מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"המפורסים"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עיניו כיונים
הודעות: 348
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' דצמבר 22, 2022 12:34 am

הוד_והדר כתב:למעשה מה דעת הציבור דכאן, כשמהדירים ספר ישן, האם יש לתקן המפורסים להמפורסם? או שאפשר להשאיר

גביר כתב:לענ"ד, בייחוד שזוהי צורה שהתקבלה במקומות מסוימים, יש להשאירה כמות שהיא, כפי שמקובל בהוצאות מדויקות של כת"י להשאיר צורות כמו 'לוכל' ואין מתקנים ל'לאכול' [לכל היותר מציינים במבוא או בהערות] וכיו"ב.

חבר פורום אוצר החכמה כתב:התקבלה בעבר במקומות מסויימים

ההוצאות המדוייקות של כת"י אינם דוגמא לחיקוי
הם אינם מתחשבים עם קהל הקוראים אלא צמודים לטקסט הצמדה יתירה ולא מחכמה

לענ"ד יש להשאיר צורה מושרשת כמו המפורסים, שהיא חלק ממסורת ההגייה והכתיבה שהתפתחה ונהגה אצל אבותינו ורבותינו האשכנזים. טובת הקוראים היא שיכירו את לשונם של קדמונינו ולא תהיה זרה ונכרית להם בעיינם בספר ישן מקורי. אפשר וראוי להעיר במבוא לספר אודות צורות לשוניות ישנות כאלה להרחבת דעת הקורא וכדי שלא יטעה לחשוב אותן לט"ס.
הצורה לוכל אינה טעות אלא צורה דקדוקית כשרה של לשון חכמים, ממש כמו לומר.

לבי במערב
הודעות: 9347
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' דצמבר 22, 2022 5:24 am

גם לפענ"ד יש להותירה במקומה. וככל שימעטו המו"ל מלהתערב בגוף הטקסט, כן ייטב.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי החוזר » ה' דצמבר 22, 2022 8:57 am

לבי במערב כתב:גם לפענ"ד יש להותירה במקומה. וככל שימעטו המו"ל מלהתערב בגוף הטקסט, כן ייטב.

ומה תאמר במקרה שכתוב בטקסט "והקושיא מפורסמים" או "והקושיות מפורסם", כדרך רבותינו האשכנזים?

לבי במערב
הודעות: 9347
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי לבי במערב » א' דצמבר 25, 2022 1:52 pm

בהחלט.
לכל היותר, ניתן להעיר על כך בשוה"ג.

מאור אקאלר
הודעות: 143
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי מאור אקאלר » א' דצמבר 25, 2022 2:50 pm

בשם אחד מאדמו"רי נדבורנה ראיתי כתוב (איני זוכר כעת היכן) שביאר מה טעם על מצבת ר' מרדכי'לי מנדבורנה נכתב 'הצדיק המפורסים', שסיומת המילה מפורסם היא שמו של ס"מ, ושבכל התורה נזכרות האותיות ס ומ בסמיכות רק במילים משורש ק.ס.מ. ועוד פעם אחת בפסוק לא תחסם שור בדישו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2553
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' דצמבר 25, 2022 4:22 pm

בספר כסא רחמים למרן החיד"א, שנדפס באחד מדפוסי פולין, ישנם הרבה הסכמות ובכללם מהד"ח זצ"ל, ובכולם נכתב על החיד"א - המפורסם, לבד משר המסכים אחד שכתב המפורסים.

אין ספק שיש חכמים אשכנזים שהיה זה להם לשיגרא דלישנא בעקבות שפת האם, וחבל לעייל פילא בקופא דמחטא בחריפות של הבל לטהר את השיבוש, ולומר שהוא לכתחילה דכתחילה.
מרעיונות שכאלה, הדרך פתוחה לכל מיני "בעלי דעות" לשנות את כל המפורסם להמפורסים, ושלום על ישראיל בשופרא דהפטורה.

י. אברהם
הודעות: 2869
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי י. אברהם » א' דצמבר 25, 2022 4:52 pm

כמדומה שלא דייקת ולא מדובר בדפוס פולין
כמו"כ המסכימים לא כתבו תואר המפורסם על החיד"א מלבד אחד, אלא שהמדפיס הוא שכתב בתוארי המסכימים המפורסם

כמדומה שלא בכל ארצות האשכנזים נהגו לכתוב המפורסים

מאור אקאלר
הודעות: 143
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי מאור אקאלר » ו' ינואר 20, 2023 3:44 pm

מאור אקאלר כתב:בשם אחד מאדמו"רי נדבורנה ראיתי כתוב (איני זוכר כעת היכן) שביאר מה טעם על מצבת ר' מרדכי'לי מנדבורנה נכתב 'הצדיק המפורסים', שסיומת המילה מפורסם היא שמו של ס"מ, ושבכל התורה נזכרות האותיות ס ומ בסמיכות רק במילים משורש ק.ס.מ. ועוד פעם אחת בפסוק לא תחסם שור בדישו.

מתוך 'מאמר מרדכי' מהדורת לנדמן, בני ברק תשע"א
קבצים מצורפים
20230120_154212.jpg
20230120_154212.jpg (1.37 MiB) נצפה 636 פעמים

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' ינואר 23, 2023 2:59 am

20230120_154212.jpg
20230120_154212.jpg (1.34 MiB) נצפה 592 פעמים


[למה להטריח את הציבור ולא להעלות תמונה כדבעי]

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: "המפורסים"

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' ינואר 23, 2023 3:05 am

טעם זה מסוג הטעמים שנולדים לאחר המעשה, ופשוט הוא


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 621 אורחים