עמוד 1 מתוך 1

בורא נפשות רבות- איפה עונים אמן?

פורסם: ג' יוני 26, 2012 2:00 am
על ידי נאשער
בטור סי' רז הביא שבגמרא שלנו כתוב הלשון בברכת בורא נפשות רבות בלי הסיום ברוך חי העולמים, היינו שגומרים הברכה בנוסח נפש כל חי, האם יש איזה שיטה בהלכה להתנהג כך?

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 2:21 am
על ידי ישעיהו לוריא
אנצל הזדמנות אשכול זה.
האם מישהו יודע מקור חילוק מקומות שכתוב חי העולמים בצירי (בח' צרויה) שהפירוש חי ומחיה העולמות לחי העולמים בפתח שהפירוש חי לעולמים ?

כך קיבלתי ממלמדי בילדותי המוקדמת ועד כה לא טרחתי לברר.
אולם הפעם אודה - עבור -ד'..

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 3:29 am
על ידי צביב
כמדומני שברמבם
[אולי אפילו בה' יסודי התורה]

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 4:51 am
על ידי ישבב הסופר
ישעיהו, אני ראיתיו בתוס' יו"ט סוף מסכת תמיד
כאן בד"ה לחיי העולמים
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=177
ועיין בירושת[י]נו כרך האחרון - תשע"ב מאמר על זה מהמדקדק הדגול הג"ר דויד יצחקי שליט"א

ולענין האשכול, יעויין פירוש הרע"ב בברכות פ"ו מ"ח בד"ה אפילו שכתב בשפ הירושלמי שסיום הברכה הוא "ברוך אתה ה' חי העולמים". [וכן הנהיג הגר"א?]

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 5:30 am
על ידי ישעיהו לוריא
תודה רבה .

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 5:02 pm
על ידי בברכה המשולשת
ישבב הסופר כתב:ולענין האשכול, יעויין פירוש הרע"ב בברכות פ"ו מ"ח בד"ה אפילו שכתב בשפ הירושלמי שסיום הברכה הוא "ברוך אתה ה' חי העולמים". [וכן הנהיג הגר"א?]


אכן, כך הנהיג אדוננו הגר"א

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 9:04 pm
על ידי נאשער
ישבב, עיקר כוונתי היתה לעצם ענין החתימה, אם לנהוג כהטור בלי חיתום כלל או לא, לא לענין חתימה בשם או לא.

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 10:30 pm
על ידי איש_ספר
בשו"ת של הגאון ר' טוביה גודלשטיין זצ"ל יש בירור ענין זה בטוב. הוא דן בכך בעקבות מה ששמע מהגרמ"פ זצ"ל, שיש לענות אמן בבורא נפשות אחר נפש כל חי, ולא אחר החתימה ברוך חי העולמים! עי"ש.

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ג' יוני 26, 2012 10:59 pm
על ידי בינה נא זאת!
מחלוקת בבלי וירושלמי במודים דרבנן ובבורא נפשות אם חותמים או לאו. בדורות האחרונים פשטה הכרעתו-פשרתו של השו"ע לחתום בלא שם. לדעת הגר"א ע"פ הטור והרא"ש חותמים בשם.

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ד' יוני 27, 2012 2:51 am
על ידי נאשער
איש_ספר כתב:בשו"ת של הגאון ר' טוביה גודלשטיין זצ"ל יש בירור ענין זה בטוב. הוא דן בכך בעקבות מה ששמע מהגרמ"פ זצ"ל, שיש לענות אמן בבורא נפשות אחר נפש כל חי, ולא אחר החתימה ברוך חי העולמים! עי"ש.

בדיוק זה חיפשתי, שיטה על עניית אמן אחרי נפש כל ח כי שם נגמרת הברכה.
תביא יותר מקורות לכך בבקשה, היכן זה הפסק מרמ"פ, מופיע באגר"מ?

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ד' יוני 27, 2012 11:21 am
על ידי חקר
מצאתי בקובץ עם התורה תשלז חוברת ה:
עם התורה.png
עם התורה.png (116.63 KiB) נצפה 3586 פעמים

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ד' יוני 27, 2012 2:53 pm
על ידי איש_ספר
דברי ר' טוביה גולדשטיין
http://www.otzar.org/aspcrops/152668_70 ... 762012.asp
ובהמשך מביא שר' משה אמר לו גם את דברי בנו ר"ד. שהביא הרב חקר.

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ד' יוני 27, 2012 3:20 pm
על ידי כהן
וכן ראיתי שהגראי"ל אמר כן בשם הג"ר שמחה זליג

Re: בורא נפשות רבות-סיום הברכה, מקורו

פורסם: ד' יוני 27, 2012 8:05 pm
על ידי למאי_נמ?
ישעיהו לוריא כתב:אנצל הזדמנות אשכול זה.
האם מישהו יודע מקור חילוק מקומות שכתוב חי העולמים בצירי (בח' צרויה) שהפירוש חי ומחיה העולמות, לחי העולמים בפתח שהפירוש חי לעולמים?

עי' תוס' יו"ט תמיד פ"ז מ"ד (מוזכר במ"א סי' רז וב'דיוקים בנוסחי התפילה והברכות מהגר"א ז"ל' שנדפסו בשו"ע או"ח, והעיר עליו בשאלת יעב"ץ ח"א סי' קמא); 'ביאור חדש מספיק' (רבי שלמה לוי, בלייפציג תרכ"ב) על הרמב"ם הל' מילה פ"ג ה"ט; מעשה רוקח ועבודת המלך (על הרמב"ם) פ"ב מיסודי התורה ה"י וש"נ; ועוד.

וע"ע אבודרהם (בברכת ברוך שאמר ובישתבח, - מוזכר במעשה רוקח הנ"ל); וכן באו"ח סי' נד ורז בכל האח' וש"נ; יוסף אומץ להחיד"א סי' י; חיי אדם ח"א כלל נ אות ז; קיצשו"ע להגר"ש גנצפריד סי' נא סעיף א; פרי מגדים סי' קלט אשל אברהם ס"ק יג; אנצי' תלמודית ערך ברכה אחרונה, ח"ד טור רסה, הערות 58-61; ועוד.