עמוד 1 מתוך 1

"לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ב' יולי 12, 2010 1:05 am
על ידי תורת ישראל
כבר פירסמתי שאלה זו בעבר בקובץ נזר התורה ואפרסמנה כעת מעל במה נכבדה זו: האם שרי ל"אדם חשוב"- שקבלתו כנתינה [קידושין ז,א] לקבל מתנה מיד נכרי או שיש לחוש לאיסור ד "לא תחנם".[והוא לשיטות שדין זה נשנה גם כלפי דשינים אחרים כמשלוח מנות ולא רק כלפי קידושין]. ובפשטות ראה להוכיח מביצה כד,א במתני'שם שנמנע ר"ג לקבל מנות מיד הגוי ביו"ט אך בשל ששנאו [יעוי' רש"י שם] משמע שלולא זאת היה מקבל , אף שנחשב ל "אדם חשוב" [ע"ז מה,ב]. [ועי' עוד בע"ז ז,ב ברבי יוחנן במתנת יום אידם] ןלשמחתי מצאתי בס' יד אהרון פרשת חיי שרה שעמד בזה. יעיינו הקוראים ותרוה נפשם נחת !.

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ב' יולי 12, 2010 6:48 am
על ידי תחכמוני
בחיפוש פשוט באוצר, של אדם חושב - לא תחנם, הינך מקבל 2 תוצאות מדויקות.

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ב' יולי 12, 2010 8:11 am
על ידי בנשק
גם לגבי משלוח מנות? מאיפה הבאת את הבדיחה הזאת?
בפשטות דין אדם חשוב צריך קציצה בפי' ע"מ לשוויי כממון גמור.

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ב' יולי 12, 2010 8:28 am
על ידי תחכמוני
גם אם אתה בנשק אתה לדבר בכבוד!

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ב' יולי 12, 2010 10:21 am
על ידי ווונדערלעך
תורת ישראל כתב:או שיש לחוש לאיסור ד "לא תחנם". [והוא לשיטות שדין זה נשנה גם כלפי דינים אחרים כמשלוח מנות ולא רק כלפי קידושין.

לא הבנתי איך יתכן לצאת בזה ידי משלוח מנות, הרי צריך שיתן לו מיני מאכל, וגם אם יתן האדם הפשוט לאדם החשוב מיני מאכל, מי נימא דחשיב כאילו האדם החשוב נתן לאדם הפשוט בדיוק מה שנתן הוא לו? פשיטא שלא, שהרי לא נתן לו אלא פיסת כבוד. ובשלמא לענין קידושין אמרינן דהך כבוד חשיב ממון, דבודאי שווה פרוטה ויותר, אבל לענין משלוח מנות שצריך מידי דמאכל, איך יצא בזה? 

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ב' יולי 12, 2010 11:37 pm
על ידי תורת ישראל
אכן כבר ידענו שאף דנו בפוסקים בדבר משלוח ספרים למשלוח מנות ןתלו בחקירתו של המנות הלוי ביסוד דין משלוח מנות[אם מטעם אחוה ורעות או מטעם סעודת פורים], א"כ ברור שיש כהנה צדדים. ועתה הבו עצה הלום, שקלו וטרו בה!

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ג' יולי 13, 2010 8:03 am
על ידי אוצר החכמה
אכן כבר ידענו שאף דנו בפוסקים בדבר משלוח ספרים למשלוח מנות


תביא "כתובת" של הפוסקים האלה כי כפי שכתב ווענדערלך (קצרקצת את השם!)
וכפי שכתוב אצלי סימן תרצה ס"ד צריך דווקא אוכלין וכמו שהדגיש במ"ב שם

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ג' יולי 13, 2010 8:22 am
על ידי איש_ספר
אוצר החכמה???
למה לא תקיש: מנות ספרים.

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ג' יולי 13, 2010 12:43 pm
על ידי תורת ישראל
כמדומני בספר מועדים לשמחה של הרב פריינד הרחיב בזה רבות עיי"ש.

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ג' יולי 13, 2010 1:26 pm
על ידי בר ששת
בנשק כתב:גם לגבי משלוח מנות? מאיפה הבאת את הבדיחה הזאת?
בפשטות דין אדם חשוב צריך קציצה בפי' ע"מ לשוויי כממון גמור.


אם כבר בדיחה, הזכרתני, הלצה ששמעתי מחסיד פולני שהצגתי בפניו את החקירה הזו:
האם ניתן לצאת יד"ח משלוח מנות כאשר אדם חשוב מקבל מתנה.

נענה לי החסיד בחריפות: "צוויי מנות, וודאי זה לא שווה"!...

Re: "לא תחנם" ב"אדם חשוב"

פורסם: ג' יולי 13, 2010 2:48 pm
על ידי אוצר החכמה
איש_ספר כתב:אוצר החכמה???
למה לא תקיש: מנות ספרים.


צודק הקשתי והגעתי למאמר של מאיר וונדר
והשאלה במקומה עומדת איפה הפוסקים שדנו בעניין
מה שהביא שם נראה יותר כמו דברים שנכתבו מחמת שמחת פורים