הכי נמי מסתברא כתב:כמו"כ הר"ן למסכת סנהדרין אינו לר"ן. עיין במבוא לספר "במסילה העולה" למסכת סנהדרין לר"י שילת (והשווה למבוא של הוצאת מוה"ק).
הכי נמי מסתברא כתב:לפעמים האחרונים מציינים לר' ישעיה לב"ק ואין כוונתם לתוס' רי"ד אלא לר' ישעיה שמוזכר בשטמ"ק שהוא אחד מבעלי התוספות ואין לו שום קשר לתוס' רי"ד
מי כתב על זה?עדיאל ברויאר כתב:ר' יונה על סנהדרין אינו לר' יונה.
מן הדרום כתב:נתבקשתי לשאול
האם פרוש רש"י על תענית מיוחס לרש"י? החיד"א בשם הגדולים אומר שכן. מהרי"ץ חיות אומר שאינו רש"י.
כיצד התייחסו אליו להלכה?האם הוא ראשון אחר חשוב?או פרוש משובש? ומה באשר רש"י על הרי"ף בתענית?
והרי כבר נודע דהפירוש הנקרא רש"י על מסכת מעילה כלל וכלל לא ברור שיצא מתחת ידי רבן של ישראל רש"י ז"ל ורבו המפקפקים בזה,
עיין בזה בספר יד מלאכי כללי רש"י סימן ו', וספר שם הגדולים חלק הגדולים מערכת ש' אות ל"ת, ושדי חמד כללי הפוסקים סימן ח' אות ו',
ובארוכה בריש ספר היקר על מסכת מעילה תקנת עזרא ד"ד ע"א וד"ה ע"ב עש"ב,
ועיין בספר יד אליהו מעילה ג' א' ובספר שרי האלף ח"א דף שכ"ט ע"ש,
ועיין עוד בזה בחיבורי כרם יעקב סימן י"ג סוף אות ט"ו ובחיבורי יחי יוסף דף קס"ה ע"ש ואקצר וצ"ע ועיין בחיבורי הנכחי לעיל סימן ט"ז וסימן י"ח וצרף לכאן.
עושה חדשות כתב:-יש איזה מידע על פי' רש"י/רגמ"ה הנדפסים על מעילה? כי זכורני שבאבנ"ז כותב שמס' מעילה יש ללמוד רגמ"ה קודם רש"י.
עושה חדשות כתב:מה ידוע במחקר על פי' רגמ"ה הנד' עה"ג במס' חולין? האם זה באמת רבינו גרשום/תלמידיו?
תודה רבה. יש אפשרות להעלות את זה, או בפרטי?פלגינן כתב:עושה חדשות כתב:מה ידוע במחקר על פי' רגמ"ה הנד' עה"ג במס' חולין? האם זה באמת רבינו גרשום/תלמידיו?
תא שמע, כנסת מחקרים, א, עמ' 3 ואילך, מאריך בכך, מביא בארוכה את דעת א' אפשטיין שאין זה לרגמ"ה ומתווכח אתו.
פלגינן כתב:עושה חדשות כתב:מה ידוע במחקר על פי' רגמ"ה הנד' עה"ג במס' חולין? האם זה באמת רבינו גרשום/תלמידיו?
תא שמע, כנסת מחקרים, א, עמ' 3 ואילך, מאריך בכך, מביא בארוכה את דעת א' אפשטיין שאין זה לרגמ"ה ומתווכח אתו.
יוצא פוניבז' כתב:מי כתב על זה?עדיאל ברויאר כתב:ר' יונה על סנהדרין אינו לר' יונה.
אשי ישראל כתב:באשכול הסמוך 'פירושים המיוחסים לרש"י' כתבתי כעת כך:
גרוסמן (חכמי צרפת הראשונים, הוצאת מאגנס, ירושלים תשנ"ה, עמ' 182) כותב שהפירוש של רש"י לספרי עזרא-נחמיה אינו מרש"י, אך אינו מציין מקור לדבריו או ראיה [לבד מאמירה כללית שהלשון איננה דומה ללשון רש"י]. הרב רפאל הלפרין בספרו (רש"י חייו ופירושין חלק ג עמ' 170 ואילך) אינו מציין למי שפקפק בפירוש רש"י על ספרים אלו.
האם ידוע לכם על איזה ראיה לדברי גרוסמן, או מי שדן בכך?
יש לי אולי ראיה אחת לדברי גרוסמן:
רש"י בתחילת עזרא (א, ח) מביא ש'ששבצר' הוא דניאל. אולם מפירושו לתלמוד (ב"ב טו, ע"א, ד"ה 'כתבו יחזקאל') מוכח מרש"י שדניאל לא עלה לארץ ישראל, ומכאן שאינו ששבצר. על סתירה זו עמד כבר ר' רחמים לפאג'י בספרו 'אבות הראש' (ח"א, דף נד, עיי"ש, והביא שגם משמע מרש"י סנהדרין צג, ע"ב, ד"ה 'מאי נינהו' שדניאל לא עלה לא"י) [מאידך אעיר שבגמ' מגילה טו, ע"א מובא שברוך בן נריה ודניאל ניבאו בשנת 2 לדריוש, ורש"י מגילה טז, ע"ב הסביר שברוך לא היה בארץ ישראל אלא שלח אגרות מחו"ל לארץ ישראל, ומשמע שלעומת זה דניאל היה אז בארץ ישראל. צריך לתרץ ולומר שרש"י הזכיר זאת רק לגבי ברוך משום שבו עסקה הגמ' שם, אך לדעתו גם דניאל היה שולח אגרות מחו"ל].
ר' רחמים פלאג'י תירץ את הסתירה בדעת רש"י וכתב שרש"י הוא "מאסף כל המחנות" ולכן הביא בפירושיו את שתי השיטות שיש בדבר מבלי להכריע ביניהן. לפי דברי גרוסמן כלל אין כאן סתירה שכן הפירוש לעזרא איננו מרש"י.
הכי נמי מסתברא כתב:היום ראיתי בנמוק"י לב"מ דף יד. (בדפי הרי"ף) שהביא "כן ראיתי בנמוק"י [רב] יוסף הלוי בלשון גירונדי". מתחילה חשבתי שמדובר בר"י מיגש אך לא הבנתי מהו "בלשון גירונדי". אח"כ ראיתי בהערות המהדיר של עוז והדר שיתכן שהכוונה ל"ר' יוסף בלשום" - חכם שהוזכר בתשובת הריב"ש סימן רכ.
מישהו יודע פרטים נוספים עליו/ רבותיו/ חידושים דחיבר?
תודה
עדיאל ברויאר כתב:עדיאל ברויאר כתב:(חיבור אחר שייחוסו מצריך בירור - רי"ש שפיגל טען שנמוק"י להלכות קטנות [למעט הל' ציצית] אינו לנמוק"י בגלל שהוא שונה מאוד, וטען שהוא לר"י מלוניל. רמ"י בלוי הוכיח שאין לייחס לר"י מלוניל, וטען שהחיבור שייך לנמוק"י על אף ההבדל המשמעותי בסגנון והסתירות שעמד עליהם שפיגל. ההתכתבות ביניהם הייתה בסיני שנת תשל"ג)
הערה נוספת, המחזקת את ייחוס החיבור לנמוק"י, מציין עזרא שבט בדוקטורט שלו - מחקרי מבוא במפרשי הרי"ף, עמ' 24 הע' 106 (נמצא באוצר).
עושה חדשות כתב:עזרו נא בקצרה, הנדפס ע"ש רש"י במס' מו"ק, מי מחברו? והאם יש זיהוי מיהו בעל התוס' במסכת זו?
עושה חדשות כתב: הנדפס ע"ש רש"י במס' מו"ק, מי מחברו?
בקרו טלה כתב:עושה חדשות כתב: הנדפס ע"ש רש"י במס' מו"ק, מי מחברו? והאם יש זיהוי מיהו בעל התוס' במסכת זו?
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5844& עמ' 8 ואילך
https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?11263 עמ' 9 ואילך
עושה חדשות כתב:https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?169998
תוס' רא"ש? לא ראיתי בשאר מסכתות שהוא מביא את "אבא מארי"?
עושה חדשות כתב:דברו משהו על מנין המצוות בתחילת ספר הלכות גדולות?
מחולת המחנים כתב:פירוש רש"י על מס' אבות - היעב"ץ טען בשם הגדולים שאינו לרש"י, אך הרב חיד"א הביא בשם הגדולים שכבר הטור כתבו בשם רש"י, ויש עמי כמה הוכחות שמן הנראה שהוא מרש"י.
יתר10 כתב:מחולת המחנים כתב:פירוש רש"י על מס' אבות - היעב"ץ טען בשם הגדולים שאינו לרש"י, אך הרב חיד"א הביא בשם הגדולים שכבר הטור כתבו בשם רש"י, ויש עמי כמה הוכחות שמן הנראה שהוא מרש"י.
מדור 'דברי סופרים'
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 475 אורחים