עמוד 21 מתוך 120

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 11:41 am
על ידי איש רגיל
ביוהכ": כי ביום הזה יכפר עליכם וגו'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוקטובר 19, 2014 11:43 am
על ידי עזריאל ברגר
נכון. לפחות 3 פעמים בכל אחת מהחמש תפילות, ובמוסף בכל וידוי, ובקריאת התורה וכו' וכו'.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 9:51 am
על ידי ארץ
מתי קורין בשבת במנחה שלא מפרשת השבוע הבא?
ומתי יש חילוק בין בני ארץ ישראל ובין בני חוץ לארץ בקריאת שבת במנחה, אע"פ שבשבת הבאה שניהם יקראו באותה פרשת השבוע?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 10:06 am
על ידי אום אני חומה
ארץ כתב:מתי קורין בשבת במנחה שלא מפרשת השבוע הבא?
ומתי יש חילוק בין בני ארץ ישראל ובין בני חוץ לארץ בקריאת שבת במנחה, אע"פ שבשבת הבאה שניהם יקראו באותה פרשת השבוע?


א.יו"כ שחל בשבת (אם כי גם בשבת הבאה לא יקראו פרשת השבוע...)
ב. כשבשבת הבאה יקראו בא"י פרשת בלק ובחו"ל יחברו חוקת-בלק (בשנה ששבועות חל ביום ו')

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 10:47 am
על ידי הכהן
הכהן כתב:יש עוד כהן לוי וישראל. רמז: זה באמצע פרשה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 10:57 am
על ידי ארץ
אום אני חומה כתב:
ארץ כתב:מתי קורין בשבת במנחה שלא מפרשת השבוע הבא?
ומתי יש חילוק בין בני ארץ ישראל ובין בני חוץ לארץ בקריאת שבת במנחה, אע"פ שבשבת הבאה שניהם יקראו באותה פרשת השבוע?


א.יו"כ שחל בשבת (אם כי גם בשבת הבאה לא יקראו פרשת השבוע...)
ב. כשבשבת הבאה יקראו בא"י פרשת בלק ובחו"ל יחברו חוקת-בלק (בשנה ששבועות חל ביום ו')


א. יפה מאוד.
ב. לא התכוונתי לזה, התכוונתי שיקראו את אותה קריאה בדיוק!!!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 11:19 am
על ידי עזריאל ברגר
שמע"צ שחל בשבת - בא"י יקראו במנחה בפר' בראשית, ובחו"ל פר' ברכה.
ובכלל כל שחוה"מ סוכות קוראים בה שלא בפרשת השבת הבאה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 11:32 am
על ידי עזריאל ברגר
ועכשיו פתרון לחידות ששאלתי שלשום:

הפסוק שאומרים הכי הרבה פעמים בראש השנה הוא "ה' ימלוך לעולם ועד" (יש פיוט שזה הפזמון שלו, שנאמר בשני ימי ר"ה, ועוד אומרים את הפסוק הזה בכ"מ בתפילה).

אדם עבר עברה והתחייב עונש. עבר עברה נוספת וכשהובא לפני ב"ד - פטרו אותו מהעונש הקודם וחייבו אותו עונש אחר. עבר שוב את העברה הנוספת שלא בפני עדים כדי להיפטר מהעונש השני, ואמרו לו: עכשיו זה לא יועיל לך, ונשארת בחיוב העונש. איך ייתכן?
העברה הראשונה היתה עברה כלשהי שחייבים עליה מיתת ב"ד אך איננה רצח. העברה השניה היתה שהוא רצח את העדים, והדין הוא "נקטעה יד העדים - פטור" כיוון שאי אפשר לקיים "יד העדים תהיה בו . . להמיתו". הוא ניסה לרצוח את העדים שראו את הרצח של העדים הראשונים, אבל ברוצח אין חיוב להמיתו ביד העדים, ויכול כל יהודי להמיתו.

נפל תפוח מהעץ. שאלו את הרב אם מותר לאכול אותו, ואמר: אסור. עברה תרנגולת והטילה ביצה. אמר הרב: מותר לאכול גם את הביצה וגם את התפוח. הייתכן?
הרב חשב שכבר שקעה השמש ונכנסה שבת, וזה שהתרנגולת הטילה ביצה הראה שעדיין יום (שהרי תרנגולת מטילה ביצים רק ביום - גמרא ופוסקים בדיני ביצה שנולדה ביו"ט).

אדם חייב לפדות את עצמו כ"פדיון הבן" בגלל שמת אביו בזמן מסוים, ואילו היה אביו חי עוד יום אחד - היה פטור מפדיון (מפורש ברמב"ם ומסתמא בעוד פוסקים). מיהו?
חלל שמת אביו הכהן ביום שלושים ללידתו (אם אביו חי עד זמן הפדיון - זכה אביו בפדיונו כי הוא כהן כשר, ואם לא - חייב לפדות את עצמו כי הוא איננו כהן!)

מהו המספר המקסימלי של שבתות שאומרים בהן "אב הרחמים"?
למנהגנו אומרים אב הרחמים בשבת האחרונה של חודש אלול כיוון שאין מברכים בה את החודש, וכן אומרים אב הרחמים בכל יום שיש בו אזכרת נשמות, וכמו"כ אומרים בשבת מברכין סיון אבל לא בשבת מברכין אייר או אב, ולכן:
בארץ ישראל מקסימום 6 - כאשר יו"כ חל בשבת אז הוא השבת השישית ברצף, ובחו"ל מקסימום 7 - כאשר יו"ט שני של שבועות חל בשבת יוצא רצף של שבע שבתות החל מתחילת חודש אייר.
לצערי אינני בקי במנהגים אחרים, אז לא יודע להגיד מהו המקסימום לכל מנהג.

מה הקשר בסדרי התפילה בין תשעה באב ליום כיפור?
שתי הפטרות ביום אחד (כמדומני רק לאשכנזים).

מה הקשר בסדרי התפילה בין תשעה באב לפורים?
קדיש שלם בלי תתקבל, ובכלל סדר התפילה של ליל פורים כמעט זהה לסדר של ליל תשעה באב.

איזה קטע בתפילה נאמר בהרבה בתי-כנסת רק בשמח"ת וביום-כיפור?
"אלוקינו ואלוקי אבותינו ברכנו בברכה המשולשת בתורה" - במקומות שתמיד יש כהן שמברך ברכת כהנים אז רק ביו"כ במנחה (ויש נוהגים גם בנעילה) ובשמח"ת במוסף (עיין אשכול סמוך) יגיד זאת החזן (לאלו שאינם אומרים זאת כאשר יש ברכת כהנים).

כמה ימים נמשך חג המצות בתורה? לא החיוב לאכול מצה, אלא הכינוי "חג המצות"!
יום אחד בלבד! רק חמשה עשר בניסן מכונה בתורה חג המצות. שאר הימים נאמר עליהם "שבעת ימים מצות תאכלו", אבל לא כתוב בשום מקום "חג המצות שבעת ימים", משא"כ "חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים".

איזה אב ובנו לא מתו?
נ"ט בר נ"ט (אפשר לומר שהם נולדו, כי הרבה פעמים בפוסקים מדברים על נתינת טעם וכיו"ב כעל לידה)

ואיזה סב ונכדו לא נולדו ולא מתו?
ק"ו בן בנו של ק"ו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 11:39 am
על ידי חשבונות רבים
עזריאל ברגר כתב:נפל תפוח מהעץ. שאלו את הרב אם מותר לאכול אותו, ואמר: אסור. עברה תרנגולת והטילה ביצה. אמר הרב: מותר לאכול גם את הביצה וגם את התפוח. הייתכן?
הרב חשב שכבר שקעה השמש ונכנסה שבת, וזה שהתרנגולת הטילה ביצה הראה שעדיין יום (שהרי תרנגולת מטילה ביצים רק ביום - גמרא ופוסקים בדיני ביצה שנולדה ביו"ט).
זה רציני?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 11:41 am
על ידי עזריאל ברגר
ראיתי את זה בעיתון לפני הרבה שנים.
למה לא?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 11:43 am
על ידי חשבונות רבים
התכוונתי לשאול אם באמת אפשר לקבוע שעדיין יום ע"פ התרנגולת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 11:48 am
על ידי עזריאל ברגר
ביום המעונן - מסתמא כן, עכ"פ לגבי מוקצה.
ההלכה היא שאם מצאת ביצה בלול התרנגולים בליל שבת או ליל יו"ט - מותר לאכול את הביצה משום שבוודאי נולדה לפני כניסת השבת או היו"ט.
מפורש שם שמדובר רק על תרנגולת שחיה בסביבה טבעית עם תרנגולים זכרים,
וכמובן גם לא מדובר על תרנגולות של ימינו שהתאורה המלאכותית גורמת להן להטיל ביצים גם בלילה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 12:31 pm
על ידי ארץ
עזריאל ברגר כתב:שמע"צ שחל בשבת - בא"י יקראו במנחה בפר' בראשית, ובחו"ל פר' ברכה.
ובכלל כל שחוה"מ סוכות קוראים בה שלא בפרשת השבת הבאה.

יפה מאוד.

אמת, אבל אין הבדל בין ארץ ישראל לחו"ל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:33 pm
על ידי עזריאל ברגר
ארץ כתב:
עזריאל ברגר כתב:שמע"צ שחל בשבת - בא"י יקראו במנחה בפר' בראשית, ובחו"ל פר' ברכה.
ובכלל כל שחוה"מ סוכות קוראים בה שלא בפרשת השבת הבאה.

יפה מאוד.

אמת, אבל אין הבדל בין ארץ ישראל לחו"ל.

עניתי על שתי חידות בנשימה אחת, בלי לכתוב שעברתי נושא...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:38 pm
על ידי מחולת המחנים
עזריאל ברגר כתב:הפסוק שאומרים הכי הרבה פעמים בראש השנה הוא "ה' ימלוך לעולם ועד" (יש פיוט שזה הפזמון שלו, שנאמר בשני ימי ר"ה, ועוד אומרים את הפסוק הזה בכ"מ בתפילה).

פסוק זה נאמר גם הכי הרבה בכל יום בשחרית: א. יהי כבוד. ב. אז ישיר. ג. קדושה. ד. עלינו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:42 pm
על ידי הכהן
מחולת המחנים כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפסוק שאומרים הכי הרבה פעמים בראש השנה הוא "ה' ימלוך לעולם ועד" (יש פיוט שזה הפזמון שלו, שנאמר בשני ימי ר"ה, ועוד אומרים את הפסוק הזה בכ"מ בתפילה).

ג. קדושה.

??

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
מחולת המחנים כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפסוק שאומרים הכי הרבה פעמים בראש השנה הוא "ה' ימלוך לעולם ועד" (יש פיוט שזה הפזמון שלו, שנאמר בשני ימי ר"ה, ועוד אומרים את הפסוק הזה בכ"מ בתפילה).

פסוק זה נאמר גם הכי הרבה בכל יום בשחרית: א. יהי כבוד. ב. אז ישיר. ג. קדושה. ד. עלינו.

ג. התכוונת קדושה דסדרא.
אבל ה' הושיעה נאמר לפחות חמש פעמים - 3 בקורבנות (עכ"פ למנהגנו), הודו, יהי כבוד. בימים שאין שביתה ממלאכה נאמר עוד פעם ב"ובא לציון", בימים שאומרים למנצח - בסיום למנצח. בימים שאומרים תחנון - ב"ואנחנו לא נדע", בשני וחמישי נוסף עוד אחד ב"והוא רחום".
פעם ספרתי ויצא לי שבכל שבוע אומרים יותר ממאה פעם את הפסוק "ה' הושיעה" (למנהגנו שאומרים 3 פעמים בקורבנות של שחרית, 3 פעמים בקורבנות של מנחה, ו3 פעמים לפני הח"ק של ערבית חוץ משבת).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:48 pm
על ידי הכהן
עזריאל ברגר כתב:בימים שאין שביתה ממלאכה נאמר עוד פעם ב"ובא לציון".

ובימי שביתה ב"ובא לציון" במנחה תיקון: ראיתי שספרת רק שחרית

אגב, בנוסח אשכנז יש להוריד את 'ואנחנו לא נדע', ואת ג"פ בפיטום הקטורת שאחר שחרית וג"פ בערבית.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
הכהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:בימים שאין שביתה ממלאכה נאמר עוד פעם ב"ובא לציון".

ובימי שביתה ב"ובא לציון" במנחה תיקון: ראיתי שספרת רק שחרית

אגב, בנוסח אשכנז יש להוריד את 'ואנחנו לא נדע', ואת ג"פ בפיטום הקטורת שאחר שחרית וג"פ בערבית.

דיברתי על פיטום הקטורת שלפני שחרית.
אכן בנוסח הספרדים אומרים גם לפני שחרית וגם אחריה, אבל פעם אחת בכל אחד מהם ולא ג"פ (כמדומני שזה מחלוקת בפתיחת ראשי תיבות, שיש אומרים לומר ג"פ(=ג' פעמים) כל אחד מהפסוקים, וי"א שצריך לומר "ג"פ = ג' פסוקים", אבל רק פעם אחת).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 1:59 pm
על ידי ארץ
עזריאל ברגר כתב:אכן בנוסח הספרדים אומרים גם לפני שחרית וגם אחריה, אבל פעם אחת בכל אחד מהם ולא ג"פ (כמדומני שזה מחלוקת בפתיחת ראשי תיבות, שיש אומרים לומר ג"פ(=ג' פעמים) כל אחד מהפסוקים, וי"א שצריך לומר "ג"פ = ג' פסוקים", אבל רק פעם אחת).

לא,
בשו"ע מובא שצריך לומר ג' פסוקים. אבל המקובלים כותבים שצריך לומר ד' פסוקים ג' פעמים. [אתה סתר]. ואכמ"ל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 4:17 pm
על ידי ארזי ביתר
הכהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הכהן כתב:מה הזמן הקצר ביותר שבו קוראים בתורה בחמשה חומשי תורה?

ב דר"ה עד יום כיפור?

!

במיוחד למנהג צאנז, שביום שלוש עשרה מידות, קוראים כל הקרבנות שבתורה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 8:28 pm
על ידי מחולת המחנים
יכול בן אדם להתפלל לעצמו תפילת שחרית של יום חול כהרגלה מבלי לחשוב כלום, במקום אחד הוא צריך לעצור ולחשוב.
היכן?

אין הכוונה בשמע ישראל ופותח את ידיך.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 8:37 pm
על ידי הכהן
שש"י

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוקטובר 20, 2014 8:41 pm
על ידי מחולת המחנים
הכהן כתב:שש"י

אכן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 9:20 am
על ידי עזריאל ברגר
איזה שני תאריכים יש בשנה, שרק אם הם חלים ביום ראשון אז אין אומרים בהם תחנון?
הערה: אחד לכו"ע (עכ"פ לא שמעתי על מי שחולק בזה), והשני תלוי בחילוקי מקומות ומנהגים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 10:42 am
על ידי בין הזמנים
אחד מהם לכאו' י' אב.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 10:51 am
על ידי בקרו טלה
מחולת המחנים כתב:יכול בן אדם להתפלל לעצמו תפילת שחרית של יום חול כהרגלה מבלי לחשוב כלום.

ירושלמי מסכת ברכות פ"ב ה"ד יז:
א"ר מתניה אנא מחזק טיבו לראשי דכד הוה מטי מודים הוא כרע מגרמיה:

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 10:56 am
על ידי עזריאל ברגר
בין הזמנים כתב:אחד מהם לכאו' י' אב.

אכן כך. ומהו השני?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 11:13 am
על ידי הכהן
ט"ז באדר

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 11:21 am
על ידי איש רגיל
יפה מאד.

אגב, היה על זה ויכוח בפורום אם בכל הארץ לא אומרים בט"ז.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 11:27 am
על ידי מה שנכון נכון
עזריאל ברגר כתב:איזה שני תאריכים יש בשנה, שרק אם הם חלים ביום ראשון אז אין אומרים בהם תחנון?
הערה: אחד לכו"ע (עכ"פ לא שמעתי על מי שחולק בזה)

בט"ב למנהג תימן אומרים תחנון.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 11:57 am
על ידי עם_הארץ
מלה אחת בתפלת שמונה עשרה של חול
אין אומרים אותה כשבועיים בשנה.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 12:16 pm
על ידי סכינא חריפא
טל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 12:27 pm
על ידי איש רגיל
איזה שבועיים?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 12:28 pm
על ידי סכינא חריפא
יותר משבועיים בין שמחת תורה לז' בחשון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 12:34 pm
על ידי הכהן
עם_הארץ כתב:מלה אחת בתפלת שמונה עשרה של חול
אין אומרים אותה כשבועיים בשנה.

טל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 12:37 pm
על ידי איש רגיל
הכהן כתב:
עם_הארץ כתב:מלה אחת בתפלת שמונה עשרה של חול
אין אומרים אותה כשבועיים בשנה.

טל

סכינא חריפא כתב:טל

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 3:48 pm
על ידי ארץ
עם_הארץ כתב:מלה אחת בתפלת שמונה עשרה של חול
אין אומרים אותה כשבועיים בשנה.

בארץ ישראל למנהג ספרד\חסידים.
אבל בחו"ל זה קרוב לחדשיים. ולמנהג אשכנז אין אומרים אותו כל הקיץ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 3:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
ולנוסח הספרדים אומרים "בטללי"

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' אוקטובר 21, 2014 4:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
ואגב טל - באיזו פרשה בתורה מוזכרים כל שבעת המשקים?
(יין, דבש, שמן, חלב, טל, דם, מים)