ההוא דאמר כתב:שמעתי מכלי שני, שהגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, ר"י פוניבז' לצעירים סיפר לו, כי נקלע בזמן המלחמה לביתו של הגרח"ע, וישבו לפניו למעלה מ-6 לבלרים, כאשר מקריא הגרח"ע לא' וממשיך לשני ולשלישי, וכן הלאה, וחוזר לראשון וממשיך מהיכן שפסק, והדבר תוך כדי שהוא משוחח עם אשה אלמנה.
גאונות מבהילה.
הפצת המעיינות כתב:ההוא דאמר כתב:שמעתי מכלי שני, שהגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, ר"י פוניבז' לצעירים סיפר לו, כי נקלע בזמן המלחמה לביתו של הגרח"ע, וישבו לפניו למעלה מ-6 לבלרים, כאשר מקריא הגרח"ע לא' וממשיך לשני ולשלישי, וכן הלאה, וחוזר לראשון וממשיך מהיכן שפסק, והדבר תוך כדי שהוא משוחח עם אשה אלמנה.
גאונות מבהילה.
להעיר מביצה ד עמ' א' "גוזמא קתני"
מתעמק כתב:חיים עוזר גראזענסקי
ווילנא
הוד כבוד הנכבד והיקר הנעלה מר חיים כהן שי'
אייער בריף האב איך ערהאלטין מיט דיא הויז וואס דער ראדושקאוויצער רב האט פארקויפט פיר דיא תלמוד תורה פאר דיא סוממע אכט הונדערט דאלער איז שוין אין בעסטין ארדענונג וויא דער היגער רב הרב ר' אברהם יעקב הכהן נ"י שרייבט.
[קיבלתי מכתבכם. בנידון הבית שמכר הרב מראדושקאוויץ להתלמוד תורה תמורת שמונה מאות דולר, הכל כבר בסדר גמור, כמו שכתב הרב דפה הרב ר' אברהם יעקב הכהן נ"י]
איך ווינש אייך אריכות ימים ושנים און אלדעס גיץ
[הנני מאחל לכם אריכות ימים ושנים וכל טוב]
הנני ידידו הדו"ש שלומו מברכו וכל טוב סלה
חיים עוזר
ההוא דאמר כתב:מדובר באיש נאמן, וכן ידוע על הגרח"ע ממקורות נוספים.
הפצת המעיינות כתב:"למלעה מ6 כותבים"?
אולי בביה"ד הגדול בירושלים
ההוא דאמר כתב:שמעתי מכלי שני, שהגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, ר"י פוניבז' לצעירים סיפר לו, כי נקלע בזמן המלחמה לביתו של הגרח"ע, וישבו לפניו למעלה מ-6 לבלרים, כאשר מקריא הגרח"ע לא' וממשיך לשני ולשלישי, וכן הלאה, וחוזר לראשון וממשיך מהיכן שפסק, והדבר תוך כדי שהוא משוחח עם אשה אלמנה.
גאונות מבהילה.
ההוא דאמר כתב:שמעתי מאחד מגדולי ראשי הישיבות בדורנו, שלמרות חילוקי הדעות, מתיירא הוא מהראי"ה קוק, שהחזו"א כתב אליו בכבוד.
ההוא דאמר כתב:מכתב נדיר מהראי"ה קוק זצ"ל
ערב סוכות תרפ"ב
ידידי היקר הרה"ג מו"ה חיים דוב [קנטור] שליט"א שוי"ר
מכתביו היקרים קבלתי, אקוה לכתב אחר יו"ט אי"ה ע"ד הרב שליט"א וע"ד הצעת נסיעתו אודות היתומים. כשיבא הנה נתיעץ בדבר הרעיון הקדוש הזה, והשי"ת יזכנו להוציאו אל הפועל. ויגולגל זכות ע"י זכאי, כת"ר שכמירב"י [שכמותו ירבו בישראל].
והנני בזה חותם בברכת הרגל ואה"ר,
ידי"ע אברהם יצחק ה"ק
ד"ש לכ' ידי"נ הרב [אברהם יעקב אורלנסקי] הגאב"ד דז"י שליט"א וגם לו התשו' אמורה. ומוכרחני להסתפק בקצרה מפני טרדת החג הק', הנ"ל.
"נידון הלכה הוא ענין מופשט לבתר את המושכלות, ויש לו החפש לקחת דוגמאות נמנעות בעולם המציאות. וכש"כ אפשריות בלתי שכיחות. ולכן אין לתמוה אי איירי זה שאמר על הנפל להשאירו בגיטאות של היהודים בזמן המלחמה וכיו"ב, או בכותי שאין מקבר את הנפל או שאחורי הכותל מערה של קברות או בשאר אופנים".
בעזהי"ת ט' שבט תש"כ לונדון
שוכט"ס לכבוד ידידי המאוה"ג בתורה וחכמה ויראה קדומה כש"ת מוהח"ב שליט"א,
אחדשהדר"ג בכבוד רב,
כל הראשונים נבוכים מדוע נהרג הבל? הלא נשא חן בעיני ה'? ומצאתי לחד מקמאי שזה בעון שהתחבר לרשע כמ"ש ויהי בהיותם בשדה, כי אסור להתחבר עם רשעים, וכתוב ויקם "אל", הבל אחיו, ולא כתיב על הבל, כי מתחלה נגש אל הבל – כמו ידיד ואח – ואח"כ ויהרגהו – רח"ל.
ידי רפות, לכן יסלח על מכתבי שאינו מסודר כראוי, אנכי שולח לכת"ר מחברת אחת לאות הוקרה רבה, וידידות נאמנה, ודוש"ת, באה"ר
צבי הירש פערבער
חופ"ק הנ"ל
אם ידפיס איזה דברים ממכתבי נא להעלים שמי
יהודה בן יעקב כתב:המכתב בשלמות [עם כמה נושאים נוספים בתחילתו] נדפס לאחרונה בספר כאיל תערוג - גדולי הדורות עמ' תשלד.
מתוך קובץ אוצרות ירושלים חלק שטו ירושלים תשמ"ו סימן מא.
והרי נתבארו חלקי הענוה הראשיים ופרטיהם בכל פרטי המינים המתרחבים והולכים לפי הנושאים, ולפי העתים והמקומות, ישמע חכם ויוסיף לקח. והנה זה ודאי שהענוה מסירה מדרך האדם מכשולות רבים ומקרבת אותו אל טובות רבות, כי העניו יחוש מעט על דברי העולם ולא יקנא בהבליו, ועוד שחברת העניו נאה עד מאד ורוח הבריות נוחה הימנו בהכרח, לא יבוא לידי כעס ולא לידי מריבה אלא הכל בהשקט, הכל במנוחה. אשרי מי שזוכה למדה זו, וכבר אמרו (ירושלמי שבת פ"א): מה שעשתה חכמה עטרה לראשה עשתה ענוה עקב לסוליתה, כי כל החכמה כולה לא יערכנה, וזה ברור.
ואולי נאמר שזהו החילוק בין הכנעה לענוה, שהכנעה גורמת שפלות והעדר חיות ורגש הנפש, וענוה להיפוך כל מה שהוא ענו יותר ומרגיש בעצמו את רחוקו מתלהב יותר בשרתו לפני מלך הכבוד צורך גבוה כנ"ל, והענוה היא גבוהה מחכמת השכל, וכל מה שעשתה חכמה עטרה לראשה עשתה ענוה עקב לסולייתה (ירושלמי שבת פ"א).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 603 אורחים