מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי רבטוב » ו' יוני 15, 2012 1:42 am

לכבוד יומא דהילולא של הרה''ק ר' אליהו מוויסקיט מגדולי תלמידי השרף האלוקי הרה''ק מקאצק בעמח''ס שו''ת דבר אליהו ואזור אליהו עה''ת שחל מחר כ''ה סיון נפטר בשנת תרמ''ז אני מעלה דעתו אודות הגאולה העתידה שתהי' בקרוב ממש .....בספרו אזור אליהו דף קע''ו ע''ב באמצע דבריו שם בד''ת על פורים .וז''ל וכזה יהי' נצמח כל עניני גאולה העתידה ע''י ניסים נסתרים ובהתגלות יהי' בדרך טבעי כמבואר בירושלמי עיי''ש דבריו הקדושים ..אגב כן מתאמר בשם קדוש ישראל מרוזין נבג''מ .וכן הוא בספה''ק מגן אברהם עה''ת מהמגיד מטריסק בן הרה''ק מהר''מ מטשערנאביל בפרשת וארא בפירוש שהגאולה העתידה תהי' בדרך הטבע.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' יוני 15, 2012 4:48 am

מעניין לציין שיש בנושא זה מחלוקת, שבספר אור החיים הקד' פר' בלק (במדבר כד, טז-יז) מבאר שהגאולה העתידה, אם זכו תהיה ניסית, ואם לא זכו תהיה בדרך הטבע. וכעי"ז בדברי הגאון המלבי"ם פר' בא (שמות יב, מב, אות פו; וע"ע בדבריו בישעי' סג, ט; יחזקאל לז, יד; חבקוק ג, ז; ועוד).

אכן רבי דוד טעביל (תלמיד הגר"ח וולוז'ינר) בספר נחלת דוד (ח"ב דרוש א, דף ח., נמצא באוצר ובהיברו-בוקס) חלק על האוה"ח הנ"ל, וכתב להיפך, שאם זכו תהיה הגאולה בדרך הטבע, ואם לא זכו תהיה הגאולה דרך נס, ע"ש בכל הדרוש שביאר שיטתו באורך. (ובספר עין אי"ה ברכות פ"א סי' קמג, עמ' 57-58, ג"כ הלך בדרך זו ע"ש).

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי מתעמק » ו' יוני 15, 2012 12:02 pm

שפתי הרב אזור אליהו ברור מללו, שענין הגאולה בדרך הטבע היא בעת אשר יבינו וידעו שגם הטבע כולה בידי הקב"ה, כלומר שאין שום טבע כלל, וחפרה הלבנה ובושה החמה וכו'. (ואף אם לא בעת הנסים הטבעיים, אך לכה"פ ביום המחרת, יום ה"ונוח" כבמגילת אסתר, עיין שם).
דברי המגן אברהם אינם שייכים כלל לניד"ד (אין הספר לפני, אבל כך בזכרוני), הרי מבאר שם ששבע מכות הראושנות (דם-ברד) היו בדרך הטבע, כלומר מכח ז' מדות חסד-מלכות, משא"כ ג' מכות אחרונות היו ממוחי חב"ד, ושחג"ת נהי"ם בגדר טבע, ולעומת חב"ד נקרא חוץ לדרך הטבע, וע"ז מוסיף שגאולה העתידה תהי' בדרך הטבע. אתאן לדידן שגאולה העתידה תהיה בדרך הטבע כערך מכות הראשונות שבמצרים. (אני מודע לכך שהראיה מדברי המגן אברהם הובא ע"י הבילגורייער רב, אך בכל זאת לא הבנתיה).
(ולסיום, תוארים גדולים ומופלגים מבלבלים את הענין. גם אני הקטן מתחשק לי לפעמים לכתוב תוארים כהגאון או הקדוש וכדומה, אך אני מתאפק כדי לשעבד את הנידון לדברים שבשכל ולא לדברים שבהרגש)

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 2:27 pm

וסיפר לי החברותא שלי, שבזמן אשר אביו ז"ל נכנס אל החזון איש לבשרו שגזירת גיוס בנות התבטלה, נענה החזון איש ואמר, אם כך, הרי הם ימשיכו לנשום עד המשיח. {באידיש כמובן, אך איני יודע איך לכותבו}.
--
וגם שמעתי מאחד הצדיקים לקדושים אשר בארץ המה, ששמע מהחזון איש, שלפני המשיח, יהיה שלטון אחר בארץ אחד.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 2:32 pm

מתעמק כתב:שפתי הרב אזור אליהו ברור מללו, שענין הגאולה בדרך הטבע היא בעת אשר יבינו וידעו שגם הטבע כולה בידי הקב"ה, כלומר שאין שום טבע כלל, וחפרה הלבנה ובושה החמה וכו'. (ואף אם לא בעת הנסים הטבעיים, אך לכה"פ ביום המחרת, יום ה"ונוח" כבמגילת אסתר, עיין שם).
דברי המגן אברהם אינם שייכים כלל לניד"ד (אין הספר לפני, אבל כך בזכרוני), הרי מבאר שם ששבע מכות הראושנות (דם-ברד) היו בדרך הטבע, כלומר מכח ז' מדות חסד-מלכות, משא"כ ג' מכות אחרונות היו ממוחי חב"ד, ושחג"ת נהי"ם בגדר טבע, ולעומת חב"ד נקרא חוץ לדרך הטבע, וע"ז מוסיף שגאולה העתידה תהי' בדרך הטבע. אתאן לדידן שגאולה העתידה תהיה בדרך הטבע כערך מכות הראשונות שבמצרים. (אני מודע לכך שהראיה מדברי המגן אברהם הובא ע"י הבילגורייער רב, אך בכל זאת לא הבנתיה).
(ולסיום, תוארים גדולים ומופלגים מבלבלים את הענין. גם אני הקטן מתחשק לי לפעמים לכתוב תוארים כהגאון או הקדוש וכדומה, אך אני מתאפק כדי לשעבד את הנידון לדברים שבשכל ולא לדברים שבהרגש)


מה זאת אומרת בדרך הטבע, על פי חג"ת נהי"ם וכו'. לכאו' פשוט הוא שהיה זה על פי הטבע, שהרי אמר לו השם יתברך לקחת אפר תנור לזרוק השמימה ויתפזר עד שיקבלו אבעבועות, אכן, יש פשט ברש"י שלא היה זה אבעבועות אלא שחין כפשוטו, והוא דיון גדול בפירושי רש"י השונים, אך מניין הקביעות הזאת, על פי דרך נס.
גם הצפרדע הייתה על פי דרך הטבע ושרצו צפרדים וכו'.
והרי כן הוא מקרא מלא שלא ראה יד השם אלא בדבר ובמכת בכורות, ולא נראה לי שפרעה היה טיפש.

סמל אישי של המשתמש
בית שביעי
הודעות: 310
הצטרף: ב' יולי 16, 2012 8:04 pm

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי בית שביעי » ה' ספטמבר 06, 2012 1:31 am

א"א להתעלם מהאברבנאל שמבאר כל המכות שהיה בדרך הטבע שכיון שהסריח המים באו צפרדעים ומהתרעלות האויר באו הכנים וכו'

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי אדג » ה' ספטמבר 06, 2012 4:00 am


סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ספטמבר 06, 2012 1:51 pm

בית שביעי כתב:א"א להתעלם מהאברבנאל שמבאר כל המכות שהיה בדרך הטבע שכיון שהסריח המים באו צפרדעים ומהתרעלות האויר באו הכנים וכו'



מצד שני אנשים שמאמינים שלהרבה חכמים או אדמורים בדורות האחרונים נודעו עתידות ונעשו נסים היוצאים מדרך הטבע, נראה די מגוחך שדווקא את מכות מצרים שהיו בזמן ותקופה של נסים גלויים, יפרשו ע"פ טבע.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: גאולה העתידה תהי' בדרך הטבע

הודעהעל ידי יאיר » ה' ספטמבר 06, 2012 2:09 pm



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 547 אורחים