עמוד 1 מתוך 1

כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2012 10:11 pm
על ידי סליחות
הנוסחה המפורסמת היא: "כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא".
אך קראתי בויקיפדיה:

במשנה, במסכת סנהדרין (ד, ה) נאמר: "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא" [1].
זהו הנוסח בכתב יד קאופמן ובכתב יד פרמה של המשנה וגם בגרסאות דפוס של התלמוד הירושלמי מצוטטת המשנה בנוסח זה [2], אך בגרסאות דפוס של התלמוד הבבלי [3] נוספת המילה "מישראל", ומתקבל הנוסח "כל המאבד נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".
הרמב"ם, בספרו משנה תורה (הלכות סנהדרין פרק יב) [4], נותן נוסח שבו נעדרת המילה "מישראל".
היעדרה או קיומה של המילה "מישראל" מעוררים דיונים ממושכים: האם מדובר באמירה הומניסטית, המייחסת חשיבות עליונה לחייו של כל אדם ואדם, שנברא בצלם אלוהים, או שמדובר באמירה לאומית, המייחסת חשיבות עליונה רק לחייו של אדם מישראל (כלומר יהודי). קודמת לדיונים אלה השאלה מהו הנוסח המקורי, והאם ייתכן שאחד הנוסחים הוא שיבוש שנוצר במהלך השנים.
פרופ' אפרים אלימלך אורבך הציג עמדה ברורה בסוגיה זו:
קריאת המאמר במשנה בשלימותו... מורה בכיוון הנוסח שאינו גורס 'מישראל', שכן המדובר בהסקת מסקנה על חשיבותם של חיי האדם מן העובדה שהאדם הראשון נברא יחידי... ברם, המשנה מביאה את הדברים כתשובה על השאלה 'כיצד מאיימים על עדי נפשות'. עדי נפשות אלה מישראל הם, והם באו להעיד על נפש אחת מישראל שרצחה נפש אחרת מישראל. יש אפוא להבחין בין הנוסח של לימוד מוסר השכל לבין השימוש שנעשה בו בפרוצדורה של חקירת העדים. שימוש זה עשוי היה בנקל להשגיר את המלה 'מישראל' לתוך גופו של המאמר מבלי כוונה מודעת לשנות את הוראתו המקורית. אבל למרות זאת מלמדות העובדות, שאשגרתא זו אינה מצויה אלא בחלק קטן של עדי הנוסח.
– תרביץ מ, תשל"א

נוסח המשנה מצוטט גם בקוראן (5:32), תוך הסתייגות: "לפיכך כתבנו בספר לבני ישראל, כי כל המאבד נפש אחת - בלא שאיבדה נפש או ביקשה למלא את הארץ חמס - כאילו איבד מלא, וכל המקיימה כאילו קיים עולם מלא" (תרגום: אורי רובין, אוניברסיטת ת"א: 2005).


אין אני יודע מה הגירסה האמיתית, אך לפני שחקרתי את הנושא אני נוטה לחשוש מ'המשכילים' שמא מתוך שכוונתם לצנזר את היהדות - הם מסתמכים על נוסחא/ות שאין לה/ם על מה להישען, עם זאת יכול להיות שדבריהם צודקים, ולכן באתי לכאן לברר אצל מי שידוע לו הנושא.

Re: כל המציל נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2012 10:32 pm
על ידי יאיר
"כל המציל" הוא נוסח משובש!

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2012 10:52 pm
על ידי סליחות
נכון, תיקנתי
(מעניין איך טעות זו חדרה)

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2012 11:37 pm
על ידי נוטר הכרמים
מחיפוש קצר בתוכנת פרויקט השו"ת עלה בידי כי רוב מוחלט של הנוסחאות בדברי חז"ל במקומות שונים במדרשים, ובספרי פרשנות ושו"ת ראשונים ואחרונים גרסו 'מישראל', יתירה מזו, ברבינו בחיי ועוד מצינו פעם כך ופעם כך, תופעה שמעלה אפשרות שלילת המלה 'בישראל' אינה מכרעת כי גם נפש גוי היא 'עולם מלא'. אמנם בירושלמי סנהדרין לא מופיע 'מישראל', וכך במקורות נוספים.

אבל באמת לגופו של ענין נראה לדון, אם המאמר 'כאילו קיים עולם מלא' מושתת על 'לפיכך נברא האדם יחידי', כדברי המשנה בסנהדרין לפנינו, הרי לאדה"ר לא היה דין 'ישראל', וא"כ יש ללמוד לכל גוי, אלא א"כ איבד צלם אנוש בעבירות מסוימות. אבל באדר"נ פרק לא המאמר מושתת על כך שבעשרה מאמרות נברא העולם, 'וכי מה צריך לבאי עולם בכך, אלא ללמדך שכל העושה מצוה אחת וכל המשמר מצוה שבת אחת וכל המקיים נפש אחת [מישראל] מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא שנברא בעשרה מאמרות', לפי"ז נראה שהסגוליות של נפש אחת היא בקיום מאמר ה' בבריאה, וכמו עשיית מצוה או שמירת שבת, ושוב באו לדון אם הצלת הגוי היא מצוה, ובהא תליא מילתא.

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2012 11:42 pm
על ידי נוטר הכרמים
עתה שמתי לבי כי ברמב"ם עצמו הל' רוצח ושמיה"נ פ"א הל' טז מופיע 'מישראל', וזאת בהקשר לדין רודף ש'מצילין אותו בנפשו', ושם ברור כי זה מופיע בדווקא, שהרי ברודף אחר הגוי להורגו לא נראה כי 'מצילין אותו בנפשו'.

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2012 12:29 am
על ידי ערער בערבה
מהרש"א חא"ג סנהדרין שם:

ואמרינן ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל כו' דקדק לומר נפש אחת מישראל שצורת אדם שנברא יחידי היא דיוקנו של מעלה כיחידו של עולם וצורת יעקב הוא דמות דיוקנו כדאמרינן פרק חזקת הבתים אבל כותים אינן צורת אדם רק כשאר הנבראים והמאבד נפש אחד מהם אינו מאבד עולם מלא וכן המקיים נפש אחד מהם כו' דכותים לא מעלין ולא מורידין.

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2012 12:44 am
על ידי אוצר החכמה
לא כ"כ מובן הדיון הרי קיי"ל שגוי אין מעלין ואין מרידין וממילא אין חיוב לקיימו אא"כ כוונתכם לדון על גר תושב.

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2012 12:47 am
על ידי ערער בערבה
ערער בערבה כתב:מהרש"א חא"ג סנהדרין שם:

ואמרינן ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל כו' דקדק לומר נפש אחת מישראל שצורת אדם שנברא יחידי היא דיוקנו של מעלה כיחידו של עולם וצורת יעקב הוא דמות דיוקנו כדאמרינן פרק חזקת הבתים אבל כותים אינן צורת אדם רק כשאר הנבראים והמאבד נפש אחד מהם אינו מאבד עולם מלא וכן המקיים נפש אחד מהם כו' דכותים לא מעלין ולא מורידין.

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2012 12:57 am
על ידי סליחות
ערער בערבה כתב:מהרש"א חא"ג סנהדרין שם:

ואמרינן ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל כו' דקדק לומר נפש אחת מישראל שצורת אדם שנברא יחידי היא דיוקנו של מעלה כיחידו של עולם וצורת יעקב הוא דמות דיוקנו כדאמרינן פרק חזקת הבתים אבל כותים אינן צורת אדם רק כשאר הנבראים והמאבד נפש אחד מהם אינו מאבד עולם מלא וכן המקיים נפש אחד מהם כו' דכותים לא מעלין ולא מורידין.

אי מהא, לא איריא,
הרי כמעט ברור שלמהרש"א הייתה הגירסה הנפוצה של הבבלי, ובהתאם לכך פירושו.
דומני שאצל כל האחרונים הנוסח הבבלי הנפוץ, הוא המצוי, וממילא אין להאריך בכך (רק לאחרונה נמצאו כל כתבי היד ונעשו ההשוואות). אומנם ההערה לגבי לא מעלין ולא מורידין, שאותה הזכיר גם ר' אוצר החכמה, באמת גורמת לתמוה על עיקר הדיון.

אוצר החכמה כתב:לא כ"כ מובן הדיון הרי קיי"ל שגוי אין מעלין ואין מרידין וממילא אין חיוב לקיימו אא"כ כוונתכם לדון על גר תושב.

האמת שלא, אין הכוונה לדון על גר תושב, אלא עכו"ם בסתמא.
ומה שהזכרתם מלא מעלין ולא מורידין, אין הכי נמי, הוא באמת תמיהה על עיקר הדיון והפולמוס שהיה בקבצים שונים, הרי מעיקרא ליתא. וצריך עיון.

בפרט יש לשים לב למה שכתב הפרופ' המצוטט לעיל: "ברם, המשנה מביאה את הדברים כתשובה על השאלה 'כיצד מאיימים על עדי נפשות'. עדי נפשות אלה מישראל הם, והם באו להעיד על נפש אחת מישראל שרצחה נפש אחרת מישראל. "

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: א' אוגוסט 12, 2012 10:15 am
על ידי בברכה המשולשת
ולכאורה גם לפי הנוסח של כת"י קויפמן הכוונה נפש אחת , מישראל, בלי שצריך לפרש זאת כי זה פשיטא.

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2012 4:11 pm
על ידי יין המשמח
1. באדם הראשון היו כלולות כל הנשנות של כל בני ישראל.
2. "אתם קרויין אדם" כו'.

וממילא ברור דזהו ביהודים.

אמנם צ"ע האם אמרו כן גם בעדות על גויים

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2012 5:02 pm
על ידי סליחות
יין המשמח כתב:1. באדם הראשון היו כלולות כל הנשנות של כל בני ישראל.
2. "אתם קרויין אדם" כו'.

וממילא ברור דזהו ביהודים.

אמנם צ"ע האם אמרו כן גם בעדות על גויים


1. מניין שבאדם הראשון היו כלולים דווקא נשמות של ישראל?

2. מילא כתוב "אתם קרויים אדם", אבל לא כתוב "אתם קרויים נפש והם לא", אדרבה, מצאנו נפש אפילו בבהמות וחיות "רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא נפש ולא תאכל הנפש עם הבשר".

3. לא זכיתי להבין את מה הכוונה באמירה: "אמנם צ"ע האם אמרו כן גם בעדות על גויים" (?!)

Re: כל המקיים נפש אחת (מישראל?) כאילו קיים עולם מלא- דיון

פורסם: ג' אוגוסט 14, 2012 6:35 pm
על ידי בברכה המשולשת
[quote="סליחות] 1. מניין שבאדם הראשון היו כלולים דווקא נשמות של ישראל?[/quote]

מפורש בשער הגלגולים.