עמוד 1 מתוך 1

האין עולם הבא לגויים?!

פורסם: ו' יולי 09, 2010 2:24 am
על ידי יאיר
האם מישהו יכול לפרש לי את דברי הקדמת המ"ב:

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?20 ... OKS&page=6

ד.ה וזהו וכו'..עד סוף הסוגריים..

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: ו' יולי 09, 2010 9:46 am
על ידי יאיר
אני רואה שאף אחד בנתיים לא יודע..לפחות מסכימים עם הקושי?

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: ו' יולי 09, 2010 10:40 am
על ידי יאיר
איש ספר? מישהו?

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: ו' יולי 09, 2010 10:52 am
על ידי זחלץ_קליח
הוא מדבר על תחה"מ
את הגמ' כתובות שהוא מצטט אתה מכיר?
מה קשה לך?

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: ו' יולי 09, 2010 11:20 am
על ידי יאיר
זחלץ_קליח כתב:הוא מדבר על תחה"מ
את הגמ' כתובות שהוא מצטט אתה מכיר?
מה קשה לך?


לכא' אכן בתחילה מדבר בתחיית המתים (בבחינת עוה"ב. כידוע יש מחלוקת בין הרמב"ם (וכן שיטת הגר"א) לרמב"ן האם תחיית המתים הוא העוה"ב. הרמב"ן סובר שכן ויש ראיות וקושיות לכאן ולכאן), אך אח"כ כותב: "משא"כ בעכו"ם לא יוכל לחיות הנפש רק בעודה מחוברת לגוף וע"י מזון הגוף וכו'.."
הרי שמדבר על חיות הנפש (=הנשמה) בלבד..שהיהודי יהיה בנשמתו לבד והגויים לא יוכלו להיות בנשמתם לבד..ובין אם נאמר שהמ"ב סובר שתחיית המתים הוא עוה"ב ובין אם לא סובר כך, הרי כותב שאין נשמת הגויים קיימת בלי גוף..והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).

מקוה שהסברתי את עצמי כראוי ומקוה שימצא פתרון..

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: ו' יולי 09, 2010 2:17 pm
על ידי חכם באשי
יאיר כתב:והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).


אולי תציין לי שנים-שלושה מקומות.

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: ו' יולי 09, 2010 10:48 pm
על ידי אתנחתא
לפחות כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם הל' מלכים פ"ח:

"מבואר בכמה דוכתי חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא" ובסנהדרין הדבר שנוי במחלוקת ור' יהשוע סובר כך והרמב"ם פוסק כדכוותו.

לגבי דברי המ"ב, לכאורה ברור שמדבר על עולם הבא או גן עדן אחרי שהנשמה עוזבת הגוף ולא תחיית המתים (והגמ' כתובות שם הובאה רק לתוס' שגם הגוף מקבל חיותו על ידי תורה).

ולע"ד פשוט שהכוונה לגוי שאינו מחסידי אומות העולם (שזה סתם גוי) ולכן צריך להיות נענש על חטאיו, ומכיון שאין לו תורה ולא מצות (ותורה לאו דוקא אלא גם מצות הכוונה) - כלה (ולא רצה לינקוט דוגמה מיהודי רשע שכן בזה הדבר לא ברור) אך אה"נ גוי שמקיים מצות דידהו גם יש לו עולם הבא.

רק מה שלא הבנתי בעצם ההסבר שם, שרק על ידי תורה, הנשמה נשארת נצחית לעולם הבא שהרי:

הנשמה בעצמה היא נצחית מצד עצמה וגם נשמת רשעים היא נצחית , וכמבואר בספרי בזהר קבלה שקיום תורה ומצות הן לבושי הנשמה בלבד שכן זיו השכינה של גן עדן הוא גדול מאד ולכן הנשמה זקוקה ללבושי של תורה ומצות. אך לומר שבלי תורה הנשמה כלה, תמוה מה הכוונה.

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: א' יולי 11, 2010 2:40 am
על ידי יאיר
חכם באשי כתב:
יאיר כתב:והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).


אולי תציין לי שנים-שלושה מקומות.


1. ל-ד' הדיוטות אין עוה"ב בלעם וכו' (פרק חלק)..משמע לגויים יש עוה"ב.

2.ולא שמע אליה לשכב אצלה (בעוה"ז) להיות עמה (בעוה"ב)..

אגב..גם מסברא..הרי יש להם 7 מצוות בני נח והיכן יקבלו שכרם ה"צדיקים" שבהם? (שכר מצוה בהאי עלמא ליכא).

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: א' יולי 11, 2010 3:02 am
על ידי מנחם
וכן מהא דאסקו בנגידא לפושעיהם בגיטין

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: א' יולי 11, 2010 3:21 am
על ידי יאיר
אתנחתא כתב:לפחות כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם הל' מלכים פ"ח:

"מבואר בכמה דוכתי חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא" ובסנהדרין הדבר שנוי במחלוקת ור' יהשוע סובר כך והרמב"ם פוסק כדכוותו.

*אם תוכל להביא דף בסנהדרין אודה לך.

לגבי דברי המ"ב, לכאורה ברור שמדבר על עולם הבא או גן עדן אחרי שהנשמה עוזבת הגוף ולא תחיית המתים (והגמ' כתובות שם הובאה רק לתוס' שגם הגוף מקבל חיותו על ידי תורה).

*אכן גם אני הבנתי כמוך בדיוק.

ולע"ד פשוט שהכוונה לגוי שאינו מחסידי אומות העולם (שזה סתם גוי) ולכן צריך להיות נענש על חטאיו, ומכיון שאין לו תורה ולא מצות (ותורה לאו דוקא אלא גם מצות הכוונה) - כלה (ולא רצה לינקוט דוגמה מיהודי רשע שכן בזה הדבר לא ברור) אך אה"נ גוי שמקיים מצות דידהו גם יש לו עולם הבא.

*תירוץ מעניין אך כמו שכתבת בהמשך אינו מסתדר כ"כ..ולפי דבריך רשע יהודי שישאר בגיהנם לנצח יותר טוב לו מרשע גוי שאחר שיקבל עונשו יכלה ולא יקבל עונשו לנצח והדבר קשה לי..למרות שאפשר לנסות לתרץ בדוחק שעדיף להיות קיים וליענש מאשר להיות כלה..כמו שלכא' משמע מהגמ' שרשעי ישראל נעשים עפר תחת רגלי הצדיקים..ויש עוד גמ' גיהנם כלה והם אינם כלים וצריך ביאור לכל הגמ' הנ"ל ומה עדיף ממה ולמה..ועוד שהזהר כותב שרשע יהודי שלא הרהר בתשובה אפילו פעם אחת בימיו אינו יוצא מגיהנם לעולם וצריך ביאור איך מתיישב עם הגמ'..חוץ מהגמ' של "משפט רשעים בגיהנם 12 חודש" וכדאי לפתוח אשכול חדש בנושא ומי שיכול לבאר את הדברים יבורך.

רק מה שלא הבנתי בעצם ההסבר שם, שרק על ידי תורה, הנשמה נשארת נצחית לעולם הבא שהרי:

הנשמה בעצמה היא נצחית מצד עצמה וגם נשמת רשעים היא נצחית , וכמבואר בספרי בזהר קבלה שקיום תורה ומצות הן לבושי הנשמה בלבד שכן זיו השכינה של גן עדן הוא גדול מאד ולכן הנשמה זקוקה ללבושי של תורה ומצות. אך לומר שבלי תורה הנשמה כלה, תמוה מה הכוונה.

*אני שמח שהבנת והסכמת עם קושייתי..אולי אפשר לתרץ לדידך תירוץ פשוט..שהרי גוי שמקיים 7 מצוות בני נח ודאי חייב ללמוד פרטי הדינים וההלכות כדי לדעת לקיימן וכמו שהגמ' אומרת "יקרה היא מפנינים מכה"ג שנכנס לפני ולפנים" ואפי' גוי שלומד נאמר על לימודו כך..

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: א' יולי 11, 2010 3:21 am
על ידי יאיר
מנחם כתב:וכן מהא דאסקו בנגידא לפושעיהם בגיטין


צודק..(כוונתו לאונקולוס הגר שהעלה את טיטוס בלעם וישו..).

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: א' יולי 11, 2010 6:52 am
על ידי אוצר החכמה
גם עיין ר"ה יז א פושעי ישראל ופושעי אומות העולם בגופם וכו, ונעשים אפר

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: א' יולי 11, 2010 9:09 am
על ידי יאיר
אוצר החכמה כתב:גם עיין ר"ה יז א פושעי ישראל ופושעי אומות העולם בגופם וכו, ונעשים אפר


כבר כתב יאיר לעיל:

"כמו שלכא' משמע מהגמ' שרשעי ישראל נעשים עפר תחת רגלי הצדיקים.."

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

פורסם: א' יולי 11, 2010 2:37 pm
על ידי אוצר החכמה
אני התכוונתי להוכיח מגמרא זו כי
א שגם פושעי אומות העולם בגופם יש להם חלק של להיות אפר
ב. אומות העולם שאינם פושעים בגופם לכאורה יהיו בעוה"ב

Re: האין עולם הבא לגויים?!

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2010 12:54 am
על ידי יאיר
אתנחתא כתב:

לפחות כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם הל' מלכים פ"ח:

"מבואר בכמה דוכתי חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא" ובסנהדרין הדבר שנוי במחלוקת ור' יהושע סובר כך והרמב"ם פוסק כדכוותו".

(יאיר):
*אם תוכל להביא דף בסנהדרין אודה לך.


הוא בסנהדרין קה.
אך שם אומר ר"א פושעי עכו"ם (כל' אפי' לדעתו משמע שמדובר רק בפושעים שבהם).

למי מענה ולמי פתרונים?