עמוד 1 מתוך 1

קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ו' יולי 09, 2010 1:55 am
על ידי איש_ספר
כתב רבינו המ"ב בסי'' רע"ג בביאור הלכה:
וכן כל הגדולים הנ"ל שהעתיקו דברי המ"א להלכה סמכו את דין דיציאה לחוץ על נידון דנשתהה מחמת אונס ומשמע דרק באופן זה החמירו בדיעבד ולא ביציאה לחוד ואח"כ מצאתי בקונטרס פתח דבר שהאריך והרחיב בדבר הזה מאד והוא מצדד להלכה דלא כהשכנה"ג והביא בשם ספר נחלת צבי תלמיד הב"ח שדעתו בהדיא דכשיצא לחוץ וחזר לביתו הוי ג"כ בכלל שנוי מקום לענין קידוש מ"מ נ"ל שאין להחמיר בזה בדיעבד נגד השכנה"ג והיד מלאכי דפשיטא להו ולדידהו הוי ברכה לבטלה כשיקדש שנית וגם כל הגדולים הנ"ל שהעתיקו דברי המ"א משמע ג"כ דס"ל כשכנה"ג בדלא שהה וכמ"ש למעלה ובפרט דעיקר קידוש במקום סעודה הוא רק דרבנן ובודאי כדאי לסמוך עליהם בשעת הדחק שלא לחזור ולקדש שנית אך לכתחלה בודאי יש ליזהר בזה:

עד עתה לא עלה בידי למצוא מה פשרו וטיבו של קונטרס זה.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ו' יולי 09, 2010 2:20 am
על ידי הוגה ומעיין
אפשר לשמוע על פי השם של הקונטרס, שהוציא חכם בן הזמן לברר סוגיית עקירת מקום כשיוצא לפתח אחר ולא בא לידי הביבליוגרפים.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ו' יולי 09, 2010 2:34 am
על ידי איש_ספר
הוגה ומעיין כתב:אפשר לשמוע על פי השם של הקונטרס, שהוציא חכם בן הזמן לברר סוגיית עקירת מקום כשיוצא לפתח אחר ולא בא לידי הביבליוגרפים.


וזה מה שהופך את הדבר לחידה מעניינת....

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ב' יולי 12, 2010 5:59 pm
על ידי הספרן מספריית הרמבם
לפני שנים רבות נשאלתי בעבודתי על ר"ת הנ"ל, יגעתי ולא מצאתי. שאלתי לגדולים ולא ידעו.
כידוע מיעט המשנ"ב להביא מחכמי זמנו וכבר עשו מטעמים כשהביא את ר' שמחה מדווינסק בהלכות שופר וטענו שרצה לפייסו אחרי שהתווכחו בועידת הרבנים בפטרבורג (וכבר הוכחשו דבריהם ואכמ"ל).

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ב' יולי 12, 2010 6:02 pm
על ידי איש_ספר
רבי ספרן, אני מבין מדבריך שבמהדורות הראשונות היה שם ר"ת, פה"ד?
אני מתעצל מלבדוק.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ב' יולי 12, 2010 6:41 pm
על ידי הספרן מספריית הרמבם
פליטת קולמוסי ותו לא. בעותק של הספריה (תרנ"א) כתוב : פתח דבר.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ג' יולי 13, 2010 3:50 pm
על ידי הספרן מספריית הרמבם
כדאי לציין שהבה"ל מצטט את קונטרס פתח דבר בזה"ל: "הביא בשם ספר נחלת צבי תלמיד הב"ח". וכבר כתב הציץ אליעזר (חי"ח סי"א) שחיפש בנחלת צבי ולא מצא. כך שיש כאן תעלומה כפולה.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ד' יולי 14, 2010 3:35 am
על ידי איש_ספר
יגעתי ומצאתי: (וסהדי במרומים שלא ידעתי פתרון דבר זה כשפתחתי האשכול...)

בסו"ס אהל משה ווארשא תרמ"ט לר"מ קאצנלבוגן דומ"ץ במעזריטש (גדול) נדפס קונטרס זה:

פותח דברים.jpg
פותח דברים.jpg (211.7 KiB) נצפה 10174 פעמים

ואכן שם יש בירור ארוך בדין היוצא בין קידוש לסעודה המתחיל כאן
יצא בין קידוש לסעודה.jpg
יצא בין קידוש לסעודה.jpg (32.22 KiB) נצפה 10173 פעמים

(ובנתיים לא מצאתי שם את הנחלת צבי, אבל אין ספק בעולם שהוא הוא).

ומעניין: הגה"צ ר"מ פרידמאן, התפרסם בחיבורו המעניין מעורר ישנים - בר אהבן שמשם נלמד גודל חסידותו (באוצר מהדורת צילום בתוספת לקט מאמריו מתורה מציון וכן כמה הסכמות מגדולי הדור שנעתקו מכתב היד של החיבור(?) הנמצא בגנזי מוסד הרב קוק). והנה שם מצאתי שהכריע דסו"ס ספק ברכות להקל, ודלא כמ"ש בפותח דברים!

הנה:
מעורר.jpg
מעורר.jpg (85.69 KiB) נצפה 10173 פעמים

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ד' יולי 14, 2010 5:29 am
על ידי לוס אנגלס
ברוך שמסר עולמו לשומרים, ויהיב חכמה לחכימין.

מה שכתבת מהספר מעורר ישנים שהכריע ספק ברכות להקל, - לא מדויק.
הוא כתב כן כשיצא מחדר לחדר, שאם לא היה בדעתו מלכתחילה לעבור מחדר לחדר, ושכח ויצא, יש בזה חילוקי דעות וחילוקי פרטים, וספק ברכות להקל. אבל אם שכח ויצא החוצה (=מחוץ לבית), ע"ז כתב שאם אפשר - שישמע קידוש מאחר, ואם אי אפשר, שילך אצל חכם לשואלו. אבל לא הכריע להקל.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ד' יולי 14, 2010 9:57 am
על ידי איש_ספר
לאס, תודה הצדק עמך, אם כי עדין יש חילוק בין ישאל לחכם שבמעורר לבין הכרעתו בפותח דברים שיחזור ויקדש.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ד' יולי 14, 2010 11:00 am
על ידי גלילי
איש_ספר כתב:יגעתי ומצאתי: (וסהדי במרומים שלא ידעתי פתרון דבר זה כשפתחתי האשכול...)

בסו"ס אהל משה ווארשא תרמ"ט לר"מ קאצנלבוגן דומ"ץ במעזריטש (גדול) נדפס קונטרס זה:

(ובנתיים לא מצאתי שם את הנחלת צבי, אבל אין ספק בעולם שהוא הוא).



ראשית, ניכרים דברי אמת!
שנית, תשתף אותנו איך מצאת זאת?!
שלישית, לכאו' דברי הנחלת צבי אינם מצוטטים בקונטרס הנ"ל, אלא כוונת הביה"ל על קודם, אלא שעדיין לא מצאתי, אולי בהגר"ז [לאיזה חיבור הוא מתכווין]?!

אגב, נחלת צבי הכוונה לזה?!

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ה' יולי 15, 2010 2:12 am
על ידי איש_ספר
גלילי, אכן זה הספר, אף שלא בדקתי אם המובאה נמצאת שם (הספר י"ל מחדש ע"י זכרון אהרן).
פתרון הדבר לא העליתי ע"י החיפוש, קשה מאד למצוא דבר כזה, שהרי יש כאן טעות בשם הספר.
החכם סמ"ק כתב לי באישי, שבדיעבד הוא ניסה לבדוק אם אפשר להגיע לכך בחיפוש והקיש: שינוי מקום +כנה"ג
וקיבל בחיפוש, בין התוצאות גם את ספר אהל משה הנזכר.
חיפוש באוצר העלה שיש שהניחו כדבר פשוט שקונטרס פתח דבר לא נדפס מעולם...

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ה' ספטמבר 16, 2010 8:37 am
על ידי איש_ספר
עכשיו ראיתי בישורון החדש מאמר של הידען הנפלא ר"א כאצמן על ר' מרדכי ממעזריטש בעל מעורר ישנים ובר אבהן, ובתוך דבריו עמד גם הוא בתיקון האזכור שבמשנה ברורה וזיהויו.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ה' ספטמבר 16, 2010 2:00 pm
על ידי חיים
ואין להניח ששאב את הדברים מכאן?

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ה' ספטמבר 16, 2010 4:30 pm
על ידי איש_ספר
חיים כתב:ואין להניח ששאב את הדברים מכאן?


לא מזמן פנתי למ"ד שיברר אצל זולתו כתובת המיל של כ"צמן, הלז כתב לי בשמו:
על שאלת הנ"ל, ר' אליעזר כ"צמאן אין לו גישה למחשב, זולת כשמבקר במשרדי (לערך פעם בשנה), וגם אם היה לו גישה למחשב היה נמצא בדיוק במצב שהייתי נמצא אם היה לי גישה לחדר הניהול של חללית... חושבני שהנ"ל שואל מחמת בקיאותו המדהימה של ר"א, שלמי שיש לו גישה למחשב זה לא כל כך נורא, אבל לאמיתו של דבר בקיאותו מדהימה, והכל מזכרון במשך שנות עיוניו בספרים (לדוגמא, מאמרו בישורון כ' דף תתכו-תתלח, שאני הקטן כמשמתש עם אוצר החכמה כבר מצאתי רוב הדברים מעצמי, שהרי תיכף כשדפדפתי במקרה בספר שערי יצחק על הלכות שו"ב מצאתי את הסיפור הארוך, ובעוד רגע חפשתי ברשימת ספרי אוצר החכמה על עוד ספרים ממחבר זה ומבני משפחתו, ועד מהרה ידעתי רוב אלו הדברים, וזה היה לפני שכתב ר"א כ"צמאן מאמרו. אך כשבא ר"א כ"צמאן במאמר הנ"ל בידו, שכל אלו עלו לו בשנות יגיעה, כלומר פעם מצא ספר תהלוכות המים, פעם אחרת ספר שערי יצחק וכו', זה באמת מדהים לזכור ולסדר הכל כראוי).

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ה' ספטמבר 16, 2010 11:17 pm
על ידי בר אוריין תנינא
ולכשתמצי לומר זה אחד החסרונות של שלל האוצרות ובפרט אוצר החכמה שהתפתחו כל כך בדורנו.
חוסר ההערכה והכבוד לבקיאות כפשוטה.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 6:27 pm
על ידי דראל
וכך כבר שמעתי ממרצה, עוד בטרם בא אוצר החכמה לעולם, שדיבר על זילות התורה.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 6:37 pm
על ידי חכם באשי
לכל אלו המדברים על 'זילות התורה' הנגרם עקב אוצר החכמה ושאר תוכנות, אשאלם:
מה קדם למה?
הקביים לנכה או הנכה לקביים?
ברור שהנכה קדם לקביים.
דורינו, דור נכה, הוצרך לקביים!
ולוואי, שעתה, שיש לו קביים, ילמד מעט.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 11:13 pm
על ידי יצג
יישר כח על פתרון התעלומה.
לפי הרשום בקטלוג הספריה הלאומית, יש שם טפסים של שו"ת אהל משה שיש בהם המשך של הקונטרס פותח דברים, שאינו נמצא בטופס שמצולם באוצה"ח ובהיברובוקס (הטופס הנ"ל מסתיים בדף פ, ואילו הטופס שבספריה הלאומית מסתיים בדף צד). אולי בדפים החסרים ישנו הפתרון לתעלומת ה"נחלת צבי", ואיך שלא יהיה, כדאי לטרוח ולצלם את הדפים החסרים).
הצילום מנחלת צבי אינו מה שמצוטט במשנה ברורה.
אגב, הקונטרס פותח דברים מובא בקהילות יעקב ברכות סי' יא בנוגע לשומע כעונה בחצי ברכה, ומשם בעוד ספרים של מחברי זמננו.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ג' אפריל 24, 2012 7:17 pm
על ידי הוגה
יצג כתב:לפי הרשום בקטלוג הספריה הלאומית, יש שם טפסים של שו"ת אהל משה שיש בהם המשך של הקונטרס פותח דברים, שאינו נמצא בטופס שמצולם באוצה"ח ובהיברובוקס (הטופס הנ"ל מסתיים בדף פ, ואילו הטופס שבספריה הלאומית מסתיים בדף צד). אולי בדפים החסרים ישנו הפתרון לתעלומת ה"נחלת צבי", ואיך שלא יהיה, כדאי לטרוח ולצלם את הדפים החסרים).
הצילום מנחלת צבי אינו מה שמצוטט במשנה ברורה.

צדק מאוד יצג בדבריו, בספריה יש 4 טפסים של "פותח דברים", והטופס הרביעי אינו אלא "פותח דברים" ללא ספר "אהל משה" וללא שער, אלא מתחיל כפי שהוא באהל משה, ורק לאחר דף פ' ממשיך לדף פ"א וכו' עד צ"ד בצבע דפים שונה.
שם החל מדף פ"ב ע"ב עד לסוף הקונטרס, נדפסה השמטה ארוכה מאוד לדבריו בענין הנ"ל "השמטה לה' שבת תשלום הענין דקידוש במ"ס",
ובדף צ"ב ע"ד מופיעים הדברים אליהם נתכוין הביה"ל:

פותח דברים ביהל (Small).JPG
פותח דברים ביהל (Small).JPG (84.34 KiB) נצפה 9531 פעמים

נדמה שבזה בא הדבר לפתרונו הסופי.
כעת נותרה רק השאלה הנ"ל, היכן מצא "פותח דברים" את הדברים הנ"ל בנחלת צבי.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ג' אפריל 24, 2012 9:29 pm
על ידי איש_ספר
יש"כ הרב הוגה.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ב' מאי 28, 2012 3:01 pm
על ידי היא שיחתי
ובקולמוס האחרון כחלק מכתבה על אוצר החכמה הביאו דוגמא זו על סיוע התוכנה
אולי יעלו לכאן המנהלים הכתבה

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ג' מאי 29, 2012 1:15 am
על ידי ביקוש האמת
יש"כ כבר שנים שאני מנסה לפתור את התעלומה- ומיד כשיצא מ"ב עוז והדר הלכתי לבדוק מה ציינו ע"ז- ונוכחתי לדעת שגם הם לא יודעים.

אולי מ"ד יוכל לעלות את כל דברי הקונטרס בעניין זה.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: ה' מאי 01, 2014 8:35 pm
על ידי איש_ספר
הוגה כתב:
יצג כתב:לפי הרשום בקטלוג הספריה הלאומית, יש שם טפסים של שו"ת אהל משה שיש בהם המשך של הקונטרס פותח דברים, שאינו נמצא בטופס שמצולם באוצה"ח ובהיברובוקס (הטופס הנ"ל מסתיים בדף פ, ואילו הטופס שבספריה הלאומית מסתיים בדף צד). אולי בדפים החסרים ישנו הפתרון לתעלומת ה"נחלת צבי", ואיך שלא יהיה, כדאי לטרוח ולצלם את הדפים החסרים).
הצילום מנחלת צבי אינו מה שמצוטט במשנה ברורה.

צדק מאוד יצג בדבריו, בספריה יש 4 טפסים של "פותח דברים", והטופס הרביעי אינו אלא "פותח דברים" ללא ספר "אהל משה" וללא שער, אלא מתחיל כפי שהוא באהל משה, ורק לאחר דף פ' ממשיך לדף פ"א וכו' עד צ"ד בצבע דפים שונה.
שם החל מדף פ"ב ע"ב עד לסוף הקונטרס, נדפסה השמטה ארוכה מאוד לדבריו בענין הנ"ל "השמטה לה' שבת תשלום הענין דקידוש במ"ס",
ובדף צ"ב ע"ד מופיעים הדברים אליהם נתכוין הביה"ל:

פותח דברים ביהל (Small).JPG

נדמה שבזה בא הדבר לפתרונו הסופי.
כעת נותרה רק השאלה הנ"ל, היכן מצא "פותח דברים" את הדברים הנ"ל בנחלת צבי.

כהיום הזה מצאתי ספר גליון מהרי"ל הנזכר ע"י ידידינו הרב מיללער במקו"א, ובסופו נכרך עמו קונטרס פותח דברים מורחב, הנזכר כאן. בקרוב יכנס לאוצר בעז"ה.

Re: קונטרס פתח דבר הנזכר במשנה ברורה

פורסם: א' אוקטובר 15, 2023 4:02 pm
על ידי ברמן