מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יולי 18, 2010 9:29 pm

בפרשת דברים (א יז): "לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן, לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא, וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו".
ובסנהדרין ח ע"א: "'והדבר אשר יקשה מכם'... על דבר זה נענש משה, שנאמר: 'ויקרב משה את משפטן לפני השם'". וכך בספרי, דברים, פיסקא יז: "'והדבר אשר יקשה מכם', אמר לו הקב"ה למשה: אתה דן דין קשה?! חייך שאני מודיעך שאי אתה דן דין קשה; אני מביא עליך דין שתלמיד תלמידך יכול לשמעו, ואתה אי אתה יכול לשמעו. ואיזה זה? זה דינן של בנות צלפחד". וכך במקורות נוספים.
וכתב אחד הראשונים בספרו כת"י כדברים הללו: "וכך אמרו רבותינו, שנענש משה על דבר זה, ונעלמו ממנו משפטי הנחלות שנשים היו יודעות. שהיה לו לומר 'והדבר אשר יקשה מכם אקרב אליכם ואשמע'; אי נמי, האי לישנא: 'יחדיו נמתיק סוד משפט'; אי נמי: 'נבחרה לנו ונדעה ביננו מה טוב'". (ההדגשות בפיסקא זו הם ממני.)
והנה הצעת הניסוח הראשונה מתקנת את הלשון 'תקריבון אלי ושמעתיו', וההצעה השניה והשלישית מתקנת את 'תקריבון אלי ושמעתיו', ממנו משתמע, שמשה לבדו יקבע את המשפט. ומכל הצעות הניסוח משמע, שלדעת רבינו חטא משה בכך שנתגאה על ישראל.
והוא בניגוד לדעת רש"י, סנהדרין ח ע"א, שהיה למשה לומר: 'תקריבון לפני השכינה'. וכעין זה ברבנו בחיי, דברים א יז, ש"כמעט שהשוה עצמו לקונו". היינו, משה חטא בכך שכמעט ונתגאה על קונו. וכן משמע מריהטת רוב מקורות חז"ל הנ"ל.
האם אחד מהקוראים יכול להצביע על מקור או מקבילה לדברי אותו ראשון?
אבקש, כמובן, מקור מהראשונים או חז"ל, בלבד.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

הודעהעל ידי יאיר » ב' יולי 19, 2010 12:13 am

למה אינך מזכנו בידיעת שמו של אותו ראשון ואת עם ישראל בקירוב הגאולה "כל האומר דבר בשם אומרו..." ?

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' יולי 19, 2010 9:00 am

אצל באשי זה תמיד כה, הוא מדבר בחידות, אבל בסוף אחרי תחנונים הוא תמיד נוהג בטובת עין, כנראה הוא רוצה לראות אם יש 'ביקוש' לקבל את הדברים, משהו כעין 'לכי תשמש לי' עם ביאור הגרש"ש.
אנחנו רגילים לומר 'אם לא מבקשים לא נותנים' ור' לייב מאלין היה אומר 'אם לא מבקשים אסור לתת' עיי' בקובץ המצורף.
ביקוש.PDF
(192.88 KiB) הורד 406 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יולי 19, 2010 10:12 am

מתלוננים יקרים,
אקווה שאינכם חושדים אותי בזיוף והמצאה של דברי אותו קדמון (כמעשהו הידוע של "טופח"...)
ובכלל, מה יתן לכם שמו של אותו ראשון? הרי ספרו מצוי עדיין בכתב יד!
עכ"פ, נענתי לכם:
המחבר הוא ר' שלמה בר' שמואל מווירצבורג, וספרו הוא 'סדר טעמים', כת"י פריס.
נרגעתם?

ועכשיו תחזרו לגופה של שאלה, ואודה לכם על כל בדל מידע.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

הודעהעל ידי יאיר » ב' יולי 19, 2010 4:43 pm

חכם באשי היקר!

דברי חז"ל בענין "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" הם כפשוטם ממש! וראיתי לא מכבר שחייב להזכיר שם אומרו (איני זוכר כרגע את המקור)..

ונחזור לגוף השאלה..

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

הודעהעל ידי יצג » ב' יולי 19, 2010 4:53 pm

רצו"ב שני מקורות, אחד מתשב"ץ (ראשונים), ח"א סי' קס, מועתק מפרוייקט השו"ת:
ומי לנו גדול ממשה רבן של כל הנביאים שמפני ששבח את עצמו ונטל עטרה על תלמידיו נענש כדאמרי' בפ"ק דסנהדרין (ח' ע"א) משום דאמר והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו נתעלמה ממנו פ' נחלות ויקרב משה את משפטן לפני ה' והוא אומר תקריבון אלי והוצרך להקריבו לפני ה' מפני טענת בנות צלפחד ולפום מאי דאסיקנא התם חס ליה לאותו צדיק שישתבח בזה שהרי שבחתו בתורה במדת הענוה ואיך יטול עטרה על שופטי ישראל דהכי אמרינן התם (שם) מי כתיב ואשמיעכם ושמעתיו כתי' אי גמרינא גמרינא ואי לא אזלינא וגמירנא ואמרינן התם (שם) אמר לו משה ליהושע [אתה] וזקנים שבדור עמהם . המקור השני בקובץ המצורף, לא מראשונים, אלא מחתם סופר, שו"ת ח"ז סי' טז.
קבצים מצורפים
חתס ז טז.PDF
(266.21 KiB) הורד 284 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כיצד משה רבינו היה צריך להתנסח?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' יולי 19, 2010 6:22 pm

יאיר,
אני מקבל את תוכחתך בדומיה. אך היו לי סיבות מדוע הסתרתי את שמו של המחבר בראשונה.

יצג,
אני מודה לך מאוד מאוד על המקורות, ובמיוחד על הראשון!

ואני פונה ומבקש מכל החכמים, אנא! המציאו לפני מקורות נוספים בענין; עדיף מחז"ל וראשונים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 672 אורחים