עמוד 3 מתוך 3

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: ד' נובמבר 26, 2014 8:57 pm
על ידי ארפכשד
ברוך ברגר כתב:סתם כך, למה לא נתרץ דהא דלא היו להם כפיים, הוי החלק של הדברים בטלים של החלום?
{וא"ת דאי אפשר לומר על חלומו של יעקב דברים בטלים, הרי הגמ' בברכות המקור של א"א לחלום וכו' לומדים כן מחלומו של יוסף שחלם והירח... וההיא שעתא אימיה לא הות. והרי כל מה שלמד מם ועבר מסר לו וא"כ אולי א"ל דזה היה הדברים בטלים של החלום}.
אנא כבוד האלוף המרומם, חזור בך והרתע לאחוריך!
מה לתבן את הבר? ומה לחלומו של יעקב שהיה נבואה עם חלומו של יוסף הצדיק?

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: ד' נובמבר 26, 2014 9:42 pm
על ידי ברוך ברגר
ארפכשד כתב:
ברוך ברגר כתב:סתם כך, למה לא נתרץ דהא דלא היו להם כפיים, הוי החלק של הדברים בטלים של החלום?
{וא"ת דאי אפשר לומר על חלומו של יעקב דברים בטלים, הרי הגמ' בברכות המקור של א"א לחלום וכו' לומדים כן מחלומו של יוסף שחלם והירח... וההיא שעתא אימיה לא הות. והרי כל מה שלמד מם ועבר מסר לו וא"כ אולי א"ל דזה היה הדברים בטלים של החלום}.
אנא כבוד האלוף המרומם, חזור בך והרתע לאחוריך!
מה לתבן את הבר? ומה לחלומו של יעקב שהיה נבואה עם חלומו של יוסף הצדיק?


אכן נרתעתי... {דמצוה לשמוע דברי ...}. אך תורה היא וללמוד אני צריך.
חלומו של יוסף לא היה נבואה? אלא מה?
ומדוע היה יעקב צריך להסתיר את זה בשאלו הבוא נבוא...?

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: ד' נובמבר 26, 2014 10:33 pm
על ידי פלתי
ברוך ברגר כתב:
ארפכשד כתב:
ברוך ברגר כתב:סתם כך, למה לא נתרץ דהא דלא היו להם כפיים, הוי החלק של הדברים בטלים של החלום?
{וא"ת דאי אפשר לומר על חלומו של יעקב דברים בטלים, הרי הגמ' בברכות המקור של א"א לחלום וכו' לומדים כן מחלומו של יוסף שחלם והירח... וההיא שעתא אימיה לא הות. והרי כל מה שלמד מם ועבר מסר לו וא"כ אולי א"ל דזה היה הדברים בטלים של החלום}.
אנא כבוד האלוף המרומם, חזור בך והרתע לאחוריך!
מה לתבן את הבר? ומה לחלומו של יעקב שהיה נבואה עם חלומו של יוסף הצדיק?


אכן נרתעתי... {דמצוה לשמוע דברי ...}. אך תורה היא וללמוד אני צריך.
חלומו של יוסף לא היה נבואה? אלא מה?
ומדוע היה יעקב צריך להסתיר את זה בשאלו הבוא נבוא...?

יש בזה דעות אם היה נבואה, ודעת האומרים שלא היה נבואה באו מכח זה שהיו בו דברים בטלים ואי אפשר לנבואה שתהא בה דברים בטלים.
ודעת האומרים שהיה נבואה, יש מתרצים משום דבלהה ג"כ היתה שם.

מקור לדברי הרא"ש בסוף פרשת בראשית

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2016 8:04 pm
על ידי איש לוי
ז"ל הרא"ש בפי' סוף פרשת בראשית 'כי טובות הנה פי' יפות כמו שבע פרות הטובות ובמדרש טובת כתי' נערה כתולה צדקת היתה וכשירדו בני האלהים א"ל תשמעי לנו וא"ל לא אשמע לכם אם לא תעשו הדבר הזה שתתנו לי כנפים שלכם כד"א שש כנפים לאחד נתנו לה כנפיהם מיד פרחה לשמים ונמלטה מן העבירה ואחזה פני כסא והקב"ה פרש עליה עננו וקבלה וקבעה במזלות והיינו מזל בתולה והמלאכים נשארו בארץ ולא יכלו לעלות עד שמצאו סולם שיעקב אבינו חלם ועלו הה"ד והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו'.
יש מקור לדברי הרא"ש הללו במדרשים? מה הפירוש בדבריו? ובפרט בסו"ד שהוא סולם יעקב, שזה נראה מעין הסיפור שהיה עם הגרי"ל דיסקין זיע"א באחד שציווה לקבור עמו את הח"ת שלו והורה הגרי"ל ששיך לקברם עמו, מחמת שראה בו שו"ת מדוע המלאכים עלו וירדו ולא עפו בכנפיהם ותי' מחמת שהיו קטנים.
אודה למי שיחכים אותי בביאור או במ"מ.

Re: מקור לדברי ברא"ש בסוף פרשת בראשית

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2016 8:06 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: מקור לדברי ברא"ש בסוף פרשת בראשית

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2016 9:11 pm
על ידי חד ברנש
קטע דומה מובא בספר גימטריאות לר' יהודה החסיד (מצוי באוצר), יעויין שם ובהערות המהדיר.

Re: מקור לדברי ברא"ש בסוף פרשת בראשית

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2016 9:42 pm
על ידי איש לוי
מה שנכון נכון כתב:http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=3184


יישר כח על הקישור.

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 11:35 pm
על ידי מנצפך
.

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: ש' דצמבר 10, 2016 8:47 pm
על ידי אדם קדמאה
העמק דבר: אין חלום בלא דברים בטלים אף חלום של רה"ק, וכמו חלום יוסף
הלבוש פ' וישב: "דבר ידוע וכל העולם יודעים שרובא דרובא של חלומות דברים בטלים וכזבים כו' שאפי' החלומות האמתיים הבאים מצד הנבואה והשכל יש בהם קצת דברים בטלים".
זהר: "וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלהים עמדי וגו', אמר רבי יהודה כיון דכל האי אבטח ליה קודשא בריך הוא אמאי לא האמין דאמר אם יהיה אלהים עמדי וגו', אלא אמר יעקב חלמא חלמנא, וחלמין מנייהו קשוט ומנייהו לא קשוט, ואם יתקיים הא ידענא דחלמא קשוט הוא" (ויצא קנ:).

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: א' דצמבר 11, 2016 1:54 am
על ידי מעט דבש
איש_ספר כתב:ידוע המעשה/ההלצה ביהודי אחד, צדיק נסתר ופלאי, שכל ימיו היה שקוד על כתביו והיה מטמינם בארגז שתחת מיטתו לבל תשלוט בהם עין זרים. הכל היו שחים על כתביו הכמוסים שודאי טובא גניז בהו בחכמת הח"ן. ויהי היום וחיים לו ולכל ישראל שבק ובמותו פקד כי יוליכו אחריו את כל כתביו ויקברו אותם במחיצתו במצבת קברו אשר כרה לו. באו אנשי הח"ק אל הנוב"י/החת"ס/מהרי"ל דיסקין, ונפשם בשאלתם האם לקיים צוואת אותו זקן וקדוש או שמא יש לחוש לאבידה שאין לה תמורה. ביקש הרב הנשאל את הכתבים להציץ בהם, פתח במקו"א וימצא כתוב ביאור בקרא דסולם מוצב ארצה וגו' והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו. והקשה המחבר, ולמה עלו בסולם והלא כנפים יש להם שבהם יעופפו. וי"ל וכו' או ירצה לפי מה שאמרו באקדמות, חדתין נבוט צפרא, ופירושו שהקב"ה בורא מלאכים בכל בוקר, וממילא יש לומר דאותם מלאכים שראה יעקב היו ברואי אותו יום, ולא הספיקו כנפיהם לצמוח ולכך הוצרכו להסתייע בסולם. והבן ודו"ק כי קצרתי ותן לחכם כו'. משראה אותו גדול את סגנון החידושים, תומ"י ציוה שח"ו להמרות פיו של הנסתר ולהוריד עמו עלי קבר את המון כתביו. [הקישו באוצר: מלאכים כנפי[י]ם סולם, וראו את כל הנוסחאות, ובזכרוני שהאריך הרחיב בזה גם רמ"מ גערליץ בירושלים של מעלה]

לסיכום:

א. התירוץ הנ"ל ("לא הספיקו כנפיהם לצמוח"), כצפוי לא נמצא בספר הקנה [ולא כשמועות כאן,
וכאן, בשם האדמו"ר מראדזין], ולא בשום מקור.

ב. אמנם השאלה הנ"ל ("למה עלו בסולם והלא כנפים יש להם שבהם יעופפו"), נמצאת בש"ך על התורה.

ג. בהדר זקנים (בראשית כח, יב) ובמיוחס לרא"ש עה"ת (בראשית ו, ב) מביאים מדרש, שהמלאכים נתנו את כנפיהם לבתולה אחת שניסו לפתות אותה, "והמלאכים נשארו בארץ ולא יכלו לעלות עד שמצאו סולם שיעקב אבינו חלם ועלו הה"ד והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו".

ד. עצם המדרש הנ"ל מובא בעוד מקורות (כגון ילקוט שמעוני רמז מד; ספר גימטריאות לריה"ח; וראה עוד מקורות כאן). אך בכל המקורות הללו לא מוזכר הסיום ש"לא יכלו לעלות עד שמצאו סולם שיעקב אבינו חלם".

ה. המדרש הנ"ל הובא בהקדמת ספר המקנה (לרבי זוסמאן אליעזר סופר; הקדמת חלק ראשון, עמוד 5; וכן ב'ילקוט סופר'' של בנו, רבי יוסף לייב), ויתכן שזה מקור הסיפור על ספר הקנה.

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: א' דצמבר 11, 2016 11:58 am
על ידי לעומקו של דבר
ישר כח!
הרבה אשכולות צריכים לך ולעזרתך זו.

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: א' דצמבר 11, 2016 11:59 am
על ידי לעומקו של דבר
חסר בירור וחקירה על מקור הסיפור של הצדיק נסתר וכתביו שהתגלו ובהם דרוש הכנפיים

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: א' דצמבר 11, 2016 12:58 pm
על ידי שמש
האם מישהו יודע מקור קדום (מדרש) לסיפור על מזל בתולה?
אאל"ט כעין זה ישנו במיתולוגיה היוונית...

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 1:02 pm
על ידי הא לחמא עניא
דבר בעתו מה טוב, עכשיו בתחילת השבוע של פרשת ויצא לדון לפלפל ולהחכים בדברי רבותינו.
[ראה מיד מתחילת הנושא להבנת הענין].

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: ב' נובמבר 12, 2018 6:41 pm
על ידי הא לחמא עניא
לרגל פרשת ויצא ראוי להעלות זאת שוב לעיני חו"ר הפורום,
אולי יבואו לנו עוד חידושים.
[אבקש מהמנהלים לא למחוק הודעה זו. תודה].

Re: ווי להאי שופרא דבלי בארעא - או קנה רצוץ

פורסם: ב' נובמבר 12, 2018 7:05 pm
על ידי תם מה הוא אומר
איש_ספר כתב:נקודה מעניינת שלא בדקתי אם עמדו בה.

בספר נגיד ומצווה כתב מהר"י צמח: והנה בענין הספרים שיש על חכמה זו אמר מורי זלה"ה כי ספר הקנה הוא על אמיתות זאת החכמה והוא עמוק מאד וכו'.

והנה למרות שכל בספר נגיד ומצוה מלא ממה שאמר לי מורי [האר"י], הרי כמובן שלא מדובר שמהר"י צמח (שנולד אחר פטירת האר"י) שמע מהאר"י, אלא הכל זה העתקות מכתבי מהרח"ו.
אכן בהקדמת הרח"ו שנדפסה בראש ספר עץ חיים (דרך ע"ח) של הרמ"פ, שם מביא הרח"ו דברים ממורו על ספרים שנתחברו באמיתות החכמה, לא נזכר ספר הקנה כלל.



העיר על זה גם בספר נגיד ומצוה הנדפס בירושלים תשע"ב, עם הגהות שי"ח יעקב, עמ' כד בהערה, וציין שם לרמ"ק בספר שיעור קומה דף פ ע"א שמפקפק על ספר הקנה.

עיין גם פרדס רימונים שער יב פ"א ופ"ב.