עמוד 1 מתוך 1

לימוד המוסר בט"ב

פורסם: א' יולי 18, 2010 8:02 am
על ידי מגיב ומניב
ידוע הנידון בדברי האחרונים (שד"ח מערכת אבילות סי' כה: תוספת חיים על חיי"א סי' קלה: שו"ת יבי"א חלק ב יו"ד סי' כו) אי שרי ללמוד ספרי יראה ומוסר בט"ב. ברצוני להביא בזה מדברי המהרש"א ביומא יח,ב בהא דתנן דהיו קורין לפני הכהן הגדול בליל יוה"כ באיוב, וקשה שהרי בת"ב שאסור ללמוד תורה הותר לקרות באיוב שיש בו דברים המצערים נפש שומען, וכתב בתו"ד, וז"ל: ועוד י"ל דה"נ קורא בו הכ"ג ביוה"כ כדי שיתן לבו לשוב בתשובה שלמה כמו שאמרו בפרק היה קורא ברבי מאיר כי הוה מסיים ספרא דאיוב אמר סוף האדם למות וכו', אשרי מי שעמלו בתורה, עכ"ל.

ומכללא איתמר, דמה שקורין באיוב בת"ב אינו רק לצד דברים המצערים שבו שהם רק מיעוטו, אלא לעורר את הלב לשוב בתשובה שלמה לפניו יתברך. האם ניתן להקיש מכך לנידון הנ"ל? ואם כן, לא רק היתר בעלמא שנינו כאן אלא הנהגה לכתחילה.

Re: לימוד המוסר בט"ב

פורסם: ב' יולי 19, 2010 1:40 pm
על ידי איש_ספר
תודה על המקור המעניין, כנראה שניתן ללמוד את הספר מתוך מגמות שונות... ויש להסמיך לדבריך נידון הראשונים אם מותר ללמוד איוב עם מפרשיו, עיין ב"י במקומו מרבינו פרץ ועוד.