורי חכמים לסדר הימים מאת מלכות וקסברגר ישנם שבעה סיפורים מצויירים, ששה מרבותינו הקדושים בתלמוד ומדרשים, וביניהם אחד שסיפר האדמו''ר מאפטא או משפולי בתור סגולה כל פסח (על הקוף שבלע מטבעות זהב). האם זה מה שילדינו צריכים לדעת שהרמה של הסיפורים ח"ו שווה.

יש שמה עוד אי- דיוקים בסיפורים עצמם ובתמונות.
כגון גוי ויהודי מרימים כוסית יין יחד.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 5:41 pm
על ידי אברהם
אותי מתמיה תמיד למה לא מוחים בגננות שמרגילות הילדים לומר 'ואהבת' במלעיל, והוא לשון עבר ולא לשון ציווי עתיד, ולכאו' הוא לעיכובא ממש כי משנה המשמעות לגמרי. ועכ"פ בודאי זהו שיבוש גדול, ולמה מרגילים את כל הציבור מלכתחילה לשיבוש זה?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 5:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
אברהם כתב:אותי מתמיה תמיד למה לא מוחים בגננות שמרגילות הילדים לומר 'ואהבת' במלעיל, והוא לשון עבר ולא לשון ציווי עתיד, ולכאו' הוא לעיכובא ממש כי משנה המשמעות לגמרי. ועכ"פ בודאי זהו שיבוש גדול, ולמה מרגילים את כל הציבור מלכתחילה לשיבוש זה?

זו טענה בעיקר על המלמדים בת"ת.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 6:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:
אברהם כתב:אותי מתמיה תמיד למה לא מוחים בגננות שמרגילות הילדים לומר 'ואהבת' במלעיל, והוא לשון עבר ולא לשון ציווי עתיד, ולכאו' הוא לעיכובא ממש כי משנה המשמעות לגמרי. ועכ"פ בודאי זהו שיבוש גדול, ולמה מרגילים את כל הציבור מלכתחילה לשיבוש זה?

זו טענה בעיקר על המלמדים בת"ת.

הבעיה היא שהמלמדים עצמם לא יודעים את ההבדל בין מלעיל למלרע, וזאת לא המילה היחידה בק"ש (לדוגמא: ונתתי).