עמוד 3 מתוך 4

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אפריל 18, 2021 3:11 pm
על ידי טור תלגא
הגרי"פ פרלא בספר המצוות לרס"ג הניח דברי הפסיקתא בצ"ע.

מנין עשה קט״ז
ודבר תמוה ראיתי בפסיקתא זוטרתא (פרשת במדבר) שכתב וז"ל עורות קדשים עור העולה אשר הקריב לכהן לו יהי'. וכן עורות תודה ושלמים ומעשר ופסח עכ"ל עיי"ש. וזהו נגד משנה ערוכה בזבחים שם. והוא דבר מוסכם דדוקא עורות קדשי קדשים הם לכהן ולא עורות קדשים קלים. וכן לעיל (בפרשת צו) כתב עור העולה אשר הקריב לרבות שאר קדשים עיי"ש. ולשון הספרא שם הוא. אין לי אלא עור העולה עורות קדשי קדשים מנין ת"ל אשר הקריב. יכול שאני מרבה אף עורות קדשים קלים. ת"ל העולה מה עולה מיוחדת קדשי קדשים. יצאו קדשים קלים עיי"ש. והפסיקתא זוטרתא סתם וכתב אשר הקריב לרבות שאר קדשים. משום דלשיטתי' אזיל דס"ל דעורות כל הקדשים לכהן ואפי' דקדשים קלים. ודבריו נפלאים וצ"ע:

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אפריל 18, 2021 3:34 pm
על ידי אם לבינה
ודוחק לומר שזה כוונת הגאון היעב"ץ.

הגם שלעצם ריבוי כל סוגי קדשי קדשים, מ'את' ולא רק בעור העולה א"ש, אבל לקק"ל לא משמע שנקט כיחדיאי נגד פשטא דתלמודא.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אפריל 18, 2021 3:45 pm
על ידי הבטחתי
פרשת מצורע
יד" לו
שלש שורות מסוף הקטע כתוב 'בית שפנו' - ונ"ל שצ"ל בית שכנו.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אפריל 18, 2021 4:01 pm
על ידי אם לבינה
הבטחתי כתב:פרשת מצורע
יד" לו
שלש שורות מסוף הקטע כתוב 'בית שפנו' - ונ"ל שצ"ל בית שכנו.


ייש"כ

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אפריל 18, 2021 5:33 pm
על ידי בראנסוויל
בראנסוויל כתב:בפרשתן י"ג ה' רש"י ד"ה בעיניו נדפס "טעות סופר הוא, שעשה מאות תי"ו מלת או בשיבוש", צ"ל מאות וי"ו.

וכן הוא בדברי דוד להט"ז

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' אפריל 19, 2021 10:12 am
על ידי אם לבינה
בראנסוויל כתב:
בראנסוויל כתב:בפרשתן י"ג ה' רש"י ד"ה בעיניו נדפס "טעות סופר הוא, שעשה מאות תי"ו מלת או בשיבוש", צ"ל מאות וי"ו.

וכן הוא בדברי דוד להט"ז

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ג' אפריל 20, 2021 7:04 pm
על ידי אישצפת
אמש קבלתי לידיי את הספר ומאז אני קורא בו לעתים מזדמנות והוא ממש מלא וגדוש בפרד"ס בחידושים מקוריים המתאימים לגאון נודע זה.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ד' אפריל 21, 2021 11:30 pm
על ידי אם לבינה
אציגה כאן הערה לספר אם לבינה ויקרא פסוק יג ה-ו,

בדין שצריך שאותו הכהן שראוהו בתחלה שיראהו בסופו. 

הנה המחבר דרש לה מ'הכהן' שכהן הרואה בתחלה הוא יראנו בסוף, וכתב שמפורש כן בתו"כ (פ"ב ד).

הנה בתו"כ יש לפרש שדרש לה ממלת 'שנית' ז"ל: ונראה שנית אל הכהן, כהן שרואהו בראשונה רואה בשניה וכו', וכך פירש רבנו הלל 'שנית לראייתו'. אבל בתו"כ אינו מוכרח לדרוש כך די"ל מסיפא דקרא דריש ונראה שנית אל הכהן, שיהי' אותו כהן שראוהו בתחלה.

והרב יעב"ץ כנראה תרח אחר הר"מ בפיה"מ ריש פ"ג נגעים דדריש ליה מ'הכהן'.

והשתא א"ש מש"כ באם לבינה להלן יג מט והראה 'את' הכהן, בא לדעת ללמד שראוי להראותו לשני כהנים כאחד, שמא לא יוכל האחד לראותו בסופו. - היינו הגם שצריך אותו כהן מתחלתו עד סופו, מ"מ 'את' לרבות שיביא איתו כהן אחר, שמא יאנס אח"כ, ולכתחלה צריך אותו כהן.

והעיר הרה"ג אדמו"ר ר"מ ליינער מראדזין שליט"א שזה חידוש דין שלא מוזכר בשום מקום זולת כאן. 

וראוי להדגיש שבמשנ"א ריש פ"ג נגעים ד"ה אין רואין כתב דלא יראוהו שני כהנים, היינו כהן אחד מתחלה וכהן אחר בסופו, אבל בהתחלה אין עיכוב שיראוהו שני כהנים, באותו נגע עצמו, ואדרבה לדעת הרב יעב"ץ לכתחלה עדיף כדאמרן.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' מאי 03, 2021 9:55 pm
על ידי דמשק
האם יש איזה דיבור בפר' וישלח בפסוק ויקח את שתי נשיו ואת שתי שפחותיו ואת אחד עשר ילדיו?
אם יש - אבקש אם אפשר להעלות. [נצרך לי בעיקר סיפא דקרא ואת אחד עשר ילדיו].

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' מאי 03, 2021 9:59 pm
על ידי י. אברהם
נ"ב ומשרתים ומשרתות

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' מאי 03, 2021 10:07 pm
על ידי דמשק
ייש"כ.

[מעניין למה לא כתב התאומות שנולדו עם השבטים].

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' מאי 03, 2021 11:28 pm
על ידי בראנסוויל
דמשק כתב:[מעניין למה לא כתב התאומות שנולדו עם השבטים].

"ומשרתים ומשרתות" ציין על א"ת שתי נשיו וא"ת שתי שפחותיו.

ועל א"ת אחד עשר ילדיו ציין עיין "לעיל".

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' מאי 10, 2021 8:43 pm
על ידי בראנסוויל
בפר' בהר בפ' וזרעתם את השנה השמינית [ויקרא כ"ה כ"ב] נדפס "אלא לפי שהתבואה השנה טובה מהחדשה", צ"ל הישנה.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ד' מאי 26, 2021 4:12 pm
על ידי אישצפת
בהתייחס לנס הנפת הלויים הביא היעב"ץ מאגדות רבה בר בר חנה על גודלם של מתי מדבר.
ולכאורה היה לו להביא מגמרא שבת צב.
מכאן אתה למד גובהן של לויים עשר אמות

ושמא משום דדחינן התם
דלמא משה שאני דאמר מר אין השכינה שורה אלא על חכם עשיר ובעל קומה

העדיף להביא מסוגיא דרבה בר בר חנה ולמרות שמגמרא דשבת הנ"ל שמחזרת לידע גובהן של לויים ולא הביאו מסוגיא דרבב"ח לא משמע שהיו גבוהים כל כך.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ד' מאי 26, 2021 4:33 pm
על ידי בראנסוויל
היעב"ץ לא ציין כלל לאיזה חז"ל הוא מכוון ומה שבסוגריים [ב"ב ע"ד ע"א] הוא הוספת המהדיר.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ד' מאי 26, 2021 4:50 pm
על ידי אישצפת
בראנסוויל כתב:היעב"ץ לא ציין כלל לאיזה חז"ל הוא מכוון ומה שבסוגריים [ב"ב ע"ד ע"א] הוא הוספת המהדיר.

אבל הוא מזכיר גודלם של מתי מדבר כפי שהפליגו חז"ל ומסתמא כוונתו לזה. ולא הזכיר על גובהם של לויים הנזכר בחז"ל.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ד' מאי 26, 2021 5:00 pm
על ידי בראנסוויל
"אבל כגובה ארזים גבהם של דור המדבר"

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ד' מאי 26, 2021 5:10 pm
על ידי אישצפת
בראנסוויל כתב:"אבל כגובה ארזים גבהם של דור המדבר"

והיכן הפליגו חז"ל בגודלם מלבד אגדות רבה בר בר חנה?

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 2:36 am
על ידי באמונתו
גיורא בשמי שמיא כתב:לפני הרבה שנים שמעתי הקלטה מהספדו של הרב משה ברוורמן שליט"א, על חותנו הגרי"י פישר זצ"ל. [כדאי לשמוע את כל ההספד, אשר יש בו חיזוק גדול לגדלות בתורה וכו', ואינו אתי להעלותה.] וסיפר (אני מעביר מזכרון, ויתכן ששגיתי בפרטים) שבסוף ימיו של הנספד, (אולי היה בביה"ח) ביקש וחיפש אחר ספר אם לבינה. המשפחה חיפשה ולא מצאו ספר כזה. וכאשר הרבה לבקש, שאלו מבני המשפחה את פשר הצורך הדחוף, הוא ענה שהוא חוזר על ש"ס, ויש לו פשט בכל הש"ס חוץ מגמ' אחת בזבחים דף קי"ח, "ושבע שחלקו מנלן? איבעית אימא מדשבע שכבשו שבע נמי שחלקו" ופי' רש"י: "מדשבע כיבשו שבע חילקו. סברא בעלמא היא". ואמר הגרי"י פישר, שזה הגמ' היחידה בש"ס שהוא לא מבין, מה הסברא בעלמא? ובהגהות יעבץ כ' על רש"י "עי' אם לבינה". ולכן ביקש וטרח אחר ספר אם לבינה. ע"כ מה ששמעתי באותו הספד.
ובכן שאלתי בפני אלו שקנו הספר, האם פירוש זה נמצא בספר שלפנינו?

ראה המצורף:

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 3:02 am
על ידי באמונתו
אם לבינה כתב:
גיורא בשמי שמיא כתב:לפני הרבה שנים שמעתי הקלטה מהספדו של הרב משה ברוורמן שליט"א, על חותנו הגרי"י פישר זצ"ל. [כדאי לשמוע את כל ההספד, אשר יש בו חיזוק גדול לגדלות בתורה וכו', ואינו אתי להעלותה.] וסיפר (אני מעביר מזכרון, ויתכן ששגיתי בפרטים) שבסוף ימיו של הנספד, (אולי היה בביה"ח) ביקש וחיפש אחר ספר אם לבינה. המשפחה חיפשה ולא מצאו ספר כזה. וכאשר הרבה לבקש, שאלו מבני המשפחה את פשר הצורך הדחוף, הוא ענה שהוא חוזר על ש"ס, ויש לו פשט בכל הש"ס חוץ מגמ' אחת בזבחים דף קי"ח, "ושבע שחלקו מנלן? איבעית אימא מדשבע שכבשו שבע נמי שחלקו" ופי' רש"י: "מדשבע כיבשו שבע חילקו. סברא בעלמא היא". ואמר הגרי"י פישר, שזה הגמ' היחידה בש"ס שהוא לא מבין, מה הסברא בעלמא? ובהגהות יעבץ כ' על רש"י "עי' אם לבינה". ולכן ביקש וטרח אחר ספר אם לבינה. ע"כ מה ששמעתי באותו הספד.
ובכן שאלתי בפני אלו שקנו הספר, האם פירוש זה נמצא בספר שלפנינו?

פירוש זה נמצא בספר לחם שמים על זבחים (פי"ד מ"ה) ז"ל: כתבתי בחידושי גמרא [כנראה חלק זה על מסכתא זו, לא הגיע לידינו, רק הגהותיו הקצרות שעל גליון הגמ'].
ונראה לי סברא אלימתא היא, לפי שהם לא הוצרכו לאבד זמן בכיבוש, כי מיד שבאו אל עיר נתנה ה' בידם בלי טורח מלחמה, ובכל מקום אשר דרכה רגלם, נכבשה הארץ לפניהם בלי עכוב, לא היו צריכין אלא ללכת שמה בלבד, וכשעור זמן זה בעצמו הוצרכו כמו כן, לחילוק הארץ, שהתהלכו בה לארכה ולרחבה, כמפורש בכתוב, לכן משך זמן זה כזה בשוה, זה פשוט וברור מאד בס"ד.

חכם עדיף מנביא, תדע, דאמר גברא רבה מילת', ומתאמר' משמיה דגברא רבה אחרינא כוותי'. ראה המצורף.

מ"מ, לענ"ד הביאור, שהרי כלל גדול בידינו הוא: לא בא הכתוב לסתום - אלא לפרש, עיין רש"י פרשת נח: נפלגה הארץ – נתבלבלו הלשונות ונופצו מן הבקעה ונתפלגו בכל העולם. למדנו שהיה עבר נביא שקרא שם בנו על שם העתיד, ושנינו בסדר עולם (סדר עולם רבה א'): שבסוף ימיו נתפלגו. שאם תאמר בתחלת ימיו, הרי יקטן אחיו צעיר ממנו והוליד משפחות קודם לכן, שנאמר: ויקטן ילד (בראשית י':כ"ו), ואחר כך ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים (בראשית י"א:א'). ואם תאמר באמצע ימיו, לא בא הכתוב לסתום אלא לפרש, ולמדת שבשנת מות פלג נתפלגו.

שם פרשת וירא: ימים רבים – מרובים על של חברון. בחברון עשה עשרים וחמש שנים, וכאן עשרים ושש, שהרי בן ע"ה שנה היה בצאתו מחרן, ואותה שנה: ויבא וישב באלוני ממרא אשר בחברון (בראשית י"ג:י"ח). שלא מצינו קודם לכן שנתיישב אלא שם, שבכל מקומותיו היה כאורח חונה ונוסע: ויעבר אברם בארץ (בראשית י"ב:ו'), ויעתק משם ההרה (בראשית י"ב:ח'), ויהי רעב וירד מצרימה(בראשית י"ב:י'). עשה שם שלשה חדשים, שהרי שילחו פרעה. מיד: וילך למסעיו כו' (בראשית י"ג:ג') עד ויבא וישב באלוני ממרא (בראשית י"ג:י"ח), שם ישב עד שנהפכה סדום. מיד: ויסע משם אברהם (בראשית כ':א') מפני בושה של לוט, ובא לארץ פלשתים. ואותה שנה בן צ"ט שנה היה, שהרי ליום שלישי למילתו באו אצלו המלאכים, הרי כ"ה שנה. וכאן כתיב: ימים רבים – מרובים על הראשונים, ולא בא הכתוב לסתום אלא לפרש, ואם היו מרובים עליהם שתי שנים או יותר היה מפרשם. עכשיו שלא פירש כמה היו מרובים, על כורחך אין יתירים יותר משנה, הרי כ"ו שנים. לסוף עשרים ושש, יצא משם וחזר לחברון, ואותה שנה היתה לפני עקידת יצחק שתים עשרה שנה. בסדר עולם (סדר עולם רבה א').

ממילא, אף בעניינינו: מדשבע כיבשו - שבע חילקו. רק חשבון השבע של כיבוש מפורש יוצא, אך כמה חילקו אינו מפורש, אבל לא בא הכתוב לסתום אלא לפרש, ע"כ יש לומר מדשבע כיבשו - שבע חילקו, ואם היו פחותים מהם או מרובים עליהם, ודאי היה מפרשם!

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אוקטובר 10, 2021 4:19 pm
על ידי טור תלגא
פרשת נח

איש צדיק. בתרגום אונקלוס: ובר זכאי.
האל"ף בלתי נעה אינו רק סימן נקודת פתח, והמלה בשקל גנב בשלמים.

מה ביאור גנב בשלמים?

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אוקטובר 10, 2021 6:05 pm
על ידי בראנסוויל
טור תלגא כתב:פרשת נח

איש צדיק. בתרגום אונקלוס: גבר זכאי.
האל"ף בלתי נעה אינו רק סימן נקודת פתח, והמלה בשקל גנב בשלמים.

מה ביאור גנב בשלמים?

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אוקטובר 10, 2021 7:27 pm
על ידי טור תלגא
באם לבינה איתא "ובר" וגם זה צ"ב.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אוקטובר 10, 2021 7:34 pm
על ידי אם לבינה
ט"ס צ"ל גבר.

המשקל גַּנָּב - בשרשים שלמים משמש לתכונות ובעלי מלאכה (כמו ספר, חזן)
ומכיון ששרש ז'כ'ה' הוא חסר, הצורה היא זכאי.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אוקטובר 10, 2021 8:37 pm
על ידי טור תלגא
תודה!

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' אוקטובר 11, 2021 7:33 pm
על ידי בראנסוויל
אם לבינה כתב:
ט"ס צ"ל גבר.

המשקל גַּנָּב - בשרשים שלמים משמש לתכונות ובעלי מלאכה (כמו ספר, חזן)
ומכיון ששרש ז'כ'ה' הוא חסר, הצורה היא זכאי.

אבל לא הבינותי, מ"מ פתח בפת"ח וסיים בקמ"ץ? וכן דרכו לנקד מילות כאלו, כזה [זַכָ‎‏ַּאי]

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 12:46 am
על ידי אם לבינה
בראנסוויל כתב:אבל לא הבינותי, מ"מ פתח בפת"ח וסיים בקמ"ץ? וכן דרכו לנקד מילות כאלו, כזה [זַכָ‎‏ַּאי]


ראה לוח ארש אבות פ"ב מ"ח זכי. עשאו פתוח. וצ"ל קמו"ץ. ככתוב עיין לוח נקודים ושם: נמצא במקרא בס' עזרא (ב ט) ובדברי נחמיה (ג כ. ולהעיר שאצלנו נקוד בפתח). שם אדם מבני המדינה העולים משבי הגולה, בני זכי שבע מאות וששים (ז יד).
ובקולן של סופרים סנהדרין סב. גמ' אמר ר' זכאי שם זה מצינו בעולי הגולה והאל"ף אינה אלא לסימן נקו"ד הקמ"ץ וכן הוא שם אביו של ריב"ז.

יתכן שבלה"ק הנקוד הוא בקמ"ץ, ובארמית הנקוד פתוח. אולם המשקל הוא אותו משקל. לכן גם לא תיקן הניקוד על התרגום.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' דצמבר 20, 2021 6:37 pm
על ידי טור תלגא
פרשת ויחי

והשב ישיב לנו את את כל הרעה אשר גמלנו אתו
ופירוש כל בכאן, כמו כל כלאהם והדומים.


מה פי' כלאהם?

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ה' פברואר 10, 2022 10:20 pm
על ידי אשי ישראל
אשמח לעזרה:

בהגהת היעב"ץ על האמונת חכמים שנדפסה ב'מטפחת ספרים' פרק ט, אות נה, כתב בענין השדה שנכנסה במקום אסתר לשמש עם אחשורוש, ש"אין מקרא יוצא מדי פשוטו, וע"ש אם לבינה בשירת דבורה כמ"ש בס"ד" - האם ענין זה שב'אם לבינה' נדפס? אם לא - האם אפשר לקבל עזרה מה נאמר שם בכתב היד? אני מבין נכון ש'אם לבינה' על הנ"ך אינו מצוי בידינו, אף לא בכת"י?

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ה' מאי 05, 2022 10:34 am
על ידי אם לבינה
אשי ישראל כתב:אשמח לעזרה:

בהגהת היעב"ץ על האמונת חכמים שנדפסה ב'מטפחת ספרים' פרק ט, אות נה, כתב בענין השדה שנכנסה במקום אסתר לשמש עם אחשורוש, ש"אין מקרא יוצא מדי פשוטו, וע"ש אם לבינה בשירת דבורה כמ"ש בס"ד" - האם ענין זה שב'אם לבינה' נדפס? אם לא - האם אפשר לקבל עזרה מה נאמר שם בכתב היד? אני מבין נכון ש'אם לבינה' על הנ"ך אינו מצוי בידינו, אף לא בכת"י?


זה נכון שעד עתה לא מצינו כת"י זה

ואולי כוונתו על ענין זה המוזכר בשירת דבורה (ה כד)

מגדל עוז ליעב"ץ - אבן בוחן
יד) והרב בחות יאיר בתשובה (סק"ה) העלים עין מגמרא זו. ויש לתמוה על הוראתו להקל שם, כי הוא מתנגד ממש לההוא עובדא דהעלה לבו טינא הנ"ל, שלא התירו אפילו בזיון בעלמא בלי שום קריבה לגמרי, וגם במקום סכנת נפשות להציל נפש מבני אדם לא, על אחת כמה וכמה שלא להפקיר אדם בתו לעכו"ם לעבור על איסור קריבה דאסור מדאורייתא ומלקין עליה למ"ד, וכל זה לצורך פרנסת אביה, שבודאי לא היה פקוח נפשות, דבר זר ותמוה מאד בעיני שסמך להקל בדבר, ואע"פ שהאב חשש לעצמו ורצה להמנע, ונראה דהוה ס"ל דכיון דהעכו"ם אינו מצווה אלאו דקריבה, איהי נמי לא מיפקדא, ואין זה כדאי ח"ו (א"כ בדבר ערוה גופא נמי נימא הכי) אף כי מרגילה לדבר ערוה, ואחר שיצרו תקפו כל כך ומשיג רצונו וחפצו בה ליראת אביה מקפוח פרנסה, מן הקל יבוא אל החמור, ואין אפטרופוס לערוה, ולא אפשר להושיב שומר, והרי זה עובר ממש אלאו דלא תחלל בתך להזנותה, וגם יש לחוש להבת אפילו שתחלתה קצת באונס, סופה ברצון, מתוך קלות ראש ופריצות שנוהג עמה בלי בושה שהוא כאש לנעורת, בפרט אשה דעתה קלה, אפילו כשרה שבכשרות, פרצה קוראת לגנב, סוף שהיא שוכרתו, אחר דיצר אלבשה, וכמדומה שצער ודוחק העני גרמו להרב להטות דינו להקל (ולהביא עצות מרחוק מיעל דטובתן של רשעים רעה היא, התם להצלת ישראל נתכוונה, גם לא היו שם ישראל, משא"כ בנדון הלז שהיה בק"ק שיש משום חילול השם ג"כ, ולשינויא דקרקע עולם הרי זו בתהרג ואל תעבור, ואף למ"ד הנאת עצמן שרי, דווקא במקום סכנת נפשות דידה. גם נ"ל דיעל אע"פ שצדקת היתה ומשתבח בה קרא, לא היתה ישראלית, ונראה מפשטי המקראות שחבר הקיני אף אם היה מבני יתרו, לא היה אלא גר תושב) כי נכמרו רחמי הרב על דל משום כדי חייו, והרי הוא כמהנן ממון, ואינו אלא כמפסיד נפשות ח"ו, לפיכך אין לסמוך על הוראה זו כלל:

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' יולי 31, 2022 10:40 am
על ידי אם לבינה
בספר אם לבינה פרשת מסעי כותב היעב"ץ כך:

עתה אגלה כי המסעות האלה עם שהיו רובם ככולם במדבר בארץ ציה וצלמות, ... לא היו כולם שוים גרועים, כי גם היו רבים מהם מקומות מבונים טובים זרועים ונטועים ... כמעט היו קרוב למחצה ... במקומות ישובים ... כמו שכתבתי בבאור שמות המקומות הללו דוק ותשכח.


בהמשך הפסוקים דורש המחבר שמות המקומות - ומעניין שלפי דרשות אלו הכריע מנין המקומות הטובים או להיפוך.

והאם ידוע לחברי רבני הפורם מקור לדרשות כאלו מדברי חז"ל הראשונים ?

לעצם דרשת המקומות, ראה בתרגום יונתן, ובספר הרוקח, - (ובמקום אחר בפורום viewtopic.php?f=46&t=60097&p=766327&sid=b9026aea0a97c82448da2616a4fdf5b3#p766327 הזכיר הרב 'חלא בר חמרא' היערת דבש בדרוש ב' בד"ה ומזה תבין חטא דור המדבר וכו' ומ"ב מסעות היו הכל מ"ב מדרגות, כאשר חיבר בעל ברית מנוחה כל ספרו על זה הענין וכו' ועיין ברית מנוחה בקברות התאוה, שפירש שם התאוו למראות אלקים ורוב השפעות, עד שלתאוה נפסקה נשמתם, כמו נדב ואביהוא בקרבתם לפני ה' -
וראה גם בתפארת יונתן במדבר יא ה כתב:
זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם את הקישואים ואת האבטיחים וגו' ועתה נפשינו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו. הנה אמרו שמצרים אכלו מיני ירקות שבהם נשמות וגם דגי' חנם בלי יגיע' כי נשמות שבקרב דגים כולם צדיקים וא"צ יגיעה לתקנם גם היה כל מגמתם להגיע למעלת רה"ק כמ"ש בעל ברית מנוחה קברות התאוה שהתאוו לרה"ק ואין רה"ק שורה אלא מתוך שמחה ואין שמחה אלא בבשר ולכך התאוו לבשר כי במן לא היה להם שמחה רק עינוי כדדרשינן ויענך וכו' וביקשו ג"כ לירד לעומקו של תורה לעיין בו ולידע הטעמים).

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' יולי 31, 2022 10:55 am
על ידי צופה_ומביט
אם לבינה כתב:בספר אם לבינה פרשת מסעי כותב היעב"ץ כך:
עתה אגלה כי המסעות האלה עם שהיו רובם ככולם במדבר בארץ ציה וצלמות, ... לא היו כולם שוים גרועים, כי גם היו רבים מהם מקומות מבונים טובים זרועים ונטועים ... כמעט היו קרוב למחצה ... במקומות ישובים ... כמו שכתבתי בבאור שמות המקומות הללו דוק ותשכח.

תנחומא מטות סימן ב:
למה זכו ליכתב בתורה כל המסעות האלו? על שקבלו את ישראל, עתיד הקדוש ברוך הוא ליתן שכרם, שנאמר (ישעיהו לה, א-ב): "יְשֻׂשׂוּם מִדְבָּר וְצִיָּה" וגו' "פָּרֹחַ תִּפְרַח וְתָגֵל" וגו'. וכו' את מוצא, שעתיד המדבר להיות ישוב, שנאמר (שם מא, יח) "אָשִׂים מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם" וגו'. וכו' את מוצא, עכשיו אין אילנות במדבר, ועתיד להיות שם אילנות, שנאמר (ישעיהו מא, יט): "אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה" וגו'.

וצ"ע.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' יולי 31, 2022 11:03 am
על ידי אם לבינה
בתרגום יונתן כתב בפסוק לג יח - ויחנו ברתמה: אתר דמרבי אילני רתמי. שהוא מקום המגדל אילני רתמים. וכן בפסוק יט ויחנו ברמון פרץ 'ושרו ברומנא דמתקיף פירו' ברמון שמחזק פירותיו. וכן בפסוק כג ויחנו בהר שפר 'בטוורא דשפירין פירוי'.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' יולי 31, 2022 11:13 am
על ידי צופה_ומביט
רותם הוא שם שיח/אילן הגדל במדבר.

מלכים א יט, ד
ד וְהוּא הָלַךְ בַּמִּדְבָּר דֶּרֶךְ יוֹם וַיָּבֹא וַיֵּשֶׁב תַּחַת רֹתֶם אֶחָד וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת.


איוב ל, ד
הַקֹּטְפִים מַלּוּחַ עֲלֵי שִׂיחַ וְשֹׁרֶשׁ רְתָמִים לַחְמָם

רש"י:
בהיותם במדברות היו קוטפים להם מלוחים על אילנות היערים ואוכלים.
"שיח" - אילן כמו אחד השיחים.


יב"ע רק כתב שבמקום ההוא במדבר היו מצויים הרבה שיחי רותם, אבל לא שהיה זה מקום יישוב עם אילנות המצויים במקום יישוב. [אדרבה, הרתמים מוכיחים שהיה זה מדבר, כי הוא צמח מדברי].

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' יולי 31, 2022 11:14 am
על ידי צופה_ומביט
על מה שהוספת אח"כ מרימון ושפר אין לי תשובה. אולי מדרשים חלוקים הם.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' יולי 31, 2022 3:18 pm
על ידי חלא בר חמרא
רבינו בחיי דרש הר שפר ומתקה ולאידך גיסא חרדה ודפקה וכו', לא ע"ש המקום מצד עצמו אלא ע"ש ההתנהגות שנהגו עמהם משמים באותו מקום במדה טובה או להיפך.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אוגוסט 14, 2022 1:45 pm
על ידי אם לבינה
ב"ה
בספר 'אם לבינה' פרשת ואתחנן [ה,טז] עמ' תקי, בפסוק כבד את אביך ואת אמך, דורש ריבוי האתי"ן (כדרכו) וז"ל:
את אביך [לרבות] אחיך הגדול, [ואת אמך, לרבות] ואחותך.

יש כאן חידוש עצום שיש חיוב כיבוד לא רק לאחיו הגדול, אלא גם לאחותו הגדולה.
(להעיר שלעיל בדברות ראשונות ריבה ענין אחר עי"ש).

האם נמצא איזה מקור לזה בשום מקום.?!

(בשו"ת שבות יעקב ח"א סי' ע"ו נשאל על זה, ודחה הדבר שאין לזה שום מקור בש"ס ופוסקים).

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: א' אוגוסט 14, 2022 2:09 pm
על ידי חיס
אם לבינה כתב:ב"ה
בספר 'אם לבינה' פרשת ואתחנן [ה,טז] עמ' תקי, בפסוק כבד את אביך ואת אמך, דורש ריבוי האתי"ן (כדרכו) וז"ל:
את אביך [לרבות] אחיך הגדול, [ואת אמך, לרבות] ואחותך.

יש כאן חידוש עצום שיש חיוב כיבוד לא רק לאחיו הגדול, אלא גם לאחותו הגדולה.
(להעיר שלעיל בדברות ראשונות ריבה ענין אחר עי"ש).

האם נמצא איזה מקור לזה בשום מקום.?!

(בשו"ת שבות יעקב ח"א סי' ע"ו נשאל על זה, ודחה הדבר שאין לזה שום מקור בש"ס ופוסקים).


נמצא מקור קדום בספר רבינו בעל התספות על התורה https://tablet.otzar.org/#/b/14418/p/-1 ... 0/end/20/c

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ג' יולי 11, 2023 6:45 pm
על ידי אם לבינה
בספר 'אם לבינה' פרשת קדושים, יט כז, כתב וז"ל:

ולא תשחית 'את' פאת זקניך
אף אם משחית גם שאר שער, שאינן של פאה עם הפיאה. עכ"ל.


וצריך לדעת מהיכן בא לומר שאם משחית שער שאינו של פאת הזקן, עם שער הזקן, שלא יהיה חייב עליו, אי לאו ריבוי דקרא.

Re: חדש מכתב יד | אם לבינה עה"ת - להגאון יעב"ץ

פורסם: ב' יולי 17, 2023 6:28 pm
על ידי אם לבינה
כתב לי הרה"ג ...... שליט"א
לעיין ירושלמי סוטה מב. לפירוש קרבן העדה יש דעה במתני' שהקפת כל הזקן אין שמה הקפה, ובזה נדחוק בכוונת המחבר, שמרבינן דגם בכה"ג הוי השחתת זקן.