עמוד 3 מתוך 3

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:02 pm
על ידי המעיין
שלמה בן חיים כתב:ג. איני יודע איך לקרוא לזה שכתב את ה'ביקורת' על החזון איש, כסיל, חצוף, או כל שם גנאי אחר. אבל מה שברור שדבריו צריכים לימחק.


לא צריך להתפעל מכל קוק של חסיד.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 10:51 pm
על ידי אדם קדמאה
מצורף ממאמרו של ר"י טריבץ בענין המ"ב והגר"ז

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ה' דצמבר 22, 2016 6:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
זקן ששכח כתב:אחכמה, שים נא לבך לעובדא הלזו, שכאשר בא להפריך דבריו אין הוא מזכיר את שמו, אלא מכנהו בתואר מסויים. מדוע?

שמעתי פעם (כמדומני בשם הרבי מליובאוויטש) שכן היא דרך ארץ לומר "העירני חכם אחד" וכיו"ב כאשר באים לבטל את דבריו.

יחס המשנ"ב לספר התניא

פורסם: ה' דצמבר 22, 2016 10:41 pm
על ידי הרע במיעוטו
ראיתי מכתב (כתב יד שעוד לא נדפס) מאחד מגדולי הדור הקודם שכותב שכמדומה לו שהחפץ חיים לא מזכיר בכל ספריו (גם בספרי המוסר השונים) את ספר התניא.


אשמח לקבל משוב על הערה זו.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ה' דצמבר 22, 2016 10:59 pm
על ידי פלגינן

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 5:38 pm
על ידי קו ירוק
שבטיישראל כתב:שמועה שמעתי שאנשי כת "זילברמן" אינם משתמשים במשנ"ב כיון שמביא את דברי שו"ע הרב

האם יש אמת בדברים אלו ?

לא רציתי לקלקל האשכול עם הערה שלא ממין הענין, אבל זה נכתב לעיל..
חמורה העובדה שלא ראיתי מי שמגנה תגובה זו, מלבד אחד, או לחילופין מדוע המנהלים לא מחקו אותה.
אפשר למחוק גם את הערתי זאת במקביל

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 7:46 pm
על ידי בינוני
קו ירוק כתב:
שבטיישראל כתב:שמועה שמעתי שאנשי כת "זילברמן" אינם משתמשים במשנ"ב כיון שמביא את דברי שו"ע הרב

האם יש אמת בדברים אלו ?

לא רציתי לקלקל האשכול עם הערה שלא ממין הענין, אבל זה נכתב לעיל..
חמורה העובדה שלא ראיתי מי שמגנה תגובה זו, מלבד אחד, או לחילופין מדוע המנהלים לא מחקו אותה.
אפשר למחוק גם את הערתי זאת במקביל

ג"א מצטרף, ויפה מאוחר מלא כלום...
ולעצם השאלה, רק מי שמסוגל לבזות ציבור שלומי אמוני ישראל יראי ה' מדקדקים בקלה כבחמורה כ"כת" - יכול להעלות בדעתו שיש בדברים אמת.
(ולא, אין לי שום קשר לקהילה הזאת, חוץ ממה שזכיתי להכיר כמה אברכים מופלגים בתוי"ש מקהילה מפוארת זו.)

Re: יחס המשנ"ב לספר התניא

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 7:59 pm
על ידי לעומקו של דבר
הרע במיעוטו כתב:ראיתי מכתב (כתב יד שעוד לא נדפס) מאחד מגדולי הדור הקודם שכותב שכמדומה לו שהחפץ חיים לא מזכיר בכל ספריו (גם בספרי המוסר השונים) את ספר התניא.


אשמח לקבל משוב על הערה זו.

פשיטא, אינו מביא ספרי חסידות.
אם הכותב אכן אחד מגדולי הדור, לא הבנתי מה חידוש יש לו בדבר.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 8:01 pm
על ידי אפשר
מסתמא כבר כתבו לעיל בזה, אבל הדביקות של המשנ"ב בגר"ז מפליא, הוא מעתיק לפעמים על קרבו וכרעיו לשונות שלמים מהשו"ע הרב בלי לציין אליו, וכן הגדרות הלכתיות המון מהם לקוחים משם.
הוא גם מאלו שהם בכלל סתם אחרונים במשנ"ב, [כמו הבאר היטב והאליה רבה שהקדימו לו בכמה דורות].
הגר"ז האט גוט געקענט לערנען, יש בהירות גדלה בדבריו, וגם לשונו מורא'דיג.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 8:09 pm
על ידי לעומקו של דבר
אדם קדמאה כתב:מצורף ממאמרו של ר"י טריבץ בענין המ"ב והגר"ז

מאמר מלא בקיאות אבל יש בו הרבה סברות לא מוכרחות, לדוג' בעלמא שהמ"ב הביא את הגר"ז בכדי שספרו יתקבל על החסידים, כך בסברת כרס, בלי שום בדל ראיה.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 10:11 am
על ידי סגי נהור
לעומקו של דבר כתב:
אדם קדמאה כתב:מצורף ממאמרו של ר"י טריבץ בענין המ"ב והגר"ז

מאמר מלא בקיאות אבל יש בו הרבה סברות לא מוכרחות, לדוג' בעלמא שהמ"ב הביא את הגר"ז בכדי שספרו יתקבל על החסידים, כך בסברת כרס, בלי שום בדל ראיה.

עבורי היה חידוש מעניין המובא במאמר זה שהמשנ"ב לא ראה הקונטרס אחרון. ולכאורה זהו פלא גדול, אבל מסתבר, וכמו בדוגמא שהובאה במאמר מענין מצוה בו יותר מבשלוחו בסי' רנ, שקשה לומר שהמשנ"ב היה מסתפק בתירוצים החיוורים שהזכיר (שהניחם בצ"ע) לאחר הקו"א המופלא בנידון.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 3:32 pm
על ידי לעומקו של דבר
האם יש מאמר מנומק על הא דאמרי אינשי שבמקרים רבים קרובה דעת הגר"ז להגר"א?
בנגלה כוונתי.
(אבל האמת לאו דווקא, למשל: viewtopic.php?f=7&t=6549)


בשביל התחלה, כמדומני שהם קרובים במקרים רבים בכך שאימצו דעת המחבר ולא כהרמ"א ומנהגי אשכנז.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 4:24 pm
על ידי דוב גרין
לעומקו של דבר כתב:האם יש מאמר מנומק על הא דאמרי אינשי שבמקרים רבים קרובה דעת הגר"ז להגר"א?
בנגלה כוונתי.
(אבל האמת לאו דווקא, למשל: viewtopic.php?f=7&t=6549)


בשביל התחלה, כמדומני שהם קרובים במקרים רבים בכך שאימצו דעת המחבר ולא כהרמ"א ומנהגי אשכנז.


הגרש"ד שליט"א כותב שיש לו קונטרס ע"ז.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ג' ינואר 17, 2017 4:26 pm
על ידי לעומקו של דבר
דוב גרין כתב:
לעומקו של דבר כתב:האם יש מאמר מנומק על הא דאמרי אינשי שבמקרים רבים קרובה דעת הגר"ז להגר"א?
בנגלה כוונתי.
(אבל האמת לאו דווקא, למשל: viewtopic.php?f=7&t=6549)


בשביל התחלה, כמדומני שהם קרובים במקרים רבים בכך שאימצו דעת המחבר ולא כהרמ"א ומנהגי אשכנז.


הגרש"ד שליט"א כותב שיש לו קונטרס ע"ז.

בכתובים או בדפוס?

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 3:52 pm
על ידי בתוך הגולה
נתקלתי בדבר פלא קצת במ"ב ומחיפוש באשכולות אחד לפה ואחד לפה לא מצאתי מקום להניח התמיה יותר מאשכול זה.

בביאור הלכה סי' י סע' ז ד"ה ואם חציו. דן בבגד שיש בו צירופים שונים הפוטרים אותו מציצית. והיינו שחלקו עשוי עור ובגד עור פטור מן הציצית (כמבואר שם סע' ד). וחלקו האחר שעשוי משאר מינים, יש לו חלק סתום (מחובר) שפטור אף הוא מן הציצית כמבואר בשו"ע שם. וזה לשונו
אם היה ב' שלישיות פתוח ושליש ועוד מזה היה בגד ועוד פחות שליש היה עור ראיתי לאחד שמסתפק אם חייב בציצית כיון דבלאו העור היה רובו סתום עי"ש ולכאורה יש לדמות זה להא דקי"ל דאפילו אם הבגד בעצמותו היה עגול בלי כנף כלל וכנפותיו היה של עור אפ"ה חייב בציצית ודין זה דרובו סתום ופתוח הלא משם למדין כדאיתא בב"י ועיין

והנה אותו אחד שמסתפק בה הוא מרנא הגעק"א בהגותיו לשו"ע. (אי"ז בהגהות שנדפסו במהד' ברלין רק באלו של מהד' יוהנסבורג) ומדוע כיסה הביה"ל את שמו?
ואין לומר שראה דבריו בעבר ולא זכר בשעת כתיבה היכן ראה שהרי שולח את הקורא לעיין בדבריו (ובאמת זה פלא בלא"ה, כצד ידע הקורא היכן לעיין?)

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ד' נובמבר 20, 2019 9:49 pm
על ידי חיימקה
כמדובר כאן על המקומות שמזכיר המ"ב את הגר"ז בלשון "אחד מן האחרונים" [וביתר פירוט במאמרו הנ"ל של הרב טריביץ] היום בס"ד ראיתי דבר יפה, והוא: בסו"ס תמ"א בבה"ל ד"ה 'אבל' כתב הבה"ל וז"ל "וראיתי לאחד מן האחרונים שכתב בהיפוך מזה" - וכוונתו להגר"ז [וכן הביא דוגמא זאת הרב הנ"ל]
אבל המעיין שם בשעה"צ ס"ק יח יראה דבר מעניין - שכתב שם וז"ל "וכתבנו בלשון 'אפשר' דלא ברירא כולי האי משום סברת הגר"ז, ועיין בבה"ל" עכ"ל.
ואכן בבה"ל דן בסברתו אבל לא מזכירו בלשון הגר"ז אלא כנ"ל "אחד מן האחרונים" - אבל רואים מדוגמא זאת להדיא שאין זה נובע בכוונה להסתיר משהו, אלא מזכירו במפורש בשעה"צ שעליו כוונתו.
וסו"ס מדוע שינה בלשונו? צע"ע.

היחס של המשנה ברורה אל שולחן ערוך הרב

פורסם: א' פברואר 23, 2020 3:34 am
על ידי אורי ויל
שמעתי כמה גרסאות שונות ואף הפוכות בהקשר הזה. האם מישהו יודע על מקום שדנו בעניין זה, או האם היה כאן בעבר דיון על זה?

Re: היחס של המשנה ברורה אל שולחן ערוך הרב

פורסם: א' פברואר 23, 2020 4:47 am
על ידי נהר שלום
אורי ויל כתב:שמעתי כמה גרסאות שונות ואף הפוכות בהקשר הזה. האם מישהו יודע על מקום שדנו בעניין זה, או האם היה כאן בעבר דיון על זה?

viewtopic.php?f=7&t=3298

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:00 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:שמעתי פעם (כמדומני בשם הרבי מליובאוויטש) שכן היא דרך ארץ לומר "העירני חכם אחד" וכיו"ב כאשר באים לבטל את דבריו.
'התוועדויות' תשמ"ג ח"ד ע' 1837 (נד' גם ב'שערי הלכה ומנהג' או"ח ח"א ע' רט, ולאח"ז ב'שלחן מנחם' ח"א ע' שכד).

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2020 4:15 pm
על ידי גביר
בשו"ע או"ח תרלט ב הביא הרמ"א לימוד זכות על 'מה שנוהגין להקל עכשיו בשינה שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצוות' משום צינה ומשום דמצוות סוכה איש וביתו שהוא כעין תדורו. והמג"א דן בזה וכתב הטעם משום מצטער שאינו יכול להיות עם ביתו זו אשתו [וכמו שבאר המחצית השקל שם שאינו כטעם הרמ"א שהוא משום תשבו כעין תדורו אלא משום מצטער]. והט"ז שם כתב טעם אחר דחייב אדם לשמח אשתו ברגל וכשם ששלוחי מצווה פטורים מן הסוכה כך אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצווה ואפילו אינה טהורה שייך שמחה. והמ"ב הביא רק את המג"א וכתב דלפי זה אם אינו זמן מצוותם אין לו לפטור עצמו מן השנה. והגר"ז הביא רק טעם הט"ז וכתב כמותו דשייך בכל גווני. האם זו הכרעה נקודתית, שבעניין זה הכריע הגר"ז כט"ז והמשנ"ב כהמג"א, או שהדברים קשורים לדרכם של הגר"ז והמשנ"ב בכלל?

.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2020 6:25 pm
על ידי לבי במערב
דרך אדה"ז להכריע כהמג"א, ובפרט במהדו"ק.
לפיכך נראה כי ב'הכרעה נקודתית' (כהגדרת כת"ר) מדובר.


הרוצה, יפלפל דהוא שייך למחלוקות חסו"מ, תוך אנכרוניזם קיצוני.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2020 9:58 pm
על ידי גביר
ישכ"ח