מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי בקיצו מי לא בקיצו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי עוקר הרים » ה' ספטמבר 06, 2012 8:34 pm

מה הפירוש "לא בקיצו"? מי הוא זה המת שלא בזמנו? הרי כל מיתה, פתאומית ככל שתהיה, זהו הזמן שנקבע לה. הלא כן?
גם הביטוי המתעדן והמתחסד "נפטר בטרם עת", על בחורים שקופצים מצוקים וטובעים בבריכות ב'בין הזמנים' וכד', הוא גם בכלל התמיהה הנ"ל.
למי פתרונים?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ספטמבר 06, 2012 8:51 pm

עוקר הרים כתב:מה הפירוש "לא בקיצו"? מי הוא זה המת שלא בזמנו? הרי כל מיתה, פתאומית ככל שתהיה, זהו הזמן שנקבע לה. הלא כן?
גם הביטוי המתעדן והמתחסד "נפטר בטרם עת", על בחורים שקופצים מצוקים וטובעים בבריכות ב'בין הזמנים' וכד', הוא גם בכלל התמיהה הנ"ל.
למי פתרונים?

הכוונה, שמת שלא בגיל הרגיל, שכן "ימי שנותינו בהם שבעים שנה" וגו'.
ואגב, בנוגע לדבריך "הרי כל מיתה, פתאומית ככל שתהיה, זהו הזמן שנקבע לה" - זה לא ברור. יש בענין ויכוח מפורסם וגם הרמב"ם כתב עליו על ה'אג'ל' (זהו המונח הערבי לנידון). עי' באגרות הרמב"ם, מהדורת שילת.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי הסרפד » ה' ספטמבר 06, 2012 8:53 pm

הלא גמרא מפורשת הוא? זכה משלימין לו וכו' (יבמות מ"ט ע"ב).

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי זלמניו » ה' ספטמבר 06, 2012 9:17 pm

וגמ' מפורשת בחגיגה ד בענין מרים מגדלא?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ספטמבר 06, 2012 9:46 pm

נכון. שכחתי.
אבל באמת זה לא כ"כ ברור, חסידי אשכנז דנים במעשה דמרים מגדלא, כיצד מלאך המוות נטל את חייה בלא שהגיעו לקיצם.
הרוקח כותב (חכמת הנפש, עמ' קיט):
ואם המלאך יקח מה שאין הדין ובמלאכיו ישים תהלה (איוב ד, יח). ואשר טעה שלוחו של מלאך המות במרים מגדלא שער נשיא (חגיגה ד, ב), אם לא היה מן הדין היה נידון על כך.

משמע, לכאורה, שבאמת הגיע קיצה של אותה מרים. (ויש להבין כיצד הסביר את פשטות הגמרא. אגב, במקום אחר כותב הרוקח, שמלאך המוות לא יכול לטעות אלא השלוחים שלו טעו. ואיני זוכר היכן כתב כן).
מאידך, אביו של הרוקח, ריב"ק ממגנצא כותב:
מרים.png
מרים.png (33.14 KiB) נצפה 2501 פעמים


כתבתי את הדברים בחפזה, וצריך עוד עיון ובירור.

מפולס
הודעות: 9
הצטרף: ו' ספטמבר 07, 2012 12:13 am

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי מפולס » ו' ספטמבר 07, 2012 12:28 am

אפשר בביאור הענין באופן הפשוט: 'שלא בקיצו' - הנקבע לו לאדם מעיקרו ללא חטאו ו'שלא בקיצו' כשגרם החטא..

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4701
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' נובמבר 23, 2020 12:35 pm

האם מותר לכתוב נפטר בטרם עת?

מה שנכון נכון
הודעות: 11799
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 23, 2020 1:00 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:האם מותר לכתוב נפטר בטרם עת?

היה ע"ז פעם דיון באור תורה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4701
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' נובמבר 23, 2020 1:03 pm

ימצא לנו כת"ר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 23, 2020 1:10 pm

יש גמרא (ב"מ קז,ב ע"פ פירש"י) שאומרת שרק אחד למאה מת בזמנו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13222
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 23, 2020 1:14 pm

מספרים על רחבעם זאבי המכונה גנדי, שמישהו איחל לו ליום הולדתו ה75 "עד מאה ועשרים", והוא ענה: "עד 119, שיוכלו לכתוב עלי 'נפטר בטרם עת'...".
ושלשה חודשים אחר כך הוא נרצח. ה' יקום דמו במהרה בימינו.

אבל הענין עצמו שהוא אמר - נכון. שגם מי שנפטר בגיל 119, אפשר לומר עליו שלא השלים את שנותיו. ואם כן - האם קיים חילוק מהותי בין 19 לבין 119?

לבי במערב
הודעות: 9337
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי בקיצו מי לא בקיצו

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 23, 2020 3:28 pm

'יְמֵֽי־שְׁנוֹתֵ֨ינוּ בָהֶ֥ם שִׁבְעִ֪ים שָׁנָ֡ה, וְאִ֤ם בִּגְבוּרֹ֨ת ׀ שְׁמ֘וֹנִ֤ים שָׁנָ֗ה'. מכאן ואילך אריכות ימים היא, מידו הרחבה של הבורא ית"ש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 647 אורחים

cron