עמוד 3 מתוך 3

Re: "המפורסים"

פורסם: ה' דצמבר 22, 2022 12:34 am
על ידי עיניו כיונים
הוד_והדר כתב:למעשה מה דעת הציבור דכאן, כשמהדירים ספר ישן, האם יש לתקן המפורסים להמפורסם? או שאפשר להשאיר

גביר כתב:לענ"ד, בייחוד שזוהי צורה שהתקבלה במקומות מסוימים, יש להשאירה כמות שהיא, כפי שמקובל בהוצאות מדויקות של כת"י להשאיר צורות כמו 'לוכל' ואין מתקנים ל'לאכול' [לכל היותר מציינים במבוא או בהערות] וכיו"ב.

חבר פורום אוצר החכמה כתב:התקבלה בעבר במקומות מסויימים

ההוצאות המדוייקות של כת"י אינם דוגמא לחיקוי
הם אינם מתחשבים עם קהל הקוראים אלא צמודים לטקסט הצמדה יתירה ולא מחכמה

לענ"ד יש להשאיר צורה מושרשת כמו המפורסים, שהיא חלק ממסורת ההגייה והכתיבה שהתפתחה ונהגה אצל אבותינו ורבותינו האשכנזים. טובת הקוראים היא שיכירו את לשונם של קדמונינו ולא תהיה זרה ונכרית להם בעיינם בספר ישן מקורי. אפשר וראוי להעיר במבוא לספר אודות צורות לשוניות ישנות כאלה להרחבת דעת הקורא וכדי שלא יטעה לחשוב אותן לט"ס.
הצורה לוכל אינה טעות אלא צורה דקדוקית כשרה של לשון חכמים, ממש כמו לומר.

Re: "המפורסים"

פורסם: ה' דצמבר 22, 2022 5:24 am
על ידי לבי במערב
גם לפענ"ד יש להותירה במקומה. וככל שימעטו המו"ל מלהתערב בגוף הטקסט, כן ייטב.

Re: "המפורסים"

פורסם: ה' דצמבר 22, 2022 8:57 am
על ידי החוזר
לבי במערב כתב:גם לפענ"ד יש להותירה במקומה. וככל שימעטו המו"ל מלהתערב בגוף הטקסט, כן ייטב.

ומה תאמר במקרה שכתוב בטקסט "והקושיא מפורסמים" או "והקושיות מפורסם", כדרך רבותינו האשכנזים?

Re: "המפורסים"

פורסם: א' דצמבר 25, 2022 1:52 pm
על ידי לבי במערב
בהחלט.
לכל היותר, ניתן להעיר על כך בשוה"ג.

Re: "המפורסים"

פורסם: א' דצמבר 25, 2022 2:50 pm
על ידי מאור אקאלר
בשם אחד מאדמו"רי נדבורנה ראיתי כתוב (איני זוכר כעת היכן) שביאר מה טעם על מצבת ר' מרדכי'לי מנדבורנה נכתב 'הצדיק המפורסים', שסיומת המילה מפורסם היא שמו של ס"מ, ושבכל התורה נזכרות האותיות ס ומ בסמיכות רק במילים משורש ק.ס.מ. ועוד פעם אחת בפסוק לא תחסם שור בדישו.

Re: "המפורסים"

פורסם: א' דצמבר 25, 2022 4:22 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
בספר כסא רחמים למרן החיד"א, שנדפס באחד מדפוסי פולין, ישנם הרבה הסכמות ובכללם מהד"ח זצ"ל, ובכולם נכתב על החיד"א - המפורסם, לבד משר המסכים אחד שכתב המפורסים.

אין ספק שיש חכמים אשכנזים שהיה זה להם לשיגרא דלישנא בעקבות שפת האם, וחבל לעייל פילא בקופא דמחטא בחריפות של הבל לטהר את השיבוש, ולומר שהוא לכתחילה דכתחילה.
מרעיונות שכאלה, הדרך פתוחה לכל מיני "בעלי דעות" לשנות את כל המפורסם להמפורסים, ושלום על ישראיל בשופרא דהפטורה.

Re: "המפורסים"

פורסם: א' דצמבר 25, 2022 4:52 pm
על ידי י. אברהם
כמדומה שלא דייקת ולא מדובר בדפוס פולין
כמו"כ המסכימים לא כתבו תואר המפורסם על החיד"א מלבד אחד, אלא שהמדפיס הוא שכתב בתוארי המסכימים המפורסם

כמדומה שלא בכל ארצות האשכנזים נהגו לכתוב המפורסים

Re: "המפורסים"

פורסם: ו' ינואר 20, 2023 3:44 pm
על ידי מאור אקאלר
מאור אקאלר כתב:בשם אחד מאדמו"רי נדבורנה ראיתי כתוב (איני זוכר כעת היכן) שביאר מה טעם על מצבת ר' מרדכי'לי מנדבורנה נכתב 'הצדיק המפורסים', שסיומת המילה מפורסם היא שמו של ס"מ, ושבכל התורה נזכרות האותיות ס ומ בסמיכות רק במילים משורש ק.ס.מ. ועוד פעם אחת בפסוק לא תחסם שור בדישו.

מתוך 'מאמר מרדכי' מהדורת לנדמן, בני ברק תשע"א

Re: "המפורסים"

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 2:59 am
על ידי הוד_והדר
20230120_154212.jpg
20230120_154212.jpg (1.34 MiB) נצפה 599 פעמים


[למה להטריח את הציבור ולא להעלות תמונה כדבעי]

Re: "המפורסים"

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 3:05 am
על ידי הוד_והדר
טעם זה מסוג הטעמים שנולדים לאחר המעשה, ופשוט הוא