עמוד 1 מתוך 1

משה ואהרן בבית המדרש

פורסם: א' יוני 17, 2012 12:27 pm
על ידי איש יהודה
כתב רש"י בבהעלתך [ט ו] לפני משה ולפני אהרן, כששניהם יושבין בבית המדרש באו ושאלום וכו' -מה מקור רש"י ובעצם מה מקור הספרי לכך שישבו בבית המדרש, אולי פגשום את שניהם בחוץ?

Re: משה ואהרן בבית המדרש

פורסם: א' יוני 17, 2012 1:02 pm
על ידי אוצרניק
לא כ"כ מובן השאלה, מה מקור הספרי ? אתה רוצה שהוא ימצא את זה באיזה כתב יד קדמון ?
מה שסתם כך זה נפלא מאד, בערב חג הפסח, כשכל כלל ישראל מקריב בפעם הראשונה במשכן את הקרבן, ויש בס"ה 3 כהנים (אהרן אלעזר ואיתמר), אזי אהרן יושב בביהמ"ד עם משה רבינו, ולומדים תורה.

Re: משה ואהרן בבית המדרש

פורסם: א' יוני 17, 2012 4:31 pm
על ידי מאירי
עי' ב"ב קי"ט ב' בפלוגתא דר' יאשיה ואבא חנן, ומאחר ולא היו בביתם אלא היו יחדיו, ודאי בבית המדרש היו, ודבר גדול שנו כאן.
ואולי הילפותא מדכתיב 'לפני', וכענין ד-לפני ה' בכל מקום היינו במשכן או במקדש, ה"נ לפני משה וכו' היינו בבית מדרשם.

Re: משה ואהרן בבית המדרש

פורסם: א' יוני 17, 2012 9:38 pm
על ידי חכם באשי
אך עי' עירובין נד ע"ב, דמשמע, שכן היה הרגילות, שמשה ואהרן היו בבית המדרש, מלמדים את ישראל חוקי ה' ותורתיו.

Re: משה ואהרן בבית המדרש

פורסם: א' יוני 17, 2012 10:56 pm
על ידי ישבב הסופר
ובסנהדרין פב. מצינו שישב משה ודן בענין בנות מדין, ובא זמרי וכ"ד אלף מישראל לפני משה וכו' ואמרי בגמ'
ויקם מתוך העדה ויקח רומח בידו - מיכן שאין נכנסין בכלי זיין לבית המדרש.
ופירש"י ז"ל -
ויקם ויקח - מכלל דעד השתא לאו בידו הוה:
העדה- סנהדרין שהיו יושבים ודנין כדכתיב קח את כל ראשי ואמרינן בפרק ד' (לעיל לה.) חלק להם בתי דינין לדונם דיני נפשות על עון פעור:


רש"י ביאר שבית המדרש היינו סנהדרין של משה וזקני ישראל.
אך מאידך מרש"י משמע שלא היה להם מושב בית דין קבוע, אלא שישבו לדון על מעשה פעור דוקא. והוא תמוה, שהרי בגמ' סנהדרין לה. משמע שרק בבעל פעור נצטווה משה לחלק בית דינים הרבה, אבל בודאי היה בית דין קבוע בימי משה, ולא רק ממעשה פעור ואילך, וכדמוכח ממעשה יתרו שישב משה מבוקר ועד ערב, כי יהיה להם דבר בא אלי וכו' ויתרו יעצו לחלק את הבית דין לדיינים רבים ולא ידון משה אלא הדבר הגדול, ובודאי היה זה בית דין קבוע, ומקודם היה משה הדיין היחידי, ואחרי יתרו היו בו שרי אלפים ושרי מאות וכו'. ובעובדא דפעור נצטווה משה לחלק סנהדרין זה לבתי דינים רבים וכדמוכח בסנהדרין לה.
ומדוע נאלץ רש"י לפרש את הסנהדרין שהיה משה יושב בו עתה במעשה זמרי, שהוא דוקא הסנהדרין של אותה שעה, שנצטוה לה מפי הגבורה על מעשה פעור. וצ"ע.

Re: משה ואהרן בבית המדרש

פורסם: ב' יוני 18, 2012 12:16 am
על ידי מאירי
ישבב הסופר כתב:ובסנהדרין פב. מצינו שישב משה ודן בענין בנות מדין, ובא זמרי וכ"ד אלף מישראל לפני משה וכו' ואמרי בגמ'
ויקם מתוך העדה ויקח רומח בידו - מיכן שאין נכנסין בכלי זיין לבית המדרש.


ואם כבר, אז זכורני שיש מביאים ראיה לענין הנידון אם שרי להכניס בע"ח לביהמ"ד, דבספרא שמיני (ב' ב', ובב"ר שם והובא ברש"י שם), איתא, "זאת החיה אשר תאכלו, מלמד שהיה משה אוחז החיה ומראה להם לישראל ואומר להם זו תאכלו וזו לא תאכלו", והלא סתמא גם זה בבית מדרשו של משה היה. (יש עוד ראיות כגון מעובדא דערוד ברכות ל"ג א', ועוד).

Re: משה ואהרן בבית המדרש

פורסם: ג' יוני 19, 2012 2:45 am
על ידי צביב
בפרשת כי תשא נראה שלא יכלו לדבר עם משה רבינו מחוץ לבית המדרש
כי היה מסוה על פניו