עמוד 1 מתוך 1

אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 4:33 pm
על ידי חכם באשי
היכן נתפרש בראשונים (ואולי בחז"ל?) שיש לומר את הברכות בקול רם כדי שהסובבים אותו יענו 'אמן'?

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 4:39 pm
על ידי חכם באשי
זה מה שמצאתי לע"ע:
ספר האורה חלק א [לה] דין עונין אמן אחר ישראל מברך
אבל מצוה מן המובחר מאן דמברך בצבורא שיגביה קולו, כדי שישמעו כולן ועונין אמן:

ספר חסידים (מרגליות) סימן רנד
האומר בלחש ברכת התורה וברכות גוזל את המצות שהרי תרי"ג קולות לא תמצא אלא עם אמן וברכות שעונין. לכך יאמר הקהל בקול רם וכתיב (דברים כ"ז י"ד) וענו הלוים ואמרו אל כל איש ישראל קול רם. כשקורין בתורו אותו המברך על התורה חוטא אם מברך בלחש שלא יענו ברוך ה' המבורך לעולם ועד ויענו הקהל אחריו אמן.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 4:42 pm
על ידי הגהמ
מסתמא ידוע לך הנהגת הגר"ח מוואלאזין בדבר (ואולי במהדורה חדשה של ספר כתר ראש ציינו עוד מקורות).

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 5:05 pm
על ידי איש_ספר
הגהמ כתב:מסתמא ידוע לך הנהגת הגר"ח מוואלאזין בדבר (ואולי במהדורה חדשה של ספר כתר ראש ציינו עוד מקורות).

עלה למקוון עתה
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?168787&

[יש בס"ח סי' תת"כ על ברכה בקו"ר מטען אחר דכל קרבי]

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 5:25 pm
על ידי יוסףלוי
מה שהביא בשם האורה אינו הוכחה לנידוננו ופשוט.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 5:33 pm
על ידי חכם באשי
ביקשתי מקורות מהראשונים (או מחז"ל), וכדומני שספר 'כתר ראש' אינו עונה על הגדרה זו.

יוסףלוי,
מדוע דברי ספר האורה אינם שייכים לנידון?

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 5:36 pm
על ידי יוסףלוי
משאלתך מובן, מנין שצריך להגביה קולו שתהא עניית אמן אחר ברכתו, ולא מנין שיגביה קולו כדי שיענו רבים אחר ברכתו, ולא רק מעט.

ולא תימה בכלל מאתים מנה, דשמא אחר שכבר אומר בקול - שיצעק.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 6:28 pm
על ידי אוצר החכמה
מספר חסידים אין ראייה לשאלתך שהרי מדובר בברכה שמברך בציבור ולצורך הציבור, וודאי שצריך שישמעו אותו ויענו אמן שהרי הוא שלוחם בדבר, ומעתה צריך לדעת האם ספר האורה לא דיבר גם הוא באותו עניין, לעומת זה שאלתך היתה על אדם שמברך ברכה לעצמו כגון ברכת הפירות האם יש לו עניין להדר שישמע אותו חבירו ויענה אמן.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 7:24 pm
על ידי עוקר הרים
שמעתי מרב נכבד ובעל שיעור קומה, שהיה מוחה נמרצות במי שהיה מברך בקול רם, ונימוקו עמו, שהלא עונשו של מי שאינו אמן גדול הוא, נמצא שיצא שכר המזכה את הרבים בברכתו בקול רם, בהפסדו של הלה ששמע ולא ענה, שנענש בסיבתו. פעמים רבות הוא הוכיח לי, כיצד בכל ציבור אנשים ששומעים את הברכה, ישנם כמה שמחוסר שימת לב, למרות ששומעים, אינם עונים.
ומכיוון שאני דעת יחיד ומחודשת באשכול, לא אפרסם את שמו של הרב הנכבד, טרם אמצא מצדדים כדברי.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 7:26 pm
על ידי חכם באשי
אוצר,
לא הבנתי את דבריך.
האם מדברי 'ספר חסידים' אין ראייה שאדם פרטי המברך ברכה 'פרטית' (לאפוקי ברכה שצריך להוציא עמה את הצבור) צריך לאומרה בקול כדי שיענו אחריו אמן?
הרי נאמר שם:
האומר בלחש ברכת התורה וברכות גוזל את המצות שהרי תרי"ג קולות לא תמצא אלא עם אמן וברכות שעונין. לכך יאמר הקהל בקול רם וכתיב (דברים כ"ז י"ד) וענו הלוים ואמרו אל כל איש ישראל קול רם.

מדוע אתה סבור שמדובר במקרה שצריך להוציא את הרבים?

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 7:38 pm
על ידי אוצר החכמה
כיוון שאני הבנתי שכוונתו ברכת התורה כשעולה לתורה וברכות היינו שאר ברכות שמברך בציבור כגון הפטרה וכדומה, ואני מבין שלדעתך, כיוון שאח"כ בסוף הדברים, מדבר על העולה א"כ כאן הכוונה למברך לעצמו לפני התפילה, אבל כנראה מציונו של ר"ר מרגליות במקור החסד שגם הבין כמו שאני הבנתי מתחילה.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 7:48 pm
על ידי חכם באשי
אוצר,
לא ראיתי את ציוני הגר"ר מרגליות, אך חיפשתי את המקבילה במהדורת מק"נ, המדוייקת יותר, ואכן שם מבואר כדבריך.
חסידים.png
חסידים.png (6.86 KiB) נצפה 4571 פעמים


קיצורו של דבר,
אזלו לי מקורותי בעניין.
האם אין מקורות בראשונים המחייבים לומר ברכות בקול כדי לזכות את האחרים לענות אמן?
אני מצאתי לחד מקמאי שכתב:
ואחר יטול ידיו, ויברך עליהם בקול רם, כדי שבני ביתו יענו 'אמן' אחריו. וכן ראוי לעשות בכל ברכה וברכה.


נו, מי יכול לעזור?

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 8:59 pm
על ידי צאנזער
עוקר הרים כתב:שמעתי מרב נכבד ובעל שיעור קומה, שהיה מוחה נמרצות במי שהיה מברך בקול רם, ונימוקו עמו, שהלא עונשו של מי שאינו אמן גדול הוא, נמצא שיצא שכר המזכה את הרבים בברכתו בקול רם, בהפסדו של הלה ששמע ולא ענה, שנענש בסיבתו. פעמים רבות הוא הוכיח לי, כיצד בכל ציבור אנשים ששומעים את הברכה, ישנם כמה שמחוסר שימת לב, למרות ששומעים, אינם עונים.
ומכיוון שאני דעת יחיד ומחודשת באשכול, לא אפרסם את שמו של הרב הנכבד, טרם אמצא מצדדים כדברי.


אין אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חברך.

חכם באשי,
באין ראשונים תתפשר על אחרונים, או שתמשיך להתעקש? [עי' ב'שומר אמנים' להלפרין מטהרת המשפחה.]

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 9:21 pm
על ידי חכם באשי
צאנזער חביבי,
בטוחני שיש ויש ראשונים, צריך רק למוצאם!

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 9:41 pm
על ידי יוסףלוי
חכם באשי כתב:זה מה שמצאתי לע"ע:
ספר האורה חלק א [לה] דין עונין אמן אחר ישראל מברך
אבל מצוה מן המובחר מאן דמברך בצבורא שיגביה קולו, כדי שישמעו כולן ועונין אמן:

ספר חסידים (מרגליות) סימן רנד
האומר בלחש ברכת התורה וברכות גוזל את המצות שהרי תרי"ג קולות לא תמצא אלא עם אמן וברכות שעונין. לכך יאמר הקהל בקול רם וכתיב (דברים כ"ז י"ד) וענו הלוים ואמרו אל כל איש ישראל קול רם. כשקורין בתורו אותו המברך על התורה חוטא אם מברך בלחש שלא יענו ברוך ה' המבורך לעולם ועד ויענו הקהל אחריו אמן.


סליחה שאני נוטה קצת מהנושא. מבואר בספר חסידים שהביא באשי, שבברכות התורה יש לזכות את הציבור שיענו אחריו אמן, ולאומרם בקול רם.
משמע מדבריו, שהציבור אינו יוצא ידי-חובה בברכות אלו.

בניגוד למה ששמעתי מרב פלוני, שהיה מקורב לרש"ז, ופעם תמה באוזניו הרש"ז מדוע איננו עונים ב"ה וב"ש אחר ברכות התורה [לאפוקי בר"כות ההפטרה ששם גם האשכנזים אומרים ב"ה וב"ש], והרי אין צריך המברך להוציא יד"ח בברכות אלו. והוסיף הרב הנ"ל שלאחר זמן אמר לו רש"ז שיש בזה יציאת ידי חובה מסויימת, ואין לשנות מהמנהג.

אמנם הספרדים [גם אלו שאינם מבני מרוקו, ונוהגים לענות ב"ה וב"ש רק על ברכות שאין יוצאים בהם יד"ח], נוהגים לענות ב"ה וב"ש וכמו שמשמע בס' חסידים הנ"ל.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 9:45 pm
על ידי אוצר החכמה
צאנזער כתב:
עוקר הרים כתב:שמעתי מרב נכבד ובעל שיעור קומה, שהיה מוחה נמרצות במי שהיה מברך בקול רם, ונימוקו עמו, שהלא עונשו של מי שאינו אמן גדול הוא, נמצא שיצא שכר המזכה את הרבים בברכתו בקול רם, בהפסדו של הלה ששמע ולא ענה, שנענש בסיבתו. פעמים רבות הוא הוכיח לי, כיצד בכל ציבור אנשים ששומעים את הברכה, ישנם כמה שמחוסר שימת לב, למרות ששומעים, אינם עונים.
ומכיוון שאני דעת יחיד ומחודשת באשכול, לא אפרסם את שמו של הרב הנכבד, טרם אמצא מצדדים כדברי.


אין אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חברך.



אע"פ שאני מסכים שזה חידוש ובפשטות יש לומר שעדיף שיעשה את המעלה ואין אחריות הפושעים עליו, אם התכוונת ממש להגדרה ההלכתית של חטא בשביל שיזכה חבירך לכאורה לא שייך זה אם רק נמנע ממעלה, וכמדומני שהיה פעם דיון כאן בפורום בעניין דומה.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 10:22 pm
על ידי בברכה המשולשת
לעצם האשכול, כמדומני שזו כוונת האו"ז שהביא מרן הח"ח בביאור הלכה לגבי עניית אמן כחלק מהברכה, (וזה קשור לעניין ניקוד הגפן, כפי הזכור לי).

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 10:26 pm
על ידי תוכן
בהלכות ברכת השחר אמרינן להיפך, עיין בשו"ע ובנו"כ שם. ואולי גם בברכת אברהם דן בזה, אבל שוב שיאמר הברכות בשקט.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2012 3:52 am
על ידי אליהוא
באגור סי' פ"ט נשאל לגדול הדור מהרר"י מולין לקהילת אשכנז שנוהגים הזקנים בהשכמה בבה"כ לברך ברכת על נטילת ידים בקול רם ואחד הוא המברך וחביריו עונין אמן ואח"כ מברכין האחרים ג"כ פעם אחרת ענ"י בקול רם למה לא יצאו בפעם ראשונה באמן שענו

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: א' יוני 18, 2017 8:57 pm
על ידי עושה חדשות
מעדני יו"ט חולין פרק ו -
ואם לא ענה אמן איהו דאפסיד אנפשיה. וא"ת א"כ ר"ג למה חייבו להמכסה ליתן י' זהובים ממה נפשך אם ענה אמן הא אמר דפטור ואי לא ענה איהו דאפסיד אנפשיה ונ"ל דדוקא בדבר שלא נעשה אלא ברבים כמו מילה וכדכתב הטור י"ד סימן רס"ה דשדר רב צמח גאון היכא דאפשר לה עבדינן לה בעשרה והלכך מברך בקול רם כדי שהעומדים שם יענו אמן ולפחות יש שם אבי הבן והתופס את הילד אבל כסוי דם אין מדרך המברך לברך אלא בלחש דלמי ישמיע קולו ולפיכך לא ענה אמן שלא בירך בקול רם כי כן דרכן של מברכין על הכסוי כמו שכתבתי.

Re: אמירת ברכה בקול כדי שיענו אמן

פורסם: א' יוני 18, 2017 10:04 pm
על ידי דרומי
בענין זה יש ווארט נפלא של ר"ז מאניפולי על הפיוט "והוא באחד ומי ישיבנו", שהכוונה למי שמברך ביחיד ואין מי שישיב לו 'אמן', "ונפשו אותה", וכיון שחסר לו עניית האמן לכן צריך להכניס בזה כוונה נפשית מיוחדת, ואז "ויעש נורא וקדוש", נעשה מלאך שלם...