הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' יולי 17, 2012 3:58 pm
רבינו שמואל ב"ר נטורנאי, ר"מ בקולוניא, בבונא ובמגנצא.
מגדולי בעלי התוספות.
תלמיד רבינו אליהו ב"ר שמעיה. קיבל מחותנו ה'ראב"ן'. רבם של גיסו רבינו יואל ובנו רבי מרדכי.
כתב "תוספות" לפחות למסכתות עירובין, עבודה זרה ונדה. מובא בתשובות חותנו סימנים יד ויט, 'אור זרוע', 'מרדכי'. חידוש משלו בחידושי חותנו בסוף חידושי הראב"ן למסכת גיטין. מובא תדיר ב'ראבי"ה'.
(מתוך "נצר משרשים").
אורבך עוסק בו ב"בעלי התוספות" ח"א עמודים 208-209. בין הדברים:
נזכר ׳ספר של רב׳ שב״ט׳, ומתוכו מובאות תשובות ר׳ דניאל ור׳ אברהם בכמ״ר יחיאל על קטן שמת קודם שמונה ימים. וספר זה אינו כנראה אלא ׳יסוד רבינו שב״ט׳, שממנו מובא קטע ארוך בהלכות לולב. חידושיו ופסקיו של רשב״ט נזכרים גם למסכתות ברכות, שבת, ביצה, מגילה, ראש השנה, כתובות, קידושין, בבא מציעא, בבא בתרא, שבועות, סנהדרין וחולין, אבל אין בידינו הוכחות שאמנם חיבר הרשב״ט תוספות למסכתות אלו כולן. לעתים יש גם בידינו להוכיח שהמובא בתוספות לקוח מחיבוריו ומהלכותיו.
מפיוטיו של רשב״ט ידועה רק סליחה אחת ליום הכיפורים.